Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1869 (Anul 2, Nr. 2-26)

1869-01-26 / nr. 4

Amil II. Prețul Abonamentului. Iassi: Pe unu anu 8 lei noi. „ șese luni 4 „ „ „ trei , 2 „ „ Districte. Pe unu anu 10 lei noi. „ șese luni 5 „ „ „ trei „ 2‘/a „ Costul Abonamentului din districte se priimesce și in maree de scrisori. 1 Duminicii 26 Ianuarie 1869. ® JE IASSI APARE SUNT FIEC 33.[ DUMINICA. ]STo. 4, triunicuri Răndul de dă litere sau locul seu 15 bani. Inserțiuții și Reclame Năndul de 35 litere sau locul seu 50 bani. Epistole nefranc^tfe'mv 'aSSffir'ii!* 77. ..rt riffli? Jf o # Redacțiunea și Administrațiunea: in localul Tipog*r*afiei Junimea. megeri. • A' i'ÎL'i"5 Manuscriptele nepublicatice.ye$íi;tarde: .kiujihji Botoșani in sesiune estraordinară; — pentru numirea provisorie a comandantului legitmei gardei din Craiova. — Raportul D-lui ministru din intru către Măria Sa pentru a se aproba dărâmarea unor mici clădiri din curtea bisericei Sf. Nicolae din Șelari iu capitală. — Circulara D-lui Ministru al agriculturei comerciului și lucrări publice cătră toți prefecții relative la aplicarea legei pentru drumuri. — Decretul pentru autorisirea statutelor societății de asigurare,North British et Mercantile din Londra și Edimburg. — Decretul pentru numirea D-lui Cociu ca delegata al guvernului român pentru indicerea unei convențiuni poștale cu baron d’Offenberg delegat din partea Rusiei. — Decret pentru înaintări in armată. — Decret pentru fixarea budgetului serviciului regiei tutunului pe anul 1869 și tabloul generale al acestui budget. — Legea prin care incuviințază incheiarea consiliului general de Putna din 13 Noemvrie 1866, pentru cumpărarea otelului reposatului Caramliu din Focșani. — Legea prin care se deschide d-lui ministru de resbelu unu credit de 1.990.000 lei—Legea prin care se acordă o recompensă națională. — Decrete pentru convocarea consiliului general de Tecuci, pentru convocarea colegiului electoral I, și al Il-lea de Senatori din județul Dorohoiu și a colegiului Universități Iassi. — In No. 12. Legea prin care se acordă o recompensă națională D-lui Vasile Sturza. — Legea prin care se deschide ministrului de fiinance unu credit suplementar pentru cheltuelile ordinari ale Adunărei Deputaților, pănă in finele anului 1868. — Raportul d-lui ministru din intru cătră înălțimea Sa pentru a se autoriza comuna Huși să facă unu împrumut de 15.900 galbeni. Depeșă Telegrafică, Bucuresci, 25 Ianuarie. In urma mai multor interpelări, Ministeriul a datu demisiunea sa, care înse M. S. Domnitorul nu a primit-o. Corpurile Legiuitoare. Adunarea deputaților procede la continuarea votărei budgetului ministeriului de Culte și Instrucțiune publică. In ședința de Sâmbătă 11 Ian. s’a adaosu sub-revisorii școlari, numinduse căte unul de fiecare județu ca astfel, sub regularea revisorilor să se facă revisiunea bine și neincetatu la toate scoalele sătesci. In ședința de luni, s’a suprmatu subvențiunele la școalele catolice și luterane din Bucuresci și Galați, ș’acea sumă de lei noi 6,600 s’a adaos la subvențiunile ce se dau societăților Ateneul, Transilvania (din Romania liberă,) învățătura poporului romănu, cea de cultură din Bucovina și cea de cultură din Transilvania. Tot in acea ședință stipendiele bursierilor de la facultățile din țară s’au reaședat in sumă de 52,462 lei, in locu de 26,600 la care era redusă prin budgetu. In ședința de Marți s’a sporitu cu 1556 lei noi, adecă s’a urcatu la 6,000 lei cifra subvențiunii schitului romănu de la muntele Atos. S’adauge încă o cifră de 1600 lei la cea de 3000 pentru ajutorul întâmplător al bisericilor serace din țară. In ședința de Mercuri, după mai multe interpelațiuni, se respinge unu amandamentu de a se reduce onorariul Mitropoliților de la 37.000 lei la 24,000, se primeste desființarea revisorilor eclesiastici din toate diocesele și se sue leafa preoților, diaconilor și arhidiaconilor de la metropolă încă cu 50 lei vechi pe lună. Tratamentul personalului și materialul de la Mitropolia din Iași se plăresce a fi întocmai ca la cea din Bucuresci. In ședința de joi, D. ministru de finanțe dă cetire mesagrelor prin care se trimite in desbaterea Adunării: 1) proiectul de lege privitor la continuarea plății tratelor mensuale pentru concesionarii drumurilor de Iași și Roman, 2) unu altu proiectu de lege relativu la sporirea numerului amploiaților de la comptabilitatea Statului. In ședința de Vineri, camera votează susținerea in orașul Tecuciu a unei scoale de băeți și una de fete create și întreținute păn’acumu de primăria acelui orașu. Primește a remăne in bugetu la școlile primare urbane totu cifra din anul trecutu adică cu 101,000 mai multu de cătu s’au trecutu in budgetul actuale. — D. Ministru de culte presintă unu mesagiu domnescu, care înaintează in deliberarea camerei unu proectu de lege pentru abrogarea art. 7 din legea asupra tacselor de poduri, votată in anul trecutu.La institutul Vasile Lupu din Iassi se primește unu amandament, care cere a se acorda acestui institutu aceleași materiale ca și la școala normală din Bucuresci, in proporțiune inse cu numerul elevilor. — Se primește ș’unu amandamentu pentru a se aloca la acestu institutu 600 lei noi pentru apărare, ca la școala normală din Bucuresci. In ședința de Sâmbătă, după mai multe interpelări, adunarea procede la votarea cătorva pensiuni. In ședința din 21 Ian. s’a priimitu înființarea unei scoale comerciale in Iassi. — (Senatu). In ședința de 18 Ian., in urma unei interpelațiune, D. Ministru de justiție a declaratu, că guvernul n’are nici unu motivu de a disolva camerea, fiindcă pănă astăzi nu s’a escata nici unu conflictu gravu intre cameră și guvernul actualu. Sciri din afara. Paris, 30 Ian. Depeșe din Atena anuncă sosirea d-lui Walewski. Diarile „La France“ și „Le Public11dice că in casa de conflictu puterile vor păstra neutralitatea. Viena, 27 Ian. Diarul „La Pese,11dice că informațiuni particulare din Constantinopole autorisâ a se crede că respunsul Cabinetului elenicu o se fie împăciuitor și că in curăndi o se fie o schimbare de ministem la Atena. Madrid, 27 Ian. Ieri s’a facitu o mare demonstrațiune popolară contra nunciiui apostolicii, pentru asasinatul de la Burgos. S’a datu jos și s’a arsu armele papale de la otelii Nunciaturei. S’a strigatu: Jos nunciulu. Trăească libertatea cultelor! Nunciul au fugitu in otelulu ambasadei francese. Se spune din Burgos că guvernatorul a fostu asasinatu chiar in catedrală și că cadavrul seu, măcelaritu intr’unu chipu oribili, a fostu tărăitu pe ulițe. Administrațiunea eclesiastică a catedralei au fostu față la acestu acta de barbarie, și cu toate acestea nu au făcutu nici o încercare pentru a-lu opri. Decanul, provisorii și cei duoi egumeni suntu arestați. Madrid, 31 Ian. Jurnalul „Epoca“ dice, că se va numi ban directorat, pentru a guverna țeara. Această formă a guvernului se va primi definitiv și după deschiderea corpurilor legiuitoare. Aceasta, dice numitul jurnalu, insemnează fondarea unui forme republicane, fiindcă, chiar dacă corpurile legiuitoare voru vota forma monarehică, totuși va trece mult timpu, pănă când se va uni despre alegerea monarhului. Berlin, 29 ian. Camera deputaților aprobata conficmarea averii regelui Hanovrei. D. de Bismark a constata esistența legiunii Guelfe și urmarea uneltirilor acestui rege. Constantinopol, 30 Ian. Soliile sosito aice din Atena afirmă că s’a presentatu acolo declarațiunea conferenței, care acordă un timpu de optu zile pentru respunsul Greciei. Și face că patru miniștri suntu pentru primirea declarațiunei și trei contra. Acte oficiale. § (Monitorul oficialu) publică următoarele: In No. 1. Decret prin care se modifică art. 16 din regulamentul societăților anonime.—Decretu pentru tradare și reducere de osândă la condamnați. — Circularei D-lui ministru de Interne cătră toți D-nii Primari, relativă la revizuirea listelor electorale. — In No. 2. Legea pentru deschiderea creditelor suplimentare și estraordinare spre acoperirea cheltuelelor pe exercițiul 1868. —Legea relativă la eliberarea cu despăgubire a locuitorilor din tărgul Iluși pe locurile posedate de denșii cu embaticuri și alte angajamente. — Legea prin care se deschide ministrului Cultelor unu creditu suplementar pe 1868.—Decret pentru autorisarea ce se dă comunei Ploesci a accepta o donațiune făcută bisericei Maica-Precista-Veche. — Recunoașteri de consuli și viceconsuli. — Recunoașterea unei decorațiuni turce. — In No. 4. Decretu pentru înscrierea a cătorva pensiuni in registrele datoriei publice. — Lege pentru naturalisarea D-lui Dr.. Teofil Glück. — Raportul cătră Domnitor și Decretul pentru disolvarea consiliului județan de Prahova.— Autorisațiunea acordată D lui Garabet Seferian de a purta o decorațiune turcă. — Circulara D-lui ministru de interne către toți d-nii prefecți, pentru aplicarea legei a poliției rurale. — Idem, că in viitorii căpitanii de barieri să nu mai intrebuințe de obiceiul de a popri pe toți pasagerii la barieră, spre ai întreba cine sunt și de unde vin. —In No. 6. Circulara D-lui ministru al justiției către D-nii președinți și procurori de curți și tribunale asupra dreptului de privighere și de revizuire și asupra ordinei ședințelor. — Circulara D-lui ministru de finance pentru operația espertisei evaluărilor contestate de proprietari. — Decret pentru numirea comitetului de administrație a casei pensiunelor. — Raportul D-lui ministru de finance către inălțimea Sa pentru destituirea DD-lor Paladi și C. I. Bilciurescu. — In No. 8. Legea pentru inscrierea in registrul datoriei publice a 114 persoane. — Legea prin care se autorită D-lui ministru de finance a face cheltuelile pe Ianuarie 1869 in condițiunele budgetului din 1868. —Decrete pentru convocarea consiliului general al județului Suceava, in sesiune straordinară: — pentru aprobarea budgetului județului Botoșani pe anul 1869; — pentru convocarea alegătorilor colegiului IV din Dorohoiu;—pentru convocarea consiliului general de Consiliul miniștrilor, in ședința sa de astăzi, Vineri, 3 Ianuarie, anul 1869, luând in desbatere referatul D-lui Ministru de finance cu No. 16, printre a spune atât situațiunea actuală a regiei tutunurilor, căt și ofertele ce a primit din partea mai multor amatori de a lua in antreprindere dreptul de esploatare al vendetei tutunurilor, in termenul prescrisa de lege . Avend in vedere disposițiunele art. 39 au legea de m 31 Maiu, prin care se autorită guvernul de a vmrgi prin bună învoire tutunurile ce se posedă de Stat fără ca prețul să poată fi mai micu decăt cu 25 % din prețul cu care a fostu cumparatu de regie. Avend in vedere că doue din ofertele principale, date din partea amatorilor, pentru întreaga cedare a dreptului venderii tutunurilor in toată țara, se urcă deja la cifra totală de lei vechi 4,200,000. Considerând că, cedarea acelui drept către particulari cu condițiunele presintate de D. ministru de finance, scapă pe Statu de cheltuelile de regie. Pentru aceste motive, consiliul de miniștri, in unire cu opiniunea emisă de D. ministru de finance prin espusul referații, decide: A se da in întreprindere esploatarea drepturilor reservate Statului asupra tutunurilor remase prin dpositele sale, conform legii din 1 Fevruariu, anul 1867 și art. 20 și 21 din legea de la 31 Maiu anul 1868 și cu condițiile presintate de D. ministru de Finance, fiinduse pentru acest finat in dica de 30 Ianuarie done licitații, una in Bucuresci pentru toată partea de dincoace de Milcov, și alta in Iassi pentru partea de dincolo de Milcov. (Numiri in diferite funcțiuni,) publicate in Monitorul oficial. In No. 3. D-lu Dim. Vlădescu, polițaiu la orașul Ploești, d. V. Chirițoiu, polițaiu la orașul Rimnicu, In No. 4. D. Grigorie Struda, membru onorificii la epitropia spitalelor casei Sf. Spiridon in Iassi. d. L. Vasilescu, casierii al Tesaurului — In No. 7. D. A. Vălcănescu căpitan al portului Oltenița. — In No. 8. D. M. Grigoriadi Bonachi, procurorii de secțiune la Curtea de Apel din Focșani. D. Stavruța Zamfirescu, supleant la curtea de Apelu din Craiova; d. C. Ciugulea, procurore de secțiune la Trib. Galați; d. Vasile G. Razu, supleant la trib. Tecuciu; d. Nicolai Giani adjutor de grefă clasa I, și d. loan Crețanu, adjutor de grefă clasa II, la curtea de Apel din Bucuresci; d. Răducanu Florescu, ajutor de grefă la trib. Tecuciu; d. Grigore Vasilescu, ajutor de grefă la trib. Vălcia; d. Ilie Vasiliu, translator la trib. Cahul; d. Nicolae Gorovei, prefectura jud. Neamțu. — In No. 9; d. Al. Nicolescu, căpitanii al portului Turnul Severin; d. G. Soloviți, translatorii pentru limba rusă. —In No. 11; d. A. Cambureanu membru la Curtea de Apel din Focșani; d. C. Campeanu, membru la Curtea de Apel din Bucuresci; d. T. Botescu, supleant la curtea de Apel din Iassi.—In No 12. D. Constantin Mărgineanu director la imprimeriei Statului; D. Atanasiu, director la prefectura jud. Covurlui; d. C. Bacal- Bașa, subprefect la plasa Siretul, jud. Covurlui; d. Panace Mangirov, polițaiu la orașul Galați; d. Nicu Hartular, subprefectu la plasa Taslăul de sus; d. D. A. Dimitriu, subprefectu la plasa Taslăul de Jos; d. Costachi Manolachi Lupașcu, subprefectu la plasa Bistrița de Jos, din jud. Bacău; d. I. Triandafil, membru la Trib. Brăila; d. D. Georgescu, procuror; d. I. Antonescu, supleant la trib. Tutova; d. Dimitrie Boldur Epureanu, advocat public pe lângă curtea apelativă din Iassi. Circulara D. Ministru de Interne cătră D-nii Prefecți. După legile țerei, evreii nu au dreptu de domiciliu permaninte in sate, prin urmare ei nu potu fi nici cărciuma si nici accisari in comunele rurale, toleranța ce pe alocurea JURNAL.