Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1869 (Anul 2, Nr. 2-26)

1869-02-23 / nr. 8

Anul II. Prețul Abonamentului. Iassi: Pe unu anii 8 lei noi. » șese luni 4 , „ » trei . 2 . „ Districte. Pe unu ani 10 lei noi. » țese luni 5 „ „ • trei * 21/1 . Costul Abonamentului din districte se priimesee și un maree de scrisori. Duminică 23 Fevruarie 1869.AEZVRE X3ST FIEC A REID XI IVE I IST X C A. Amnnțuri Rândul de 35 litere sau locul teu 15 bani. Inserțiuții și Reclame Rândul de 35 litere sau locul seu 56 b.»ni. . .* . . ’ ’~'~f ț' •*■.”' • b. Epistole nefrâncate nu se primescu. / v S.* 1' Manuscriptele neijudecate se vor arde. Redacțiunea și Administrațiunea: in localul Tipografiei Junimea. U > ij/ No. 8.iX V 1 Ii II V I» A 1C l fli » K B* T *: lit .4 X K J. vechi». St»» "ou ?*<>»•__________P a t r o n «1 4 i 1 e i. jRBg£j | vechili. jStilu uoll| 9 »<> »• | P a t r o u u 1 J 11 e i. ^ | tT' ievruar. Martie. orem. ore iu.lji Fevruar. Martie. I ore m | ore in. f” * Duminică. Păr. Policarp. 6 22 5 37l 27 11 I Joi. Procopie Decapolit. 6 14 1 5 45 C Luni. f Afl. Cap. Sft. loan 6 20 5 391 28 12 j Vineri. Cuviosul Vasilie. 6 13 5 47 ^ Marți. Părintele Tanasie. 6 18 5 41 11 Mart. 1 13 Sâmbătă. j Cuvioasa Eudochia. © 6 17 6 3 ^ 10 Mercuri. Părintele Porfirie. 6 16 5 43 11 2 14 I Duminică, sl Mucinicul Teodor. 6 15 6 5 Soiri din Intru. Iassi. Sâmbăta trecută a fostu in sala Primăriei o întrunire a alegătorilor, convocați de foștii deputați ieșani din partida așa numită „nedependentă“, spre a da samă alegătorilor despre conduita lor in adunarea disolvată. întrunirea a fostu preșidată de D. Sandu Dudescu, membru a primăriei. D-nii A. Gheorghiu și P. Suciu au vorbitu despre purtarea lor in Cameră in chestiunea evreilor și a Căilor ferate, mai despre cleru și despre invețămêntul publicu, despre milionul cuvenit lașului și despre drumuri județiane și comunali. Mai au vorbit d-lor despre căderea cabinetului Golescu-Brătianu și despre chestiunea numirei generalului Macedonschi. In contra D-lor și a partidei „nedependinte“, a vorbit pe urmă D. Nicu Aslan, care a fostu combătuta de D-nii Sudit, Dim. Tăcu, St. Șendrea și N. Ionescu. — Colegiul al II pentru senatori al jud. Dorohoiu a alesu senatorii pe D. Panait Casimir. București. Noul consul general al Austriei, D. Zulauf, in 16 Fev. a avutu onoarea de a fi primit de M. S. Domnitorul in audiență spre a presenta acreditivele sale. In locul D-lui Generalu Golescu s’a numitu D. Colonel Boleanu inspector general al gardei civile. 7 Id 4*° a H Fev. s’a văndutu aice in piață nisce portrete a fostului Domnu Cuza, încadrate in cocarde naționale. Poliția a opritu indată acestu comerțu. Relativu la această „Monitorul oficialii“ publică unu comunicatu, in care să dice, „că portretele a fostu date de D-na Ioanidi spre a le arunca in piață, ănsă impărțitorul a socotitu că este mai bine să le vemjă cu unu prețu micu ca să poată câștiga ceva. Portretele s’a făcutu deja înainte de anul 1862 și numărul lor nu se stie la cifra de 30. Faptul s’a inaintatu parchetului.“ — Septemăna trecutu a avutu locu inaintea Curței de Apelu in Bucuresci procesul in contra torturatorii de la Mărășesci. Cei ce au pledatu pentru torturați au fostu procurorele genaral alu curții Apelative din Bucuresci, advocații d-nii P. Grădișteanu și M. Schina, iară cei ce au pledatu pentru torturatori au fostu advocații d-nii Stătescu, George Petrescu și Pantazi Ghica. Sentința curții este următoarea: G. Fălcoeanu, doi ani închisoare și degradația civică pe trei ani; Potopu, Procurore de Putna, unu anu închisoare și trei ani interdicțiune; Dimitrie Popa, Prefectul de Tecuciu, doi ani închisoare și trei ani interdicțiune; Rateu, Polițaiu de Focșani, șase luni închisoare; Constantinescu, Prefectu de Putna, trei luni închisoare; Conductorul Vasilie, unu anu și jumătate de închisoare. Doi dorobanți, amendoi la o amendă de 500 lei noi. Pe lăngă aceste pedepse, osăndiții, afară de Constantinescu și Vasilie conductorul, sunt supuși la o despăgubire civilă și solidară de 1500 galbeni in favoarea victimelor. — Intr’unu raportu a ministrului de interne publicării in No. 33 a Monitorului oficialu vedemu că poștele străine in România vor inceta cu 1 Aprilie viitoru. Publicămumai la vale unu estraetu din Convențiunile poștale, inchieze cu Austria și cu Germania de Nord. — Jurnalele din Austria publică o depeșă care zice că in vara viitoare armata romană’ se va concentra intr’unu lagăru intre Focșani și Tecuciu. O altă depeșă dice că s’a descoperitu in Bucuresci o societate care s’a ocupatu cu falsificarea noutăților. Societatea această era compusă de străini. — La magasinul de Librărie alu d-lui George Ioanidu, din strada Lipscanii, să află pregătită o petițiune prin care să cere scutirea proprietăților din Capitală de impositul celu nou de 4 la sută ce și’a legiuiti municipalitatea actuale pentru dănsa. (T. C.) Din Bucuresci i’se scrie diarului „Ostea“ că bulgariie acolo au primitu de la amicii lor din Constantinopolu descrierea numelor și persoanelor a doi agenți, pe care a trimesi guvernul in România pentru a spiona întreprinderile secrete ale bulgarilor de acolo. Ambele aceste persoane misterioase au fostu deja in Rusciucu și acuma se află pe drumu cătră Bucuresci, ănse cu greu iși vor pute împlini misiunea, fiindcă cercurile respective s’au făcut atenție incă de timpuriu, ca să fie cu bagaje de samă. — In Giurgiu s’a inființatu o societate bulgărească de lectură, care va aranja prelecțiuni in limba bulgară in toate duminicile. Constantin Kurmusachi, președintele curții de Casațiune, după o boală îndelungată a muriri Sâmbăta trecută in Viena, in etate de 57 ani. Luni a avut locu imormentarea, la care a asistatu toți Romanii ce se află in Viena. Mai tănjiu mortul se va transporta la moșia sa Dulcesci. Scrii din afară. Paris, 26 Fev. D. Laguerroniére, ambasadore al Franciei in Belgia, este asceptat aice astăzi. — Monitorul zice că armata combate desarmarea. Francia nu voes ce se turbure linistea Europei, dar nu va desarma. Paris, 28 Fev. D. Troplong, președintele Senatului, a muritu astăzi. Madrid, 1 Martie. Gazeta „Imparcial“ ejice că corteșii sunt cu guvernurn conințelegere că forma guvernului nu să va hotărî mai înainte până cănd nu va fi votatu Constituțiunea Țerei. Madrid, 25 Fev. Cortesii au proclamat pe Serrano de șef suprem al paterei esecutive. Viena. 2. Martie. M. S. Imperatorul va porni astăi și M. S. Imperăteasa va porni mani la Buda. De acolo M. S. vor intreprinde o călătorie la Agrani, Fiume, Pola și Triest. Bruxel, 25 Fev. Eri budgetul ministerului justiției a fost respinsă de Senat. Sara s’a ținutu consiliu de miniștri sub Președința Regelui. Se crede generalminte că se va disolva Senatul. Astăzi camera representanților a adoptatu budgetul ministerului justiției. Pesta. Din causa bătăielor celor sângeroase intamplate in mai multe locuri a Ungariei la ocasiunea agitațiunilor electorale, guvernul ungurescu să in dea silitu de a trimete miliția in acele locuri spre a primi siguranța publică și personală. Constantinopole, 25 Fev. Poarta a adresatu o circulară cătră representanții ei din străinătate, mulțămindu Europei și constatând» reservde ce a făcutu Grecia, cănd a priimitu declarările conferinței. Poarta iși reservă și ea, in casa d’a se ivi none evenimente, aprețuirea lor și conduita ce trebue se urmeste. Atena, 25 Fevr. Se asigură că Photiader-Bey va deveni iarăși ambasadore al Porței lăngă cabinetul de la Atena. Belgrad, 25 Fev. Diarul oficios „Unitatea“ compătimește rentoarcerea lui Osman Pașa in Bosnia, unde nu face aîtu ce decăt stoarce poporul. „Unitatea“ crede că împrejurarea aceasta va da însă 1a înțelegeri intre Serbia și Turcia. —■ Aice s’au arestatu mai mulți falsificători de bancnote austriace. Atena. Guvernul grecescu pregătește pentru noua cameră unu proectu de lege pentru cumpărarea căilor cuirasate și pentru intărirea porturilor principali. Enescu comandantul batalionului gardei din comuna Piteșci. — Legea pentru acordarea pensiunei a d-lor M. Cireșanu și I. Scorțeanu.—Decrete pentru deschiderea creditelor surplementare pentru școala de medicină in Bucuresci și pentru plata unui profesorii de economie politică, dreptul administrativii și comercialii la școala de comercia la Bucuresci.— Decretu pentru deschiderea unui creditu estraordinaru de 246,900 lei pentru cumpărarea cailor necesare corpurilor călări organisate din nou; idem de 30,142 lei pentru menținerea de patru comandamente; idem de 489,000 lei pentru neajungerile la unele capitale a budgetului ministeriului de Resbelu. — Decretu pentru disolvarea consiliului comunei Focșani. — Ordine circulare al D-lui ministru a lucrărilor publice cătră toți d-nii prefecți, relativi pentru facerea drumurilor județiane.—In No. 34. Decretu pentru împărțirea atribuțiunilor divisiunei rurale din ministeriul de interne și numirea șefilor de biurou la divisiunea administrativă și cea comunală. — Decretu pentru autorizarea epitropiei spitalelor Sf. Spiridon din Iassi, să accepteze donațiunea făcută de reposatul Epaminonda Idieru. — In No. 35. Decretu: prin care să aprobă ca fondul de 296.296 lei noi, despre serviciul general al cultelor, să remăe tot sub administrația ministerului cultelor și instrucțiunii publice. — Decretu: pentru mutarea d-lor locotenenți G. Giurgiu și Ch. Petrescu in regimentul I de artilerie; pentru trecerea d-lui sub locotenentu D. Negulescu in corpul flotilei și regularea personalului flotilei; pentru inaintare la grade in corpul flotilei. — Circularea d-lui ministru al instrucțiunei publice și al cultelor cătră d-nii institutori. § (Numiri,) publicate in Monitorul oficialu: In No. 33. D. I. M. Miclescu, sub-prefectura plasa Bistrița, jud. Neamțu. — in No. 34. D. C. A. Cotescu, președinte de secțiune, D. Dimitrie Capeleanu, procuror de secțiune, și D. c. Plitos, supleantu la curtea de Apelu din Focșani; D. Georgiu Cunescu, membru, și D. Ștefan G. Iorgulescu, procurore de secțiune la curtea din Craiova; D. M. Spirescu, procurore la Trib. Olt, D. G. Stănescu, preș. de secțiune la Trib. Dolju, D. A. Ciurea, portărel la Trib. Vasluiu. In No. 35. D. Constantin Mihailov, supleantu la Trib. Cahul; D. G. Brătășeanu, judecător de instrucțiune; D. N. Măldărescu, membru de ședință la Trib. Dolju; d-nu Sandu Bonciu, judecător de pace in orașul Iassi, la ocolul al II; d-nu I. G. Razu, judecător de pace in orașul Iassi, la ocolul I; d-nu George V. Grigoriu, judecător de pace in orașul Iassi, la ocolul al V-lea; d-nu G. Protopopescu, membru la Trib. Argeș; d-nu C. Furcă, procurore la Trib. Dîmbovița, d-nu Petre Rezeanu, președinte de secțiune la Trib. Romanați. Acte Oficiale. § (Monitorii oficiali) publică următoarele: In No. 33, Decretu dormescu relativu la deschiderea unor credite suplimentare ánstraordinare, pentru efectuarea serviciului postalu internționalu.— Decretu pentru numirea d-lui loan Schi locale. *** (Convocare.) Mai mulți cetățeni au convocatu pe toți alegătorii a se întruni Luni in 24 Februarie la 7 oare sara in sala Primăriei spre a se consfetui despre alegerile viitoare. *** (Găsită unu omu mortu.) Septemăna trecută s’a găsitu pe moșia Hoisești lăngă Podu-Iloae, cadavrul unui omu disbrăcatu de haine. Omul părea a fi unu evreu in etate de 24 ani. *** (Moarte grabnică.) Unu individu cu nume Vasilie, viindu septemăna trecută de la Orgoesci spre a merge la Botoșani a pernoptatu in Tărgu-Frumosu la o casă privată, unde s’a găsitu a doua di mortu. *** (Furtu.) S’a furatu de la localul loan Vasiliu din disp. I unu calu; furul s’a prinsu. *** (S’a prinsu) in disp. I. indivizii Copel Blonc, Ion Botez și Radu Dobrin, cari au furatu nisce vite. *** (Nenorocire). In sara iilei de 26 Ianuarie, locuitorii Ghiță Ioniță din comuna Coțofenii din față și Bazim Ioane Spatarelu, din comuna Brădescu, plasa Jiului de sus județu Dolju, pe cănd se inapoia pe la casele lor, de la comuna Scaiescii unde mersere pe la rude; in hotarul comunei Bradesci vrendu a traversa pe ghiață uiul Jiu, acompaniați de mama, consoarta celui ăntăiu și o altă femeiă streină, s’a ruptu ghiața cu ambii, au căljutu sub ghiață și nu s’au mai găsitu, scăpăndu numai femeile care fusese in urma lor. După declarațiunea soției sale, celu d’ănteiu a fostu avăndu și bani asuprăi, nu se scie mulți sau puțini, legați intr’o basma. (Mere.) *** (Perdutu.) Preotul I. Gheorghiu din comuna Hărpășești, plasa Cărligătura, venindu în Iassi, a perdutu o bocce in care erau pecetele bisericei acestei comune. (Fugitu.) Evreul Iosep sin Herșcu, spărgedu arestul din Tărgu-Frumosu, s’a făcutu neveciutu.