Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1872 (Anul 5, Nr. 73-142)

1872-09-17 / nr. 103

Em. Sa Prea Sf. Mitropolit Calinic Miclescu in frunte. Toți au rămas mulțumiți de curățenia odăilor și de bunul gust și simplicitatea cu care ele sunt aranjate. Veselia se cetea pe fețele tuturor, și d-na directrice primea din toate părțile sincere și călduroase urări pentru prosperarea acestui Pensionat, menit a ne da mame bune de familie, cu principii sănătoase de naționalitate și religie, temelii puternice pe care s’a răzimat poporul romăn in trecut, și care ii vor asigura și viitorul său Sohi Locale. (P. S. S. Mitropolitul) s’a reîntors Mercuri in oraș din călătoria ce a făcut la Sinaia pentru a visita pe Inălțimele lor. P. S. S. a fost primit la gară de Arhiereul Suhopan, de d. Prefect de oraș cu agenții săi, și de un numeros cler și public. (Timbru) se vinde numai la Casierie de cătră un simplu amploiat și numai intre carele 11—3. Această disposiție este din cele mai ingreuetoare: fiecare trebue să se ducă tocmai acolo spre a-și procura hărtia, și dacă șede departe are o mare perdere de timp. Apoi imbulzata e atăt de mare incăt nu ajunge timp pentru a îndestula pe toți, trebue oamenii să aștepte oare întregi pănă intră la rând. Toată această ingreuere și neorănduială provine din causă că nimene nu vra să se însărcineze cu vânzarea de timbru având numai 1% profit. Și acest profit este numai ilustriu pentru ca vânzatorul primește gologani, dar cănd varsă banii la Casierie nu i se primește să dee in gologani decăt 5%, de unde urmează că are înca o perdere de vreo 2 la sută. Oricum onorabila autoritate competentă trebue numai decăt să iee măsuri pentru îndreptarea acestui rău. (Pavagiu cu asfalt). Un representant de la o bancă din Varșovia au adus la Primărie o bucată de asfalt model luată de pe o stradă din Varșovia pavată din anul 1868, după cum încredințează sigilul guvernului pus asupra acelei bucăți. Au propus Primăriei să paveze pe socoteala sa o bucată de stradă cu de acest asfalt, ceea ce Primăria in ședința de Mercuri au încuviințat, desemnănd 60 de metri din fața gradinei Primăriei pentru aceasta, cu condiție a gătim o lună de zile. După aceasta experiență se va procede mai departe. *** (Musica) va căuta Duminica și Joia la grădina Primăriei, Marța și Vinerea la grădina Publică și Mercuri la Grădina Barnowsky, aceasta din causă că a remas numai o singură musică. INSERȚIUNI ȘI RECLAME* Domnule Redactor! Ca cetățan și ca iubitor de adever nu pot sta indiferent la acusați unele neintemeete ce se aruncă asupra d-lui și d-nei Lepadat, persoane cunoscute prin a lor purtare exemplară de cănd sunt in Urba Beriad. Și pe aceste considerente vin a ve ruga să binevoiți a insera in cel de’ntăi numer a stimabilului ziar puținele mele cugetări, care sper că vor convinge de adevăr pe toate persoanele ce cu bun simț vor fi cetit art. din Semănătorul No. 35. Complănd pe amabilitatea și buna voință ce aveți ocasiune a demonstra, aștept cel mai curând a avea satisfacțiunea dorită. Un cetățan imparțial. Se cetește in ziarul „Semănătorul“ No. 35 un articol plin de pasiune și de violență, redactat intr’un mod empiratic prin care se lovește esecutarea legei de instrucțiune in privința scoalelor primare, făcută de către d-nul ministru de culte și instrucțiune publice, calificăndu-se aceste măsuri de barbare și brutale, espresiuni ce nu pot fi decăt efectul unei mărginite educațiuni. In zisul articol se mai relatează intr’un mod calomniator și nedemn că d na Lepădatu și după noua organizare a școalelor replănend institutoarăl de clasa 111 la școala de fete No. 1, post ce d-sa ocupă de opt ani cu demnitate generalminte cunoscută, ar fi căutat prin stăruinți și favoruri ar surpa drepturile d-nei Meagoe, luând pe lăngă clasa III și clasa IV, ce se știe că este cu totul desființată prin aplicarea legei de instrucțiune, întrebăm pe autorul acelui articol ce fapt imoral și Uzurpator s’a comis remănănd d-na Lepădatu nestrămutată de la postul seu ? Mi se pare că după o logică sănătoasă și fără părtinire nici un drept nu s’a usurpat d-nei Neagoe care este numită in cualitate de institutoare la clasa III înființată acuma la școala No. 2. In o simplă strămutare dintr’un local intr’altul constă imoralitatea, usumațiunea și alte deasemenea atribuite d-lui și d-nei Lepădatu prin „Semănătorul“ No. 35. .Să fim mai sinceri, mai nepărtinitori, mai logici, mai prudenți, mai moderați, să nu calomniăm dreptul și onestul, acistă mora •) Responsabilitatea articolilor de subt această rubricăt priveșee numai pe autoriu. CURIERUL „DE GASLI. litatea, esemplele bune și serviciile ce s’ar aduce tinerei generațiuni. Un cetățan imparțial. Beriad, 1872 Septemvrie 12. Schi din tara. Neregulă pe drumul de fer. Ni se comunică că la stațiunea Ghidiceni intre Beriad și Tecuci, oprindu-se trenul, mașina se isola pentru a lua apă și mergând spre a trece pe șinele unde este așezată pompa, au destinat din causa unui cantonist neghibaciu și s’au îngropat in pământ. Pasagerii au trebuit să aștepte două oare, au scăpat trenul de la Tecuci și au trebuit să inopteze acolo. La Ghidiceni nu era nici macar apă la gară. Știri ultime. După o depeșă privată aflăm că s’au convocat corpurile legiuitoare pentru ziua de 15 Octomvrie in sesiune extraordinară. Causa nu este cunoscută D-nui ministru de Interne vine la Iași in o inspecție școlară. Procesele și licitațiunile ce se vor ține in cursul septSmănei. La Curtea de apel Secția I. Luni, 18 Septemvrie 1 Lupu Herscovici pentru maltratare. 2 Compania căii ferate Offenhaim cu epitropia bisericei Talpalari pentru bani. 3 Elena Vartic cu Xicu și Panaite Casimir și Toma Vartic pentru bani. 4 Vasile Stamboleanu cu Cost. Paladi și D. Sucevanu pentru bani. 5 Pronunțarea decisiunei in procesul Claudiu Lige cu N. Albu pentru bani. Marți, 19 Septemvrie. 1 X. Marin Lăutari și Paraschiva Serisesti pentru adulteriu. 2 Catinca soția lui Gavril Iftimie cu State Radu pentru case. 3 Const. Guțicu cu Sultana Cuțicu pentru tutelă. 4 Gr. Cogălniceanu cu prinții Ferdinand și Gr. Ghica pentru bani. Mercuri, 30 Septemvrie. 1 Gh. Coroi pentru maltratare. 2 Farica Dimitriu pentru maltratare. 3 X. Bocan cu I. Morțun pentru bani. 4 Moise Severson cu Herseu Haim și alții pentru niște sunete. 5 Cererile de revizuire făcută de Sion și Șișcala in contra decisiunei Curței. La Curtea de apel Secția II. Luni, 18 Septemvrie. 1 Elena Perițeanu cu D. Gr. Hulban pentru bani. 2 Leon Boldescu pentru abus de putere. 3 Sini"sin Șmil Chișcă sau Mendel p. vagabondaj. 4 Xuta Teni cu Catinca Buzdugan pentru bani. 5 Compania căii ferate Offenhaim cu Ilie Pisoschi și Dimitrie Filipescu pentru bani. Marți, 19 Septemvrie. 1 Ioial Creștin ciubotar pentru maltratare 2 Gherșin sin Josep Teslaru pentru furt. 3 Ștefan Andriescu și Costachi Ciubuc p. falsificare. 4 Domnica Sirbu pentru otrăvire. 5 Șmil Avram cu Lava Rozentfaig pentru bani. Mercuri, 20 Septemvrie. 1 Neculai Delimarcu cu Olga Obelinschi și A. A. Sturza pentru bani. 2 Pavel Xiță pentru deturnare de bani publici. 3 Vasile Mocanu pentru neregularitățile ținute la actele stării civile in calitate de Primar. 4 Spiru Derescu cu Iancu și Soltana Costandinov oposiție la urmărire. 5 Vasile Maximovici cu Elena Bașotă și Nastasia Mavrichi cu Iancu Drăghici pentru bani. 6 Iancu Zamfirescu pentru luare de mită. La Tribunalul Secția I. Luni, 18 Septemvrie. 1 Botușineanu Vasile contra lui Lupu Hati p. bani. 2 Ițic Herșcu contra D-lui Haim sin Simon p. bani 3 Șerban Costachi contra Primării de Iași p. bani. 4 Theodor Gane,are a se discuta punerea sub interdicțiune a lui P. Burghelea. 5 Pisodreanu Dimitrie contra lui Bereu Vecsler p. bani. 6 Casandra Schileti cu D-nul Iancu Buzdugan. Marți, 19 Septemvrie 1 Grimberg Ava contra soțului ei Liber Craiser p. divers 2 Stefăniu loan contra D-nei Casandra Bojinca p. bani. 3 I. H. Țitrer cu Zamvil Sigol pentru bani. 4 Creditorii def. Costică Profiriu contra curatorului Alecu Cernea pentru dare de serii. 5 Burărieamblat cu creditorii pentru bani. La Tribunalul Secția II. Luni, 18 Septemvrie. 1 Smaranda Vasiliu cu Toma Vasiliu. 2 Iacob Șor cu Ștefan Grigoriu, oposiție. 3 Decolai Ioan cu Costachi Lazu, apel. 4 Costachi Stihi cu Ioan Ungureanu. Marți, 19 Septemvrie. 1 Gheorghe Andronic cu Andrei Neagu. 2 Neculai Bălaceanu cu Constantin Theodoru. 3 Iser Zilberstain cu Cleanti Curcumeli. Mercuri, 20 Septemvrie. 1 Banca de Iași contra I.-lor Enăchi loan Theodoru Lateș și Dimitrie Anghel pentru bani. 2 Dieaconu Manasi cu Vasile Pleviți. 3 Herman Mașinistru cu Iosef Maises oposiție. La Tribunalul Secția III. Luni, 18 Septemvrie. 1 Vânzarea medeanului de chereste a lui Petru Gripa pentru V. Șerban. 2 Acțiunea intentată de D-na Pulheria născută Codrescu, contra lui Copel Dulberg pentru revandicare. 3 Oposiția lui Gh. Mihai cu D-nul Anton Mihai pentru hotărnicie de loc. 4 Vânzarea caselor D-lui Mihail Gheorghiu pentru creditori Mercuri, 20 Septemvrie. 1 Vânzarea unui loc sterp din disp. I a def. X. Ivanovici pentru Amalia Richter. 2 Idema caselor def. Leonida Mavrodin după cerirea Trib. s. I. 3 Popinarea cerută de Moise Dulberg in manele D-lui Gr. M. Sturza a banilor ce are a lua de la D-nul Dimitrie Gavrilescu. 4 Contest. D-nei Catinca Hermăneasa, la tabloul creditorilor D-nei Smaranda Radovici. 5 Supralicii. la vânzarea a 10 stinj. pământ, din moșia Burueneștii a def. Vasile Popovici pentru Icon. De’oghenide. •6idem două părți pament din moșia Bojila Vladmirul și Buzdugan a D-sale I. g. Codresiu. La Tribunalul Secția IV. Luni, 18 Septemvrie.T. Emanoil Simicescu și Elena lui Moise Vrăjitoriu pentru aldulteriu. 2 Nicolai Botzan pentru maltratare. 3 Ichim Elexievici pentru maltratare. 4 Leon Ghica pentru calomnie. Marți, 19 Septemvrie. 1 Petrachi Grigoriu pentru maltratare. 2 Avram Lisicovici pentru calomnie. 3 Iosef sin Ițic, Moise sin Ițic, Șmil sin Iancu, Ițic sin Meer și Iancu sin losef pentru maltratare. 4 Vasile a preotesei și Maria Preotesei pentru furt. 5 Iancu Buzdugan pentru furt. 6 Cost. Haidău și Pavel Boariu arestați pentru furt Mercuri, 20 Septemvrie. 1 Grigore Crețiu și Neculai Gasereanue abtul de încredere. 2 Zamfirachi Mardariu pentru maltratare. 3 Zamfira, Nastasia și Soltana Hușanca pentru furt. 4 Josef Rafailovici pentru delictul de furt. 5 Smil din Buruh și Iancu Croitorii inculpați pentru maltratare. 6 Gheorghi Andrei arestat și Rosa Spalat p. maltratare. ANUNCIURI. EPITROPIA GENERALA A Casei Spitalelor si Ospiciilor Sf. Spiridon. ANUNCIU. Se dă in antrepriză aprovizionarea Ospitalului Central din Iași, cu verdețurile și legumele necesare pentru iarna viitoare 1872— 73 și anume: 45 — — Cartofe. — 10000 — Prăji. — 7000 — Piutriței. — 4000 — Căpăține curechi. — 6000 — Țăline. — 600 — Sfecle. — 8000 Caralambe. — — 1200 Ceapă. — — 4000 Morcovi. — — 1000 Perje. In conformitatea legei de comptabilitate, regulăndu-se terminul publicației de 30 zile. Să invită pe toți d-nii concurenți care vor vor a lua această antreprisă a se conforma art. 40 și următori pănă la art. 57, din legea de comptabilitate, presentăndu-se la terminul de fapt, întovărășiți de garanțiile cuvenite spre a licita. Licitațiunea se va ține oral in ziua de 13 Octomvrie viitor anul curent, incepend strigările la carele 12 antemeridiane, in cabinetul Epitropiei Generale din Spitalul Central, când tot in ace zi are a se face și adjudecația, asupra concurentului care va lasa cel mai jos preț. Sunt admiși de a concura la licitație toate persoanele care vor depune mai ăntăi o garanție in valoare de 211 lei 50 bani, in numerar sau bonuri rurale. Condițiunele antreprizei se pot vide in tot timpul de cinii concurenți la cancelaria Epitropiei generale. Epitropi: Dr. Bendea, D. C. Luppu. Director Marinoschi. p. Șef Serviciului V. C. Pompilian. No. 2707, 1872, Septemvrie 13 zile. (565—1). Merțe. Bucăți. Cct. ÎNSPECTORELE SPITALULUI ST. TREIME din TATARAȘI. No. 85. La 29 a curentei luni Septemvrie s. v. urmează a se da in întreprindere reparațiunea și îmbunătățirea plitei de la bucătăria Spitalului St. Treime din Tatarași, se face cunoscut că doritorii de a lua această întreprindere, să se presinte la cancelaria Administrației numitului spital, in ziuă aratată la oarele II de dimineață, cu garanție de 5 galbeni in numerar. Condițiunele și devisul, se pot vide in toate zilele la Administrația acestui ospital. Inspectore-Administratore, Dr. Russu. (571—1.) LICITAȚIE. Se aduce la cunoștința publică că la 12 Octomvrie viitor anul curent la amează se va ține a treia licitație in pretorul Intendenței militare din Iași (Palatul Administrativ) pentru antreprisa furajelor și lemnelor necesare trupelor staționate in orașul și județul Iași pe un an sau trei ani incepand de la lin Ianuarie 1873. Cantitățile ce sunt a se da in antreprisă pentru Escadronul de călărași Iași pe un an sunt: 80,332 chilograme lemne, 136,740 chilograme fan, 109,392 chilograme orz și 54,696 chilograme pac. Antreprenorii respectivi an se vor fi datori a preda tot cu prețul ce va remănea asupră-i și lemnele și furajul trebuincios trupelor regulate in garnizoana Iași și care cantități ,sunt aprocsimativ pe un an 2,500,000 chilograme lemne, 1,600,000 chilograme fân, 1,300,000 chilograme orz și 800,000 chilograme paie. Licitația se va ține prin oferte in care prețurile se vor insemna in litere și in parte pentru fiecare articol pe chilograme ele lemne, fân, orz și paie pentru unul sau trei ani. Pentru a putea fi admis la concurență se cere o cauție de 10 la sută din valoarea ofertei care poate fi in numerariu, mandate sau honuri ale Statului și obligațiuni romane după cursul zilei. Condițiile și sarcinile antreprisei se pot vedea in toate zilele in birourile Intendenței militare de la oarele 10 pănă la 4 după amează. (566). PENSIONAT a lui Br. IGNAZ MAROK Prag 1261ll (Boemia). Invățătură generală reală și gimnasială. Douăzeci și doi profesori a scoalelor publice. Limbile noue, Gimnastică, Scrimă, etc. Se primesc și elevi pentru Academie comercială. (483—8). «-Lipsir McMeripfi^ compus de Dr. M. D. POPPESCO și preparat de farmacistul la „Stefan cel Mare“ OTTO SELTEN IN IAȘI. Prețul 5 lei noi a unui flacon. Acest liqueur estras din plante indigene și africane preparate espre contra epidemiei de C holeră, se recomandă ca cel mai bun preservativ și chiar ca remediu. Coronat cu succes in epidemia din 1866, special in Focșani și alte orașe. — Tonifică stomachal, oprește greața, vărsătura și diareeea, impedecă răceala corpului și nu produce reacție mare de căldură in cascăiul Cholera se declară. Ca preservativ se iea 4 păhăruțe pe zi adecă: 1 la 8 oare dimineața. 1-12 „ 1- 4 „ 1 — 8 oare sara. NB. Pentru a nu fi falsificată, fiecare etichetă este sub-semnată de noi insuși. Se află in Iași numai in farmacia mea la Stefan cel Mare. (535—6). De inchiriet . Tiduri de case in Păcurari, strada Toma Cozma, done căte cu 4 camere și unul cu dlone. ASEMINE. O crâșmă cu 3 încăperi, pivnița bună și grădina la Copou lângă Cazarmă. Doritorii se pot adresa strada Mare, lângă otel Pârlita, dimineață de la 9 pănă la 12 oare la proprietarul acestor imobile. (568 — 6). Avocatul Stolniță, piligiile Domnului Alexandru Cos V^i&^C/JLC tacti iMavrocordat de largă Academie, se dau in chirie de la 26 Octomvrie anul curent pentru trei ani. Chirigiul poate intra in case chiar de pe acum. Amatorii se pot adresa la subsemnatul strada Bancei. Avocat C. Iorgidescu. (5693). În onl A din Iași a d-nei Maria Gheorghiu din strada Aron-Vodă No. 2101 disp. III cu loc gospod sunt de vânzare. Despre informațiune lămurită amatorii se vor adresa la fața locului, pentru prețul și comoditatea localului. (536-3). Serai piirduită. A se adresa la Administrația foaei. (563—10). au sosit chiar acuma in cantități mari pentru sesonul de iarnă. Rum d’Ananas Rum Jamaica Rum Japones Ceai Peccoe Ceai Congo. (570.)