Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1872 (Anul 5, Nr. 73-142)

1872-10-18 / nr. 115

Y tiții, și a luat fuga. Numeroși orfani de 8 pănă la 12 ani sunt auziți ca martori. Depravarea a caria nevinovate victime sunt ei, este astfel incăt se întreabă cineva cum o societate bine organizată poate încă să tolereze invățământul dat de corporațiile religioasei11 Se scrie din Vazalle jurnalului l’Echo du Luxembourg din 1 Maru 1872: „Dezolarea domnește in tabăra Domnului... Individul O. . . preot la R... (Luxemburg), exvicar la N.. .. unde este foarte cunoscut prin faptele sale bactive și politice, a plecat de curând, întovărășit de una din oile sale, spre paradisul lui.... Mahomed. El a pornit din Libramont un costum civil, și trebui să fi luat bilet pentru frontierele de mează-zi.“ Celim la Independance berge din 25 Iunie 1872: „Duminică in 16 curent parchetul din Bruges s’a dus la Cortemarck, spre a face instrucțiunea unor atentate de pudoare, comise in această localitate asupra unui copil de 9 ani. Acuzatul, numit Saelens, in vrăstă cam de 40 ani, a fost arestat in biserica zisei comune, unde el era întrebuințat ca cântăreț. Saelensse unul din capii unei congregațiuni de tineri. El a fost inchis la Bruges.“ VARIETĂȚI. — (Poliția Engleză).. Șeful poliției din Londra a adresat Ministerului de Interne raportul seu anual. Iată oarecare cifre interesante, pe care le estragem din acest raport: Numărul total al agenților poliției era in 1871 de 9655 oameni, 667 mai mulți decât in 1870. Din acești 9655 oameni, 8407 erau simpli sergenți de oraș, iar restul se compunea de 40 ofițeri, 236 agenți fură inapoeați la corpuri pentru diferite motive și 194 siliți a-și da demisiunea, își poate face cineva o idee despre activitetea acestor oameni și despre dificultatea serviciului lor, cănd se va gândi că spațiul încredințat pazei lor s'a mărit, in cursul anului trecut, cu 226 strade noi și cu piețe (squares), care împreună se intind pe o lungime de 38 mile engleze, 2100 picioare. In cursul celor 10 ani trecuți, întinderea stradelor de sub paza lor s’a mărit cu 635 mituri, pe care s’au construit 149905 de case noi. Poliția in 1871 n’a arestat mai puțin de 28240 oameni beți, adecă 2676 mai mulți decăt in 1870. Viața și proprietate au fost, anul trecut, mai in siguranță decăt in cei șapte ani precedenți. Nu se numeră decăt 10264 cașuri de delicte, întâmplate in Londra; 10629 plângeri au fost adresate prin poliție in contra conducătorilor de ottinibuse sau de trăsuri etc.; 2445 de persoane au fost rănite și 124 omorite prin imprudența viziteilor. In anul 1871 s’au perdut in Londra 5753 persoane, dintre care 2000 mai mare decăt de 10 ani; din acest număr 2619 copii și 446 adulți s’au găsit de poliție și redat familiilor lor. Poliția a prins, nu fără pericule, 8785 cănii rătăciți; a inapocat 725 proprietarilor lor și pe ceilalți i-a trimis la ospiciul cănilor fără stăpâni. Poliția Londrei a perdut din cauza boalelor 9.7 la sută din efectivul său in cursul anului trecut pe cănd de ordinar nu perdea decât 1.7 la sută. 776 agenți au fost răniți in ciocnirile mulțimii. (Românul după Daily Telegraph). — (O carte interesantă) au apărut zilele aceste in Leipzig in librăria lui Winter, anume Fenomenele mistice a naturei omenești (Die mystischen Erscheinungen der menschlichen Natur von Maximilian Perty). Aceasta carte tratează, după o introducere asupra universului și a omului, despre visiuni si halucinări, despre somnambulism, magnetismul animal și somnul treaz, stările abonorme psihice cu complicări magice (1) Apucarea 2) Vampirismul 3) Zoantropia, despre acțiunea magică, despre vechea magie și vrăjitorie, despre procesele c. vrăjitorilor. In un al doile volum se ocupă cu magia modernă sau masa ce umblă, scrierea X sufletului, convorbirea cu spiritele, cu stafiile, aparițiunea spiritelor, diferitele forme a cunoștinței magice, cu oractilii, vezetorii, profeții, vederea in viitor in visuri, întrunirea acestor elemente la extasiaștii religioși. Toate aceste chestiuni sunt tratate s’ințelege din un punt de vedere rațional, care caută explicarea lor. * TEATRU NAȚIONAL. Direcțiunea D-lui T ASLAN. Joi in 19 Octomvrie 1872. Pentru prima oară: Mărirea si caderea unui om politic (Grandeur et décadence de Mr. Josef Prudhomme). Comedie in 5 acte și in prosa de Dnii Henri Monier și Gustav Vaez. Tradusă de D. Teodor Aslan. ATELIERUL FOTOGRAFIC LAZAR CIOLAC se va muta de la Sf. Dimitrie la strada mare, peste drum de Mitropolie , casele Mavrodi, lăngă palatul Rosnovanu. (651—3). Subsemnatul dorește să cumpere una sau doue bivolițe cu vițel. (659 -1). Wirth Fester, a lui CURIERUL DE IASSI. POLITECHNICUM la ZÜRICH. Un tânăr barbat cu cunoștința limbei române, care a studiat deja de doi ani la Politechnicul din Zurich și care posede și ligitimațiuni, dorește, din causa întâmplărilor familiare, a pregăti unul sau doi tinori cu cunoștințile necesare primare, in timpul unui an pentru esamenul de admitere la politehnicul din Zurich pentru anul 1874 — 75. Se poate da și garanții pentru buna eșire din esamen.—După dorință se poate da și lecții in Stenografie. Oferte francate sub țiară I. S. P. No. 10 primește administrațiunea acestei foi. (657 — 3) Schimbare de domiciliu. M-me Gelle Fetit are onoare de a informa pe familiile, că s’a procurat o casă foarte bine situată, unde nu s’a cruțat nimică spre a face ca elevile să găsească studiile plăcute. Acest local este situat pe lăngă biserica Curavari, strada Albineț, lăngă casele d-lui Cerchez. (656—6) ȘCOALA DE MUSICA. Primindu se de Direcțiunea acestei școli salariile Corului bisericesc pe luna Martie inclusiv, se face cunoscut că toate persoanele care posed accepte pănă in acea lună și care nu se vor presenta cu ele pănă Duminică in 22 a lunei curente vor perde dreptul de a reclama. Directorele Gros. (642—3). Se aduce la cunoscința publică cum că va eși curend de sub tipar Calendarul pentru România Institutului Albinii pe anul 1873. — Intre alte materii interesante a istoriei Patriei va cuprinde și harta căei ferate din toată România cu stațiile, orarul pornirei și taxa biletelor, precum și a dilijenților și a cariolilor in corespondență cu căile ferate. Un program special va detaila cuprinderea Calendarului. (627—5). De inchiriet de la Sf. Dimitrie: 3 odăi, cuhne, pivniță, și camară de lemne, in stagiul de jos al caselor d-lui Maiorescu, strada Buna-Vestire. (650—3) De inchiriet: o casă cu 4 odăi, camară, bucătărie și ogradă pentru lemne; altă casă cu 2 odăi și bucătărie; o crișmă cu 2 odăi, pivniță, șopron și ogradă, situate in Păcurari de sus, lăngă Pompierie. Amatorii se vor adresa tot acolo la proprietarul. (6373). Grigorie Klinger Pentru proprietari si posesori de moșii. Un agronom foarte experient in toate ramurile gospodăriei, silviculturei, in creșterea îmbunătățită a oilor de Merino, precum și in creșterea hergheliilor de cai, care este tot odată foarte bine familiarizat cu sistemul culturei precum și cu toate moravurile Moldovei, cunoscând cu perfecțiune și arta de veterinar, doresce a primi un post ca administrator (vechil), posedând atestatele recomandabile despre aceasta, și cunoscând limbele romănă, germană și slavă, a dobândit acelaș prin practica îndelungată și consciință de posibilitate a înmulți veniturile moșiilor mai puțin productive. Doritorii vor primi informațiunile necesare la administrațiunea acestei foi. (552—10). PENTRU GRĂDINI Subsemnatul anunță, că, având o cătime foarte mare de copaci roditori, e dispus a se desface de o parte din ei, sub următoarele prețuri: 100 meri hultuiți 370 lei v. 1 » 1» 6 » 1 castane mari pentru aburi 12 „ 1 „ mici 1—8 pr 1000 agade (salcăm) pentru garduri vii, din 100 copaci eu 4 stănjini de gard, se află și mari pentru alee. 120 lei 1 Agad de 1 stănjen nalt cu carene pentru aleuri 1—20 pr. 100 aguzi de 1 stj nalt 150 lei Afară de aceste posedă subsemnatul diferite sorturi de copaci streini etc. Wirth Fester. (6581). Compania drumului de fer Lemberg-Cernăuți-Iași. LINIILE ROMANE. La administrația acestor linii sunt a se ocupa mai posturi de impiegați și servitori. Persoanele care vor dori a ocupa aceste posturi vor bine-voi a se adresa pănă la finele anului curent cu petițiunile lor, care trebue să fie intemeiate prin adeverințe arătătoare de studiile făcute și de ocupațiunea de pănă acum, cătră Comitetul dirigent in București sau cătră Direcțiunea de exploatare a liniilor Române ai Companiei Lemberg-Cernăuți-Iași in Iași. Canditații pentru asemenea posturi nu vor putea fi mai in vârsta de căt 35 ani și vor avea a anexa pe lăngă petițiunile lor și un certificat medical despre qualificațiunea lor la serviciu. Doritorii vor fi obligați a vorbi și a scrie neaparat limba Romănă. In caz de aceași qualificațiune, concurenții, cari născuți in România vor ști I și limba germană sau franceză, vor avea preferința înaintea celorlalți. Posturile vacante sunt: , Aspiranți tehnici și administrativi atăt pe lăngă Direcția din Iași căt și pe stațiunile linii cu un salariu anual de S. n. 1320. Impiegați de manipulațiune cu un salariu anual de L. n. 1375—2200, plus locuința in natură sau L. n. 500—pentru locuință. 4 Telegrafiști cu un salariu anual de L. n. 1375—1650. Conductori, cu un salariu anual de L. n. 825—1100, plus o subvențiune pentru locuință de L. n. 75—100, și uniforma. Privighitori de cale cu un salariu anual de L. n. 1250—1650, plus plata de locațiune de L. n. 180—300 și uniforma. Păzitori de cale cu un salariu anual de L. n. 528—627, locuința in natură și uniforma. Stringători de pedici cu o zimbria zilnică de 2 la 3 L. n. plus alocațiuni de percurs și haine de serviciu. Asemenea se vor priimi in Atelierul Companiei din Pașcani următorii profesioniști : Caldarari cu o plată zilnică de 3—5 S. a. Lăcătuși de mașine. „ „ „ „ 3—5. Stoleri » „ » 3.50—4. Tinichigii. „ „ „ „ 3—4. Viena in 9/21 Octomvrie 1872. Consiliul de Administratiune. (654—4) PRIMARUL MUNICIPIULUI IASSI. No. 10469. Adjudecațiunea pavărei stradelor și a trotuarelor fixată pentru ziua de 15 (27) Septemvrie, neputăndu-se efectua sub scrisul in conformitatea votului Consiliului comunal, aduce la cunoscința tuturor acelor ce vor voi a se insărcina cu această lucrare ca: Adjudecațiunea intreprinderei pavărei stradelor și a trotuarelor urbei Iași va avea loc la 1 (13) Noemvrie anul curent la oara 12 de amează in Palatul comunal in presența Consiliului comunal, pe basele așternute in caetul de însărcinare și in conformitatea condițiunelor de adjudecațiune alipite la ele. Primar II. GANE. (588—14). PRAFURI DE LEIDLITZ A LUI MOLL. Aceste prafuri păstrează prin efectul lor estraordinariu, probat in cele mai felurite cazuri, fără contestare hiteiul rang intre toate medicamentele de casă, cunoscute până acum, precum se arată prin mai multe mii de scrisori de mulțumire venite din toate părțile Imperiului. Aceste prafuri au fost întrebuințate cu cel mai bun succes contra constipațiuni obicinuite, indigestiunii și arsurii de nisip, contra schitului durerii de rinichi, boale de nervi, palpitațiuni, dureri de cap nervoase, congestiuni de sănge, afecțiuni reumatice de membre, in fine contra disposițiunii la isteria, ipocondriă,, nauscă (greață) indelungă, etc. In toate aceste cazuri prafurile noastre au adus tămăduirea pentru lung timp. Prețul unei cutie originali împreună cu rețeta de întrebuințare 10 lei vechi. OLIU DE FICAT DE MORUN.Cel mai curat și mai eficace pliu de ficat de morun medicinale din Bergen Norvegia. A nu se confunda cu pliul de morun artificial. Adeveraml pliu de ficat de morun este intrebuințat cu cele mai bune succese pentru boale de pept și de plămâni, pentru scrofule și rachitis (indoitura membrilor). Vindecă cele mai vechi dureri de podagră și reumatice, precum și umflături cronice de pere. Prețul unei sticle impreună cu rețeta de intrebuințat 10 lei vechi. Deposite: in Iași la farmacia Stepa Polara; in Bucuresci: I. Ovessa, Martinovici și Angel; in Botoșani: Ios. I. Smelț, farm. M. Spieler; in Galați: Mar. Curtovich; in Brăila: G. Kaufmess, H. Frischmann, C. G. Hepites ; in Ploești: C. Raiculescu ; in Rusciuc: I. Mohos, farm., ing.Ocna: I. Mildt, j farm. , (235) FARMACIA STEAUA POLARA IASSI PENTRU FOTOGRAFI. Subsemnatul are onoare a face cunoscut dlor fotografi de aice și din provincii, că posedă și vinde cu prețuri convenabile toate preparatele chimice necesare pentru domnii fotografi precum diferite soiuri de Golodium de Moli și Schippang ș. a. preparate de Jod, Brom, argint și aur, cerate, diferite hărții de Albumin, Azovrot, Cartoane etc. etc. Preparatele sunt parte din fabricațiune proprie, parte de la fabrice renumite, incăt se poate garanta pentru puritatea lor. Dr. S. Donga, Chimist (650—3) Farmacia „Stepa Polară“ strada Mare. numit Sf. Spiridon cu 37 dughene și piață in mijloc cu mai multe atenansuri se vinde de veci de bună voe in parte sau in total; doritorii se vor presenta la otelul de Rusia in Iași vis-a-vis de Consulatul Rusesc. M. Petrine (643—1) Medeanul Subsemnații au onoarea incunosciința On. Public, că au luat in arendă OTELUL „PARLITA“ cu cafeneua și restaurațiunea și care arendă incepe la Sf. Dimitrie anul curent 1872. Otelul iși va păstra și in viitor numele de „PÂRLITA" iar cafeneua va purta numele de: „Casino la Pârlita.“ Subsemnații au luat deja de acuma toate disposițiunile pentru ca aceste stabilimente să fie aranjate cu toate comoditățile cerute, și a le apropia căt este posibil, stabilimentelor moderne din Europa. M. Grossman și Tucher. (594—4). 3—5 odăi mobilate sau nu, sunt de dat cu chirie; doritorii se vor adresa la administrația acestei ci. (645-7).