Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1872 (Anul 5, Nr. 73-142)

1872-10-22 / nr. 117

In Transilvania au început a se face demarșe pentru întrunirea unei conferinți generale naționale. După cum se știe aceasta conferință cerută de mai multe părți, era să se întrunească înainte încă de alegerile pentru dieta Ungurească. Negăsind însö aceasta potrivit cu scopurile sale, guvernul maghiar promise că va permite o asemene conferință după finirea alegerilor dietale, vroind astfel să scape pe de o parte de o unire in programul politic a Românilor înainte de alegeri, pe de altă parte să atragă pe Români in partei prin promisiuni plăcute. Acuma Românii basați pe aceste se adresară cătră ambii Mitropoliți ce rămi să indrumeze realizarea acelei adunări. In Bruxela se deschide in 29 Oct. st. n. o conferință, care să discute refrințele israeliților din România. Din Anglia se scrie, că la conferință va lua parte și un Evreu renumit pentru apologiele sale in favoarea israeliților, Moise Montefior. CURIERUL DE IASS1, a lui Pouyer-Quertier, care ar lua diriguirea departamentului lucrărilor publice. Încredințat provisoriu de d. Teisserenc de Bort, de cănd s’a retras d de Larcy. Acest vuet este acum desmințit de jurnale care sunt in stare de a fi bine informate. Un alt voet, după care alegerile republicane din urmă ar fi atras d-lui Thiers felicitări din partea cabinetelor de Bern și de Washington, este de aseminea desmințit. Ceea ce este ănse mai serios este ifluența exercitată asupra sumei politice prin aceste alegeri. Pe fiecare zi crește numerul celor ce se unesc cu noua ordine de lucruri. D. Thiers se ocupă acum cu studiul chestiunilor financiare cu care va avea a se ocupa Adunarea națională in viitoarea sa sesiune. Se asigură că situațiunea financiară este satisfacătoare, și că productul impozitelor nu e mult inferior cifrelor prevazute in budget. GRECIA. Neînțelegerea intre guvernul grec și compania concesionară a minelor din Laurain, nu e aproape de a fi aplanată. Din contra guvernul francez și cel italian, a cărora naționali sunt angajați in această afacere, cer ca ea să se reguleze, nu după cum era guvernul din Atena, pe calea tribunalelor grecesti, nici pe acea a unui arbitragiu international, ci prin o invoială amicală cu compania. Somat de a lua o hotărâre, ministerul s’a împărțit in două păreri: ministrul afacerilor străine înclină pentru propunerea celor două puteri, președintele consiliului, d. Deligeorgis, din contra, menținea modul de soluțiune propus celor două cabinete. Această deosebire de opinii intr’o cestiune, care predomnește acum in Grecia asupra tuturor celorlalte cestiuni politice, a hotărât pe ambii membri ai cabinetului, cel de la estetrie, și cel de la instrucțiune, a-și da demisiunea. STATURILE UNITE. Despăgubirea acordată de tribunalul de Geneva Staturilor Unite, in cestiunea Alabamei, va fi plătită de Anglia in termin de un an, conform sentinței tribunalului. Fondurile vor fi încredințate Secretarului de Stat a afacerilor străine din Washington, și congresul va regula mai târziu întrebuințarea lor. Ministrul american a primit in 10 octomvrie documetul autentic a sentenței arbitrare, scris pe pergament, și subsemnat de toți membrii tribunalului. El era închis intr’un sipet scump Președintele după ce l’a examinat a zis să se depună in arhhivele Statului. Scîli Locale. *** (Consilii Județian). Duminică iil6 Octomvrie s’au deschis Consiliul județian, și s’au ales de președinte pe d. C. Carp, vicepreședinte d. Mihail Idier, secretari d-nii Iacob Negruzzi și Iorgu Tăcu. Pănă astăzi s’au ținut 3 ședințe, a patra s’au regulat pe Marți. Procesele verbale se vor publica in curând. „.** (Numiri) D-nu Procuror A. D. Xenopol au fost numit Prim-procuror in locul în-tm Gheorghe Negruzzi numit advocat pu Ma la districtul Tutova, iar in locul D-lui Xenopol, s’a numit procuror la Tribunal D. Ioan Barozzi. (Rectificare). In Nou trecut al fonei noastere sau strecurat o eroare relativă la abusul intămplat cu ocasia inmormântărei d-lui Vrabie la Sf. Voevozi din Tatarași, anume in loc de a se zice: Administratorul acei înmormântări, s’a zis administratorul acei Biserici, punăndu-se in joc astfel o persoană destul de onorabilă și pentru care să rectifică. (Monedă măruntă). Mai toată moneda măruntă de cănd cu timbru și monopolul tutunului au început a lipsi in piața noastră, așa că traficul in piețe se face cu foarte mare greutate. După cum am aflat acești bani se espeduesc la Galați și in alte părți.—Rugăm locul competent, in interesul cetățenilor a lua mesajele cuvenite pentru înlăturarea acestui zeu. *** (Neregulă) Preotul Gheorghie Porfiriu de la Biserica Sf. Voevozi din Tatarași, au refuzat Duminica trecută de a celebra căsătoria bisericească a tinerilor Pavel Vasiliu cu d-ra Anghelina sub pretext că nu aveau nicin de la protoereu cu toate că actele civile erau in regulă. Aceasta au făcut ca publicul împreună cu tinerii să steie așteptând vr’o 4 oare in biserică pănă ce s’a scos Pteiul de la protoereu. Știm înse că acum Peciu nu mai există după săvărșirea căsătoriei civile, prin urmare actul părintelui Porfiriu este arbitrar și nelegal. *** (Producțiune). Marfa viitotoare va ave loc in grădina publică de la Copou o representațiune aeronautică și gimnastică dată de d. Jurgens si frații Andriano. *** (Timpul). Câteva zile la începutul lunei Oct. timpul se răcise foarte tare, iar după o ploae de căteva oare căldurile sunt ca in luna lui Iulie. Mai mulți meri din urba noastră au fructificat din nou. *** (Locul Iarmarocului de la Frumoasa). Linia drumului de fer trecând prin centrul iarmarocului il desparte in două părți, șanțul drumului este tocmai in fața baracelor de scânduri, cea ce impedecă foarte mult circulațiunea, dănd loc la Remunerate inconveniente și pagube atăt vânzătorilor căt și cumpărătorilor. Ar fi bine a se regula ca iarmarocul să se ție pe șesul ce se întinde spre Tomești, ca astfel să se inlătureze neorănduielite ce au loc. (Cazarma de la Copou). Edificiul cazarmei de la Copou, care este încă neterminat, și pentru care s’au făcut mai de multe ori licitație, pentru a-1 da in antreprize și a-1 termina, astăzi videnii cu părere de rău, că au inceput a se desființa, luăndu-se cărămizele și intrebuințindu-le la pavarea șoselei ce duce la Cazarmele ce se află in apropiere. Nu știm dacă este vr'un ordin anume pentru aceasta s’au se face fără știrea autorităților in drept. #** (Icoane) De cătva timp se ved in magaziile Evreilor și chiar pe la teluri ce umblu pe uliți, Icoane de vânzare. Acesta este un sacrilegiu căci se profanează in modul cel mai înjositor cele sfinte, dănd chiar străinilor spectacolul unei indiferențe neertate din partea oricărui cetățan. Cerem dar să se proprească această speculă in modul cel mai strict. (Carne spânzurată afară). Pe strada Sfânta Vinere, toți brănzarii cu drept de a vinde carne, au călcat ordinul de mai dăunăzi al onorabilei Primării căt și a Poliției, spănzurănd din nou carnea afară. Cerem încă odată a se lua măsurile cele mai energice, pentru a face se înțeleagă pe acei dui casa și că este in contra igienei și a curățeniei, acest mod de a-și expune marfa spre vânzare. *** (Necurățenie). Căt timp au fost holeră in orașul nostru, au fost curățenie căci Consiliul Comunal afectase pentru acest sfârșit—7,000, lei noi, acum înse cu părere de reț vedem că încetând holera, gunoiul au inceput din nou a se grămădi, înse pe locurile steple de pe strada Dancu și sfântul Lazăr se toarnă gunoi de pe la grajduri. Se vede că la noi curățenia este o stare anormală, și că ar trebui să dorim holera ca să fie curat.. Atragem atențiunea d-lor Comisari însărcinați cu privigherea curățeniei, micilor sei, ocupat cu averea sa, neavând altă grijă decăt afacerile sale casnice, și neavând alt interes pentru viața publică decăt aceia ce-i au de ordinat omenii cu stare materială bună și oamenii interesului, de a se conserva adecă pacea și ordinea, starea actuală de lucruri, prin urmare guvernul actual al țerei. In mijlocul acestei familii se introduce un intrigant, un june pictor, care caută se speculeze cu simplitatea acestui om ignorant, cu simplitatea unei familii care nu are alte scăderi decăt ignoranța și prejudiciele ignoranței și ale mijlocului social in care trăește. Acest intrigant, nepotul unui țeran, care fuse, subt un nume fals, să dă de aristocrat, intr’o zi pune lui Prudhomme idea in cap că el, Prudhomme, prin facultățile și talentele sale distinse, prin elocența sa, prin escelentele și puternicele mijloace de cari dispune, ar putea deveni om mare pe terenul politic; el dă la rugarea lui, riscari lecțiuni de elocență, după cari omul nostru politic, turmentat de-acum de grijele vieții publice și ale mărirei sale închipuite, iși pune un găad de a fi ales deputat in cameră, a fi numit funcționar, și in urmă ministru. Acesta este obiectul comediei care se represintă in sata de 18 Octomvrie. Piesa nu are oarecare valoare deosebită; nu are de scop desvoltarea vreunei pasiuni însemnate, a vreunui caracter pronunțat, care e de regulă obiectul artei dramatice; e o piesă de circumstanțe mai mult. Piesă de acest fel înse este bine condusă și scrisă cu spirit. D. Bălănescu, care aru rolul principal, jucă cu o dexteritate in adever artistică. El arătă și cu această ocaziune căt de mult atărnă insemnatatea și succesul atât a unei piese in general căt și in parte a deosebitelor roluri, de la acei cari le represintă. Un actor bun, un artist, este insuși creatorul rolului ce joacă. Și adeseori o dramă, o comedie scrisă de o pană mediocră, devine mai desfătătoare, are mai mult interes, fiind bine jucată, decăt o dramă bună, însö representată de niște actori rei. Bine reușit fa asemene rolul soției lui Prudhomme, jucat de d-na Merișescu cu mult talent, mai bine și mai natural decăt rolurile sale din alte piese de mai inainte. Ceilalți încă au contribuit după putință la reușirea representațiunei, pe căt le-au permis și rolurile lor secundarie. Am dori numai de la unii mai puțină afecțiune, maniere mai naturale și mai puțin exagerate. De la alții, d. e. de la amorezul Victoriei mai multă moșie și mai mult foc, precum și o voace mai puțin monotonă și declamatoare și espresiuni mai pronunțate. D-ra Constandinescu ia rolul de amanta lui Eduard, juca mai bine, și sperăm că cu timpul ne va arata mai mult progres. Trebue a aminti in urmă laudabila îndemânare a d-nei Sarandy in amulantul său rol de servă a lui Prudhomme. O observare înainte de a termina. Ar fi de dorit ca d-nii actori să-și învețe mai bine rolurile, pentru ca publicul să nu aibă neplăcerea de a auzi antöi pe Soufleur, și apoi pe actor. . Ö. > . • ' " ' | Revistă teatrală. Mărirea și căderea unui om politic. Un om avut, fără de cultură, care nu știa mai mult decât decăt a seri și a ceti, care änsc edem naturai bun, duce o viață pacinică și mulțumită in mijlocul familiei și a Procesele și licitațiunile ce se vor ține in cursul săptSmănei. La Curtea de apel Secția I. Luni, 23 Octomvrie. 1 Statul cu Răducanu Manoliu pentru pămănt. 2 Primăria de Iași cu erezii defunctului Naisar și Smaranda Popa Nicolau pentru pamnt. 5 D-na Elena Sturza cu Costache Anastasiu pentru un plan. 4 D-na Zamfira Jora cu Ministerul de Finance pentru vânzarea unei case. Mărfi, 24 Octomvrie. 1 Vasile Ionescu pentru maltratare femei Carolina Savilios. 2 Michel Promerantin pentru maltratarea lui Gheorghi Comorsoni. 3 Kezești de Grozești cu D-nul Manolachi Costachi pentru aducerea la îndeplinire Hrisovului din 1840. Mercuri, 25 Octomvrie. 1 I. Gheorghie Iconomul cu soțiea sa Soltana Iconomu pentru niște case. 2 Ițicoviciu Blanariu cu Gheorghie Luția Balan, opoziția la urmărirea făcută de d-na Smaranda Stati. 3 l-nni Grigorie și Cost. Ghica cu D-na Sevastia Istrati, revizuire. 4 Moses Vahlberg cu B. Ruscher și I. B. Clarman pentru dar avere de la asociațiunea moșiei Belcești. Vineri, 21 Octomvrie. 1 D. David Sfarți cu D-nul Simon Iosipovicip. bani. 2 Paul Misir, Mihaiu Misir și Jorchis Cerchez, oposiție la urmărire. 3 Nicu Hristocheful inculpat pentru mită. Sâmbătă 23 Octomvrie. 1 I. N. Donos, Nina Văscu, Pricopi Lupanu și Dimitrie Smău p. maltratare. 2 Ieromonahul Natanail Popescu cu Ion Alexa o posițiune la urmărire. La Curtea de apel Secția II. Luni, 23 Octomvrie. 1 Grigori Costachi Epureanu cu Iancu Costandachi pentru neplata de besmăn. 2 Ioan a lui Neculai Sarin pentru călcarea cu trăsură, a femeii Elena Sarin cauzăndui moarte. 3 Moise Ițic Sigal cu Michel Juster pentru bani. 4 Struțerii pentru calomnie. 5 Costachi Crețulescu și Teodor Grigoriță pentru inșălăciune. 6 Josef Holstein cu Aron Vexler p. inșelăciune. Marți, 24 Octomvrie. 1 Pavel Chiru pentru maltratare. 2 Mihalachi Crăciun cu Mihail Cășlariu pentru niște oi. 3 Mariea Aronescu cu epitropiea Sf. Spiridon pentru succesiune. 4 Pavăl Nițe pentru deturnare de bani publici. 5 Șmil sin Șloim cu Avram Cantar r>. înșelăciune 6 Mihalachi Crăciun pentru furt. Mercuri, 25 Octomvrie. 1 Diaconul loan Oceanu pentru maltratare. 2 Aslan Calude cu Alecu Botez pentru bani. 3 Mariea lui Constantin Preda pentru furt. 4 Nută Teni cu Catinca Buzdugan contestațiune la tabloul ordinei creditorilor lui Dimitrie Ulea. 5 Strulea Iancu Cramer și Nată sin Moise Leib pentru bani, oposiție la esecutare. 6 Profira Rochitni cu Costachi Miclescu pe bani. Vineri, 27 Octomvrie. 1 Alexandru Crăescu pentru furt de vite. 2 Leon Emanoil pentru arestare ilegală și maltratare. 3 Alea cu Botez cu Farmacistul Iosif Cencii și Scarlat Pastiea pentru bani. 4 Aron Cojoc cu Elionora Lozinschi pentru bani. 5 Rezeșii de Corod cu Elena Atanasiu p. păment oposiție la esecutare. 6 Primăria de Iași cu Susana Caufman p. expropriere. Sâmbătă, 28 Octomrie 1 Ștefan Iacob Sirbu pentru furarea unui cal. 2 Dimitrie Mahovici pentru falsificare. 3 Iorgu Brăescu și alții pentru maltratare. 4 Lucica Haristeadi cu Colonelul Alecu Milo pentru bani. 5 Ruxanda Balș cu Lelea Baișer pentru niște pietre de moară. 6 Pulherica Blarămberg cu Anghelica Dimcea pentru succesiunea def. Elena Cantacuzin. La Tribunalul Secția I. Luni, 23 Octomvrie. 1 Anghel Caliman contra Siai Roșiman p. bani. 2 Rosental Mendel cu Mihail Vasiliu și alții p. bani. 3 Paladi Gheorghe contra lui Zisu Fejti p. bani. 4 Cardași Gheorghe contra Dl. Irescu pentru bani. 5 Stegărescu ( ostachi contra I. Dimitrie Costinescu pentru bani. 6 Casa de Iconomie din Iași contra D-lui Dimitrie Gavrilescu pentru bani. 7 Țibuleac Gheorghe contra D-lui Niculai Vasiliu p. bani. Marți, 24 Octomvrie 1 D-na Olga Sturza contra D-lui Iorgu Miclescu p. bani. Mercuri, 25 Octomvrie. 1 Humureanu Marghioala contra soțului ei Cost. Humurean p. divers. 2 Gheorghe A. Orescu contra soției sale p. divors. 3 Ițic Zilberman contra lui Michel sin Avramovici pentru bani. 4 Neculai de Costachi și Fotea Sculi contra Statului p. dispăgubire. 5 Feldser Leon contra D-lui Ștefan Gheorghiu pentru bani. 6 Alecsandrescu Theodor contra D-nei Harisiade pentru bani. 7 loan Haralamb contra D-lui Haralamb Pribag pentru bani. r -Vineri, 27 Octomvrie. 1 Mihailescu Maria contra soțului ei Gheorghe Potăngă p. divers. 2 Amalia Masipust cu Matias Cocian p. bani oposiție. 3 Vasiles Rucsanda contra soțului ei Gheorghe Vasilos p. divors. 4 Elena Constantin contra soțului ei V. Constantin pentru alimente. 5 Elena Veisa contra D-lui Iancu Anghelichi p. bani. și Pisodreanu Dimitrie contra lui Bereu Veesler p. bani. 7 Titrer I. H. contra D-nei Brași pentru bani. 8 David Naimăn contra lui Herșcu Ștoim p. bani. Sâmbătă 28 Octomvrie. 1 Safta Theodor contra soțului ei Gheorghe Popovici pentru divorț. 2 Primăria de Iași contra lui Calmău Titrel p. un șiauțu. 3 Isidor Alesandrescu contra lui Zisu Felip. bani. 4 Dulcanu Maria cu soțul ei Gheorghe Dulcanu pentru divors. 5 Chefal Ziși contra lui Vasile Lazăr, verificare de scripte, și Furuel Alexandru contra D. Weesler pentru bani. La Tribunalul Secția 11. Luni, 23 Octomvrie. S Ioan Negriți cu V. Stamatiu. 2 Leiba Ștern cu Maria Marcovici. 3 Leiba Moț ăr cu I. Lățescu. 4 Laba Mocar cu Sandu și Maria Bonciu. 5 Convocarea Cons. de familie a casei def. T. Găzărescu. Marți, 24 Octomvrie. 1 lerș Rosental cu Elena Ghica. 2 Iosif Baros cu Herș Grimberg. 3 Enachi Ionescu cu Olga Sturza. 4 Nahman Bratman Can Mandatarul fiului seu Bereu Can contra lui Șmil Flișel și Volf Feldman (corner.) 5 Convocarea cons. de fam.a casei chef. Leiba Cățel. și Gh. Velciu cu slagi lacob apel. Mercuri, 25 Octomvrie. 1 Stătu cu C. Mihailescu. 2 Iosif Bereș cu lacob Fetzer. 3 V. Stamboleanu cu D. BercH Libling și Iosif Zor pentru bani. 4 D. Zisu cu T. Tomaide. 5 Maria Vais cu I. Ițicovici (cora erc.) 6 Consil. de fam. Gr. Grim Iunter. Vineri, 27 Octomvrie. 1 N Bălăceanu cu C. Theodor și Dobrovolschi. 2 Velico Anghel cu casa Stoean Ispas. 3 I. Șiler cu D. David, M. Pacher (comercial). 4 Balașa Șerbandovici cu I. Ianoli oposiție. 5 M. Lalopol p. interdicțiune. Sâmbătă, 28 Octomvrie. 1 Gh. Valter cu Al. Gr. Ghica. 2 Al Moruzi contra Costachi și Răducanu Ilartular. 3 St. Nedelcu cu I. Mendelson (comercial). 4 Maria Pravilă cu I. Pravilă pentru avere. ă Adolf Landsberg cu erezii Aizic Adelstein. 6 Cons. de familie a casei def. Anton Partene. La Tribunalul Secția III. Luni, 23 Octomvrie. 1 Vânzarea moșiei Vlădeuți casa def. Mihail Theodor. 2 Idema caselor din desp. III. 3 Contestația D-lui Moisă Bial la tabloul creditorilor lui. 4 Cerire de poprire a D-lui Buniun llerșcu sferta venturilor def. Paulina Braunstain. Mercuri, 25 Octomvrie. 1 Vânzarea caselor Disp. I a D-lor sale Catinca și Elena Danja de bună voie. 2 Cerirea de poprire făcută de Avoc. C. Popescu, procurator D-lui Constantin Handoca, in manele casei Sf. Spiridon, din banii ce are a da D-lui M. Handoca. 3 Cerirea de sequestru, asupra veniturilor imobilului D-nei Ecaterina Ciuma, cu D-nul Ioniță Chele Albă. Vineri, 27 Octomvrie. 1 Vânzarea unei vii din Comuna Tomeștii a D-nei Anica Rotariu, pentru def. Gheorghie Panaite. 2 Cerirea de poprire făcută de D-nul M. Călimănescu, procuratorile D. Gh. Sotirescu in mările D. D. Ana, Iancu și Hristodor Nică, in procesul cu Dl. M. Iamandi. 3 Oposiția D-nei Casimi a Iasiuschi pentru sequestrul venitului unui imobil a def. I. Iasiuschi. La Tribunalul Secția IV. Luni, 23 Octomvrie 1 Vasile Ciudin pentru maltratare. 2 Simcasin Rivin și Moisi sin Ițic pentru maltratare. 3 Costa Cibotăriței p. maltratare. 4 Hana Rifca Steclărița cu ai lui p. maltratare. 5 Grigorie Nechita și Cost. Costantiniu p. maltratare. 6 Iancu Buzdugan, V. Brăndescu și Aglaia Antoniu pentru injurie. 7 Drasearin arestat pentru furt.