Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1873 (Anul 6, Nr. 81-146)

1873-09-12 / nr. 105

*** (Fanarele de la Grădina Publică.) Pe când D. Consilier Dimitrie Corne, însărcinat cu înfrumusețarea grădinei Publice din Iași, iși desvolta proectul seu care l’a fost conceput, pentru mutarea fanarilor, de prin lăturile aleilor grădinei, pentru a le așeza in mijlocul drumurilor, sub cuvânt că grădina se fie mai bine luminată, persoanele care erau față a observat D. Conselier, se nu-și dea osteneală de a strica lucru gata, pe cănd inovațiunea ce d-sa vra să facă, nu va ajuta la alta, decât a încurca pe public in timpul primblărei, și a escita ilaritatea lui, însă cu părere de reț vedem că d. Cornea, n’a ținut cont de justele observări ce iau făcut, și pare că s’a grăbit, cu esecutarea planului seu ca nu cumva un altul din consilieri să-și atribue dreptul de invențiune. Am ruga pe D. Cornea, se bine-voiască, a așeza fanarele la locul lor de mai înainte, și să nu-și bată capul cu asemenea iscodiri. (Grajduri la uliță.) Nimic mai contrar igienei, și mai neplăcut decăt numeroasele grajduri ce se află la uliță, și care împrăștie un miros nesuferit. Strada Sf. Ilie este in privirea aceasta, cu deosebire demnă de însemnat.Nu se poate ca onorab. Consiliu Comunal, care ne înzestrează cu admirabile trotoare de asfalt, să fie o măsură și in privirea aceasta, obligând pe proprietarii unor astfel de grajduri să le stremute in partea din dos ?— *** (Mort găsit) Sergentul de vis Daniel Neculai Rusu la 7 spre 8 a curentei pe la carele 4 de dimineață, s’a găsit înjunghiat innaintea caselor d-lui Cuparencu. Pană acum n’avem nici o relație mai detailată, parchetul tribunalului este in urmărirea faptului. (Relativ:) la notița noastră din No. 104, despre pradarea bisericei Sf. Pantelimon, se amintește că acel clistarh loan Moga a mai fost judecat odată pentru furtul comis in orașul Roman, de la biserica Precista. CURIERUL DE IAȘL Inserțiimi și Reclame *). Hărlău, 9 Septemvrie 1873. Domnule Redactor el Bine-voiți a insera in stimabilul d- voastră ziar Copia de pe petițiunea noastră adresată d-lui Ministru de Interne. COPIE. Subsemnații Orășeni Urbei Ilărlău din plasa Coșula Județul Botoșani, venim cu respect a vă depune la cunoștință următoarele : La 26 ale lunei August a. c. o grozavă știință și amenințetoare averilor noastre, nea isbit viderile, văzind „Curierul Foaea intereselor generale“ No. 70 in care se publică de către cățiva din concetățenii noștri, o copie de pe reclamațiunea lor adresată din causa darului făcut de Primăria acestei urbe, antreprenorului de Băuturi, pentru a nu face consumațiune la 1 Ianuar 1874 cănd le respiră contractul, și fiindcă de către onor. Dr. Minister de la care așteptăm scăparea noastră ca părinte, nu se vedemcă nici un resultat satisfăcător și după lămurirea ce am luat că primăria a și regulat a să publica darea din nou in antreprisă a acestor băuturi fără consumație, vă rugăm in interesul comunei se bine voiți căt mai urgent a regula casarea și sfarmare lucrărilor făcute ilegale de către Primărie; tot odată până atunci se regulau conținerea lucrărilor pentru darea din nou in antreprise acestor Băuturi pănă la definitiva regularisire, ce credim că va resulta la folosul Comunei. (Urmează mai multe sub-semnături.) 3 D. Ioan Buzdugan cu d-na Casandra Schileti p. deschiderea unei uși la casele de imposesuire. 4 Iancu Ițicovici cu Marcu Vais pentru bani, la Curtea de Apel Secția ni. Joi, 13 Septemvrie. 1 Vasile Giocas, Iftime Munteanu și Gheorghe Munteanu p. furt. 2 Herșcu sin Ruvin Gradin și Abasin Meer Ghidalea p. tăinuire de furt. 3 Costachi Cosmulici cu Al. P. Cosmulici p. bani. 4 Solomon Grosman p. luare de mită in numele oilor Judecători de la Trib. Iași. Sămbată 15 Septemvrie. 1 Șulem Cărămidariu p. maltratare. 2 Nastase Ventu și Moise Bendit p. furt. 8 Statul cu Gh. Chiriac p revănzarea unui loc. La Tribunal Secția I. Joi, 13 Septemvrie. 1 Tenembaum Leon cu Dimitrie A. Andrei p. bani. _ 2 Munteanu Maria cu Vasile Tanase Munteanu și Maria Rughi p. b. 3 Andriescu Zoița cu soțul ei Vasile Grigorovici p. divers. 4 Oposiția Iconom. Gheorghi Constantinescu cu d. Burduja p. bani. 5 Brăescu Neculai cu Teodor Vasiliu Cristescu p. bani. 6 luster Michel cu Herțel Waimbach p. producte. Vineri, 14 Septemvrie. 1 Apostol Mihail cu soția sa p. divers. 2 Locuitorii comunei Mogoșeștii cu Statul p. despăgubiri. 8 Dumitriu Costachi cu d. Petru Mavrogheni și Neculai Ciucă p. bani. 4 Berenstein Meer cu Haia Sura p. bani. 5 Landau M. cu Maer Hofer p. bani. 6 Colțatu Simon cu Statul p. despăgubire. Sâmbătă, 15 Septemvrie. 1 M. S. Landau cu Maer Hofer p. bani. 2 Anghel Dimitrie cu Paraschiva N. Margarint p. bani. La Tribunal Secția II. Joi, 13 Septemvrie. 1 I. Corvin cu Cazaban. 2 L. Marin cu Gh. Mincu, apel. 3 I. Strulovici cu Dim. Teodor. 4 Meer sin Nus cu Hanța sin Șulem, oposiție. 5 I. Strulovici și A. Iasovici cu N. Dimitriu p. bani. 6 H. Haimovici cu Prof. Prăjescu și Haciu. propunre. 7 Convocarea Consil. de familie a d. I. Stoeanovici. Sâmbătă, 15 Septemvrie. 1 Iancu sin Iosef Dascal cu Maria Manu p. bani. 2 Maria Miclescu cu N. Miclescu, separație de patrimoniu. 3 Michel Barăș cu F. Barăș p. bani. 4 I. Fătu cu M. Hartular p. bani. 5 Matilda Aslan nasc. Cantacuzin cu Cost. C. Aslan divers. 6 Haim Fișei cu Primăria Sculeni. La Tribunal Secția III. Joi, 13 Septemvrie. 1 Revinderea caselor din Tărgul Frumos a lui Dimitrie Clopot pe conta d-lui lordachi Lecachi. 2 Supralicitare la vănzarea vii lui I. P. Sturza urmărit de Toma Radovici. 3 Idem la vănzarea caselor din Iași disp. I. a def. Carol Nester. La Tribunal Secția IV. Joi, 13 Septemvrie. 1 Lina Dimitriasca și Lina Floreasca. p. maltratare. 2 Avram Cana, pentru maltratare. 3 Petria Costandinescu și Frițu Martin, pentru maltratare reciprocă. 4 Strul Aizinberg, pentru maltratare. 5 loan Gheorghiu arestat, pentru furt. Sâmbătă, 15 Septemvrie. 1 Iancu Dimovici, pentru ultragiu. 2 Lazer sin Theodor și alții, pentru furt. 3 loan Popovici, pentru maltratare. 4 loan Litinovici, pentru maltratare. 5 Altar Giambașu și D. Stefanovici arestați, p. furt. 6 Gheorghe Petrea și Catinca Romanaș, pentru maltratare. Procesele și Licitațiunele ce se vor ține in cursul săptămănei. La Curtea cu Jurați. Joi, 13 Septemvrie. 1 Pustilă Părău cu ai lui pentru furt cu efracțiune. Ad. C. Rojniță. 2 Chirilă Bodaproste, furt cu efracțiune. Ad. Ifrim Marlăm. Sâmbătă, 15 Septemvrie. 1 Vasile Ionescu crimă de omor. Av. Z. Sculi. La Curtea de Apel Secția I. Joi, 13 Septemvrie. 1 Constantin Pădurariu p. maltratarea Ecaterinei femeia lui Ioniță Aramă. 2 Toader Bahu și Constantin Andone inculpat p. că incomplicitate sau servit de un bilet fals.* Sâmbăta, 15 Septemvrie. 1 D. B. Libling cu Ministerul de Finanșe p. bani. 2 Institutul Santa Maria cu Ministerul de Finanșe p. bani. * Responsabilitatea articolelor publicate sub această rubrică privește numai pe autor: ȘORI DIN ȚARĂ. Sinucis. In sara zilei de 17—18 August, d. Conrad Steinberg, din Craiova, intorcendu-se de la spitalul filantropic, unde fusese in cură, la domiciliul său de lăngă bariera Severin, a încercat a se sinucide cu un revolver. Informat de aceasta d. polițaiu, a mers la moment in fața locului insoțit de d. medie al orașului, l’a găsit in suferință, dar incă in viață, căci la observarea ce i-a făcut s’a constatat că gloanțele să oprise in osul craniului și a petei, după operațiunea făcută i s’a scos gloanțele, dar tot in acea noapte intre carele 2 și 3 a încetat din viață. Lucrările de constatare a acestui cas s’au Înaintat parchetului. Causa sinuciderei, după cum s’a observat, ar fi fost suferințele sale de boală, pe care n'a fost in stare a le mai suporta. El nu are decât o copilă și aparțiind protecției germană, s’a și aplicat de de viceconsul respectiv sigiliul său asupra averii. Un individ șerb ce lucra la niște podiști din raionul comunei Livezile, plasa Ocolul, in ziua de 13 ale lunei August s’a sinucis prin descărcarea asupră’și a unei puști, după cum s’a constatat de administrațiunea locală. (Presa). BIURGUL STĂREI CIVILE, De la 1 pănă la 10 Septembre inclusiv. Despărțirea I și II. Născuți: Creștini 6. Evrei 8. Morți: Creștini 7. Evrei 8. Căsătoriți: Creștini 3. Despărțirea III. Născuți: Creștini 12. Evrei 15. Morți: Creștini 10. Evrei 10. Căsătorii: Creștini 4, Despărțirea IV și V. Născuți: Creștini 4. Evrei 22. Morți: Creștini 6. Evrei 20. Căsătoriți: Creștini 2. ANUNCIURI. Au apărut și se află de vânzare la UKRARIA LEWANDOWSK5 CURS ELEMENTAR in ISTORIA NATURALA 3 Vol. in Octavie DOCTORUL BRANDZA, Profesor de Zoologie, Fisiologie și Botanică la Universitatea de Iași. Prețul uvrajului complect 111. 75 b. sau Fiecare volum separat cu preciuzuologia 5 lei noi. Botanica 5 „ „ Geologia 3 lei 50 bani. Acest Uvraj ce resumă ultima espresiune a științei moderne, prin metoda practică și cu totul nouă, prin precisiunea și claritatea cu care autorul descria toate fadele naturii, discută, explrca și formulează toate teoriile, face din Istoria Naturală, studiul cel mai plăcut și mai interesat. Ca carte didactică, unica in genul ei și redactată conform programelor oficiale pentru invățămăntul secundariu, cuprinde un curs complet de Istoria Naturală, ce poate fi invățat și înțeles cu ușurința de elevii începători, chiar fără explicațiunele unui profesor spacial. In Magazia IUKEL ZUKER vis-a-vis de Mitropolie, se află un mare deposit de: Luminări de stearină și sopon franțuzesc pentru spalat cămeși calitatea primă cu prețuri moderate și anume: 1 pachet de luminări in greutate de 400 grame 1 leu 5 l. sopon 1 opă 1 leu 10 bani. Doritorii de a cumpăra 1 ladă de 100 pachete luminări vor plăti numai 1 leu pentru un pachet. Se invită pe onor, public a profita de astă ocasiune favorabilă. (472—5). Medalie a Societatî industriale din Paris NU IAI SUNTU PERI ALBI MELANOGENE TINTURA CEA MAI ESCELMTE DE DICQUEMARE chimistă la Rouen . Pentru a vopsi in momentă, in tote siftSmancele, pérula și barba, fară periplu pentru pere și fără nicî urm mirosit.. — Acestă tintură este superiorl tutorii celora întrebuințate până asta-dî. — Fabrica la Rouen, place de l'Hôtel de Ville, 47. Depositu la Jassy , D' Romia., și la toți principalii coafarî și parfumarî. Tin iru MCniQ un loc gospod, pronumit (PăstratullMlucăria Veche) strada Targul- Cucului, și Hu imchiniat Patru odăi cu un autret inetru multliíul totul al doile, avSnd bucătărie și camară pentru lemne, de la Sf. Dimitre anul curent, și UNA DUGHEANĂ’ cu odae, bucătărie și pivniță încăpătoare de 2000 vedre, aceasta chiar de acuma se poate închine, aflătoare la casele mele de pe strada Podul Vechiu, in fața stradei Mistocli Bastachi. Domnii amatori atăt pentru cumpărarea locului căt și pentru închirierea celor zise mai sus, bine-voească a se adresa la subsemnatul, cu locuința strada Sf. Theodor, casele Altar Paucăr, vis a-vis de casele d-lui Colonel Christi, carele 10 dimineața și 6 sarani in toate zilele. (426—5). Gr. C. Mavrody. sunt in strada de Sus in totuJiWW casele d-lui Iacob Hurica Butnariu doua odăi. Amatorii sunt poftiți de a se adresa la proprietariul locuitor in aceste case. (479—3.) Pe moșia AroneanU judil/£lașii, 60 stoguri fân vechi, 80 stoguri făn nou, pae vechi și nouă și ovășii. (476—6). INSTITUTION MII mill . St. Légier prés Vevey—Suisse. Enseigneiiient. Langues anciennes et modernes. Mathématiques et les au- í trés branches d’une bonne instruction.— On prépare les éléves pour les classes supérieures des gymnases et lycées, pour les éeoles polytechniques et pour la carriére commerciale. Pour les renseignements, s’adresser â Jassy a Mr. A. Burri — maison Gail — I rue St. Théodore. (416—30). Saje-Ăi fîMttîmt Via mea de la Socola [lăngă trei Sarmale, este de arendat, de la 26 Octomvrie a. c. Amatorii să se adreseze la D. I. Buiucliu, strada din dosul Bărboiu, casa No. 293. (467—6). tttrrt ttnEÎ doue odai’ 0 odată Pen* cuart UHdU »4*1 tru un servitor și o lemnărie ce se află in casele D lui Meissner situate in stradela Sf. Gheorghie in dosul bisericei Sf. Gheorghie Lozouschi. A se adresa la D-l Meissner in casele D-salle, (480—3.)flu :*+*£*»+*i casa 100 situată la strada «sf* ShJ TJIFÍu Păcurari, avănd 3 odăi mari zugrăvite, o bucătărie o șură, un zemnic, o grădină mare și una mai mică, ogradă mare și fântână cu apă bună. D. Xenopol. "Ut*, casa me situată in strada etj í. ÍIlftr Fíti Păcurari avănd antret 2 odăi sus și 2 odăi jos, o bucătărie o șură mică un zemnic și ogradă osebit. D. Xenopol. (474—3). Tiiunphiîlipt Casele D-nei Caliope Steege Uli lliuluilluii situate strada Carol, peste drum de consulatul german, sunt de dat cu chirie, de la Sf. Dimitrie viitor. Doritorii să se adreseze la D-na Elena Luca, peste drum de Sacro-Coeur. (424—12). HW da la SC Dumitru, casele masimi No. 554 situate in strada :........ lăngă academie. —A se adresa la Major larca Scoala militară in toate zilele la ori ce oră, sau la Major Vrabie la cancelaria intendenței militare (in palatul Administrativ). (475—5). .. .........<w .j. Moșia Tărnauca din dist auumitrtrictul Dorohoiu plasa Berhometele, proprietate a Princesei Olga Obolenski, pe timp de 5 ani începători de la 23 Aprilie 1874, amatorii se vor presenta la D. I. N. Cantacuzino in Iași strada Romănă, unde vor pute lua informațiuni de condițiunile arendărei. (477—12). Casele mele “ 2 odăi cu locul lor gospod îngrădit sunt de vânzare sau de inchiriet, amatorii să se adreseze la subsemnata strada Arcul casele Bondrescu. Profira Iftimescu. Corpul Portăreilor Trib. lassa. No. 439. Conform jurnalului Tribunalului Iași Secția a 3-a No. 15 din 18 August anul curent urmând a se vinde prin licitație mai multe juvaeruri și argintării proba 12 remase după defunctul Lascarachi Mihalachi și anume: 1 inel mare de aur cu 16 brilante mici, 1 inel mare de aur cu 2 rânduri de diamante împrejur, 1 clasornie de aur cu 2 coperte și cu lanțul lui de aur cu 2 petre de smarand și împrejurul lor cu diamante, 1 imarie chilimbar, 1 porte-cigares de baga, 2 antice din care una de argint și alta de aramă, 12 cuțite, 12 linguri și 2 furculiți de argint, 6 linguriți de dulceu argint, 1 cuțit argint pentru pește, 1 solniță suflată cu aur, 1 pereche sfeșnice argin și 1 ladă de fer. Subsemnatul publică că această vânzare va ave loc in ziua de 17 Septemvrie curent, oarele 11 din zi, și concurenții ce ar fi de a le cumpăra, să se presente in aratela zi in camera Tribunalului Iași Secția 3-a, unde are a se face vănzarea, obiectele aceste fiind prețeluite de cătră experți, furați, licitația se va începe de la prețeluire Portărel, D. Luppu. Specialitate pentru arme de precisiune. Pisti si stewlere a fabricei patentate I. ARENDT si LIEGE se găsesc IN IAȘI cu prețuri moderate la d-nii armurari Apolinar Leibbintz, Si IOHAN PIMSNER, strada rusească. Numai pentru acele arme, pe care se află imbătută numele de Arendt, se garantează că sunt de precisiune și bine trăgător. INSTITUTUL FRAGILOR BOLOMEY St. Légier—Vevey — Sinteza. Invățătura. Limbele vechi și moderne Matematicele și toate ramurele unei bune învățătură. — Pregătirea elevilor este pentru clasele superioare a gimnaselor și a liceurilor pentru scoalile politechnice și pentru cariera comercială. Pentru toate lămuririle a se adresa in Iași la D. A. Bnrri — casa Gall — strada Sf. Teodor. %