Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1874 (Anul 7, Nr. 72-141)

1874-11-03 / nr. 119

Revista Internă. Chestiunea tractatelor de comerciu cu încetul intră in stadiul in care a fost și pană acuma, lumea incepe a se convinge, că unde sunt drepturi positive toate vorbele sunt zadarnice. In toate vremile țerile romane au avut dreptul de a încheia tractate cu alte popoare, tocmai astăzi, cănd pe temeiul acestui drept voiește ași regula raporturile sale comerciale. România nu poate și nici nu se va lepădă de dreptul seu. Puterile europene sunt pe pe deplin încredințate despre asta, chiar și intrucăt ele nu s’ar fi pronunțat in favorul României. Dovadă este o nouă știre, care zice, că ambasadorul înaltei Porți la Paris, intr’o notă a sa, ar fi dat expresie indoelilor sale față de această chestiune, pe care o privește ca fapt împlinit. Și nu remăne indoeală că și înalta Poartă o va privi astfel. „Monitorul Oficial“ de Mercuri publică inaltul decret domnesc, prin care se deschide Săntul Sinod. Sămbătă, 26 Octomvre, in ziua de Săntul Dimitrie, SI. L. L. Domnul și Doamna au asistat la serviciul divin in biserica monastirei Sinaia. Luni, 28 curent, M. M. L. L. Domnul și Doamna, după zece zile de ședere la Sinaia, favorizată de timpul cel mai frumos, au plecat, la oarele 11 din zi, spre a se întoarce in capitală. La Cămpina înălțimile Lor au fost întâmpinate de un mare număr de locuitori din această urbă, și de elevii de ambe sexe ai școalei primare cari au oferit Măriilor Lor buchete de flori. Ajungend la carele 4 după ameazi in Ploești, I.I. L.S. Domnul și Doamna au fost primite in gară de Primarul orașului, Președintele și membrii tribunalului Prahova, precum și de toate autoritățile civile și militare. După ce Inălțimele Lor au stat aici căteva momente, S’au suit in tren și au ajuns, la carele 6 sara, in gara Tărgu- Vestei. Aici se aflau d. Președinte al Adunării deputaților, înaltele autorități civile și militare, mai multe doamne și alte notabilități. Cortegiul domnesc a pornit apoi spre Palat, unde MM. L.L. Domnul și Doamna au fost primiți de către d-nul Președinte al consiliului împreună cu d-nii miniștri. Revista Externă. FRANȚA. In Franța opinia publică se ocupă mai ales de resultatul alegerilor din urmă, care a fost in favorul republicei. Cu deosebire scrisoarea lui Laboulaye, publicată in „de Debats“ nu a incetat a ocupa opinia publică; ea pare a deveni chiar un program de acțiune a centrului stâng. Din toate aparențele s’ar putea face o urmare concretă: cum că opinia publică a Franței se îndreaptă hotărit contra septanatului, pe care il privește ca o formă de transițiune, care este de prisos. Țara peste tot și astăzi privește republica ca formă stabilă. GERMANIA. Chestiunea „Arnim“ care multă vreme a agitat spiritele in Germania, și acum tot ocupă ziaristica. Mai ales ziarele, ce pretind a fi imparțiale, insistă că procesul se decurgă public, înaintea intregei țeri, fiind chestiunea de o natură mai mult decăt privată. AUSTRO-UNGARIA. In de curând in dieta din Pesta au fost și vor fi puse la ordinia zilei mai multe chestiuni, care ne pot interesa mai deaproape. ^Astfel legea pentru regularea notariatelor publice, in care camera representativă a admis că actarele notariale de natură cu deseverștirea privată, să fie concepute in oricare dintre cele cinci limbi recunoscute in țeară, fară casa magnaților a declarat ca nule și fără valoare toate actele care ar fi scrise intr’altă limbă afară de cea Măgiară. Acum legea a fost din nou pusă înaintea camerei representative, care, minune! a primit-o tot in redacția ei primitivă. Va insista oare casa boerilor pe lângă absurda sa pretenției? In de curănd va fi pusă la ordinia zilei legea de încelat, care pe noi, ca vecini, ne interesează de-a-dreptul. Interesantă este expunerea pe care ministrul C. Ghitzy a făcut-o mai odinioară despre finanțele Ungariei, vor fi destul următori calculi. In budgetul anului 1875 sunt, prevăzuți 250,302,918 fi. ca chieltueli, 222,816,918 fiorini ca venituri. Resultă un deficit de 27,490,940 fi. Prin deosebite dări moi, precum și prin un adaos de B% la toate dările directe, dl. ministru sperează că va putea reduce acest deficit la 15 % milioane. „Extra hungariam non est vita, si est vita non estita“ 222 milioane și chiar nici populația din Bănat, cea mai bogată parte a țării, n’are cu ce să se scoată din eama. SPANIA. . mai multe părți vine știrea, cum că, meam decursul luptelor de ln Iran, don Carlos ar fi fost împins peste graniță și internat in Franța. Mai in urmă această știre se reduce la acea, că atât consulul spaniol din Bayonne căt și ambasadorul republicei spaniole ar fi cerut de la guvernul francez internarea lui don Carlos. Intru-căt sunt și adevărate aceste, nu se poate statornici deocamdată. Se poate insă aștepta că in zilele aceste vom afla adevărul neatărnat de combinațiuni interesate. ȘTIRI DIN URMĂ. Se scrie din Honddyc cu data din 10 Noemvrie, că in dimineața acelei zile o luptă a avut loc intre Aya și Renteria. Carliștii erau retranșați in munții de la San Marco. Trupele guvernului au luat mai multe posițiuni ale carliștilor. Din Paris se scrie cu aceiași dată că informațiunile luate de la Hendaye desmint formal știrea că Don Carlos ar fi petruns in Franția. Știrile Carliștilor despre lupta de ieri spun că generalul Loma a fost silit să se retragă. Perderile de ambele părți sunt considerabile. Madrid, 17 Noembre. — Știrile oficiale de la Iran, spun că bombardarea continuă; apărarea este foarte viguroasă și garnizoana este foarte bine dispusă. Ajutoarele incep a sasi. Carliștii anunță că vor încerca un atac cu baioneta când tunul va face spărturi mari. Se crede că carliștii vor fi siliți să ridice asediul. Bruxells, 7 Noemvrie.—„Independința belgică de astăzi nu crede neprobabil că puterile Nordului se voească se susțină pretențiunele Turciei după care România trebue sa ceară la Constantinopole anterizarea de a media convențiuni comerciale. Aceiași zoae declară lipsită de adevăr noutatea dată de un corespondinte de la Débats, că representantele Germaniei de la Lisabona ar fi favorizat proectul uniunei iberice. FOAEA PUBLICAȚIUNILOR OFICIALE DIN RESORTUL CURȚII APELATIVE DIN IASSI. CALENDARUL SEPTIMANEI. Sun vochiu. LUI nou. Dio A. PATRONUL DILEI . Res. Soar. Ap. Soar. stil vechiu. Stil nou. DIO A. PATRONUL DILEI. Res. Soar. Ap. Soar. Noemv. Noemv. Iibre. m. Ore. m. Noemv. Noemv. Ore. m. Ore. m. 3 15 Duminică. Mart. Achesima. Ios. Art. 7 22 4 38 7 19 Joi. 33 Mart. din Melitiu și P. Lazar. 7 27 4 33 4 16 Luni. Cuv. Ioanichie Nicandru. 7 23 4 37 8 20 Vineri (1*) Anhang. Mihail și Gavril. 7 28 4 32 ® *7 Marți. _ Mart. Galaction, Epistim. 3 17 25 4 35 9 21 Sâmbătă, Mart. Nisifor. Profirie. 7 29 4 31 _____^_______Mercuri._____ Sf. Pavel Arh. Const. 1 7 26 4 34 10 22 Duminică. Apost. Erast și Olimbie. 7 30 4 30 1 PREȚUL ABONAMENTULUI: ași și districte: Pe un an 12 lei noi;—Pe șase Inni 6 lei noi;—Pe trei luni 3 lei noi. Austria: Pe 6 Inni 14 franci;— Germania: Pe G Inni 18 franci;—Italia, Belgia, Elveția:— Pe șase Inni 22 franci. Apare de trei ori pe septămănă DUMINICA, MERCURI si VINERI. Redactiunea si Administratiunea in localul TIPOGRAFIEI NATIONALE, să, coama neințeleasă și țintată in frunte, se publică aceasta in terminul legiuit conform legei poliției rurale, pentru cunoștința păgubașului, care cu dovezi in regulă să se presinte la zisa comună spre a o primi. Primăria Comunei Bădenii. No. 1739. Se publică terminul de 6 luni pentru aflarea păgubașului unei junei in por porumbă, coarnele greblișe, inserată la șoldul stâng, picată de pripas la astă comună. Primăria Comunei Gropnița. No. 1921. In ziua de 21 trecut, picând de pripas la primăria acestei comuni un june la por plavan cam galben, coarnele inainte, se publică aflarea păgubașului in terminul prescris de lege. Primăria com. Podgoria-Copou, No. 1712. Conform ord. d-lui sub-prefect respectiv No. 2729, prin care face cunoscut că dl. prefect de județ prin ord. No. 10.078 au autorizat vânzarea fonului d-lui Neculai Gheorghiu sequestrat pe moșiea Cârlig pentru îndestularea casei comunei Păstrăveni cu o sumă bani; se publică vânzarea lui pentru ziua de 11 a curentei luni Noemvre. Primăria Urbei Roman. No. 5491. Pe teritorul acestei comuni s’au pripășit un cal la por murg inchis, coama, coada negre, păntfinog de améndoué picioare de d’inapoi, stricat puțin de sea in spinare; se publică aceasta spre cunoștința păgubașului pentru ca in terminul legiuit, să se presinte cu dovezile ar primi, căci la din contra se va vinde licitativ in folosul comunei. PUBLICAȚII JUDEUATORL3OI. Curtea de Apel din Iași. No. 435. Neculai Botezatu cu domiciliul necunoscut conform art. 204 p. p., e citat in persoană sau prin procurator legal înaintea secțiunei I acestei Curți la 13 Noemvrie 1874 oara 11 din zi in judecata apelului făcut contra sentinței Trib. Roman No. 15 prin care ’1 condamnă pentru furt, aducând și probele ce posedă, la neurmare se va judeca in lipsă. _ No. 451. Aseminea Dimitrie Vergară, e citat in persoană la 18 Noemvrie in judecata apelului d-lui procuror general contra sentinței Trib. Cahul No. 93 a. c. pentru falsificarea unui contract. Secția IV-a. No. 2899. Prin sentința din 8 Octomvrie l’a condamnat in absență pe Ioan Borcea pentru maltratarea lui Ștefan Ioan, la 15 zile închisoare corecțională, și fiindcă domiciliul ii este necunoscut, se publică conform art. 75 al. 6 p. civ. că are drept de opoziție și apel conform art. 183, 197 și 198 p. p. Tribunalul județului Cahul. No. 7689. D-l loan Culcea, cu domiciliul necunoscut, e citat la 21 ianuarie 1875 oara 10 dimineața inculpat pentru furt, la ne urmare se va aplica art. 182 p, p. No. 7716. Aseminea Gheorghi Dorneanu la 29 Noemvrie pentru furt. Tribunalul județului Fălciu. No. 1077. Camil Cibotariu, cu domiciliul necunoscut e citat la acest Trib, in 27 Noemvrie 1874 oara 12 din zi inculpat pentru maltratarea femei Tasiea lui loan Irofte, la ce urmare se va aplica legea. No. 1118. Aseminea Istrati Bolea și Nastasă Bolea, la 28 Noemvrie inculpați pentru maltratarea lui V. Tanasă și I. Dobrot. No. 1078. Aseminea Gheorghi Olariu și loan Rusu la 14 Noemvrie 1874 inculpați pentru furtul mai multor obiecte de la d-l Nicu Constandachi. No. 1098. Aseminea Dănilă Mandra la 27 Noemvrie inculpat cu loan Arghire pentru maltratarea lui Scarlat Bahnariu. Tribunalul județului Neamț. No. 18,459. Constantina Sandu, cu domiciliul necunoscut, e citat la 1 Martie 1875 oara 10 din zi, la acest Trib. in causa dosarului No. 962 pe 1871, la ce urmare se va judeca in lipsă conform art. 182 p. p. No. 18,476. Aseminea Neculai Vrănceanu, la 1 Martie 1875 in causa dosarului No. 12 din 1874. No. 18,479. Aseminea Toader servul lui Dănilă Ferariu, la 17 Fevruarie 1875 in cauza dosarului No. 906 din 1874. No. 18,587. Aseminea Dumitru Sobariu și Gheorghi Maica, la 13 Dechemvrie a. c. urmăriți de D. avocat Statului pentru delictul silvic in pădurea de pe moșiea Oglinzii. No. 18,590. Aseminea Catînca lui Tifiofti Burlacu, la 8 Fevruarie 1875 parte civilă in procesul eostra lui loan Morariu din Piatră pentru maltratarea s’a. Tribunalul județului Suceava. No. 7928. Gheorghi Dumitru Bursuc, cu domiciliul necunoscut, e citat la 19 Noemvrie a. c. oara 10 din zi la acest Trib, inculpat pentru turul a 2 cai, și mai multe poiecte de la Iancu Docan, la ne urmare se va aplica art. 128 p. civilă. Tribunalul județului Vaslui. No. 12,420. La 28 Noemvrie curent 1874 urmând a se cerceta procesul corecțional intentat lui Ioan Dumitriu pentru banie, și necunoscănduse domiciliul pacientului Gheorghi Moldovanu precum și a martorilor Șalem Țucherman, Bercu Herman și Lupu Gold pentru a li se pute înmâna citațiunile, se publică conform art. 75 al. 6 pr. civ. spre cunoștința numiților cu invitare a se presenti in camera acestui Trib, căci la din contra procesul se va cerceta in absență. Procurorul Tribunal județ. Cahul. MANDAT DE ARESTARE. No. 1172. In baza art. 193 c. p. criminală. In temeiul sentinței Trib. local No. 102 din 14 Mart a. c. se condamnă pe Sender Solomon fost din comuna Lărguța și acum necunoscut ia in închisoare corecțională de 2 luni pentru bataea d-lor Rucsanda și Săftica Volschi. Cerem ca orice agent al forței publice să aresteze și se conducă pe sus numitul la temnița din Cahul. Manu dăm și ordonăm directorului acestei închisori a’l primi și reține la zisul penitenciar pe tot timpul determinat mai sus și calculat de la încarcerare când la expirare se va libera de nu va fi deținut pentru alte cauze. Cerem ca orice depositar al forței publice, să dea ajutor la casus impoîtato pentru aofintirea presentului mandat. No. 3032. Noi Const. Ioanin judecătorul de instrucțiune pe lăngă Trib de instanță al județului Cahul. Vezind actele procesului și conclusiunela d-lui procurore respectiv, măndăm și ordonăm la toți agenții forței publice să aresteze și să conducă la casa de arest din Cahul conform induse legei, pe loan Macelaru de 35 ani, funcționar însurat născut in Transilvania fost domiciliat in comuna Țiganca și acum dispărut inculpat că in calitate de notar primăriei comunei Țiganca și păstrător arhivei zisei primării au sustras 3 foi din condica de patente, 22 declarații de naștire, 12 coase hârtie timbru a 1 leu și 2 dosare de căsătorii fapt prevăzut și penal de art. 204 din codul penal, cu pedeapsă corecțională. No. 3279. Asemene pe Andrei Nistor de 47 ani, plugar insurat născut in Rusia și Theodor Dobrescu de 25 ani funcționar născut in Rusia foști domiciliați in comuna Cârpești, acum dispărut inculpați că au arestat ilegal 21 locuitori din Cârpești violăndule domiciliurile și comițănd fapte de escrocherie, ajutând pe Iancu banidi fapte prevăzute și penate de art. 50 aliniatul 2, 51, 152, 272, 334 și 40 din c. p. cu pedeapsă corecțională (maximum). Ordonăm custozilor zisei case de arest a’i primi și reține, invităm pe toți depositarii puterii publice a da concursul cuvenit pentru esecutarea acestor mandate semnate de noi și pez vestite cu sigilul cabinetului. Agenții insărcinați cu esecutarea acestor mandate se vaconforma art. 99, 110, 111, 113 și 580, p. p. Procurorul Tribunal județ. Fălciu. No. 3103. Avand in videre demisia No. 299 a Curței apelative din Iași din 25 Septembre a. c. remasă definitivă și esecutorie se condamnă pe Dimitrie Vasilachi din comuna Schiopenii, acum dispărut de la domiciliu, la închisoare de 20 zile pentru maltratare. Avand in videre art. 193 pr. pen. requerim și ordonăm tuturor portăreilor și agenților putereii publice să pună măna pe numitul și să-i conducă în casa de arest din Huși, spre a suferi închisoarea la care este condemnat prin menționata sentință, de pe care anexăm estraet care se vor transcri întocmai in registrul închisorii. Invităm pe toți depositarii puterei publice se dea ajutorul necesar, conform induse legeii, pentru esecutaria presentului rechisitor de arestare, semnat și revestit cu sigilul parchetului, ordonăm directorului zisei case da opreală de a’l primi și reține pănă la finirea osândei care sa incepe din ziua încarcerării, după care il va elibera de nu va fi deținut pentru alte fapte, dat la parchet in 22 Octombre 1874. ESTRACT DE SENTINȚĂ. No. 2562. Prin decisiunea Curței de Apel secția I Iași No. 299 din 25 Septembre a c. Dimitrie Vasilachi de 18 ani născut și locuit in comuna Schulpeni, districtul Fălciu agricol culpabil pentru maltratare, s’a condemnat la închisoare co-ecționala de 20 zile in virtutea art. 238 cod, pen osinda inchisorei sa incepe de la încarcerare și se termină la expirarea pedepsei cănd se va libera dacă nu va fi reținut pentru alte cauze. Corpul Portăreilor Tribunal Iași. No. 682. Fiindcă domiciliul d-lor Iftimi și Gh. Donciulescu este necunoscut in România, conform art. 75 al. 6 și 151 pr. civ. sunt citați a se presenti înaintea secțiunei a IlI-a a Trib. la 9 a lunei Noembre 1874 oara 11 din zi cănd ave a se judeca oposițiunea făcută de d-na Ruxanda Sbanț la vânzarea caselor din Iași a des. Smaranda Ciobanu succedată d-lor, cunoscând că in caz contrariu causa se va judeca in lipsă, fără drept de oposiție, iar citațiunea cuvenită d-lor s’au aflat pe ușa Trib. Iași secția a IlI-a. Judele plasei Miletinul județ. Botoșani. No. 866. Locuitorii Toader Ignat și Alexa Vladu cu domiciliurile necunoscute, prin cartea de judecată No. 44 sunt condemnați in solidaritate cu a lor tovarăși, ca se esecuteze angajamentele de muncă agriculă indhicate cu d. Costachi Pavli până la achitarea sumei de 15992 lei 13 parale curs. p. v. și la 500 franci spesele procesuale, cu drept de usa de meziile legei. Judele Instructor Trib. județ. Cahul. MANDAT DE ADUCERE. No. 3056. Noi Const. Ionescu judecător instructoreal Trib. Cahul in virtutea facultății ce dă legea de procedură criminală, măndăm și ordonăm ca d. Costachi Nanii din comuna Broscoșești acum dispărut de la domiciliu, să fie adus la cabinetul nostru de urgență spre a i se lua interogatorul asupra faptului ce i se impută, cu esecutarea acestui mandat se insercinează agentul puterei publice, care se va conforma cu art. 99, 101, 110 și următoarele din zisa procedură. Judele instructor Trib. județ. Fălciu. MANDAT DE ADUCERE. No. 2647. Noi George Gociu judecătoriul de instrucțiune de pe lăngă Trib, jud. Fălciu, măndăm și ordonăm tuturor portăreilor și agenților puterei publice, a aduce inaintea noastră conformănduso legei pe Neculai Pușchilă fost domiciliat in comuna Bozia și acum a fugit spre a fi ascultat asupra faptelor de care este inculpat. Invităm pe toți depositarii puterii pub. a da mănă de ajutor la caz de trebuință, pentru esecutarea mandatului de față, spre acest finit s’a subsemnat și sigilat cu sigilul nostru. Copie de pe acest mandat se va lasa inculpatului conform art. 99 pr. pen. dat la 21 o otombre 1874. Judele Instructor Tribunal Neamț. MANDAT DE ADUCERE. No. 3836. Noi Alecu Dimitriu judecător instructore al Tribunalului Neamț, in virtutea facultății ce ne dă legea de procedură criminală, măndăm și ordonăm ca inculpatul Manolachi Pricop din comuna Rădiu acum cu domiciliul necunoscut, să fie adus în cabinetul nostru de instrucțiune, spre a i se lua interogatorul seu asupra faptului ce i se impută cu esecutarea acestui mandat se insercinează agentul puterei publice, care se va conforma cu art. 99, 101, 110 și următoarele din zisa procedură, dat la 1874 Octombre 28 orașul Piatra. Judele de pace ocol. III din Iași. No. 661. D-nul M. Botescu procurator a casei de iconomii din Iași a reclamat de la d-nul Gheorghe Negruți cu dom. necunoscut spre a’l îndestula cu 314 lei noi 50 bani ce datorește casei după inscrisul din 25 August 1872. In lipsa d-lui Gh. Negruți se plătească reclamantului suma de 314 lei noi 50 bani cu procente legale de la 21 Septembre a. c. pănă la numerare, plus 20 lei noi freuri procesuale, cu drept de opoziție și apel art. 29 și pr. civ., 5 Octombre 1874. Subsemnata aduce la cunoștința publică, că din cauza sănătății fiind forțată a locui in străinătate pentru un timp îndelungat, am numit procuratori generale pe d-nul Gheorghi Urzică din Botoșani prin procura autentică dată d-sale incă din luna August anul 1873, așadar toate autoritățile și persoanele particulare sunt rugate se bine-voească a se adresa la d-nul Gheorghie Urzică pentru toate afacerile ce privesc averea mea din România. Smaranda Moruzi, născută Sturdza. ANUNCIURI. Rândul sau jocul sen 15 bani. Inserțiuni și reclame. Rândul 40 bani. — Epistole nefrancate nu se primesc. — Manuscriptele nepublicate se vor arde. Francia:—Pe șase luni 26 franci. Abonamentele și anunciurile pentru „Cariera de Iași“ foaia oficială se fac la Eugene Crain, la Paris 9 rue Drouot, 9. Asemplarul 40 bani. PARTEA OFICIALA. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Prefectura Districtului Iași. No. 10,499. In ziua de 15 a curentei luni Noemvre oarele 12 din zi urmând a se ține licitație in camera comitetului permanent pentru darea in antrepriză facerea reparațiunilor necesare la localul ocupat de cancelaria companiei de grăniceri de la punctul Sculenii, se publică aceasta spre cunoștința concurenților pentru ca in aratata zi să se presinte însoțiți și de garanțiile cuvenite spre a lua parte la concurență, iar divizul și condițiunile acestei antreprise se pot vedea de cei interesați in toate zilele pană la adjudecare. No. 10,565. In ziua de 19 a curentei luni Noemvrie oarele 12 din zi, urmând a se ține licitațiune in camera comitetului permanent, pentru darea in antreprize imprimărei materialului necesar serviciului espedițiunilor rurale din acest județ pentru anul viitor 1875; se publică aceasta ca d-nii concurenți să se presinte la tratatul termic insoțiți și de garanțiile cuvenite, iar condițiunile și felul materialului se pot vide de cei interesați in toate zilele până la adjudecare. Prefectura Districtului Cahul. No. 8532. Pe teritorul comunei Leova, plasa Cotumorei, acest județ, s’a pripășit o mănzată de un an pe doi, la păr murgă deschiPROCES VERBAL Șiedența Consiliului General Al județ, Iași din 19 Octomvrie 1874.. Ședința se deschide la 12 care meridiane- Față la apelul nominal au fost 8 consilieri