Curierul Foaea Intereselor Generale, 1888 (Anul 15, nr. 2-144)

1888-09-11 / nr. 101

CB. JH. BALASSAN Art. 25. Dacă în lipsa de concurență sau din vr’o împrejurare órecare nu s’ar putea ține licitațiunea în ziua publicată, licitațiunea se va amâna și se va încheia un proces-verbal prin care să se constate causa amânărei. Același formalități se vor îndeplini pentru scoterea din nou în vânzare. Art. 26. Licitațiunile nu se pot ține în aceiași zi la tote prefecturile și la minister. Un interval de cel puțin cinci zile este necesar între zilele fixate pentru ținerea stațiunilor. Ori-ce licitațiune făcută cu călcarea formalităților prescrise ‘mai sus și la art. 23, este considerată nula de drept. Asemenea este nulă licitațiunea ținută în alt loc sau în altă zi de cât cele arâtate în publicațiuni și afite. Art. 27. Nimeni nu pate fi admis la licitațiune dacă nu depune o garanție echivalentă cu chiria anuală îndoită din momentul licitațiunei pentru bunurile mici, și de a zecea parte din valorea estimativă a lotului pentru care va concura. Dacă bunul nu este închiriat, garanția se va calcula după chiria celui din ■ mă an.ta va consista în numerar, Băncii Naționale, efecte ale efecte garantate de Stat, scare rurale și urbane și orile celui din urmă împrumuei Bucuresci. Art. cațiunea se va pronunța at. ce va fi dat prețul câl mai al Art. 29. -djudecațiunea nu este definitivă decât după confirmarea ei de consiliul de miniștrii, aprobată prin decret regal și dată în urma avisului ministerului domentilor. Confirmarea consiliului de miniștri și aprobarea regească se va da cel mult în termen de 25 zile din ziua adjudecatei; în caz contrar, adjudecatorul este liber de orice îndatorire și pate și să ceară înapoi garanția. In acest termen guvernul are facultatea de a confirma sau a nu confirma adjudecarea făcută. Art. 30. Ori-ce contestație asupra licitațiunei, de ori-ce natură ar fi, nu se póte face de cât înainte de a se pronunța adjudecarea, și ea trebue a se hotărî în plină ședință, incheinduse proces-verbal. Contestațiunea trebue făcută în scris. Art. 31. Pentru operațiunea adjudecatei și pentru tote incidentele ivite în cursul licitațiunei, se va încheia un proces-verbal în care se va cuprinde mersul licitațiunei, numele acelor cari au concurat și sumele oferite de fiecare. Acest proces-verbal se va subscrie chiar în ședință de câtre membrii comisiunei, ministrul sau delegatul sâu, precum și de personalul cari au constittit SECȚIUNEA VII Despre modul și condițiunile plăței prețului Art. 32. Prețul loturilor de cinci hectare se va plăti în anuități, cari se va calcula pe baza unei dobânzi de 5 la sută, plus 1 la sută amortisment după tabelă. Acesta anuitate va cuprinde pe lângă preț și avansurile făcute de Stat și valorea terenurilor comunale, tot în condițiunile de mai sus. Pentru loturile de 10 hectare se va plăti a patra parte din preț în termen de o lună din ziua confirmarei vânzării; restul se va achita prin anuități calculate pe baza de 5 la sută procente și la sută amortisment după tabelă. Comunele vor plăti prețul pădurilor, iazurilor și heleșteelor ce vor cumpăra, în anuități socotite pe baza de 5 la sută dobândă și 2 la sută amortisment. Art. 33. Plata primei anuități va începe la 1 Aprilie, care va urma după data aprobării vânzării; celelalte rate se vor plăti treptat până la împlinirea termenului de amortizare in rate trimestriale, de a plăti cu anticipațiune tote ratele viitore; în acest caz ei nu vor fi ținuți să plătească decât capitalul cuprins în fiecare rată. Art. 35. Cumpărătorii de bunuri mici, prevazute la art. 6 din acestă lege, sunt datori să râspundă la casieriile generale de județe, pe complul casei de depuneri sau direcția acesta casă în București, prețul întreg în termen de o lună de la data confirmării, publicată prin Monitorul oficial. Art. 36: Prețul resultând din vânzările de ori-ce loturi și bunuri, cum și din răscumpărarea de embaticuri, va fi anume afectat la amortisarea datoriei publice. Se înțelege că acestfi disposițiune nu priveșce decât capitalul, iar nu și dobânzile prevăzute în tabelul de anuități. Art. 37. Cumpărătorii de loturi de 10 hectare și bunuri de ori-ce natură, sunt datori, în termen de o lună, să plătească câtră fise taxele prevăzute de legea timbrului. Pentru loturile de 5 hectare aceste taxe se vor plăti în termenul prevazut la art. 15 de mai sus. Art. 38. Pentru orice întârziere de plată la termenile stipulate, se plătesc o dobândă de 3 la sută ; acesta dobândă este datorită chiar și pentru taxele cerute de lege timbrului fără judecată și somațiune. Art. 39. Dacă în termen de o lună de la data confirmarei vânzării publicată în „Monitor“ nu se va achita pătrimea pentru loturile de 19 hectare, sau prețul întreg, pentru bunurile mici, ministerul domentilor este în drept, fără somațiune și fără judecată, să scoță în revânzare pe complul cumpărătorilor bunurile și loturile cumpărărate de dânșii. Același drept are ministerul domeniilor și pentru neplata ratelor la termenile fixate. Deficitul ce va resulta din vânzare se va incasa, fără judecată sau somațiune, din garanția depusă, și în caz de neajuns, din orice avere a debitorului, conform legei de urmărire. Art. 40. Dreptul Statului de a scote în revânzare bunurile și loturile vândute nu exclude facultatea pentru Stat de a menține oricând vânzarea și de a urmări orice avere a cumpărătorului, conform cu legea de urmărire. Art. 41. Pentru pământurile din Dobrogea vândute în loturi și pentru cari cumpărătorii nu vor fi achitat la timp două rate, ministerul va fi în drept a resilia vânzarea fără somațiune și fără judecata și va vinde pământurile altora în condițiunile prevazute în legea pentru regularea proprietatei imobiliare in Dobrogea. Valorea ratelor întârziate se va împlini, cu legea de urmărire, din orice avere a primului cumpărător sau a aceluia ce va fi beneficiat de venitul acestui pământ. Primul cumpărător nu va putea cere restituirea ratelor plătite și nu va avea nici un drept de desbăgubire pentru orice fel de îmbunătățiri sau construcțiuni făcute pe lotul vândut. Valorea acestor îmbunătățiri și construcțiuni se va plăti Statului de noul cumpărător, după o prealabilă expertiză și în termen de o lună de zile de la vânzare. Art. 42. In caz de revânzare sau de resilierea prevazuta la art. 41, contractele de arendare, fie chiar autentice, făcute de cumpărători, nu sunt obligatorii nici pentru Stat nici noui cumpărători decât numai pe un termen de un an. Art. 43. Revânzările pe câmptul cumpărătorilor, fie pentru neplată la termen a pătrimei sau a prețului pentru bunuri mici, fie pentru orice nerespectare din partele a condițiunilor, se vor face ca și în trecut tot pe calea și cu formalitățile prevazute pentru vânzări de bunuri ale Statului. SECȚIUNEA VIII Disposițiuni generale ori ce 18 vând cu respectarea contracendare sau închiriere, confort posițiunile prevăzute prin co generale de arendare. Aversiunile se cuvin cumpărător la cel d’ântăiu cașcin ce va fi răspunderea pfttrimei pentru e 10 hectare, sau a prețuri pentru bunurile mici. Con cumpărătorii loturilor de a lr avea drept la cfisciurile numai după plata primei ori nu vor avea drept să ceară , câsciurilor din chirii sau arari Statul le ar fi încasat arie în basa contractelor fie sau arendare. Arti »tul nu răspunde de eviețiu itr’un cas și sub nici un m< a garantează calitatea pameii pentru bunurile mici nici în Pro linte în contra Statului priveau târâtori. Cur este de drept presupus lascut tóte impregiurârile o a cumpărat; nici o probă nu se póte admite contra actmțiuni. Arpărătorii nu au dreptul să nuu beneficieze de sentințele pi înainte de legea secularizări definitive și investite cu for cutorie, prin cari un așezăn câștigat o întindere de pământ moșie a sa dintr’o altă a iiată pendinte de un alt aș. Artitturile de 5 și 10 hectare nu te a înstrăina în timpul prevez 182 din constituție. Pădrile și heleșteele cumpărate nu se vor putea înstrăina și sub nici un motiv ausea destinațiunea lor. Can hotar al unui lot de 5 hectari fără moștenitor și fără t< înainte de a fi devenit propri tv prin plata tuturor anuită una va lua în stăpânire și va răspunde ratele către Artilă ce cumpărătorii loturilor pătrimea, ministerul domenta da un titlu provisoriu rus cu matca, după ce îosasfica plata taxelor cerute timbrului. Cui de loturi de 5 hectare și coni au cumpărat păduri, iazuri e, vor obține titlul provisor Răspunderea primei amuitfti Cai sunt ținuți să platesca prețul anonilo și în condițiunile p le prezenta lege, prin singural confirmării vănzărei pe ne fără a mai fi nevoie de nn rațiune sau obligațiune din p Ari pe plata tuturor ratelor sau p treg, când e vorba de bunuri vor libera cumpărâtorilor sfinitive de proprietate în sol lor provisorii, cari se vor îi As* vor încredința primarilor, tine listă și sub mare de cipurile, hotărniciile, actelentele relative la moșia vândvaz numai cănd întrega moșie vândut. Nu de cât copii legalisate de plițele istorice și actele cari a alte proprietăți ale Statu (Va urma), sfi caute a provoca o grevă generală în tote companiile de mine din Loire. Hamburg 20 Sept.—întrunirea vamală din Hamburg a fost fixată de d. de Bismarck pentru 15 Octombre. Paris 20 Sept.—Consiliul de miniștrii Întrunitații a decis că nu trebuie să se suspende taxa de cinci franci asupra întrârei grâului. Londra 21 Sept.—Noi atentate agrare s’au întâmplat în Irlanda. .Timese recunoște că supunerea Irlandezilor prezintă mari dificultăți. St. Francisco 21 Sept. — Pavilionul francez a fost înălțat pe insulele Marchizelor, după o vie luptă. Numărul ucișilor dintr’o parte și din ceal’altă e considerabilă. Art. 34. Cumpărătorii au facultatea • - - «— - - * — 1U “ V* * ’ ■» — » — — — v - *■ Art. 44. Loturile și bunurile de CRONICA INTERNA DIZOLVAREA CAMERILOR Joi corpurile legiuitore s’au întrunit în sesiune extraordinară, lu localul Adunărei deputaților, spre a asculta decretul de disolvare. Mulți senatori și deputați n’au crezut de cuviință să mai asiste la acestă solemnitate de concediare. La orele 12 și jum. d. T. Rosetti, președintele consiliului de miniștrii, a dat citire următorelor două mesagii, după care adunarea s’a spart. MESAGIU DE DESCHIDERE D-lor Senatori, D-lor Deputați, V’am convocat în sesiune extraordinară pentru a Ve în cunoștiința că precum am anunțat în Mesagiul Meu de la 3 Aprilie trecut, un nou apel la țară devenind necesar. Corpurile legiuitore urmează a fi disolvate. CAROL. (Urmează iscăliturile miniștrilor). No. 427, 1988, Septemvrie 1. MESAGIU DE DIZOLVARE CAROL I Prin grația lui Deleu și Voința Națională Rege al României. La toți de față și viitor sănătate. Asupra raportului consiliului Nostru de miniștrii cu No. 448. Având în vedere raportul consiliului Nostru de miniștrii de la 1 Septemvrie curent sub No. 427. In virtutea art.5 din Constituție, am decretat și decretăm cele ce urmează: Art. 1. AJanările paginilorn aani ți rămân disolvate. Art. 2. Corpurile electorale pentru alegerea deputaților și senatorilor viitorelor Adunări legiuitare sunt convocate in ordinea și la termenile de mai jos. PENTRU DEPUTAȚI Colegiul 1 în liua de Mercuri 12 Octomvrie. Colegiul 11 în țliua de Joi 13 Oct. Colegiul 111 în fliua de Vineri 14 Oct. In Zliua de Duminică 2 Oct. vor avea loc alegerea delegaților colegiului al 3 le, conform art. 68 din legea electorală. PENTRU SENATORI Colegiul 1 la țliua de Duminică 16 Octomvrie. Colegiul 11 în Ziua de Luni 17 Oct. Colegiul universitar din București și Iași în de Marți 18 Octomvrie. Art. 3. Adunările legiuitore sunt convocate în sesiune extraordinară în ziua de 1 Noemvrie. Art. 4. Președintele consiliului Nostru de miniștrii este însărcinat cu aducerea la îndeplinire a presentului decret. CAROL. No. 2607. Sinaia. 8 Septemvrie 1888. (Urmează iscăliturile miniștrilor). Tii GRAM K Bept. — O parte din trenul care 1500 de ameni cari se întorc manevre, a deraiat aprópe de a resturnat 5 vagone. Afară confusiuni, nu s’a întâmplat t lent. Un tren de ajutare a restul soldaților. Iar lângă Müncheberg se întărea s în garnisonele sale. Pat. —■ O întrunire de 300 Juiuer 1« Saint-Etieuue a decis Citim în «Monitorul oficial». In ziua de 2 Septemvre c., cu trenul de diminață, M. S. Regele. Însoțit de adjutantul de serviciu, a mers la Câmpina spre a recunoște terenul pe care au a se face manevrele corpului II de armată în tomna acesta. La gara Câmpina, Majestatea sa fu întâmpinat de d. general Cernat, comandantul corpului II de armată, cu stat-majorul corpului, de d. general Budiștean cu statmajorul diviziei, de autoritățile locale și de un numeros public, printre care se aflau domitele Băicoianu și Bengescu cu copiii lor, care oferiră buchete de fiori, și principele D. Știrbeiu, care rugă pe M. S. sa-i facă distinsa onore a lua dejunul în casa sa. In timp de aprope 4 ore, M. S., urmat de toți ofițerii, studie localitățile, și în urmă, dictă ideia manevrei și fasele prin care va trece lupta, ce se va întinde de la Cornu-de-sus pănă in spatele Bâscoiului. Apoi, Regele bine-voia satisface grațiesei invitații & principelui Știrbei, mergând la dânsul acasă, unde fu primit de principesa Știrbeiu, de principesa Alexandrina Ghica cu d-sora Ela Ghica, și de d-na Lucia Duca, cari întâmpinară pe M. S. cu buchete de flori. In tot timpul dejunului, Regele se întreținu, în modul cel mai voios, cu toți comesenii și, în urmă, băndu’și ziua bună de la amabilii sőiaspeți se îndreptă cu totä soția și cu principele Știrbeiu spre gară, de unde un tren special îl duse la Sinaia la orele 5. Arhiducele și Archiducesa Carol Ludvig au plecat joi din Sinaia. Maj. Lor Regele și Regina au însoțit pe Auguștil ospeți până la Predeal. M. S. Regele, cu ocasiunea serbătorei de la 30 Aug., a înaintat la ordinile naționale pe procurorul general din București comandor al «Coronei», pe procurorii generali de Galați și Iași ca ofițeri, pe jud. de instrucție Papp l-a numit cavaler al «Stelei*, pe primul prezident de Mehedinți ofițer al «Coronei*. Distincțiuni onorifice au fost acordate unor grefieri de curți și tribunale, cari au fost semnalați afențiunei ministrului cu ocazia ultimelor inspecțiuni. Semnul definitiv al manevrelor, s’a regulat precum urmeza: Ele se vor opera în zilele de 17, 18 și 19 Septembre. La 17, lupta se va angaja la Câmpina, la 18 la Băicoiu și la 19, la marginea Ploeștilor. La 19, toate trupele vor defila prin streiul în presiuța M. S. Regelui, care asemenea va asista la tote operațiunile. Casca de depuneri a ridicat dobânda pentru împrumuturile cu bani la particulari la 8 sută. Acesta ne greșit spre a împiedica agrptagiul și a se menține prețul aurului pe care voiesc speculanții sâ’l acapareze în detrimental pieței. «Universul» scrie că o mulțime de șarlatani umblă prin piața capitalei cu bani falși. Unul chiar a fost arestat la secția 48, pentru că voia să schimbe o monedă falsă; fiind căutat, s’au găsit și alți bani falși la dânsul. Individul se numește N. Constantin. Atașații militari ai diferitelor legațiuni streine, au făcut cunoscut ministrului de resbel că vor asista cu toții la manevrele de temno ale oștirei nostre. Mercuri dimineță la orele 6 sa au țilit pentru intăiași dată fluerul de la atelierele gărei de Nord, de când lucrătorii se puseseră în grevă. Greva a încetat, ușile atelierelor s’au deschis tuturor lucrătorilor cari au voit să se pună pe lucru lntr’un mod cinstit, fără însă să fi cedat autoritatea întru nimir cererilor greviștilor. Iată ce în cunoștințări au primit Marți lucrătorii cari au făcut parte din rescala, și cari au cerut să fie reprimiți în ateliere tot în condițiunile de mai înainte. In urma petițiunei dv. r. fac cunoscut că am găsit de cuviință a va primi din nou ca lucrători în atelierele nóstre din București în calitatea și în condițiunile în care ați lucrat înainte de închiderea atelierelor. Tot odată vu încunoștiințez că în conformitate cu cererea dv. va vom proteja contra oricărei amenințări și că prin urmare nu aveți ava teme de nimenea. Deschiderea atelierelor va avea loc Mercuri la 7 Septembre, când se va da semnalul obicinuit. La Intrare în ateliere veți avea a presinta acestă scrisore fără care nici un lucrător nu va putea fi primit. G. Duca, director general. Lucrătorii cari Mercuri au reînceput lucrul la căile ferate sunt un număr cam de 500. Direcția a luat măsuri ca cei cari au condus greva să nu mai fie reprimiți. De asemenea e hotărîtă, in afară de orice pretențiuni ale greviștilor, să facă un regulament pentru îmbunătățirea sortei lucrătorilor din ateliere. Se afirmă căt se vor înființa 4 locuri de generali, 2 în cavalerie și 2 în infanterie. INAUGURAREA TEATRULUI TEODORINI »Românul« primește următoarea corespondență din Craiova: Noul teatru Teodorini a fost inaugurat în modul cel mai strălucit. Marea și generasa artistă a fost primită cu aplauze frenetice, de către concetățenii săi. După ce a cântat Simfonia din opera Tutti in Maschera de Petroni și duetul și Grand'aria din Traviata, artista a fost viu aplaudată în aria din opera Les Saisons de Mossé și Valter »Parle« de Arudi. Insă actul al IV-le din Gioconda a fost un adevărat triumf pentru d-ra Teodorini care a arătat că este nu numai o mare cântăreață dar și o mare tragediană. Artista română a fost acoperită de fiori cari se aruncau din tote părțile. Mergând la legea d-rei Teodorini, împreună cu prefectul județului, cu d. fiurau, consilier comunal, și cei l’alți d-ni, spre a’i exprima