Curierul Foaea Intereselor Generale, 1890 (Anul 17, nr. 1-138)

1890-10-10 / nr. 108

Anul al XVIII-lea No. 108. IASSI Mercuri 10 (22) Octombre 1890_____Apare Duminica, IHercurea și Vinerea. PREȚUL ABONAMENTULUI ȘI ANUNCIURILOR IN TASST, pe an. 24 Fr. — pe semestru 12 Fr.— pe trimestru 6 Fr. IN DISTRICTE, pe an, 28 Fr.—pe semestru 14 Fr. pe trimestru 7 Fr. -tITREINATATE...............................................40 Fr.— INSERȚIUNI ȘI RECLAME, rândul ... 60 Bani. ȘTIRI LOCALE „ ... 1 Fr.— EPISTOLE NEFRANCATE, nu se primesc. Anunciuri: Pag. I, 50 b. Pag. 111,40 b. Pag. IV, 30 b. Redacția ți Administrația — Strada Colia. —4 ©. CURIERUL (TH. BALASSAN) FOAEA INTERESELOR GENERALE C0NRESP0NDENȚI [N STRÉINATATE: Pentru FRANCIA, se primesc anunciuri la Dl. Adam, négociant-comissionaire 81, rue des Saints-Pères Paris.— John F. Jones, 31 bis, Faubourg Montmartre , 81, Passage Verdeau, Paris.— Societate mutuală de publicitate pentru anunciuri și reclame, Paris, D-nul Lorette, 51 bis strada St. Anna. Pentru AUSTRO-UNGARIA prin d. A. Oppelik, primul Biurou de Anunciuri austriac, Wien, I. Stubenkaster No. 2.— Pentru GERMANIA la Rudolf Mosse Seilerstatte No. 8, Wien. 7 ?“SSI.,10& Martini Sergio și Vadi L ° 19 1 Duminică Petru A. "" " 6-21 5-9 9 Marti LuviPelag'a ... 20 Luni Vendelin 6-22 5-7 10 tornuri P 107 ^ fe“ 17 .. La 9 Octombre, Pătrariu întâiu, cu 21 Marți Ursula 6—24 5—5 XT- »• "« ' S St„ fcSizi la J,lntr,K v,P Pr0,viarah. 3» Andronic 24 Vineri Rafael 6-28 5- 0 ---------_____________Sâmbătă Martirul Carpei Papii_____________________________________________________________________25________ Sâmbătă Crispinu___________________________________________6-29_________4-69 Rotter & C-o Biemergasse 12 Wien.—Pentru ANGLIA la D. John F. Jones, 166. Fleet Street, Londra, E. C. 21 anu 8 criptele nefimublicate ne vor arde. Wise bani. La 7. Anul 1842. Alexandru Ghica perde tronul țirei prin intriga Rusiei. La 8. Anul 1878. Intrarea triumfală a armatei române in București cu stegurile și trofeele luate de la inamic. La 9. Anul 1857. Se admite de Divanul Ad-hoc votul din 7 Octombre, dat in Moldova pentru Principe străin după propunerea deputatului de Dorohoiu M. Cogălnicdnu. La 10. Anul 1848. Magheru protestă consulilor depuind armele cu mare anevoință. La 11. Anul 1848. Armata rusă pune tabără la Colentina La 12. Anul 1886. Se sfințește din nou catedrala de la Curtea de Argeș. La 13. Anul 1877. M. Sa Domnitorul, vizităză pe răniții Români și Ruși din lupta de la Dorni Dubnic, apoi inspectază avantposturile. ------------------------------------ -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------frg—H-------------------------------• • CaleXidarulSeptăana â. ne 1 i, i yiL ,VBqa??L LJ_______A__TRONUL ț>ILEI TIMPUL DIN SFiPTĂMÂNĂ | STIL NOU | țI ÜA j PATRONUL DI L^V" .Vr5s. Sorelm | Apus. Sórerii A VII D-nii abonați sunt rugați cu stăruință să bine-voiască de a achita costul abonamentului ce d-lor au a da, căci în caz contrar vom fi puși în neplăcuta posițiune de a le suspenda trimiterea Ziarului nostru, și a’i reclama la locul competent pentru dreptul ce ni se cuvine, precum și a le publica numele, locuința și suma cu cât ne datoresc. Administrația DL Emil Diurescu-Leiter fost magistrat pe lângă Trib. Iași, aduce la cunoștința onor. public, ca îmbrațoșând cariera de AVOCAT, se însărcinezi a pleda orice afaceri înaintea tuturor Instanțelor judiciare. Domiciliul strada Carol 27. Orele de consultațiune de la 8—10 a. m. In tote zilele. ■< ’ FEOIlala Solemnităței inaugurărei Statuei lui G. Anaelil In 14 Octombre 1890 I. După terminarea S-tei liturghii ,care începe la ora 8 in ziua de 14 Octombre, I. P. S. Mitropolitul incuokjurat de cler, va oficia in biserica catedrală a Mitropoliei, parachida obicinuită asupra osemintelor lui G. Asachi și soției sale mai denainte aduse de la biserica 40 de Sfinți din Iași, unde au fost ingropat la 1869 Noembrie in 12. II. Dupa terminarea serviciului religios, cutia cu osemintele va fi transportată la temelia statuei de la Trei- Erarhi însoțită de cortegiul de onore următor: 1. O escuada de jandarmi călări. 2. Muzica militară. 8. I. P. S. Mitropolit al Moldovei și Sucevei, însoțit de cler. 4. Osemintele lui G. Asachi purtate de d-nii Theodor Codrescu, Iacob Ferul, Manolache Morțun, Costache Platon, Manolachi Filipescu, Dimitrie Lăzărescu, Dimitrie Gherghel și Bardasare Panaiteau, foști școlari ai nemuritorului barbat. 5. Membrii in viață ai familiei lui G. Asachi. 6. Drapelele tuturor scőlelor din Iași purtate de delegațiunile respective. 7. Autoritățile înalte, civile, militare, scolastice, delegațiunea academiei, ateneului, representanții Consiliului județan, Comunei Iași și a orașului Herța. ■C locul de naștere a lui G. Asachi. 8. Corpul didactic, Presa, invitații, diversele delegațiuni din țară și de peste fruntarii. Delegațiunea tipografelor și litografielor representate, pentru Iași, D-nii Th. Codrescu, Th. Balassan și I. S. Ionescu. 9. Societățile de cultură, Conservatorul, Tetrele. 10. Tinerimea Universitară. 11. Scólele secundare de băeți, (licee, gimnasii, scóle militare, Seminarul Veniamin, scólele de belle arte, scóla technica, și scóla de meserii). 12. Scóla primara Vasiliana (de la Trei Erarhi), in amintirea reinființărei de G. Asachi, va lua singură din scólele primare, parte in Cortegiu. Celelalte scoli primare de băeți vor fi înșirate dealungul stradelor pe unde trece cortegiul. 18. O delegațiune de la tote sculele de fete din Iași, sub conducerea domnelor Directore respective, in amintirea fundorei de G. Asachi a primei scule române de fete. 14. Representanții de la diversele corporațiuni de meserii din Iași. 15. O escuada de jandarmi pe jos va închide cortegiul. 16. Cortegiul va trece plecând de la Mitropolie prin strada Ștefan cel Mare la deal, strada Golia, strada Primăriei și eșind iar in strada Stefan cel Mare va înainta spre Trei Erarhi. Tóte stradele pe unde va trece cortegiul și pe cât cu putință și celelalte principale, vor fi împodobite cu drapele, tapete etc. prin buna voință a cetățenilor, cărora prin acastă programă li se adresază și de Comitetul statuei călduros apel. Statuele lui Ștefan cel Mare și a lui Miron Costin, vor fi oroate cu tote coranele ce posed. 17. Sosind cortegiul in dreptul bisericei Trei-Erarhi, escuada de jandarmi continua calea spre cartea domnesca și se retrage. Muzica militară in locul ce i s’a destinat. In locurile reservate in jurul monumentului (locuri păstrate de o poliție de onore organisată dintre d-nii studenți ai Universitaței) intră personele aratate la orele 3, 5, 7, 8, 9, 10, 13 și 14. Drapelele (No. 6) stau in jurul locului reservat. 18. Delegațiunele scőlelor de fete (No. 13) intimpină cu flori osemintele lui G. Asachi la locul unde au a fi inmormântate. 19. După deschiderea cutiei cu oseminte in cavou și așezarea marmorei după el, Primarul primește din mînile I. P. S. Mitropolit procesul-verbal de mai înainte pregătit constatând desmormântarea osemintelor lui G. Asachi și ale soției sale de la 10 de Sfinți, și depunerea lor in cavoul de la temelia statuei. 20. îndată apoi se începe serbarea inaugurărei statuei prin binecuvântarea ei de I. P. S. Mitropolitul însoțită de o scurtă alocuțiune. 21. D. V. A. Urechia, membru al Comitetului statuei, in numele colegilor sei, ține discursul inaugural in cursul căruia la semnalul dat, d. Georgescu, artistul sculptor va face să cadă vălul ce acopere monumentul datorit artei sale. 22. Cuvîntul d-lui Primar al urbei lașilor, de recepțiune a statuei și al Primarului de Herța, locul de naștere a lui G. Asachi. 23. Alocuțiunea d-lui Dr. Asachi, discursurile d-lor Th. Codrescu și N. Ionescu. 24. Diferitele discursuri cu 24 ore inaiore anunțate Comitetului, spre a li se putea da rîndul cuvenit. 25 Depunerea corőnelor pe monument va încheia serbarea și se va faca la ocaziunea defilarei pe din fața ei a tuturor delegațiunelor, cari au luat parte la cortegiu. In tot timpul defilarei va cânta muzica militară. 26. Sara la orele 6 in sala.... (localul încă nu’i decis) ospeț prin contribuțiune voluntară, înscrierea să va face pănă la 13 Octombre sara. 27. La orele 9 representațiune tetrala dată de artiștii asociați spre comemorarea lui G. Asachi, fondatorele tetrului in Moldova. O programă specialâ va arăta alcătuirea spectacolului. Biletele de intrare la tetru le va împărți Comitetul tetrului după găsirea sa cu cale. Președintele Comitetului Statuei I. P. S. Mitropolitul Moldovei și Sucevei : Iosif Naniescu. Membrii: N. Ionescu, V. A. Urechiă Th. Codrescu, D. Gherghel, A. Densușanu C. Climescu, I. Darzeu, T. Săvescu, N. Culianu, M. Tzony, IASSI, 9 Octombre 1890, M. S. Regele la manevre Luni, 1 Octombre, la orele 8 luni, dimioața, M. S. Regele împreună cu A. S. R. Principele României, fosoțiți de adjutantul de serviciu, au mers la gara Pitești pentru a asista la îmbarcarea și pornirea trupelor care au luat parte la manevre. Aci Regele a fost întâmpinat de D. general Manu, președinte al consiliului; de D. general Vlădescu, ministru de resbel; da D. Duca, director general al căilor ferate; de D. general Fâlcoanu, șeful marelui stat-major; de D. colonel Lahovary și de alți doi oficieri. In timpul cât Regele a stat pe rampă s-au îmbarcat și au pornit regimentul 17 dorobanți, compania 1 geoiu, regimentul 31 dorobanți, soldații aclamând cu urări entusiaste pe Suveran la trecerea lor. La orele 10 jum. M. S. Regele, însoțit de D. general Manu, de D. general Vlădescu, de D. Vera, prefect al județului Argeș, de D. Napoescu, primarul orașului, de adjutantul de serviciu, a mers la scala de fete No. 1 unde a fost intampinat de D. Theodorescu, revisor școlar, de D-șora Lătzărescu directarea, și de D-oele profesore Antonescu, Andrian și Tânăseșcu, oferindu- frumóse buchete de flori. Regele a visitat fiecare clasă in parte, a examinat elevele asupra materielor ce au invâțat, a mai convorbit câteva momente cu domnele profesore, le-a exprimat înalta Sa mulțumire, și apoi, însoțit de aceleși persone, a mers la scala de băeți No. 2, unde a fost întâmpinat de D. revisor școlar și de D-nii profesori Bőrzotescu, Furduescu, Rodrian și Muntenu, aci a examinat iarăși pe elevii din fiecare clasă, a visitat cu domenantul museul școlar și, după ce a exprimat D-lor profesori înalta Sa mulțumire de starea de propășire la care a găsit instrucțiunea elevilor, la orele 12 S’a intors la cuartierul regal. La orele 1 jum. p. m. M. S. Regele, împreună cu A. S. R. Principele României, însoțiți de D. general Manu, de D. general Vlădescu, de D general Barozzi, de D. prefect al județului și de Doii adjutanți colone Robeson și maior Corlătescu, au mers la gara Pitești. Aci Regele a fost întâmpinat de P. S. S. Episcopul de Argeș Ghenadie; de D. general Falcoőnu ; de D. Socot,colonel cavaler Brusati, adjutant al regelui Italiei și atașat militar; de D. locot.-colonel baron de Taube, agent militar al Rusiei; de D. colonel Poenaru, secretar general al ministerului de resbel; de D. maior Marvitz din marele stat-major german; de D. colonel Lahovary, sub-șef al marelui statmajor; de D. maior Dawson, atașat militar al Angliei; de D. Lerescu, senator; de D. maior Youssouf Kenan Bey, atașat militar al Turciei; de D. Rădulescu, deputat; de D. maior Mueller, atașant militar al Germaniei; de D. colonel Gorjan, comandantul regimentului 21 dorobanți; cu D-na, care a oferit M. S. Regelui un frumos buchet; de D. Capitan de Villeneuve Bargemont, atașat militar al Franciei; de D. căpitan Marenzi, atașat militar al Austro-Ungariei; de D. Nanoescu, primarul orașului, cu consiliul comunal; de D. colonel Beller, comandantul regimentului 2 roșiori; de D. Dimancea, fost senator, de D. colonel Rătescu, de tote autoritățile civile și militare, de mai multe persone de distincție și de un numeros public. Pe peronul garei se afla garda de onore, compusă dintr o companie din regimentul 4 dorobanți cu drapel și musica care, la sosirea Majestaței Sale, a intonat imnul național. Regele trecu pe d’inaintea frontului oficierilor și trupei și in urmă convorbi cu D-nii oficieri străini, cu representanții autorităților și cu personele presiute, ’Și luă rămas bun și Se sui, însoțit de D. genorel Manu și de suită, in trenul regal condus de D. Duca, director general al cailor ferate. Trenul porni din gara Pitești in aclamațiunile mulțimei, jo uralele officiorilor și trupei, și se îndreptă spre Craiova. In tot parcursul pe la stațiunile căilor ferate erau adunați tarani din satele vecine cari aclamau cu puternic resunet trecerea Suveranului. La gara Slatina, Regele și Principele coborindu-Se din vagon au fost primiți iu urări entusiaste de totá mulțimea adunată acolo. Mai multe domne La’au oferit buchete. D. prefect Lehliu a presintat Suveranului pe toți representanții autorităților locale cu cari Majestatea Sa a bine-voit a convorbi câteva momente și in urmă S’a suit in tren care a pornit in aclamațiunile mulțimei. La gara Piatra, Regele coborindu- Se a fost intâmpinat de D. Economu, prefect de Dolj; de D. Kintesen, prefect de Romanați; de D. Herescu, prefect de Râmnicu-Vâlcea; de D. Comărășescu, prefect de Gorj, însoțiți de representanții tuturor autorităților din județele Romanați și Râmnicu-Vâlcea; de D. senator Șiomânescu de distincție și de o mulțime de țărani și orășeni. Garda de onore era formată de o companie din regimentul 19 dorobanți cu musica și drapel. Regele a trecut pe dinaintea frontului oficierilor și trupei, in urmă D-nii prefecți de Romanați și Vâlcea au presintat Majestatei Sale pe toți representanții autorităților, cu cari a convorbit câteva momente, și iovoțătorea comunei Piatra a rostit câteva cuvinte forte simțite, la cari Regele a mulțumit și, in urmă luându’Și rămas bun, S’a suit un tren care a pornit spre Craiova. La orele 4,55 p. m., trenul regal sosise gara Craiova in resunetul puternic al urărilor unei numerose populațiuni adunată aci. Regele, coborindu- Se din vagon, a fost intâmpinat de D. general Anghelescu, comandantul corpului I de armată, cu toți D-nii oficieri superiori din gardisană; de D. Logadi, senator; de D-nii Peșacov și Săulescu, deputați; de D. Stanescu, prim-președinte al curței de apel, și de D. Columbeau, procuror general, cu toți representanții justiției; de D. Leonardescu, președintele comitetului permanent; de D. G. Constantinescu, directorul liceului, cu tot corpul profesoral; de D-na Fahre, directorea șcalei centrale de fete, cu domnele profesore; de D. Urdaranu, prefect de Mehedinți; de D. Boldescu, deputat și locțiitor de primar, in capul consiliului comunal; o numerosa populațiune din tote clasele societăței și 300 țărani călări in costum național. D. Boldescu, presentând Majestaiei Sale pânea și sarea tradițională, Zise, Maistate, Presentându-VS pâne și sare, urez Maestăței Vostre ducă sosire in Capitala Olteniei. Cetățenii Craiovei nu vor cita nici o dată cinstea ce ’i o face astă fir visitând’o pentru inteia era Majestatea Vostra împreună cu Moștenitorul Tronului României. Craiovenii consideră acesta Augusta visită ca un semn de înalta Vostra afecțiune pentru ei, și prin mine își exprimă recunoștința, asigurându-se de devotamentul și iubirea lor. Să trâiți Majestate ! Să trească M. S. Regina!