Cutezătorii, 1971 (Anul 5, nr. 1-52)

1971-01-14 / nr. 2

CUTEZĂTORII PRINTRE NOI Era cu citeva zile înainte de sosirea vacanţei. După ore, elevii clasei a Vlll-a porneau veseli spre casă. Deodată, insă,larma lor a contenit Mii de sciitei ce explodau din vîlvătaia ce cuprinsese gardul unei gospodării ameninţau ca incendiul izbucnit, nu se ştie în ce împrejurare, să se extindă şi să cuprindă chiar şi casa gospodarului. Pionierii n-au stat, însă, nici o clipă pe gînduri. Repede, Ion Marin, Ionel Gheorghe şi Dumitru Anghel (corespondenta care ne relatează fapta) au alergat la fîntînă şi au început să care apă. Vasilica Tudor, Dafina Soare, Florica Cruceanu şi Petrache Maria localizau focul aruncînd asupra lui pămînt. Şi, iată că după o muncă încordată,desfăşurată cu mare repeziciune, focul ameninţător a fost stins, pericolul extinderii fiind înlăturat. Abia tîrziu, pionierii au plecat spre casă bucuroşi că şi-au făcut datoria. Venea de la podgoria C.A.P.-ului, de la orele de practică, împreună cu ei mai erau Carol Bakk, Iosif Mitroi şi Eugen Haleck. Au ajuns pe malul Crişului şi au mai întîrziat un timp prinşi într-o «porţie de vorbă». Apăruse la adăpat şi cireada de vite a cooperativei. După un timp, grosul cirezii porni mai departe, patru vite însă, rămăseseră în urmă: două se împotmoliseră un nămol, alte două dăduseră buzna la ştiuleţii de porumb strinşi pe mal. Atunci a intervenit Iulian Pato, elev în clasa a Vlll-a, Şcoala generală Oşorhei, judeţul Bihor. «Tu dai fuga şi aduci îngrijitorul înapoi să-şi ia vitele, voi doi treceţi apa şi mînaţi-le de la porumb, eu am să încerc să le scot pe cele din apă». Prinse de panică, mereu mai agitate, cele două vite începuseră să se scufunde tot mai mult în nămol. Trebuia să le ţină capul deasupra apei şi să ie elibereze pe rînd pe fiecare. Munca aceasta a durat ceasuri de încordare... A doua zi, şcoala primea o scrisoare de evidenţiere şi mulţumire din partea C.A.P.-ului, iar Consiliul judeţean al organizaţiei pionierilor, decernînd diploma şi insigna «Cutezătorul», acordă o preţuire în plus celui care, prin fapta sa a reuşit să cinstească cravata roşie de pionier. STAPINII MUNŢILOR Sute de pionieri şi şcolari din judeţul Hunedoara au fost, pentru citeva zile, adevăraţi stăpîni ai munţilor acoperiţi de zăpadă. Cabanele Baleca, Rusu, Voievodu, Cîmpul lui Neagu» Buta, Straja şi Gura Zlatna — pentru a enumera doar citeva — s-au dovedit gazde deosebit de ospitaliere pentru copiii hunedoreni, de la Şcolile generale «Dr. Petru Groza» şi nr. 4 Deva, Şcoala generală nr. 1 Petrila, Şcoalagenerală nr. 1 Petroşani, 2, 4 şi 5 Lupeni, Liceele nr. 1 şi 2 din Hunedoara, Şcoala generală Orăştioara de Sus, pentru a da doar citeva exemple. Demnă de laudă este iniţiativa detaşamentului clasei a Vll-a B de la Şcoala generală nr. 9,Hunedoara, care sub conducerea comandantului de detaşament şi-a stabilit «sediul», pentru prima perioadă a vacanţei, la cabana Baleca. Mulţi au participat la fazele locale ale competiţiei «Olimpiada albă a Văii Jiului», la concursurile de săniuş, schi, patinaj, la jocurile cu specific de iarnă, pentru a căror desfăşurare şi-au creat chiar ei condiţiile materiale: pîrtii de schi, patinoare etc. Alţii, instalaţi confortabil în autocare, au ţinut să cunoască şi mai bine munca şi viaţa oamenilor de pe aceste meleaguri cu vechitradiţii revoluţionare, vizitînd întreprinderi, instituţii diferite, monumente istorice etc. Multe din aceste acţiuni au fost dedicate sărbătoririi marelui eveniment—semi - centenarul Partidului Comunist Român T. BĂRĂIAN3 Pionierii din detaşamentul claselor a Vl-a A şi a Vl-a B de la Şcoala generală din comuna Fizeşu Gherlii, judeţul Cluj transmit că, vacanţa de iarnă le-a prilejuit multe activităţi interesante. Una dintre acestea a fost şi întîlnirea pe care au avut-o cu tovarăşul Pavel Mircea, primarul comunei (foto 1). In convorbirea sa cu pionierii tov. Pavel Mircea le-a vorbit despre realizările înfăptuite în comună. Deşi a fost vacanţă, colţul viu n-a fost uitat. Fetele l-au îngrijit cu mirală, ca de obicei (foto 2). Pasărea împăiată de pionieri, sub îndrumarea profesorului de ştiinţele naturii, va fi in curînd aşezată în rîndul materialelor didactice realizate în şcoală (foto 3). * Corespondentul nostru Gabriel Burjan, din Miercurea Ciuc transmite că, recent a avut loc în parcul «Central» din Miercurea Ciuc un foarte atractiv concurs de construcţii din... zăpadă. Participanţi: 64 de elevi ai claselor a Vlll-a de la Liceul nr. 1 din localitate. Imediat ce juriul, format din profesori, a dat semnalul de începere al concursului, cei 64 de «arhitecţi» în grupe de cîte 4 au început să creeze din zăpadă minunate cetăţi, blocuri, grădini şi străzi. Fantezia copiilor a transformat parcul, în numai două ore, într-o mică lume de basm. Juriul, a cărui hotărîre era atît de mult aşteptată de concurenţi, a decernat premiul I grupului de constructori care au creat din zăpadă un mic «Oraş al viitorului», locurile II şi II fiind oferite celor care au construit «Cetatea Roma» şi «Oraşul nostru» . AGENDA In ziua de 7 ianuarie a.c. s-au incheiat lucrările consfătuirii pe ţară cu conducătorii cercurilor pioniereşti de agrobiologie organizată de Consiliul Naţional al Organizaţiei Pionierilor. Timp de 3 zile, participanţii la consfătuire au dezbătut o serie de teme privind: valorificarea condiţiilor locale — factor de bază in orientarea cercurilor pioniereşti agrobiologice; cultivarea legumelor in mediu artificial; lucrări pentru producerea materialului săditor viticol şi pomicol şi lucrări de modernizare a culturilor din livezi şi vii; noutăţi din apicultură şi organizarea stupinelor şcolare; organizarea crescătoriilor de iepuri in diferite medii. Cadre didactice au făcut expuneri in legătură cu ultimele noutăţi din domeniul agrobiologiei. Au fost organizate, cu acest prilej, şi o serie de activităţi practice, vizite şi vizionări de filme documentare. Taticu.be., nuL-ajUc făcutl un. de batelus arostav în. curte I ' ' I t OMAGIU SEMICENTENARULUI P.C.R. Pentru aceşti foarte tineri pionieri in virstă de 8 ani, de la Şcoala generală din comuna Manasia, judeţul Ilfov, clipa in care au devenit pionieri va rămine de neuitat. Ei au primit cravata roşie intr-o vizită pe care au făcut-o la Doftana. Recent, unitatea de pionieri a Liceului de coregrafie din Bucureşti a fost antrenată intr-un pasionant concurs «Cine ştie cîştigă» pe tema «Eroi ai clasei muncitoare» dedicat aniversării a 50 de ani de la crearea partidului. Bogăţia cunoştinţelor lor despre lupta neînfricată dusă de utecişti şi comunişti in ilegalitate este remarcabilă. In încheiere, copiii au adus partidului, in cintece şi versuri, omagiul de recunoştinţă pentru copilăria lor fericită. Apropiata sărbătoare a semicentenarului P.C.R. a prilejuit pionierilor de la Şcoala generală nr. 197 din Bucureşti dorinţa de a aduna in albume şi fotomontaje ilustraţii cit mai complete reprezentind lupta comuniştilor de alungul a... lor şi realizările înfăptuite de Partidul Comunist Român.