Cuvântul Liber, februarie 2004 (Anul 16, nr. 22-41)

2004-02-17 / nr. 32

0 _ \ s: v po:K' • s:po:K1' • s:POR'1 % ------------------------ Tenis de masă Tărgumureşeanul Szöcs Hunor - de două ori pe podium Anual, la Budapesta, se organizează Memorialul „János Molnár". Amploarea acestui concurs este crescândă, în acest an înscriindu-se Slovacia, Iugoslavia, Croaţia, Suedia, Israel, Turcia, Letonia, Qatar, Pent, Ungaria, România etc. De la CSS Târgu-Mureş, au participat Szöcs Hunor, Szöcs Brenadette şi Sipos Nándor. S-a jucat pe patru categorii de vârstă, cea mai mică fiind categoria de 11 ani. Szöcs Hunor a participat la trei categorii: la 12 ani, a câştigat uşor seria preliminară şi a ajuns în finală cu Perei Gergely (Ungaria), în faţa căruia a pierdut cu 3-1. A doua zi, Hunor a luat startul la categoria celor de 13 ani, unde, după ce a trecut de serie la fel de uşor ca şi în ziua precedentă, a intrat pe tabloul principal. Şi aici, Hunor a făcut dovada unei bune pregătiri şi a unui talent deosebit, ajungând iarăşi în finală, de data aceasta în faţa lui Kosiba Daniel. A pierdut şi în această finală, tot cu 3-1. A treia zi, Hunor a participat şi la categoria celor de 15 ani. Şi aici a avut de întâmpinat jucători mai mari, mai experimentaţi şi mai puternici şi, cu toate acestea, a reuşit să termine pe locul al doilea în seria de calificare, ceea ce i-a permis accesul pe tabloul final de 64. A jucat primul meci cu Fahad Saad (Qatar), pe care l-a învins cu 3-1, după un meci spectaculos, urmând să-l întâlnească pe Lorencio Lupulescu (Iugoslavia). Deşi a câştigat primul set, nu a putut găsi resurse tehnice şi tactice pentru a- l învinge pe mult mai experimentatul Lorencio. Rezultatele lui Hunor la acest mare turneu sunt excelente (două medalii de argint şi clasarea în primii 32 la categoria cadeţilor). Este, de fapt, singurul jucător care, la acest concurs, a jucat două finale, la două categorii diferite. Concursul a fost în întregime plătit de părinţii sportivilor, în ritmul în care fraţii Szöcs sunt invitaţi să participe la turnee în afara ţării, posibilităţile părinţilor se diminuează. Fără participări la turnee cât mai puternice, jucătorii nu pot ţine pasul cu nivelul din ce în ce mai ridicat de joc. Fără sponsori serioşi şi cu bani foarte puţini la club, este foarte probabil ca Szöcs Hunor să se transfere la un alt club din ţară în care talentul și valoarea unui sportiv sunt bine apreciate. ( popică) VICTORIE CLARĂ A MUREŞENCELOR, CU UN RECORD AL ARENEI! In etapa a 12-a, cu toate că partida s-a jucat la Târgu-Mureş, formaţia Gaz Metan Mediaş a fost în rolul de gazdă, arena fiindu-i închiriată. Romgaz Electomureş, echipă pregătită de cuplul Seres Sándor, antrenor emerit, şi Martina Ludovic, a evoluat excelent, cu rezultate remarcabile ale majorităţii componentelor, şi a obţinut o victorie clară, la o diferenţă de 245 p.d. şi cu un scor individual de S-1. Rezultatul realizat de Romgaz Electromureş, 3.341 p.d., constituie recordul arenei de la introducerea sistemului de 120 de lovituri mixte şi, totodată, recordul competiţiei actuale. Artizanele victoriei au fost următoarele jucătoare, în ordine valorică: cadeta şi talentata Ioana Vaidahazan, eroina întâlnirii, care a obţinut un rezultat de excepţie, cu mult peste valoarea categoriei ei de vârstă: 584 p.d., Martina Emese 576 p.d., în revenire de formă, Daniela Muntean 564 p.d., Duka Tilda 558 p.d., Doina Baciu 548 p.d. și Carmen Barabaş 509 p.d. Etapa viitoare este programată la data de 13 martie, când Romgaz Electromureş va evolua în deplasare, cu Rapid Bucureşti. Din cele şase etape pe care târgumureşencele le mai au de disputat până la încheierea primei faze a campionatului, patru partide le vor susţine în deplasare (cu Rapid Bucureşti, Voinţa Bucureşti, I.C.M R.S. Galaţi şi cu Conpet Ploieşti) şi doar două acasă (cu Voinţa Odorheiu Secuiesc şi Metrom Braşov). Dar, până atunci, la 28 februarie a.c., Romgaz Electromureş va susţine, în deplasare, în cadrul „Ligii Campionilor", partida retur cu T.J. Sokol Kolin (Cehia). La masculin - înfrângere! Cu toate că gazdele C.S. Elecromureş - au pierdut la o diferenţă de 80 p.d. întâlnirea cu Inter Petrila, popicarii mureşeni s-au străduit să obţină rezultate bune, şi, în parte, au reuşit, încheind întâlnirea individuală la egalitate, 3-3, dar punctele pentru echipă se acordă pe baza rezultatului global. Cele mai bune rezultate individuale ale gazdelor au fost realizate de Orosz István - 553 p.d., Szövérfi István - 548 p.d., Majos Ferenc - 542 p.d. La 21 februarie va avea loc partida restantă din etapa a doua cu K.S.E. Târgu-Secuiesc, în deplasare, la Brașov, unde echipa K.S.E. are închiriată arena Rulmentul, iar în etapa a 4-a a returului, din 13 martie a.c., C.S. Electromureș va sta. ______________ IOAN PĂUȘ CUVÂNTUL MARȚI, 17 FEBRUARIE 2004 Profil de sportiv Dr. Pongrácz Antal Trecerea timpului şterge, în cele mai multe cazuri, amintiri şi persoane care au dus faima ţării şi a oraşului nostru, au cinstit sportul de tradiţie din Târgu-Mureş. Personajul pe care îl prezentăm astăzi este unul din sportivii care, în competiţiile la care a participat, inclusiv trei olimpiade, a reprezentat ţara noastră şi Clubul Sportiv Universitar - locul unde a cunoscut tainele unui sport pe care l-a slujit timp de 18 ani. Dar, mai bine să purtăm o scurtă discuţie cu dr. Pongrácz Antal, în care să ne povestească drumul pe care l-a parcurs în scrimă. - Cum a început totul? - Până la vârsta de 14 ani, am jucat tenis de masă şi am făcut şi lupte, dar destinul pe care trebuie să-l urmezi îţi aparţine şi nu-l poţi ocoli. Sora mea avea o colegă,fiica marelui antrenor Kakuts András. După câteva antrenamente, dânsul a observat aptitudinile mele faţă de acest sport. - Şi? Aţi confirmat aşteptările antrenorului? :- Eu spun că da... Mi-am continuat activitatea şi, în scurt timp, am fost cooptat în lotul de tineret al României. Am câştigat, în anul 1967, titlul de campion mondial, la Teheran (Iran). După acest episod, am fost promovat în lotul de seniori, cu care am participat la trei olimpiade: 1972 - München (locul 4 la individual), 1976 - Montreal şi 1980- Moscova, la ambele clasându-mă pe locul al cincilea, cu echipa. - Ce alte succese aţi mai avut? - La campionatele balcanice, la proba de individual, am câştigat de patru ori, iar pe echipe de cinci ori. Pe plan naţional, am fost campion de trei ori la seniori - individual - şi de 7 ori am câştigat Cupa României, tot în proba de individual, în anul 1970, am fost concentrat 6 luni la clubul Steaua Bucureşti şi, în acel an, am obţinut cu echipa Cupa Campionilor Europeni. Cu echipa CSU,în fiecare an obţineam locul al doilea în campionat. Eram o echipă de „profesionişti ascunşi" pe atunci. - Spuneţi-ne ceva despre prietenia din sânul lotului naţional... - Am „tras" cu trei generaţii, îmi amintesc de prima olimpiadă, de la München... Eram prieten bun cu Alexandru Istrate (antrenorul Stelei), Constantin Bărăgan, Constantin Duţu, dar şi cu antrenorii Stelian Constantin şi Vasile Chelaru.... şi despre cea de la Clubul Sportiv Universitar... Şi la club am prieteni din fiecare generaţie: dr. Vitalyos Ivan, dr. Szabó Zsolt, prof. de educaţie fizică Dorel Câmpean şi actualul antrenor de scrimă Niculae Pop. în acest sport, ca şi în tenis, se formează o adevărată familie, care rămâne statornică pe viaţă,în calitatea de preşedinte al secţiei de scrimă de la CSU, ce părere aveţi despre componenţa actualului lot? Dacă aproape toate sporturile mureşene s-au cam stins, cu scrima CSU se mai poate mândri. Avem sportivi ca Andrei Radu, campion mondial la cădeţi. Rigó Robert, Cristian Cârneci, Bögözi Balint şi multe speranţe de cădeţi şi de copii care frecventează fără absenţe toate antrenamentele. Pentru a putea păstra tradiţia şi rădăcinile acestui sport în oraşul nostru, trebuie ca şi la echipa de seniori să se instaleze un spirit de colaborare în sânul echipei. în final, am vrea să aflăm câte ceva despre familia dumneavoastră! Soţia mea, Maria (nume de fată Szász), este medic de familie. A practicat şi ea sportul de performanţă (handbal), fiind, pentru o scurtă perioadă, în lotul naţional. Avem un băiat, István, care, poate de dragul meu, a practicat scrima. A fost vicecampion naţional. Acum, este student în anul V la Stomatologie. Iată doar o scurtă pagină din viaţa unui mare sportiv care a reprezentat faima ţării în cei 18 ani de scrimă. Un OM respectat de toţi cei care i-au urmărit evoluţiile sportive, împletindu-le cu cele profesionale. Mai trebuie să adăugăm că dr. Pongrácz Antal este profesor universitar și doctor la cabinetul stomatologic pe care îl are. A consemnat GH. BOTEZAN O QP J.O. ATENA 2004 LONDRA. - 1908 în anul 1906, pentru a sărbători 10 ani de la reluarea JO, s-a desfăşurat la Atena o ediţie intermediară. Rezultatele înregistrate cu această ocazie au fost considerate ca neoficiale. Iniţial s-a stabilit ca ediţia din 1908 să aibă loc la Roma, dar problemele majore cauzate de erupţia vulcanului Vezuviu (Napoli, 1906) au determinat guvernul italian să solicite alegerea unui alt loc de desfăşurare. în pofida lipsei de timp, Londra a acceptat, această ediţie fiind cea mai bine organizată de până atunci. S-au făcut construcţii şi amenajări speciale: stadionul „White City" cu dimensiuni corespunzătoare, pistă pentru ciclism şi bazin de înot. Astăzi, pe locul stadionului (demolat în 1984) se află clădirea BBC. De reţinut: •întrecerile au fost deschise de Regele Edward al Vll-lea şi s-au desfăşurat în perioada 27 aprilie-31 octombrie 1908, au participat 2.035 sportivi (36 femei) din 22 ţări, la 110 probe (21 de sporturi) ; delegaţiile participante au defilat în costume de culorile drapelului naţional. Port-drapelul american, Ralph Rose, a refuzat să încline steagul Americă în faţa lojii regale, motivând gestul: „Acest steag nu se închină în faţa nici unui rege de pe Pământ" • au fost introduse două noi probe: aruncarea suliţei şi „ştafeta olimpică", atleţii alergând 100,200,400 şi respectiv 800 m • s-a folosit pentru prima dată prăjina de bambus • la cei 42 de km ai maratonului s-au mai adăugat 195 m, pentru ca sosirea să aibă loc în faţa lojii regale, distanţă care, ulterior, a devenit oficială ’final dramatic la maraton: italianul Dorando Pietri, deşi a intrat primul pe stadion, a fost descalificat, fiind ajutat de oficiali să treacă linia de sosire, după ce a căzut de cinci ori. El a primit o cupă, fiind considerat un învingător, titlul olimpic revenind celui de al doilea sosit. John Hayes • arcaşii William şi Charlotte Dod au fost primii fraţi medaliaţi la JO • Oscar Swahn (60 de ani) - cel mai vârstnic campion olimpic (tir) • Ray Erwin a câştigat la săritura în lungime (de pe loc) şi la săritura în înălţime (a treia oară), devenind astfel singurul sportiv din istoria Jocurilor care a cucerit opt medalii de aur la probe individuale • primele naţiuni: Marea Britanie - 56 medalii de aur, SUA - 23 şi Suedia - 8. Următoarea ediţie: Stockholm, 1912. (GH. CIMPOI) Bătălia pentru stadionul „Bölöni”! Un mini-scandal pare să izbucnească între „naşii" care-şi dispută paternitatea viitoarei denumiri a stadionului municipal din Târgu-Mureş. După ce, în urmă cu aproape doi ani, o iniţiativă lăudabilă a Fundaţiei cultural-sportive „PRO XXI", prin care se propunea ca stadionul din Târgu-Mureş să primească numele marelui fotbalist Bölöni László, şi după ce Clubul Sportiv Mureşul - proprietarul stadionului şi Asociaţia judeţeană de Fotbal Mureş conveneau asupra ideii respective şi iniţiau procedurile oficiale în acest sens, firesc era ca să se obţină şi acceptul reputatului fotbalist şi antrenor Bölöni. în 12 iunie 2002, Bölöni comunică Ministerului român al Tineretului şi Sportului-spre ştiinţa Clubului sportiv Mureşul - acordul de principiu „ca stadionul Municipal Târgu-Mureş să poarte în viitorul apropiat numele meu". Până aici, totul se derula normal şi în termenii prognozaţi. Când, iată, apare o „bombă". Mai multe mijloace de informare în masă,între care şi prestigioasa „Gazeta Sporturilor" din 13 februarie 2004, consemnează că: „La propunerea deputatului UDMR László Borbély, stadionul din Târgu-Mureş va purta numele fostului internaţional Ladislau Bölöni, jucătorul emblematic al formaţiei A.S.A.". Revoltaţi, cei de la Asociaţia judeţeană de fotbal reclamă vehement că iniţiativa conferirii noului nume este mult mai veche, că paternitatea le aparţine şi că nu înţeleg cum domnul deputat Borbély se amestecă în treburi care nu-l privesc. Au şi ei dreptate, în felul lor, pentru că, la o adică, după conferirea noului nume va fi foarte uşor să se aroge drepturi care astăzi mai sunt în „litigiu". Până una-alta, credem că acest tip de „bătălie" pentru publicitate gratuită ar trebui înlocuită cu o acerbă şi insistentă preocupare pentru asigurarea banilor-nu puţini-în vederea readucerii pe „linia de plutire" a stadionului aflat într-o stare avansată de degradare, în folosul întregii comunități, desigur. ____________________________MIHAI BĂRDĂȘANU .