Cuvântul Liber, octombrie 2004 (Anul 16, nr. 194-215)

2004-10-23 / nr. 210

D IDIcitiul „Aur verde” pentru viitorul României! D upă alegerile din noiembrie, se anunţă o iarnă scumpă, cu o explozie a preţurilor la energie, alimente şi servicii, majorările la preţuri neputând fi evitate şi datorită conjuncturii economice internaţionale. Semnalăm apariţia, în ultimii ani, a unui fenomen trist prin satele mureşene pe timpul iernii tot mai mulţi cetăţeni îşi încălzesc locuinţele cu lemne, renunţând la gazul metan. Având în vedere că preţul la gazul metan este într-o continuă creştere, mai ales în condiţiile în care Distrigaz a ajuns pe mâna străinilor, francezii devenind stăpâni pe gazul românesc sau din import şi pe instalaţiile româneşti în sudul ţării, iar nemţii în nord, în nici un caz străinii nu vor fi milostivi cu noi, principalul lor interes fiind profitul. Vreau să spun că această criză energetică nerecunoscută oficial, va afecta într-o oarecare măsură şi pădurea, o imensă bogăţie naturală exploatată nemilos în ultimii ani, gest pe care îl vom regreta amarnic mai târziu. în prezent, pădurile României reprezintă 26,7 la sută din teritoriul ţării, cu foarte puţin peste nivelul mediu necesar pe plan mondial, de 25 la sută. Mai amintim şi faptul că în România revin 0,28 ha pădure/locuitor, faţă de 0,3 ha/locuitor, nivelul minim necesar pe plan mondial, şi că în ţările civilizate statul cumpără păduri de la particulari, în timp ce noi le oferim gratuit unor falşi particulari, graţie Legii „Lupii" (Legea lupilor) din fosta guvernare. Trebuie apreciat demersul Guvernului social democrat de stăvilire a fenomenului de distrugere a pădurilor, prin încurajarea şi susţinerea acţiunilor de împăduriri şi de regenerare. Numai anul trecut, în România au fost împădurite 18.000 de hectare, iar în acest an, peste 20.000 de hectare. în plus, Regia Naţională a Pădurilor a perfectat o finanţare străină pentru împădurirea a 6.000 de hectare terenuri degradate şi a interzis exploatarea pădurii în 10 judeţe din sudul ţării. Se poate afirma că în ultimii ani ne-am trezit la realitate şi există o preocupare serioasă în salvarea „aurului verde" al ţării, mai ales după VASILE BOTA (Continuare în pag. a 5-a) SÂMBĂTĂ, 23 OCTOMBRIE 2004 • ANUL XVI, N. 210 (3.805) • 12 PAGINI, 5.000 LEI.3 AP Mureş a fuzionat cu PNL ! După ce s-a zbătut din greu, dar în van, să reconstruiască polul popularcreştin românesc, organizaţia judeţeană Acţiunea Populară (formaţiunea fostului preşedinte Emil Constantinescu) a hotărât, săptămâna aceasta, să fuzioneze cu PNL Mureş, prin absorbirea formaţiunii politice conduse de Niculae Havrileţ. Mişcarea politică a fost aprobată şi de Consiliul Naţional de Conducere al Alianţei D.A. Mureş, prin unanimitate de voturi. „Prezenta fuziune este un semnal extrem de important pentru viaţa politică mureşeană, doctrinele de centru-dreapta şi dreapta arătând că pot coexista şi colabora, tocmai pentru oferirea unei alternative la actuala guvernare", a fost mesajul deputatului liberal Eugen Nicolăescu, prezent, ieri, la conferinţa de presă săptămânală, însoţit de fostul preşedinte al A.P. în noua sa calitate de proaspăt liberal, lui Niculae Havrileţ i-a fost rezervată funcţia de vicepreşedinte al Biroului Permanent Judeţean al PNL, iar tuturor celorlalţi preşedinţi de organizaţii din teritoriu le-au fost rezervate posturile de vicepreşedinţi ai organizaţiilor locale respective. Din informaţiile lui Niculae Havrileţ, Mureşul reprezintă a doua organizaţie din ţară a AP care migrează în întregime spre PNL, după cea din Timiş, iar alte 8-9 organizaţii sunt deja pregătite să facă acelaşi lucru. DAN TRIFU METEO Sâmbătă şi duminică vremea se va încălzi şi va fi schimbătoare. Cer variabil, temporar noros în timpul zilei, când izolat se vor semnala ploi slabe. Vântul va sufla slab până la n moderat. Temperaturile maxime: 14 la 17 grade C; temperaturile minime: 2 la 6 grade C. Local, ceaţă. Luni, vremea continuă să se încălzească şi va fi în general frumoasă. Cerul va fi variabil. Vântul va sufla slab până la moderat, cu unele intensificări trecătoare în zona de munte. Temperaturile maxime: 15 la 19 grade C; temperaturile minime: 3 la 7 grade C. Local, ceaţă. Centrul de prevedere a vremii, Sibiu (25 octombrie 2004) ZIUA ARMATEI ROMÂNE Manifestări dedicate evenimentului Simpozionul „Armata României - scut de nădejde al apărării gliei strămoşeşti", care a deschis manifestările dedicate Zilei Armatei, 25 octombrie, s-a remarcat prin evocarea campaniilor militare duse pe frontul de est şi cel de vest, pentru eliberarea patriei şi teritoriilor învecinate, în cel de-al Doilea Război Mondial. Joi, 21 octombrie, la Clubul Garnizoanei Târgu-Mureş, au rostit alocuţiuni col. Virgil Lăcătuşu, comandantul Garnizoanei, cercetătorul ştiinţific Virgil Pană, profesorul de istorie Simion Bui, col. (r) Gheorghe Iulian şi col. (r) Ioan Nemeti. Cadre militare şi civile din cadrul Garnizoanei şi invitaţi - amintind prezenţa în prezidiu a gen. Liviu Ghiriliuc, preşedintele Asociaţiei cadrelor militare în rezervă şi retragere „Avram Iancu", şi a generalului de divizie Constantin Dorobariţu, comandantul CTJ au urmărit, după simpozionul,etajul literar susţinut de elevii Colegiului „Alexandru Papiu Marian", evoluţia pe scena Clubului a ansamblurilor „Şireagul" şi „Minişireagul", dar şi recitalul patriotic al venerabililor col. (r) Victor Lăcătuşu, col. (r) Liviu Ciora şi col. (r) Ioan Nemeti. Expoziţia de carte "Armata în literatură" şi expoziţia filatelică „60 de ani - Armata în filatelie", vernisate cu acest prilej, sunt deschise la Clubul Garnizoanei, respectiv la Cercul Militar. LIA STRAUȚ 28 noiembrie se apropie. Autorităţile se pregătesc pentru alegeri Comisia tehnică responsabilă cu buna desfăşurare a alegerilor generale din 28 noiembrie deja lucrează. Primarii şi secretarii municipiilor, oraşelor şi comunelor au fost instruiţi, în 14 octombrie, cu privire la obligaţiile ce le revin, broşurile referitoare la reglementările alegerilor au fost ridicate şi distribuite, iar Biroul Electoral Judeţean are trei judecători în componenţă: Vasile Vulpe - preşedinte, Simona Pojar - locţiitor, şi Cristina Beatrice Bogdan-membru. Palatul Administrativ, respectiv camerele 30-31 şi 32-35, va găzdui, ca de fiecare dată, sediul BEJ şi cel al staţiei de prelucrare a rezultatelor alegerilor. în ceea ce priveşte secţiile de votare din judeţul Mureş, acestea sunt în număr de 529, cu 41 mai multe - Abonamentul se poate face până în penultima zi a fiecărei luni. La Oficiul nr. 1 din Târgu- Mureş, str. Revoluţiei (Lenin), vă puteţi face abonamentul şi în ultima zi a lunii, la ghişeu, până la ora 10, decât în alţi ani. Ştampila BEJ, pe care este imprimat numărul 28 al circumscripţiei Mureş, este deja confecţionată şi predată. Listele permanente cu alegătorii sunt în curs de verificare de către SEIP, iar acolo unde există date că unele persoane absentează de pe raza secţiei de votare sau au decedat, ele vor fi scoase din componenţa listelor permanente. După rămânerea definitivă a tuturor candidaturilor, data limită de depunere a acestora fiind 29 octombrie, partidele politice vor avea dreptul de a-şi desemna reprezentanţi în cadrul BEJ, dar în limita unui număr de 10 persoane, aşa cum prevede legea alegerilor generale, în Mureş, numărul electorilor însumează 483.000 de cetăţeni, din totalul populaţiei de 586.000 de persoane, în vederea bunei desfăşurări a procesului electoral, autorităţile au la dispoziţie un buget de aproximativ 15 miliarde de lei. Toate secţiile de votare vor fi asigurate cu pază pe plan local, din care nu vor lipsi poliţiştii, jandarmii, gardienii publici şi pompierii. DAN TRIFU ATENȚIE, ABONAMENTUL! Imagine din Târgu-Mureş, strada Călăraşilor. Foto: IOSIF TRIF Biblioteca Judeţeană MTI Programul acţiunilor omagiale Prefectura Mureş aduce la cunoştinţă programul Zilei Armatei României, 25 octombrie. La Târgu-Mureş, de la ora 10, au loc depuneri de coroane şi jerbe de flori, cu ceremonial militar, la Monumentul Ostaşului Român; de la ora 11, la Cimitirul Eroilor Români are loc ceremonialul religios, depuneri de coroane de flori, cu ceremonial militar. La Oarba de Mureş, la ora 13.30, se sfinţeşte piatra de temelie a Bisericii Memoriale, la Monumentul eroilor se depun coroane, cu ceremonial militar, urmate de o agapă creştină. La manifestările omagiale sunt invitaţi să participe cât mai mulţi cetăţeni. (L.S.) ARMATEI ROMÂNE! La 25 octombrie 2004, se împlinesc 60 de ani de când Armata Română, prin jertfă, patriotism şi înalt spirit de sacrificiu, a eliberat ultima palmă de pământ românesc, zi ce a rămas adânc întipărită în inimile şi conştiinţa tuturor românilor. Cu acest prilej, gândurile mele de bine se alătură celor ale concitadinilor mei, pe care le transmit atât participanţilor activi la acele evenimente, cât şi celor care azi veghează la integritatea noastră naţională, să păstreze viu în amintire modelul de eroism şi sacrificiu care a făcut cinste acestei ţări. îmi doresc să fim în stare să ne ridicăm la înălţimea eroismului înaintaşilor noştri, să ştim a preţui demnitatea şi interesul naţional. Doresc tuturor cadrelor militare, veteranilor de război, sănătate, succese şi împliniri în nobila misiune pe care şi-au asumat-o, veghind la pacea şi liniştea ţării! Dr. DORIN FLOREA, primarul municipiului * Târgu-Mureș