Cuvântul Liber, septembrie 2006 (Anul 18, nr. 172-193)

2006-09-16 / nr. 183

După şaisprezece ani de libertate, acum, în prag de aderare la Uniunea Europeană, România înregistrează, conform datelor furnizate de Ministerul Agriculturii, un deficit comercial cu produse agroalimentare de 989,1 milioane de euro la finele lunii iulie 2006, în creştere cu 31,8 la sută faţă de perioada similară a anului trecut, în timp ce peste 30 la sută din suprafaţa agricolă a ţării a rămas de paragină, iar acolo unde se mai practică o agricultură de Doamne, ajută!, fermierii sau ţăranii pensionari şi-au îngropat banii în pământ. Principalul produs important rămâne carnea de porc, până în prezent fiind aduse de pe piaţa externă circa 107.400 tone de carne de porc, mai mult cu 10.000 tone decât în perioada similară din 2005. Au mai fost importate ţigări şi tutun - 20.300 tone, în valoare de 156,4 milioane euro, zahăr - 254.400 tone, în valoare de 79,5 milioane euro, cantităţi importante de preparate alimentare, carne de pasăre, cafea, alcool etilic, peşte congelat, produse de patiserie, vin, cartofi, ciocolată şi carne de bovine congelată. Cu excepţia citricelor, bananelor şi cafelei - 187.800 tone în valoare de 63,3 milioane de euro, toate celelalte produse se puteau obţine foarte uşor în ţară; în schimb, România a exportat animale vii - bovine, ovine, caprine, cai, măgari şi catâri - aceste mărfuri aducând, în primele şapte luni ale ■ anului, 74,1 milioane de euro, 21 la sută din valoarea totală a exportului României. La mare căutare pe piaţa externă au rămas în continuare melcii şi fructele de pădure. Numai de la Direcţia Silvică Mureş, ne declară inginerul Vasile Miculi - şef birou producţie, vor fi exportate anul acesta peste 150 tone fructe de pădure - zmeură, afine, cătină sau măceşe, cu precădere în Germania. Dacă agricultura mureşeană este în declin, silvicultura, prin centrele de colectare Ciubotani, Stânceni, Neagra, Răstoliţa, Gălăoaia, Gurghiu, Sovata, Reghin, I Târnăveni, Sighişoara, Târgu-Mureş, asigură un câştig zilnic în medie de 600.000 de lei pentru un culegător de fructe din flora spontană, bani ■ pe loc în fiecare seară, oferindu-se 40.000-80.000 de lei /kg de afine; 25.000 de lei / kg de zmeură; 9.000 de lei / kg de cătină. în plus, Direcţia Silvică a mai achiziţionat cantităţi însemnate de plante medicinale pentru fabricile din Piatra Neamţ şi Sovata. De ce nu sunt căutate pe piaţa externă şi produsele agricole cultivate? Iată o întrebare pe care şi-o pun prea mulţi fermieri în pragul falimentului. Răspunsul trebuie să fie dat de fluturii portocalii din Ministerul Agriculturii, care n-au manifestat nici un interes pentru încurajarea producţiei interne şi a exportului. Prohodul agriculturii româneşti este încurajat, în primul rând, de lipsa unei pieţe civilizate de desfacere. Atâta timp cât preţul pieţei libere la cereale, carne şi lapte este dictat de clanurile mafiote ale procesatorilor, în cârdăşie cu funcţionarii din Ministerul Agriculturii, în România nu se poate vorbi de o relansare a producţiei agricole. Ca o dovadă a prohodului agriculturii româneşti stă şi faptul că numeroase asociaţii agricole înfiinţate în baza Legii nr. 36 sunt lichidate sau în ceas de lichidare, în judeţul Mureş, fruntaş pe ţară la capitolul : VASILE BOTA (Continuare în pag. a 5-a) ANUL XVIII, M. 183 (4.352) „Şcoala începe de la boboci!” 133 de boboci, însoţiţi de părinţi, şi-au găsit, gălăgioşi sau sfioşi, locul, în careul Gimnaziului „Alexandru Ioan Cuza" din cartierul Unirii. Fără să fie ameninţată nici o clipă cu amânarea, din cauza grevelor anunţate de sindicalişti, începerea noului an a debutat sub semnul prieteniei. Acesta a fost mesaşcolare, d-na Doina Ţintoşan, care a subliniat că şcoala nu este un loc „de torturat minţile copiilor, al constrângerilor", ci unul al amiciţiei şi libertăţii, iar pentru „bobocei", unul nu foarte îndepărtat de feeria jocului copilăriei. Au urmat cuvinte de salut din partea directorului adjunct, Barta Zoltán, dar şi a elevilor. Momentul a urmat intonării imnului de stat al României, cu care a debutat festivitatea de deschidere. Unitatea cu cel mai mare efectiv de elevi din oraş (aproximativ 1.000) şi cu cele mai multe cadre didactice cu experienţă managerială (5-6 profesori, foşti directori). Gimnaziul „Alexandru Ioan Cuza" se bucură şi în această toamnă de... bobocei. Ei au intrat curioşi în clasele îngrijite şi amenajate vesel, cu o mână de ajutor şi din partea firmei McDonald's. Mama micuţei Bianca Baciu ne-a spus că fetiţa a aşteptat cu emoţii prima zi de şcoală, iar ea a fost „uşurată" în achiziţionarea rechizitelor de o mătuşă, care i le-a făcut. Biancăi, cadou. Ce îşi propune direcţiunea pe termen mediu? Doamna Doina Ţintoşan: „Ne interesează să acoperim necesarul logistic al şcolii. Dotarea în segmentul educaţiei fizice ar fi de urmărit. Dorim amenajarea unei clase cu materialele potrivite pentru orele de sport. De asemenea, vom oferi cadrelor didactice posibilitatea de perfecţionare în utilizarea ALEX CRISTESCU (Continuare în pag. a 5-a) --■■■ î*-' ar -»JPG- ~ ” I, ? M n I f» SaP» La o sută de ani de la punerea pietrei de temelie a Bisericii din Deda, cu hramul „Pogorârea Sf. Duh" şi „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil", va avea loc slujba de resfinţire a acestei veritabile catedrale. Slujba va fi oficiată de Î.P.S. Andrei, Arhiepiscop ortodox al Alba luliei, înconjurat de un sobor de preoţi, înaltul ierarh va fi primit în Deda la ora 8:30, iar la ora 9:00 va avea loc slujba de sfinţire a Sfintei Cruci ridicată prin osârdia celor doi preoţi parohi, Dumitru Fărcaş şi Gabriel Fărcaş, şi amplasată în faţa bisericii, precum şi slujba de binecuvântare a bisericii în interior şi în exterior, în ultimii ani, la Biserica din Deda s-au efectuat ample lucrări de amenajare şi dotare, lucrări care s-au ridicat în ultimul deceniu la peste 5 miliarde lei, provenind din contribuţia credincioşilor şi a unor donatori, precum şi din fondul silvic al parohiei. Credincioşii mureşeni sunt invitaţi să participe la această sărbătoare a Bisericii din Deda! NICOLAE BĂCIUŢ ! „Începerea anului şcolar asta în moment ele bucurie pentru oricine" Preşedintele Traian Băsescu le-a urat elevilor, la început de an şcolar, să aibă parte de profesori buni, să înveţe ceea ce le trebuie, dar şi să îşi găsească timp de joacă şi de ieşit împreună cu colegii. „Le-aş dori elevilor să aibă sănătate şi bucurii, să ştie că perioada de şcoală nu este o perioadă în care îţi îngropi tinereţea, copilăria, între cursurile de la şcoală şi cele 200 de probleme, pe care, discreţionar câteodată, profesorul ţi le dă. Trebuie să-ţi găseşti timp şi de joacă, şi de mers cu colegii, şi de făcut mici năzbâtii. Copilul trebuie să aibă grijă să nu îşi îngroape copilăria", a afirmat preşedintele. „începerea anului şcolar este un moment de bucurie pentru oricine. Orice om care priveşte copiii mergând la şcoală are un sentiment de bucurie. Nu poţi uita zilele cu buchetul de flori dus la şcoală", a spus preşedintele. în opinia şefului statului, sistemul de educaţie nu este adaptat realităţilor României de azi, încă este închistat în vechiul sistem. Astfel, după cum a spus Traian Băsescu, reforma trebuie să se producă mai ales pe zona mentalităţii.  Biüilötölä jüSfötfteilé MUREŞ. i V După cum se ştie, „cutremurul" din rândurile Armatei Române s-a soldat cu suspendarea din funcţia de ministru al Apărării Naţionale a lui Teodor Atanasiu şi cu înlocuirea şefului Statului Major General, Eugen Bădălan. Asistăm, deci, la un fel de decapitare a conducerii Armatei, pretextându-se anumite încălcări ale legii. Referindu-se la disputele păguboase, întreţinute profitabil din umbră de preşedintele Traian Băsescu, generalul Bădălan punea, oarecum, degetul pe rană şi, acuzând „pe cei care întreţin războiul dintre cele două palate", de la Cotroceni şi din Piaţa Victoriei, afirma că tot ce se face premeditat acum afectează credibilitatea Armatei Române. în acest sens, el SECVENŢA -------------------------•— se folosea de o afirmaţie cât se poate de plastică, oarecum poetică: „Asistăm la atacul împotriva Turnurilor Gemene ale românilor: Armata şi Biserica"! Şi nu s-ar putea spune că generalul nu ar avea dreptate. în opţiunile românilor, biserica, armata şi şcoala se situează mereu, în această ordine, pe primele locuri, alături de masmedia. Ele constituie, de fapt, stâlpii care dau statornicie şi durată unei societăţi care se respectă. Deci, în calculele unora, după ce România a fost pusă la pământ, lovită din toate părţile, aceştia trebuie să fie stâlpii loviţi înainte de toate. Adică, instituţiile statului, care sunt luate la ţintă, în această brambureală continuă, mai rămâne să ne întrebăm doar: ce și cine urmează? LAZĂR LĂDARIU