Cuvântul Liber, septembrie 2008 (Anul 20, nr. 172-192)

2008-09-11 / nr. 179

COTIDIAN MURESEAN DEMOCRATIC SI INDEPENDENT JOI, 11 SEPTEMBRIE 2006 ANUL XX, Ml. 179 (4.857) 10 PAGINI, 60 BANI. K EDITOMSIAI, START PENTRU DEMANELIZARE omunitatea târgumureşeană, în ansamblul ei, are motive să-i mulţumească consilierului municipal, dr. ing. Kolozsvári Zoltán, (se vede, este vorba de un om inteligent şi umblat prin lume) care a cerut, săptămâna trecută, elaborarea de urgenţă, de către Consiliul Local Târgu-Mureş, a unei hotărâri pentru interzicerea totală a muzicii în spaţii libere, îndeosebi pe terasele amplasate în zonele locuite. După cum aţi putut afla din relatările ziarului nostru de sâmbătă, propunerea a fost aprobată, în cele din urmă, în unanimitate, la ea subscriind şi edilul-şef, dr. Dorin Florea. Fiind în curs de tipărire, încă n-am reuşit să intrăm în posesia documentului, pe care îl vom aduce la cunoştinţa cititorilor noştri, dar pasul acesta spre normalitate, făcut probabil şi la presiunea multor cetăţeni oprimaţi de „ orchestraţia" atâtor zgomote libere la exprimare, poate fi considerat un nou început în a face ordine în raporturile dintre indivizi, pentru întronarea în municipiul reşedinţă de judeţ a unui climat modern, de linişte şi respect pentru cetăţean. Deşi la nivel de judeţ avem o sumedenie de instituţii abilitate să se ocupe de acest aspect ca: Agenţia pentru Protecţia Mediului, Garda de Mediu, Inspecţia Sanitară de Stat, Inspecţia Muncii, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor, Poliţia, Jandarmeria, cele din urmă denumite şi organe de apărare a liniştii cetăţeanului, în ultima vreme poluarea fonică de tot felul a luat o amploare fără precedent, în cadrul căreia cea generată de muzica la drumul mare a devenit extrem de agresivă.Toate acestea au cam practicat „politica struţului" aşteptând, probabil un semnal mai clar de la puterea locală, pe care iată, acum îl au, negru pe alb. Să vedem însă cum îşi vor face datoria. De ce s-a început tocmai cu terasele? Pentru că, după cum bine aţi putut observa, în ultimii ani această formă de consumaţie în aer liber, pe timpul sezonului cald, a luat o foarte mare amploare. Centrul municipiului reşedinţă de judeţ, dar şi cartierele sunt pline de asemenea improvizaţii. Măsura nu este originală, ea a fost împrumutată, ca de obicei, din Occident, numai că cei care au implementat-o la noi n-au avut răbdarea să constate că terasele de acolo sunt complet fără muzică, liniştite, un fel de cafenea, ca pe vremuri, la şosea sau pe „corso", unde oamenii se adună, nu atât să consume cine ştie ce, cât să se întâlnească, să discute, dacă vreţi, verzi şi uscate, recreându-se în acest fel. Aceasta este situaţia în întreaga lume civilizată, atât în Europa, cât şi în America. Fenomenul l-am studiat cu multă atenţie preţ de câţiva ani în toate ţările vizitate, care nu sunt puţine, inclusiv la vecinii noştri unguri, şi regula se respectă. Numai la noi musai să fie altfel. Inventivi cum sunt, evident la rele, afaceriştii noştri de peste noapte s-au gândit să garnisească originalul cu niscaiva muzică, din cea a zilelor noastre, cu puternice rezonanţe în stradă sau pe la vecini, cu rol de picătură chinezească, menită să te scoată din minţi, şi care dă localului ce o practică şi oraşului care o acceptă aspect de ţigănie. IOAN CISMAŞ _____________ _ (Continuare în pag. a 3-a) La Centrul European Savanţii caută « istoria Universului şi a vieţii » . Undeva, în Alpii franco-elveţieni se derulează, începând din 10 septembrie, cel mai ambiţios program ştiinţific din istorie: reconstituirea primelor fracţiuni de secundă din viaţa Universului. în acest scop a fost construit cel mai mare accelerator de particule folosit vreodată. Este suficient, credem, să amintim că acest accelerator are o circumferinţă de 27 de kilometri, construcţia lui a început în urmă cu 10 ani, la el aducându-şi contribuţia oameni de ştiinţă din 87 de ţări ale lumii. Experimentul îşi propune sa genereze „bonosul Higgs", numit şi „particula lui Dumnezeu" - entitatea ce stă la baza formării Universului. Savanţii angrenaţi în acest epocal proiect sunt de părere că studiul iniţiat vă oferi informaţii care vor putea revoluţiona fizica, cu intenţia de a afla ce s-a petrecut în urmă cu 13,7 miliarde de ani. Vom reveni cu informaţii detaliate, precum şi cu contribuţia românească la acest studiu. M. BĂRDĂŞANU Batista pusă pe ţambal şi limbajul de mahala! Din motive lesne de înţeles, întâmplările petrecându-se înaintea meciului cu Lituania, incidentul a fost, oarecum, trecut sub tăcere. Ziariştii şi paparazzi i-au urmărit pe fotbaliştii români aflaţi într-o vizită la celebra Grădină Botanică a Clujului. Fireşte, asta-i meseria lor, pentru asta sunt plătiţi de patroni: să se zbată, să aibă în prim-plan prioritate la informaţie, cât mai repede să aducă ştiri pentru cititori sau telespectatori, între fotbaliştii naţionalei României şi ziarişti, aflaţi, de la un timp încoace, în relaţii tensionate, în dimineaţa dinaintea meciului a avut loc o altercaţie verbală, un schimb de replici! Furioşi, Bogdan Lobonţ, Gabriel Tamaş, Cristian Săpunaru le-au adresat injurii ca la gura cortului şi au aruncat cu pietre, în rol principal s-au aflat Săpunaru, iar Lobonţ a dat cu pietre: „Marş la coteţ, şoarecilor! Şobolanilor, plecaţi acasă! Pitbulilor! Nenorociţilor! donaţilor!". Acestea sunt expresiile adresate ziariştilor Nimic de zis,frumos limbaj pentru nişte inşi, titulari în echipa naţională, bine (adică exagerat!) plătiţi, vorbind şi comportându-se de la munţii de bani pe care stau! Ciudat lucru (să te mai miri de ce merg lucrurile aşa prost, chiar spre catastrofal, în fotbalul românesc - iată că şi cadeţii au pierdut cu acelaşi scor, 0-3, în faţa irlandezilor, ratând calificarea la Campionatul European de tineret!),tocmai Federaţia Română de Fotbal încearcă să treacă lucrurile sub tăcere, să pună batista pe ţambal. Nu recunoaşte nimic. Doar că „ar fi o atitudine reprobabilă". Atitudinea reprobabilă a fost, oricum, ştie oricine, acolo fiind mulţi martori. Iar în seara care a urmat incidentului, fotbaliştii români au ieşit de pe teren cu capul în pământ! De ruşine, după o înfrângere usturătoare, umilitoare, dezastruoasă cu 0-3 în faţa Lituaniei. De fapt, agresiunile de limbaj nu sunt pe meleagurile noastre o noutate. Ca şi comportamentul suburban. Fapte reprobabile se petrec şi la case mai mari. Aşa că fotbaliştii români au avut de la cine învăţa. Din multele exemple la îndemână, redăm o „perlă" din limbajul bardului C.V. Tudor, dintr-o epistolă către Felix Motanul (Dan Voiculescu): „Zâtt, jigodie, și să ai grijă să nu te ia hingherii!". Fără comentarii! LAZAR LĂDARIU Printre participanţii la Olimpiada de la Beijing s-a aflat şi Adrian Bucur, un mureşean de-al nostru, originar din comuna Sângeorgiu de Mureş. Component al echipei naţionale de gimnastică artistică, Adrian Bucur a ocupat un onorant loc şapte, alături de ceilalţi colegi, dar se pregăteşte intens pentru următoarea ediţie a Jocurilor Olimpice, care se vor desfăşura la Londra, în 2012. Aflat în vacanţă la părinţi, Adrian Bucur a avut surpriza să fie invitat la Primăria locală, noul şi tânărul primar Sofalvi Sándor LUCREŢIA POP (Continuare în pag. a 3-a) COMUNICAT, în vederea jurizării şi acordării premiilor pentru cărţile de literatură apărute în anul 2007, îi rugăm pe membrii Filialei Mureş a Uniunii Scriitorilor din România (secţia română) să depună câte un exemplar din volumele publicate la redacţia revistei „Vatra”din Târgu-Mureș (str. Tușnad nr. 5), în intervalul 1 septembrie-30 noiembrie a.c. COMITETUL DE CONDUCERE , aîfa nofeco Județean a! I mureș ! — TÂEGO MURIS De mâine, Realitatea TV are „undă verde şf la Târgu-Mureş Realitatea TV va inaugura la Târgu-Mureş, pe data de 12 septembrie, prima staţie locală de ştiri, aceasta fiind cea de-a treia lansată anul acesta, după cea deschisă la Cluj-Napoca şi după cea de la Braşov. Cu o echipă alcătuită din 30 de persoane, printre care 11 jurnalişti - Roxana Neag - producător general, Adrian Giurgea, Ioan Korpos, Bartha Zsuzsanna, Serenela Mureşan, Raul Haţegan, Rodica Boariu, Alexandra Didilescu, Iulia Vizi şi Tudor Chirilă, unii dintre ei care au lucrat la Ştir TV, noua apariţie TV îşi propune, ambiţios, să devină numărul 1 ca audienţă pe plan local. Despre ce se vrea, directorul staţiei, Sergiu Zereş, ne-a declarat: „Realitatea TVTârgu- Mureş este un proiect aşteptat aici de mult timp. Este prima staţie locală de ştiri, care va promova, prin cele 5 jurnale zilnice, cel mai complet program informativ din peisajul media local. Oferta postului cuprinde și un talk-show, care va detalia cel mai important eveniment al zilei, precum și un jurnal zilnic în limba maghiară. FLORENTIN DEAC (Continuare în pag. a 3-a)