Cuvântul Liber, septembrie 2008 (Anul 20, nr. 172-192)

2008-09-16 / nr. 182

— HARTI, 16 SEPTEMBRIE 2006 • AXUL XX, XR. II 2 (4.860) • 16 PAGINI, 60 BAKI. ------------------ icimroici.xi. ---------------------------, HACHIŢE Aflat la Ţebea, „pentru a-l comemora pe Avram Iancu, eroul moţilor", preşedintele Traian Băsescu, printr-un gest imprevizibil, i-a lăsat, din nou, pe cei prezenţi cu gura căscată. A stat calm pe locul cuvenit unui şef de stat, a ascultat, atent, scurta slujbă pentru pomenirea celor care au luptat şi au căzut în urmă cu 160 de ani în Revoluţia de la 1848 din Transilvania, s-a închinat ca bun creştin. La intonarea „Imnului Eroilor", a depus coroana tradiţională, flancat de militarii din Regimentul de Gardă, s-a întors la locul lui şi, brusc, a făcut stânga-mprejur şi a plecat, spre surprinderea asistenţei. Stupoare! Cei prezenţi, oficialităţile de la Bucureşti şi cele judeţene, liderii de partid prezenţi, localnicii participanţi la festivităţi, toţi au rămas stupefiaţi. S-a fâstâcit până şi fanfara militară, care s-a oprit din cântat. Pe drum face următoarea declaraţie: „Ar fi bine ca noi, politicienii, să nu le dăm lecţii de patriotism moţilor, ardelenilor!". Apoi, aţă spre Bucureşti! în acestmoment intervine ceva neprevăzut. Pe fază, Corneliu Vadim Tudor se repliază, se aşază lângă Stolojan, umăr la umăr. Spre stupefacţia celor din jur! Să nu fi ştiut tocmai preşedintele ţării, Traian Băsescu, că la Ţebea se va afla în preajma lui C.V. Tudor? Dacă-i aşa, va trebui să le tragă adormiţilor lui consilieri câte un şut în fund şi să-i trimită la plimbare! Nici n-a ajuns bine Traian Băsescu să facă râvnita, plăcuta lui „baie de mulţime", şi, din locul în care se afla el doar cu zece momente înainte, C.V. Tudor s-a năpustit cu un atac în lipsă, asupra şefului statului, ironizându-l pentru plecarea lui intempestivă, sugerând că acesta, în loc să spună măcar câteva cuvinte, ar fi preferat să-l mângâie lumea pe chelie, angajându-se să plece după el... cu „pieptenele". Scandalizat, C.V. Tudor declara: „Băsescu vorbeşte, şi când e cazul, şi când nu e cazul!". Din nou cei prezenţi rămân mască! Tot mai mulţi se întreabă, după ce PD-L a bătut palma cu PRM, înţelegându-se pentru funcţia de vicepreşedinte, cedată, la Senat, domnului C.V. Tudor, dacă, într-adevăr,Traian Băsescu, de fapt preşedintele din umbră al LAZĂR LADARIU (Continuare în nas. a 3-a) A ÎNCEPUT ANUL ŞCOLAR • Ieri, 15 septembrie, pentru elevii şi cadrele didactice din învăţământul preuniversitar mureşean (dar nu numai) a început un nou an şcolar. Acesta are 35 de săptămâni de cursuri, însumând 172 de zile lucrătoare şi se structurează pe două semestre, care se vor încheia în 13 iunie. „Prima zi de şcoală" este un moment emoţionant ce reprezintă un test al încrederii, al comunicării, al trecerii într-o etapă hotărâtoare a vieţii, precum şi primul pas pe calea iniţierii în lumea cunoaşterii, înseamnă, totodată, şi reîntâlnirea, după câteva luni de vacanţă, cu dascălii, colegii, prietenii, iar pentru cei mici, care vor intra în clasa I, începe o lume nouă, de descifrare a tainelor alfabetului şi cunoaşterii umane. ____________________________________________LETIŢIA BOTA -------------------------------------------------------------Reuniune aniversară -SIMION C. MÂNDRESCU Societatea cultural-patriotică „Avram Iancu" şi Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian” din Târgu-Mureş au gândul cel bun de a reînvia memoria neobositului luptător român pentru unitate naţională, Simion C. Mândrescu, fiu al plaiurilor mureşene, născut în comuna Râpa de Jos. Anul acesta se împlinesc 140 de ani de la naşterea sa, iar personalitatea marcantă a lui Simion C. Mândrescu, faptele sale merituoase pentru unitate culturală şi politică a tuturor românilor vor fi evocate în cadrul unei reuniuni aniversare organizate în sala festivă a Colegiului „Alexandru Papiu Marian", joi, 18 septembrie, de la ora 17. Manifestarea omagială, care va fi moderată de către directorul Colegiului „Alexandru Papiu Marian", Simion Bui, va prilejui aşadar o serie de comunicări privind un om de excepţie, un militant pentru unitate, care în ţară, dar şi peste hotare, a desfăşurat o activitate în slujba naţiunii române. Vor lua cuvântul în cadrul reuniunii aniversare domnii Ioan Benţa - preşedintele Societăţii cultural-patriotice „Avram Iancu", prof. univ. dr. Vasile Dobrescu, prof. Dimitrie Poptămaş, prof. Şerban Melinte şi dr. Mihai Tomşa. LIAVINŢELER V___________________________________________/ ' SECVENŢA^ 'ERDM Printre cei cărora, duminica trecută, la „Sărbătoarea Ogrei" i se decerna titlul de „Cetăţean de Onoare" al localităţii, se situa şi doamna învăţătoare pensionară Nina Crăciun, cea care le-a pus condeiul în mână foarte multora dintre cei din şirul generaţiilor de elevi, într-o întoarcere în timp, au fost evocaţi anii începuturilor, cu greutăţile, dar şi cu bucuriile şi satisfacţiile lor. Cuvintele, rostite cu glas tremurat, au fost încheiate cu un îndemn, adresat mai ales celor tineri de azi, într-o lume a dezbinărilor, a dihoniei, a dezunirii celor prinşi în războiul româno-român, a dezinteresului faţă de destinul naţional, faţă de viitorul României. De fapt, o lecţie de demnitate şi de patriotism: „Să fim toţi o ţară - ne sfătuia -, de la sâmburele plecat de la rădăcină!". O spunea doamna învăţătoare, pensionara octogenară Nina Crăciun, cu frumuseţea şi adevărul sentimentelor şi cuvintelor, îndemnându-i pe cei mai tineri la apropierea de sevele pământului, prin acea chemare eternă a gliei. ______________________________LAZĂR LĂDARIU Ministrul Sănătăţii Publice, domnul Eugen Nicolăescu, împreună cu vicepreşedintele Consiliului Judeţean Mureş, domnul Ciprian Dobre, au fost prezenţi la festivităţile de început de an şcolar din judeţul Mureş Aceştia au fost prezenţi în şcoli din Reghin, Fărăgău şi Sărmaşu 15 septembrie 2008, pentru elevii a trei şcoli din judeţul Mureş, a fost o zi specială. Elevii Grupului Şcolar „Petru Maior" din Reghin, ai Şcolii Generale din Fărăgău şi cei ai Grupului Şcolar din Sărmaşu s-au, bucurat de prezenţa ministrului Sănătăţii Publice, domnul Eugen Nicolăescu, şi a vicepreşedintelui Consiliului Judeţean Mureş, domnul Ciprian Dobre, în cadrul festivităţilor dedicate începutului de an şcolar. Atât domnul Eugen Nicolăescu, cât şi domnul Ciprian Dobre au dorit să adreseze, personal, mesajul A consemnat C.R. (Continuare în pag. a 3-a) ZI DE SĂRBĂTOARE LĂ OGRĂ Ziua de sâmbătă, 13 septembrie 2008, rămâne însemnată în calendarul de suflet al ogrenilor prin manifestările culturale de excepţie grupate sub genericul SĂRBĂTOAREA OGREI. Programul sărbătorii comunitare, gândit cu multe luni înainte de primarul Ioan Megheşan şi de scriitorul Eugeniu Nistor, fiu al comunei, a fost minuţios pregătit împreună cu reprezentanţi ai diferitelor instituţii din localitate şi din judeţul Mureş, astfel încât să constituie un prilej de bucurie pentru toţi participanţii, de cinstire a ogrenilor care s-au afirmat în cultura românească şi mondială, a celor care au contribuit semnificativ la evoluţia în timp a comunităţii locale. Sărbătoarea a debutat în satul Vaidei, prin comemorarea poetului, prozatorului şi traducătorului Ioanichie Olteanu (13 septembrie 1923 - 29 martie 1997). Slujba de pomenire a fost oficiată de preotul paroh Ionel Pintilie. Personalitatea celui trecut în veşnicie a fost MIRCEA CHEBOREAN (Continuare în pag. a 5-a) (Biblioteca Județeană MU R EȘ ) 1 TÂRGU MUreş