Cuvântul Liber, septembrie 2009 (Anul 21, nr. 170-191)

2009-09-12 / nr. 179

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 12 SEPTEMBRIE 2009 Luni, 14 septembrie, ÎNĂLŢAREA SFINTEI CRUCI 9 In pragul anului nou bisericesc, în 14 septembrie, se sărbătoreşte praznicul împărătesc al înălţării Sfintei Cruci. Comemorăm în această zi suferinţa şi sacrificiul Mântuitorului pentru lume, de aceea este o zi de sărbătoare sobră, cu post aspru, indiferent în ce zi a săptămânii cade. Tradiţia creştină spune că ucenicii Domnului, după moartea şi învierea Sa, au îngropat lemnul crucii stropit de dumnezeiescul sânge, la poalele Golgotei. După trei secole, în anul 326, împărăteasa Elena, mama împăratului Constantin cel Mare, a poruncit să se facă săpături în cetatea Ierusalimului spre cercetarea şi înnoirea sfintelor locuri şi spre căutarea Crucii Domnului. Trei cruci asemănătoare s-au descoperit îngropate: cea a Mântuitorului şi cele două cruci ale tâlharilor răstigniţi o dată cu El. Pentru a afla care este lemnul sfânt, cele trei cruci au fost apropiate de un trup mort, iar una dintre ele, Crucea Sfinţită prin jertfa Mântuitorului, s-a descoperit lumii prin minunea pe care a săvârşit-o: la apropierea ei, trupul mort a prins viaţă. După acest semn minunat, fericitul Macarie, patriarhul Ierusalimului, a înălţat Crucea spre închinare, binecuvântând poporul. De la această dată, lemnul Sfintei Cruci a fost împărţit în părţi mici şi trimis diferitelor biserici. Dar, ca „Puterea lui Dumnezeu", Crucea Domnului îşi păstrează în lume taina şi lucrarea. Ea rămâne cel mai înalt Altar al celei mai înalte Jertfe. Sfânta Cruce este unul din cele dintâi simboluri creştine, reprezentând marele mister al credinţei: patima şi moartea, prin răstignirea Domnului Iisus Hristos. Prin cruce s-a omorât moartea, s-a dezlegat păcatul strămoşesc, ni s-a dăruit învierea şi am redevenit fiii şi moştenitorii lui Dumnezeu. Crucea evocă nu numai un eveniment deosebit din istoria mântuirii - jertfa răscumpărătoare a lui Iisus Hristos -, ci ea recapitulează întreaga viaţă a Mântuitorului. Sfânta Cruce este cinstită de creştini încă de trei ori pe an, a treia duminică din Postul Mare,în 7 mai şi la 1 august. LETIŢIA BOTA 12 SEPTEMBRIE 2009 Zile trecute: 255 Zile rămase: 110 Soarele răsare la: 6.59 Soarele apune la: 19.44 Ortodox: Sf. Mucenici: Autonom, Macedonie și Teodul. Greco-catolic: Sf. Autonom, pr, m. Romano-catolic: Sf. Nume al Măriei; Emilian, ep. UP Zodia, Fecioară (23 august-21 septembrie) 10 horoscop, Berbec. Intenţionaţi să începeţi o activitate nouă, dar vă lipseşte simţul practic. Vă recomandăm să mai aşteptaţi. .. Taur. Dimineaţa sunteţi foarte sensibil şi nu sunteţi mulţumit de nimic. încercaţi să depăşiţi această stare, pentru că poate să vă afecteze relaţiile cu familia şi prietenii! Gemeni. Se pare că nusunteţi foarte inspirat în ceea ce priveşte relaţiile sociale. Vă sfătuim să nu faceţi investiţii, chiar dacă vi se oferă ocazia. Rac. S-ar putea să nu vă simţiţi în formă şi să nuputeţi termina ce aţi început. Nu este momentul să vă asumaţi noi responsabilităţi. Leu. Dimineaţa, un prieten jSpSF vă cere o mână de ajutor în ^ v afaceri şi veţi avea de câştigat dacă nu îl refuzaţi. Vă recomandăm să evitaţi orice fel de speculaţii. Fecioara: Nu staţi prea bine V/Ay^cu simţul practic. Vă sfătuim şi să evitaţi discuţiile în contradictoriu. Nu refuzaţi ajutorul celor din jur! Balanţa. Dimineaţa este posibil să aveţi mici dificultăţi pe plan sentimental, dar le puteţi rezolva cu calm. Cu o vorbă bună, puteţi dezamorsa o discuţie pornită din nimic. Scorpion. Se pare că intuiţia nu prea vă ajutăm astăzi. Vă sfătuim să ţineţi cont de sfaturile unei persoane mai în vârstă din familie. Odihniţi-vă mai mult şi căutaţi să vă destindeţi! Săgetător. Dimineaţa s-ar putea să fiţi acuzat de colegi că nu sunteţi consecvent. Vă sfătuim să fiţi prudent, pentru că astăzi aveţi tendinţa să fiţi impulsiv. Capricorn. Dimineaţa aflaţi că o cunoştinţă s-a îmbolnăvit grav. Vă implicaţi şi, astfel, faceţi mai multe drumuri scurte. Vărsător. Sosirea unor musafiri din altă localitate vă obligă să vă schimbaţi planurile pentru azi. Dacă vă roagă să îi ajutaţi cu ceva, vă sfătuim să nu îi refuzaţi l a A Peşti. Sunteţi hotărât să rezolvaţi o problemă ■■f financiară care vă sâcâie de mai multă vreme. Dacă vi se propune să vă asociaţi într-o afacere, vă sfătuim să nu ezitaţi. ' A TREIA SCRISOARE CĂTRE AVRAM IANCU De la Nistru pân'la Tisa, De la Putna pân 'la Ţebea Tot fărâmiţată-i ţara Şi tot zbuciumată-i plebea. Ne distruge dezunirea, Ne încalecă abisul, Tot amară este pâinea Şi tot imposibil visul. Suntem toţi bolnavi de ură, Amăgiţi de ţinte joase, Pofta ne-a intrat în inimi, Frica ne-a intrat în oase. Cucurigu-n limbi străine Cântă, umiliţi, cocoşii, Strănepoţi de tip sintetic Işi batjocoresc nepoţii. De ce bal mai moare-o dată, Agitând la Sarmis pumnii, Şi-şi retrage tarabostes Din enigmele Columnă. Nici Traian nu doarme-n veacuri, Ci dezamăgit întreabă: Doamne, asta mai elară, Sau o jalnică taraba ? Totul e negociabil, Ca o târfă din bordeluri, Cei plătiţi să ne păzească Fac chiolhanuri la creneluri. Omul şi pisica-nvaţă Mijlociul trai de câine, Ţara grâului decade Şi importă grâu de pâine. Sărăcia se întinde Ca o tragică pecinge, Orice-nvingator politic Ţara lui întâi o-nvinge, în vârtejurile lumii, Ne izbim de toţi pereţii, Estul-vestul ne învaţă Legea cinică a vieţii. Că pe-aici mai mor popoare, Subiect al marii come, Şi kosovizări forţate , Şi-aţâţări autonome. Provocări nepedepsite, Slăbiciuni exploatate, Tot popoarele transpiră Pentru-a le plăti pe toate. Ţările nu mai au pace, Liniştea le e străină, Nu-nţelege nimeni, totuşi, Mâine ce va fi să vină. Astfel, România noastră, Pentru presă e o temă, Şi luarea ei în glumă E batjocura supremă. Instigări la dezunire, Şi-nauntru şi afară, Unii vor să ’ne scopească, Alţii vor hotare-n ţară. Pe când noi, ce le opunem? Propria eternă harţă, Risipind atâta creier Pe eterna lumii scoarţă. Unde-s geniile noastre? Unde-s drepturile noastre? Cine tot atrage-n ţară Duşmănie şi dezastre? îndurându-le pe toate, Mai venim aici, la Iancu, Să ne ierte de uitare Şi că nu îi ţinem rangu'. Nicio toamnă românească Fără el nu-i drept să-nceapă, Lacrimă renăscătoare Pentru fiecare apă, în mormântul de la Ţebea Doarme însăşi mă repa, Inflexibilă chiar dacă Modulară-i România. Ce se-ntâmplă-aici se simte, Dureros, în tot Ardealul, Cum intra în Blaj pe Câmpul, Pe unde-şi păscuse calul. El e-aici, mereu al ţării, Prin credinţă şi iubire. Pentru ochii lui albaştri Ceru! n-are lecuire. Si gorunii de la Ţebea Plâng în fiecare frunză Toata jalea unei patrii Ce-n acest mormânt e-ascunsă. Iar de când s-a frânt gorunul, Unde-a stat fiinţa Horii, E mai trist şi cimitirul, Sunt mai trişti şi muritorii. Să venim aici, la Ţebea, I nc-o dată şi-ncă data, Şi să ne privim cu toţii Intr-o dreaptă judecată. Basarabia - uitată Bucovina - zăvorâtă, Şi-n Ardeal, diverse bestii Pe români îi întărâtă. N-avem linişte în viaţă, N-avem linişte în moarte, Ce departe’hi-s nepoţii, Şi strămoşii - ce departe. Devastată de orgolii, Ţară, spartă de feude, Plânsul plebei necăjite In palate nu se-aude. Ea nu poate să-şi trimită Nici copiii la vreo şcoală, Nici scrisorile pe- a adresa Guvernărilor ce-o-nşală. Asta e democraţie? Asta este libertate? Calul lancului la Ţebea Cu copita-n scuturi bate. E destul necaz în oameni Şi minciună ordinară, Ţebea ne redă puterea De-a iubi această ţară, lancule, venim la tine. Să ne reînveţi curajul, Să ne-arăţi cum ştii prea bine Unde-i Alba, unde-i Blajul. De la Nistru pân'la Tisa, De la Putna pân' la Ţebea, Tot fărâmiţată-i ţară Şi tot zbuciumata-i Plebea. 16-18 septembrie, 2008 _________ADRIAN PĂUNESCU, ^Luni, 14 septembrie^v începe anul şcolar 2009-2010 In toate unităţile de învăţământ din ţară, luni, 14 septembrie, va începe un nou an şcolar. Acesta va avea 35 de săptămâni de cursuri, însumând 173 de zile lucrătoare. în primul semestru cursurile se vor ţine până în 18 decembrie, în perioada 2-8 noiembrie este programată vacanţa pentru clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar. Din 19 decembrie 2009 şi până în 3 ianuarie 2010 elevii se vor bucura de vacanţa dedicată sărbătorilor de iarnă. Cursurile vor fi reluate în 4 ianuarie, până în 29 ianuarie. Vacanţa intersemestrială va începe în 30 ianuarie şi,se va încheia în 7 februarie, în semestrul I al anului şcolar 2009-2010, tezele vor fi susţinute până în 18 decembrie. LETITIA BOTA (şTE ~ Desen de STEFAN BOROS TETYST) 0 Filă de calendar . 1683 - Sfârșitul asediului otoman asupra Vienei. Armata germano-polonă condusă de ducele Carol de Lorena și de regele Jan Sobieski învinge, în apropiere de Viena, oastea marelui vizir Kara Mustafa. 1919 - Decret-lege dat de Consiliul Dirigent al Transilvaniei pentru reforma agrară şi introducerea votului universal. 1944 - Semnarea, la Moscova, a Convenţiei de armistiţiu dintre guvernul român şi guvernele Naţiunilor Unite prin care se consfinţea starea de fapt a ieşirii României ■din războiul antifascist şi întoarcerea armelor împotriva Germaniei, la articolul 16 convenţia prevedea scoaterea din circulaţie a tuturor publicaţiilor fasciste şi legionare, pretext pentru regimul comunist de a scoate din circuitul public privat texte importante referitoare la unitatea statului român, la tradiţiile româneşti, ori la românii din alte ţări, pe lista autorilor interzişi figurau: Gheorghe Şincai, Nicoale Iorga, Mihai Eminescu, Mircea Eliade, Mihail Sebastian. 1990- La Moscova s-au încheiat discuţiile în format 2+4, în cadrul cărora „puterile aliate" în cel de-al Doilea Război Mondial au renunţat la drepturile speciale instituite după capitularea necondiţionată a Germaniei. Cugetarea zilei: „E nebun acela care vrea să mulţumească pe toată lumea. " (La Fontaine) . în aşteptarea elevilor învăţătoarea * Mariana Cornelia Popescu, % si p? ti ? liafe clasa a IlI-a,m fi ^Sg Gimnaziul „Liviu Rebreanu”, *■* Ji§~0 '^3 * Târgu-Mureş AGENDA : TEATRUL NAŢIONAL TÂRGU-MUREŞ • Compania „Liviu Rebreanu" prezintă astăzi, la ora 21.00, în Sala * mică, NOAPTEA DEVORATORILOR DE TEATRU, trei spectacole nonstop: # VALSUL HAZARDULUI, de Victor Haim; SIMPLY MARILYN, spectacol , de Kincses Elemér; CAMPIONATUL DE IMPROVIZAȚIE. •