Cuvântul Liber, martie 2010 (Anul 22, nr. 42-63)

2010-03-26 / nr. 60

CUVÂNTUL VINERI, 26 MARTIE 2010 Emil  Duminica Floriilor Creştinii ortodocşi sărbătoresc, duminică, cu o săptămână înainte " ■ de Paşti, Floriile, ziua în care Iisus Hristos a intrat în Ierusalim, călare pe ■ ■ un asin, fiind aclamat de discipolii lui şi toţi locuitorii oraşului. Această zi ■ ■ este singura în care Iisus a permis să fie aclamat întocmai ca un rege. B Floriile înseamnă primul praznic împărătesc, denumit şi Duminica B ■ Stâlparilor (popular Florii). Sâmbăta, în ajunul sărbătorii, este ■ cunoscută drept Moşii de Florii, când se fac pomeniri pentru sufletele ■ , celor decedaţi, se curăţă mormintele, se împodobesc cu flori şi a ■ lumânări, urmând ca duminica să fie aduse şi crengi de salcie sfinţite. • ■ Aceste ramuri de salcie sunt duse la biserică de către credincioşi, iar ■ după săvârşirea Sfintei Liturghii, prin rugăciune şi stropirea cu a ■ agheasmă, ele sunt sfinţite, urmând să fie duse acasă de fiecare ■ ■ creştin aflat în biserică. Aceste ramuri se pun deasupra icoanelor din ■ [ casele creştinilor. Ele păstrează peste an, fiind folosite cu credinţă * ■ la tămăduirea diferitelor boli. ■ ■ Floriile deschid săptămâna cea mai importantă pentru pregătirile ■ ■ de Paşti, cunoscută sub numele de „Săptămâna Mare" sau “ a „Săptămâna Patimilor". Această sărbătoare cu nume atât de frumos, de floare, este un ■ ■ motiv pentru a-i felicita pe toţi acei care poartă nume de floare. ■ B „La mulţi ani!" acestora, şi un Paşte fericit tuturor. ■ ROXANA-MARIA HADMAȘ, la Liceul Pedagogic „M. Eminescu” . Un nou titlu Honoris Causa acordat de Universitatea „Petru Maior" Facultatea de Ştiinţe şi Litere din cadrul Universităţii „Petru Maior" din Târgu-Mureş îi invită pe cei interesaţi astăzi, vineri, 26 martie, la ora 12, în Aula Magna, la şedinţa festivă a Senatului universităţii. Şedinţa este consacrată decernării titlului de Doctor Honoris Causa domnului Academician Alexandru Surdu, prestigioasă personalitate a culturii româneşti, preşedintele Secţiei de Filosofie, Teologie, Psihologie şi Pedagogie a Academiei Române, director al Institutului de Filosofie şi Psihologie „Constantin Rădulescu-Motru" al Academiei Române. Universitatea „Petru Maior" din Târgu-Mureş îşi exprimă astfel înalta apreciere a unei opere filosofice de remarcabilă profunzime şi complexitate, de amplă rezonanţă naţională şi internaţională. Ca o recunoaştere a meritelor sale culturale şi academice, Alexandru Surdu a fost distins cu premiul „Vasile Conta" al Academiei Române (1975), cu Ordinul Serviciul Credincios în grad de cavaler, conferit de Preşedinţia României (2004), cu premiul Uniunii Scriitorilor pentru critică, istorie literară şi eseu*(1996), cu Medalia „150 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu", pentru contribuţia adusă la editarea operei lui Mihai Eminescu (2000), şi cu Fibula de laSuseni, acordată de Prefectura Mureş (2009).___________________ „Osteo- Info" a ajuns la numărul 29 De curând ASPOR (Asociaţia pentru prevenirea osteoporozei din România), cu sediul în Târgu-Mureş, a scos un nou număr al publicaţiei sale, „Osteo-Info". Numărul 29 prilejuieşte prezentarea FRAX - metodă de evaluare a riscului de fractură, disponibilă pe www.aspor.ro/frax, de către dr. Gaspárik Ildikó, preşedinte ASPOR, articolul „Insuficienţa de vitamina D - o problemă de sănătate publică", semnat conf.dr.Daniel Grigorie, preşedintele Societăţii române de osteoporoză şi boli musculoscheletice. Revista mai cuprinde „Manifestul pacienţilor din România" - primul document din România redactat sub forma unei petiţii, articolul „Respiraţie corectă - sănătate mai bună", semnat de fiziokinetoterapeutul Bartha Zsuzsa şi un interviu cu ministrul Sănătăţii, Cseke Attila. (F. D.) Zile trecute: 84 Zile rămase: 281 Soarele răsare la: 6.18 Soarele apune la: 18.46 Ortodox: Soborul Arhanghelului Gavriil; Sf. Mc. Montanus preotul şi soţia sa, Maxima. Odovania Praznicului Bunei Vestiri Greco-catolic: Serbarea S. Arh. Gabriel, încheierea Sârb. Bunei Vestiri. Romano-catolic: Sf. Emanuel, m. Zodia, Berbec (21 martie-20 aprilie) aSrBr . HOROSCOPI Berbec. S-ar putea să fiţi mult mai sensibil şi să nu vă simţiţi în formă. Vă sfătuim să evitaţi deciziile importante, să nu semnaţi documente o offciale şi să nu faceţi planuri de viitor. Taur. Survin numeroase schimbări de program, deci nu este indicat să vă faceţi un plan strict. S-ar putea să aveţi de făcut câteva drumuri scurte, în interes de serviciu. Gemeni. Nu vă simţiţi îndeplinătatea forţelor fizice şi intelectuale, de unde şi starea de nervozitate în care vă aflaţi. Vă sfătuim să nu vă asumaţi niciun risc. Rac. Nu este o zi bună pentru călătorii şi nici pentru afaceri. Starea de confuzie şi simţul practic scăzut vă pot conduce la eşecuri. # Leu. Sunteţi plin de energie şi idei. Puteţi avea succes pe plan social. Aveţi grijă să nu depăşiţi anumite limite din cauza entuziasmului. ^ Fecioara: Dimineaţa este posibil să fiţi irascibil şi indispus. Vă recomandăm să nu vă ocupaţi de probleme care necesită răbdare şi tact. Balanţa. Aveţi tendinţa să vă lăsaţi dominat de sentimente şi să deveniţi melancolic. Prin urmare, nici nu sunteţi prea comunicativ. Scorpion. Sunteţi stresat de ritmul intens de muncă, deveniţi irascibil şi aveţi tendinţa să vă certaţi chiar şi cu cei dragi. Nu este exclus să fiţi şi inhibat, pentru că parcurgeţi o perioadă în care relaţiile sentimentale nu sunt tocmai bune. Săgetător. Dimineaţa H 97 s-ar putea să fiţi mai încordat, din cauza problemelor pe care le aveţi cu un coleg de serviciu sau cu un partener de afaceri. Vă recomandăm să nu vă certaţi. Capricorn. Dimineaţa sunteţi puţin confuz, ceea ce ar putea să vă afecteze atât relaţiile sociale, cât şi cele sentimentale. Vă recomandăm să nu începeţi afaceri noi. Vărsător. S-ar putea să |||& aveţi o zi tensionată din cauza divergenţelor cu partenerul de viaţă. Vă recomandăm să amânaţi deciziile importante. A Peşti. Sunteţi nemulţumit şi aveţi tendinţa de a critica pe toată lumea. Vă sfătuim să vă temperaţi, pentru a nu crea neplăceri celor din jur. AGENDA FILARMONICA DE STAT TÂRGU-MUREŞ Astăzi, în Sala Mare, la ora 12 - secţia română, şi la ora 13 - secţia maghiară, va avea loc un CONCERT LECŢIE. Prezintă profesoarele Carmen Mihăescu şi Fülöp Klára. Dirijor: Matei Pop, în program: S. Prokofiev. TEATRUL NAŢIONAL TÂRGU-MUREŞ Compania „Liviu Rebreanu" prezintă astăzi, la ora 21.00, în Sala mică, spectacolul POEZIE ERO...TICA& MUZICĂ ERO...TICĂ. Spectacol unic. TEATRU 74 Prezintă astăzi, ora 19.00, spectacolul GENUL CRIMEI, cu Nicu Mihoc, Monica Ristea, Cristina Toma, Theo Marton, Cătălin Mîndru, regia Cristian Theodor Popescu. Teatrul pentru Copii şi Tineret ARIEL Târgu-Mureş Prezintă astăzi, de la orele 9.30 şi 11.00, la sediu: „Aladin şi lampafermecată” - spectacol pentru copii al secţiei române. 3 afişe, un singur interes... ...cel public, desigur. Adică al... publicului de la cinematograful „Arta", care, venind la film, îşi poate face în acelaşi timp cumpărăturile, prin nepreţuita grijă a unora puşi pe organizat expoziţii, oriunde şi oricând! Interesul nu este doar al publicului de film, deoarece afişele anunţă expoziţii pentru tot „poporul", ce le găsim astăzi la intrarea în cinematograful „Arta" din Târgu-Mureş, singurul cinematograf care nu a fost îngropat încă de „specialişti", de retrocedări. Un afiş care anunţă „Mureş Fashion - zilnic, 19... ianuarie", un banner care anunţă „Târg îmbrăcăminte şi încălţăminte 5 zile" , iar dacă citiţi şi panourile de pe trotuar aflaţi că există „Târgul de primăvară - martie. Mari reduceri de preţuri". Sunteţi nedumeriţi? Ce să se mai înţeleagă?! Ce fel de „târg" se organizează şi de către cine, cât durează minunea promovată până nu demult cu caravana ca fiind „târgul naţional 2009". _____________________________________________ FLORENTIN DEAC^ 26 martie 2010 Fila deS 1846 - I. Heliade Rădulescu lansează în „Curier de ambe secse" proiectul „Biblioteci universale", care prevedea traducerea în următorii 10 ani a circa 230 de lucrări filosofice, istorice, ştiinţifice, politice, literare, etc., plan ce n-a putut fi realizat din cauza evenimentelor politice care au urmat. 1859 - începe Conferinţa de la Paris a reprezentanţilor Puterilor Garante, care recunosc oficial, la 01.04.1859, dubla alegere a lui Al. I. Cuza ca domnitor în Muntenia şi Moldova. 1881 - Domnitorul Carol I al Principatelor Române este proclamat primul rege al României. 1918 - Are loc, la Roma, Congresul naţionalităţilor asuprite din Austro-Ungaria, care adoptă o moţiune prin care se cerea recunoaşterea dreptului fiecărei naţiuni de a se constitui ca stat naţional independent sau de a se uni cu statul naţional existent. 1923 - Parlamentul României votează Constituţia României Mari, promulgată prin decret regal la 28.03.1923, una dintre cele mai avansate şi democratice constituţii din Europa acelui timp. 1975 - A intrat în vigoare Convenţia privind interzicerea perfecţionării producţiei şi stocării armelor bacteriologice (biologice) şi a toxinelor şi distrugerea lor. Convenţia a fost semnată la 10.04.1972. 2003 - România a semnat, la Bruxelles, Tratatul de aderare la NATO. Cugetarea zilei: „Iubeşte cu adevărat cel ce tremură când îşi mărturiseşte dragostea. "(Sir Philip Sidney) . La Sângeorgiu de Pădure Ziua Francofoniei La Centrul de Documentare şi Informare al Grupului Şcolar Sângeorgiu de Pădure s-a desfăşurat, recent, Ziua Francofoniei. Organizată sub îndrumarea profesoarei de Limba franceză, Cociş Krisztina, activitatea a debutat cu vizionarea unui film despre tragedia din Haiti, ţară membră a statelor francofone. Fundalul muzical a fost unul adecvat celor întâmplate în 12 ianuarie 2010. Răspunsul la întrebarea „Ce este francofonia?", a fost dat de eleva din clasa a XI-a A, Mureşan Teodora, care a ţinut o expunere în Limba franceză, cu traducere simultană înLimba română, în cadrul manifestării, ce a avut loc la Grupul Şcolar Sângeorgiu de Pădure, despre muzica francofonă, începuturile şi istoria ei a vorbit profesoara de muzică Berecki Klara. Elevul Galiţ Robert, din clasa a IX-a A, a prezentat un film despre Franţa. Expoziţia de cărţi în Limba franceză şi expoziţia de grafică despre locuri din Franţa, realizate de elevii din clasele VI-XI şi afişate în sala de lectură a bibliotecii, au întregit viziunea despre francofonie, care are în total 56 de ţări membre şi 14 ţări pregătite de aderare. LETIŢIA BOTA Foto: SZÉKELY FERENC)