Cuvântul Liber, septembrie 2010 (Anul 22, nr. 172-193)

2010-09-16 / nr. 183

CUVÂNTUL JOI, 16 SEPTEMBRIE 2010 'htcefeut de an^cotw Ca Şcoala tgenenala nr. 7 eUn 7ârt^1illurie& Festivitatea de deschidere a anului de învăţământ la Şcoala Generală nr. 7 s-a desfăşurat în prezenţa reprezentanţilor bisericilor istorice ortodoxe - părinte Berbecar Valentin - şi a bisericii reformate -preotSzabó László, în anul şcolar 2010-2011, unitatea noastră funcţionează cu 30 de clase, cu un total de 610 elevi, la cursuri de zi. Suntem o şcoală incluzivă pentru toţi elevii de vârstă şcolară, asigurând şanse egale în procesul de predare-învăţare-educare-evaluare, începând cu acest an școlar, postul de director adjunct este ocupat de domnul Andreica Gheorghe, profesor de matematică. ANDRÁSSY ÁRPÁD, director Foto: KONCZ J. ROBERT 16 SEPTEMBRIE 2010 Filă de calendar Zile trecute: 258 Zile rămase: 107 Soarele răsare la: 7.05 Soarele apune la: 19.36 Ortodox: Sf. Mare Muceniţa Euftimia; Sf. Muceniţa Meletina Greco-catolic: Sf. M. Eufemia Romano-catolic: Sf. Corneliu, pp. m. şi Ciprian, op. m.; Ludmila Zodia, Fecioară (23 august - 21 septembrie) 1736 - A murit fizicianul german Gabriel Daniel Fahrennheit, unul dintre fondatorii termometriei; a inventat termometrele cu alcool (1709) şi cu mercur (1714), precum şi scara termometrică ce-i poartă numele (n.24.05.1686). 1836 - Domnul Ţării Româneşti, Alexandru Ghica, instituie ca monedă a ţării, leul, unitate teoretică de cont având curs fixat la 60 de parale. 1868- Se deschide, la Sibiu, primul Congres naţional-bisericesc al românilor ortodocşii Transilvania şi Ungaria; se adoptă Statutul organic, care consfinţeşte principiile fundamentale ale autonomiei Mitropoliei ortodoxe române din Transilvania şi Ungaria. 1880 - înfiinţarea Societăţii farmaciştilor din România. 1957 - S-a născut Anca Parghel, interpretă şi profesoară româncă de jazz (d. 2008). 1976 - A intrat în funcţiune prima platformă românească de foraj marin. 1996 - Miniştrii de externe ai României şi Ungariei, Theodor Meleşcanu şi László Kovács, semnează la Timişoara tratatul bilateral de prietenie şi bună vecinătate, Tratatul de la Timişoara. 2004 - A fost adoptată Legea nr. 390 privind instituirea unei sărbători care să celebreze aderarea România la NATO: „Ziua NATO" ce va fi aniversată anual în prima duminică a lunii aprilie. Cugetarea zilei: „O femeie, dacă-şi dă osteneala, poate păstra un bărbat cu o condiţie: să-l iubească. Numai dragostea poate inventa mijloace de convingere. Dragostea sau şantajul. "(Ileana Vulpescu) Bfiss- mureşeni Kemendi Lia Elisabeta O cuprinzătoare biografie ne-a prezentat Kemendi Lia Elisabeta, cu date esenţiale din viaţa şi activitatea profesională a dascălului de astăzi. Ca şi soţul ei, Kemendi Karol, tot profesor, Lia Elisabeta, născută Andriţoiu, a avut parte şi de bucurii, şi de insatisfacţii în viaţă, de altfel inerente fiecăruia dintre noi. Viaţa e ca şi dragostea: îţi produce bucurie, dar şi suferinţă! Revenind la biografia celei despre care este vorba în aceste rânduri, precizăm că actul de naştere al ei este datat 5 decembrie 1957. La Sângeorgiu de Pădure au adus-o pe lume părinţii Ştefan, pilot de aviaţie, şi Ileana Andriţoiu, infirmieră la spitalul din localitate. Spune printre altele că „regimul comunist mi-a marcat profund copilăria, nu se întâmpla nimic, timpul parcă era comprimat" nu aveai acces la trecut şi viitor". Dar, iată, că la vârsta de cinci ani, Lia Elisabeta Andriţoiu şi-a consumat energia organizând spectacole cu copiii de pe stradă, spectacole care aveau loc în grădină, publicul fiind alcătuit din părinţi şi prieteni. „Vindeam şi bilete, apoi savuram cu toţii delicioasa îngheţată de la cofetărie, cumpărată cu banii adunaţi". Când a împlinit nouă ani s-a prezentat la examenul pentru accederea la Şcoala de Arte şi Coregrafie din Cluj. „Din acea clipă am simţit că viaţa mea poate să aibă alt sens, libertate de exprimare prin mişcare". între 1967-1976, deci timp de nouă ani, a avut experienţa multor examene şi spectacole la Opera din oraşul de pe Someş, organizate de Şcoala de Balet. Şi-a continuat studiile la Academia de Arte din Bucureşti, cursuri fără frecvenţă, fapt care i-a dat posibilitatea să lucreze în paralel cu studiile. Prin repartiţie ministerială a funcţionat ca profesor coregraf la Şcoala Populară de Artă din Târgu-Jiu, fiind în acelaşi timp şi profesor la Clubul Sportiv din oraş, secţia gimnastică sportivă. La acel club l-a întâlnit pe actualul ei soţ, Kemendi Karol. Se reîntoarce la Târgu-Mureş, unde locuiau părinţii Liei şi unde şi-a petrecut copilăria. Soţii Kemendi nu au primit post în Târgu-Mureş (aşa erau instrucţiunile vizaţi de cei veniţi din alte judeţe), şi ca atare s-a angajat pe post de confecţioner încălţăminte. Cu banii împrumutaţi de la stat, soţii Kemendi şi-au cumpărat un apartament, o cameră transformând-o în sală de balet. Acolo, în 1982, a înfiinţat Ansamblul de balet „ARABESQUE", care are participări la diferite concursuri de dans clasic, cum au fost prestigiosul Festival „Carole" de la Piteşti, concursul naţional de dans de la Constanţa. Rezultatele fiind evidente în plan profesional, Inspectoratul Şcolar al judeţului Mureş i-a oferit post de profesor coregraf la Clubul Copiilor din Târgu- Mureş. Cu elevii de la acest club a câştigat multe premii, a răspuns la toate solicitările primăriei municipiului Târgu-Mureş în organizarea de activităţi cu copii şi pentru copii. Ansamblul de balet „Arabesque" a rezistat timp de 30 de ani şi a atras multe generaţii în această artă. Elevi de-ai profesoarei Kemendi Lia Elisabeta studiază la şcoli superioare din ţara noastră şi străinătate, ca de pildă: Georgiana Grama, Daiana Pop, Tökes Ioana, Kiss Kinga, la Cluj-Napoca; Cristina Iuşan, la Bucureşti; Valter Noémi, în Austria; Otilia Giurgiu, în Chicago. De asemenea, fiica ei, Kemendi Lia, a studiat la şcolile de balet din Cluj-Napoca, Budapesta, la Academia Internaţională din Paris, Royal Ballet din Londra, Chicago ballet school şi la Şcoala de Balet din Belgia; a dansat la Opera din Bucureşti, la cea din Italia, iar acum este balerină la Frierichstadt Palace Theatre din Berlin. Cealaltă fiică, Anamaria Gălăţean, este profesor de engleză la Gimnaziul „Dacia" din Târgu-Mureş. Să mai notăm că Kemendi Lia Elisabeta este membru fondator al Fundaţiei „ARABESQUE", membru al Asociaţiei Franco-Române (Amitie Franco-Roumain) şi al Asociaţiei Internaţionale AID-UNESCO, cu sediul la Paris. Profesoara de balet Kemendi Lia Elisabeta se simte fericită atât în viaţa profesională, cât şi în cea familială. O familie cu trei dascăli mureşeni! Prof. SIMION BUI DORIN BORDA HOROSCOP) Berbec. Astăzi nu este indicat să vă întâlniţi cu prietenii şi cu rudele. Starea dumneavoastră de agitaţie ar putea să le strice şi lor buna dispoziţie. Taur. Nu sunteţi mulţumit de nimic şi simţiţi nevoia să faceţi o schimbare în viaţa dumneavoastră. Păstraţi-vă calmul! în caz contrar, riscaţi să declanşaţi o ceartă. Gemeni, în prima parte drorap a zilei, deveniţi irascibil din cauza lipsei banilor. în jurul prânzului, vă întâlniţi cu un prieten care vă împrumută suma de bani de care aveţi nevoie. Rac. Se pare că şeful ierarhic este nervos şi reuşeşte să tensioneze atmosfera de la locul de muncă. Păstraţi-vă calmul şi evitaţi discuţiile în contradictoriu cu colegii de serviciu! Leu: Nu este o zi bună pentru feme■ a porni o nouă afacere şi nici pentru întâlniri cu prietenii. Starea de nervozitate vă poate face să aveţi reacţii necontrolate faţă de persoanele apropiate. Fecioara, în prima parte a zilei s-ar putea să aveţi divergenţe cu partenerul de viaţă din cauza unor probleme financiare. O cunoştinţă vă solicită returnarea unui împrumut pe care vi l-a acordat Balanţă. Sunteţi nemulţumit pentru că aveţi impresia că munciţi prea mult, iar munca depusă nu este apreciată la adevărata ei valoare. N-ar strica să fiţi mai modest. Scorpion: Nu este o zi favorabilă întâlnirilor de afaceri, însă relaţiile cu partenerul de viaţă sunt bune şi puteţi petrece momente plăcute împreună, într-o excursie sau în vizită la rude. Săgetător. Simţiţi nevoia să faceţi schimbări în cămin şi sunteţi tentat să cheltuiţi o sumă mare de bani. Fiţi prudent în luarea deciziilor pe plan financiar! Capricorn, în cursul dimineţii s-ar putea să fiţi nervos din cauza dificultăţilor pe care le întâmpinaţi pe plan profesional. Totul se rezolvă în scurt timp cu ajutorul colegilor de serviciu. Vărsător. Sunteţi bine dispus şi optimist încercaţi, totuşi, să nu vă detaşaţi prea mult de problemele persoanelor apropiate! Riscaţi să fiţi greşit înţeles şi chiar să vi se facă reproşuri. k ^ Peşti. Relaţiile parteneriale parcurg o perioadă favorabilă. La locul de muncă, însă, nervozitatea vă predispune la greşeli. 0 Joi 16 septembrie Ziua Internaţională a Stratului de Ozon » După descoperirea, în 1985, a găurii din stratul de ozon de deasupra Antarcticii, guvernele a 120 de ţări au înţeles că protejarea stratului de ozon este o urgenţă şi au decis semnarea Protocolului de la Montreal pentru a se angaja în lupta împotriva tuturor produselor care-l distrug. Pentru a sărbători ziua de 16 septembrie 1987, când a fost adoptat Protocolul de la Montreal privind substanţele care epuizează stratul de ozon, aceasta a fost declarată de Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu Ziua Internaţională a Stratului de Ozon. Ozonul reprezintă pătura gazoasă situată deasupra Pământului, cu rol în absorbţia razelor ultraviolete, fiind singura protecţie naturală împotriva radiaţiilor cosmice. Cea mai mare cantitate de ozon, aproximativ 90 la sută, se constituie în stratul cuprins între 8-18 kilometri, foarte fragil, sub forma unei fâşii de numai 3 mm în jurul Pământului. Acest filtru foarte fin reţine radiaţia ultravioletă biologic nocivă care se îndreaptă spre suprafaţa Terrei. Concentraţia maximă se află la aproximativ 30 km înălţime, în stratosferă, unde formează „pătura de ozon esenţială" menţinerii vieţii. Ozonul se formează prin acţiunea razelor solare asupra oxigenului, ce se desfăşoară de câteva milioane de ani, iar compuşii naturali de azot din atmosferă se pare că au menţinut concentraţia de ozon la un nivel stabil. Distrugerea ozonului stratosferic, cu efectele potenţiale asupra radiaţiei UV-B la nivelul solului, constituie o caracteristică atmosferică la scară globală. Valorile de ozon total exprimate în unităţi Dobson şi intensitatea radiaţiei UV-B sunt măsurate de staţiile Institutului Naţional de Metrologie şi Hidrologie Bucureşti. Efectele fenomenului de „erodare" a stratului de ozon afectează viaţa de pe Terra prin: apariţia malformaţiilor şi a bolilor ereditare, caricere de piele şi ale glandelor endocrine, slăbirea sistemului de apărare a organismului, perturbări în procesul de fotosinteză cu implicaţii în scăderea calităţii ecosistemelor, reducerea fitoplanctonului şi scăderea rezervei de peşte, favorizarea efectului de seră. Consecinţele ireversibile ale diminuării stratului de ozon, nu numai la polii Pământului, ci şi în zone intens populate, atât asupra ecosistemelor terestre, acvatice, asupra sănătăţii populaţiei, au condus la necesitatea unui efort concertat la nivel global. A fost instituit Regimul internaţional al ozonului, din care fac parte 176 de ţări. Echilibrul stratului de ozon este tot mai periclitat de emisiile de substanţe de natură antropică, cum sunt hidrocarburile fluoroclorurate şi/sau bromurate, tetraclorura de carbon, bromura de metil, diverse substanţe cu utilizări în agricultură sau industrie. Diminuarea stratului de ozon rămâne una din problemele majore cu care se confruntă omenirea în mileniul trei, cu privire la mediul înconjurător. Prof. NICOLETA BOTA