Cuvântul Liber, august 2011 (Anul 23, nr. 150-171)

2011-08-02 / nr. 150

CUVÂNTUL MARȚI, 2 AUGUST 2011 Strigarea Toboşarului, la final de festival Eminenţi nobili, înţelepţi dregători, viteji şi mândri cavaleri ai ordinelor atâtor cetăţi, veniţi din zările lumii, purtând ca blazon, pe lângă daruri alese, salutul de pace, gând curat şi bună prietenie! Dragi actori, minunaţi cântăreţi, saltimbanci, mânuitori de păpuşi, menestreli, frumoase şi plăcute domniţe, truveri, visători trubaduri, mânuitori de penel în arta picturii, meşteşugari iscusiţi în toate lucrurile de trebuinţă, dragi oaspeţi veniţi şi primiţi cu drag în oraşul cetate Sighişoara, cetate ridicată la rang de capitală al unui străvechi timp medieval şi nu în ultimul rând dragi locuitori ai nepreţuitului oraş Sighişoara! De cum se lasă văzut licărul stelelor, iar păcura nopţii îmbracă înaltele turnuri, ne apropiem de sfârşitul celei mai frumoase poveşti ce-şi are obârşia cu mai bine de 19 ediţii în urmă, când sfatul înalt al oraşului a hotărât ca, în frumoasa şi mândra cetate Sighişoara, pentru cinci zile dinspre sfârşitul lui iulie, să aibă loc o mare sărbătoare medievală, iar cetatea împodobită cu flamuri să devină locul de întâlnire al tuturora, aducând acele vremuri apuse spre desfătare de înaripat simţământ. înainte de a stinge feştila atâtor turniruri în care iubirea domniţelor a fost câştigată prin turniruri nevărsătoare de sânge, se cuvine să le mulţumim organizatorilor pentru purtarea de grijă acestui festival, mai cu seamă, Primăriei municipiului Sighişoara, domnului primar Ioan Dorin Dăneşan, Asociaţiei turistice Sighişoara, diferiţilor parteneri, purtătorilor de veşti media şi Tv. Aducându-i omagiile şi gratitudinea noastră celui care prin iscusinţă şi dăruire neostoită ne-a purtat, în aceste zile de faimă, pe străduţele visării în lumea lui „Merlin" eroul lumii medievale, nimeni altul decât viteazul nobil cavaler conducător pe deasupra al Ordinului Lup, directorul artistic al acestui festival, nobilul cavaler Liviu Pancu, mulţumindu-i pentru strădania în a crea şi a ne purta spre o lume în care iubirea de oameni, curajul, morala bunlui-simţ, dăruirea de sine sunt ridicate la rang de virtute. Odată cu intrarea în vintrea nopţii, feştila flăcării acestui festival va sta în veghere până la anul, când, cu voia bunului Dumnezeu, va lumina, prin strălucirea-i nepieritoare, zările lumii. Prin îndrituirea pe care o am, ca „Toboşar al Cetăţii", purtător de ştiri prin strigare, în numele frumosului oraş, vă mulţumesc pentru purtarea aleasă şi iubirea pe care i-o arătaţi, dorindu-vă, ca soli ai acestei binecuvântate cetăţi, întorşi la casele domniilor voastre, să duceţi cu voi toată prietenia, gândurile bune, gratitudinea şi dragostea noastră, spunându-le şi altora despre acest loc unde domnesc pacea, buna învoire, respectul şi iubirea de semeni. Străduinţa noastră să ne revedem la anul, gândindu-ne de pe acum cu ce v-am putea bucura şi mai mult inimile, punând în lumină acele vremi în care simplitatea, respectul cuvântului dat îşi aveau rostul, retrăind acel aer medieval în care visarea o poţi atinge cu mâna. Şi cum ediţia a XX-a a Festivalului medieval va fi una jubiliară, cu siguranţă, sărbătoarea va fi pe măsura aşteptărilor, poftindu-vă de pe acuma la acele zile de sărbătoare din anul ce vine. Dar, până atunci, în drumurile domniilor voastre, ori de câte ori veţi avea ocazia să ne treceţi prin preajmă, rogu-vă, nu ne ocoliţi, fiţi-me oaspeţi! Eu, preaplecatul Toboşar al Cetăţii, cu aceeaşi iubire şi respect cuvenit, vă voi întâmpina la porţile cetăţii cu acelaşi ospitalier salut, zis în mai toate limbile pământului, urându-vă cu îmbrăţişare frăţească BUN VENIT! Şedere plăcută la Sighişoara! Fie ca frumuseţea acestui loc încărcat de istorie şi sacră trăire să vă lumineze căile vieţii oriunde destinul vă poartă! Am zis!! DORIN STANCIU, Toboşarul Cetăţii SIGHIŞOARA: Mi-e tare dragă Sighişoara! Când vin aici, vara, îmi fac timp să stau la o şuetă cu amicii, pe o terasă, undeva la poalele Cetăţii, sau să mă plimb prin Cetate, de la Turnul tăbăcarilor la Şcoala de muzică, sau de la Scara acoperită la Casa cu cerb, Casa veneţiană sau Turnul cu ceas. ...Stau pe o terasă, în apropierea Turnului cu ceas. Un ceas contemporan cu Evul Mediu. Şi cu noi, postmoderniştii. Ceasul, mărturie deopotrivă, a trecutului, dar şi a prezentului, arată ora 10.30 a.m. Nu este un „ceas cu dată", dar pe un cadran ascuns văd că m-am întors în timp, ca într-o teleportare, în vremuri demult apuse. Pluteşte în aer un parfum discret, răspândit de batistele fluturate de frumoase prinţese, doamne şi domniţe, zâmbind enigmatic, promiţător, graţios, în semn de răspuns la saluturile cu adânci reverenţe ale falnicilor cavaleri. MEINE LIEBE! ...Mă-ntorc în...prezent şi ceasul arată 10.30 a.m., într-o dimineaţă de vară a începutului de mileniu trei, anno Domini 2011. Şi, totuşi, suntem (am rămas sau ne-am întors) în Evul Mediu! Contemporani cu el! Când scriu aceste rânduri este în plină desfăşurare Festivalul „Sighişoara medievală 2011" ( 27- 31 iulie), ajuns la a XIX-a ediţie. Străvechiul burg medieval se bucură, de câţiva ani buni, de veri incandescente spiritual cu mai multe „focare" de căldură şi lumină venite din arte, din cultură. în această vară a fost până acum Festivalul de Film (23-26 iunie), o adevărată Gală a filmului românesc performant. Urmează, între 1 şi 14 august, Festivalul Academia Sighişoara, festival internaţional al muzicii şi artelor vizuale. Nici nu se încheie bine acest festival şi, în 19 august, debutează ediţia a X-a (19-27 august) a Festivalului Proetnica, un proiect cât se poate de actual şi de european, multiculturalismul, unitate în diversitate, „mereu diferiţi, mereu împreună", în Europa unită în care trăim. Participă şi se exprimă în limbajul comun al artelor reprezentanţi ai etniilor trăitoare în România. Titlul în germană este un semn de iubire şi de respect pentru etnicii germani care au lăsat pecetea civilizaţiei, a culturii lor de-a lungul (con)vieţuirii pe aceste meleaguri româneşti. Noi, mureşenii, ne putem mândri că avem, şi noi, „Sibiul" nostru, capitala mureşeană a culturii! Sighişoara, brand naţional, dacă amintim că, în decurs de doar două luni, Cetatea a găzduit, găzduieşte, va găzdui 4 mari manifestări culturale, Festivalul filmului(23-26 iunie), Festivalul de Artă Medievală (27-31 iulie), Festivalul de Muzică academică (1-14 august), Proetnica (19-27 august). Animată sau nu de zeci de mii de turişti, participanţi la evenimente culturale, Cetatea Medievală Sighişoara este oricând de vizitat, nu doar estival, nu doar în festival, pentru că Sighişoara este un loc al tuturor timpurilor şi anotimpurilor Culturii. în pragul toamnei, când se va încheia „stagiunea" festivalurilor, liniştea patriarhală se va aşterne, vălurind uşor, peste, străvechiul burg, sporindu-i farmecul. în Sighişoara mileniului trei convieţuiesc, fericit, Evul mediu şi postmodernismul! Se simte şi aici aerul european - occidental 2011, dar şi izul parfumurilor fine, aduse din Apus, ori cu corăbii din Orient, spre a fi dăruite de cavalerii îndrăgostiţi iubitelor domniţe. Contemporan cu Evul mediu şi cu postmodernismul, şi ca tot romanticul care (se) respectă, plecăciune, cu adâncă reverenţă, doamnelor şi domniţelor, salut cavaleresc domnilor şi domnişorilor, de aici, de pe terasa de lângă Turnul cu ceas, unde vă aştept şi pe domniile voastre, să stăm la o şuetă, în faţă cu o cupă de nectar, ori cu un pocal de vin, sau coniac de Apold. Dar, ce muzică frumoasă se aude la porţile Cetăţii ? Ascultaţi, domniile voastre, şi deschideţi larg porţile Cetăţii şi ale sufletului! „Om bun, deschide-ne poarta/ Dă-ne o coajă şi nu ne goni/ Şi-n schimb îţi vom alina tristeţea/ Cu vesele cântece și ghiduşii"... ION DRAGAN 2 august 2011 Filă de calendar Zile trecute: 213 Zile rămase: 152 Soarele răsare la: 6.06 Soarele apune la: 20.57 Ortodox: Aducerea Sf.întâi Mucenic şi Arhid.Ştefan; Binecredinciosul împărat Justinian Greco-catolic: Aducerea moaştelor Sf. m. arhid. Ştefan la Ierusalim Romano-catolic: Sf. Eusebiu de Vercelli, ep.; Petru Iulian Eymard, pr. Zodia, Leuv (23 iulie - 22 august) 1922 - A încetat din viață Alexander Graham Bell, inventatorul telefonului (n. 3 martie 1847) 1928 - S-a născut academicianul Constantin Maximilian, medic, genetician, membru corespondent al Academiei Române, în 1958 a organizat primul laborator de genetică medicală din România, (d. 11 aprilie 1997). 1936 - Ediţia a XI-a a Jocurilor Olimpice - Berlin, Germania (2 august - 16 august). România a obţinut 1 medalie de argint. 1940 - Stalin semnează un decret abuziv (fără niciun fel de consultare a locuitorilor regiunii) de creare a Republicii Sovietice Socialiste Moldovenească pe o parte din pământul românesc ocupat cu forţa de Armata Roşie. 1969 - Vizita lui Richard Nixon (primul preşedinte american la Bucureşti) în România. 1985- Inaugurarea crucişătorului „Muntenia", construit la Şantierul naval din Mangalia. 1994 - Se promulgă Legea privind asociaţiile salariaţilor şi membrilor conducerii societăţilor comerciale care se privatizează. 1997- La Catedrala greco-catolică „Sfânta Treime" din Blaj sunt depuse osemintele marelui iluminist român Ioan Inocenţiu Micu (Klein), personalitate marcantă a Şcolii Ardelene, aduse de la Roma după 230 de ani de la moartea sa. Cugetarea zilei: „E o nenorocire pentru om să lase în urma lui o pată de întuneric care-i seamănă. " (V. Hugo) HOROSCOP ) Berbec. Aveţi o capacitate de comunicare foarte bună şi rezolvaţi mai uşor toate problemele. Aveţi succes în societate şi în toate activităţile legate de cămin. Taur. Puteţi rezolva o problemă financiară care vă frământă de multă vreme. S-ar putea ca dimineaţa să vi se propună o colaborare. # Gemeni. Este o zi destul de dificilă, în care aveţi multe de rezolvat, Principala problemă s-ar putea să fie de natură financiară, dar vă sfătuim să nu vă faceţi griji. Rac. Dimineaţa sunteţi hotărât să faceţi câteva schimbări în cămin, dar nu sunteţi sigur că partenerul de viaţă va fi de acord. Stabiliţi-vă clar priorităţile şi v-aţi asigurat succesul! Leu. Aveţi şanse de reuşită în orice domeniu, mai ales la examene. Relaţiile sentimentale merg bine, dar vă recomandăm să fiţi mai atent la problemele partenerului de viaţă. Fecioara. Un prieten vă dă de gândit, sfătuindu-vă să vă temperaţi dorinţa de a câştiga bani cu orice preţ. încercaţi să vedeţi şi alte interese decât cele de natură materială! Balanţa. Simţul practic şi dorinţa de schimbare vă ajută să intraţi în afaceri. S-ar putea ca un prieten să vă propună o colaborare aparent profitabilă. Nu vă grăbiţi să promiteţi nimic! Scorpion. S-ar putea să începeţi o nouă etapă, mai ales în plan social sau sentimental. Nu este exclus să demaraţi o afacere. Săgetător. Vi se conturează un plan de afaceri la care vă gândiţi de multă vreme. Dacă mai aveţi dubii, vă sfătuim să apelaţi la o persoană mai în vârstă. Capricorn. Partenerul de viaţă vă impresionează cu un cadou la care nu vă aşteptaţi. Spre seară, vă simţiţi bine împreună, la o ieşire cu prietenii. Vărsător. Colegii de serviciu şi partenerul de viaţă vă apreciază pentru dorinţa de schimbare şi înnoire. Organizaţi-vă cât mai riguros şi nu pierdeţi timpul! Peşti. Relaţiile cu cei din jur sunt foarte bune şi puteţi să încheiaţi contracte sau să semnaţi documente oficiale. Nu uitaţi să vă consultaţi cu partenerul de viaţă în problemele importante! /------------------------------------------------Cea de-a doua ediţie a taberei de sculptură denumită generic TABĂRA LACULUI, şi intrată în circuitul cultural naţional, se va desfăşura în perioada 1-7 august 2011, la Fânaţele Bandului, pe malul lacului Istantău, la 5 km de centrul comunei Pogăceaua, judeţul Mureş, cu participarea a opt sculptori profesionişti din România şi din străinătate. Prezenta ediţie este dedicată în exclusivitate sculptorului Eduard Costin, fostul decan de vârstă al COMUNICAT DE PRESĂ sculptorilor europeni, plecat la stele mai înainte de a-şi împlini visul de a face din această tabără un spaţiu cultural de excepţie. Şi-au anunţat participarea: Ioan Astalus, Radu Ştefan Creţu, Dumitraş Emil, Burtea Cătălin, Mihnea Grigore, Vali Duicu, Vali Soare şi Enis Malik Duran, din Turcia. Lucrările vor fi executate din lemn de stejar, fiecare exemplar având diametrul de peste 1,5 m, iar înălţimea depăşeşte 2,5 m. Sunt trunchiuri de stejar puse la dispoziţia artiştilor de către SC Antrepriza Montaj SRL, condusă de ing. Constantin Husar, amfitrionul Taberei. Tehnica folosită de artişti este „liberă". Atribuirea buştenilor se va face prin tragere la sorţi. Deschiderea oficială va avea loc astăzi, 2 august 2011, ora 16. 0