Cuvântul Liber, decembrie 2011 (Anul 23, nr. 237-256)

2011-12-03 / nr. 238

.MN® SÂMBĂTĂ,3 DECEMBRIE 2011 Plasticianul Kerekes Rares, la Bucureşti 17 » Membru al Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş, tânărul sighişorean Kerekes Rares se prezintă în faţa celor care îndrăgesc arta plastică cu o expoziţie personală. De data aceasta, plasticianul mureşean expune lucrări de picturi pe simezele Galeriei IRECSON din Bucureşti, Calea Victoriei nr. 2. Având ca tematică spaţiul transilvan, de altfel genericul este „Transilvania, între mistic şi medieval", vernisajul expoziţiei are loc marţi, 6 decembrie 2011. (D. B.) ^ La galeria de Artă „ Unirea ”, Târgu-Mureş. ^ Salonul anual de pictură, ediţia a XXXV-a Vernisajul Salonului anual de pictură, ediţia a XXXV-a, are loc astăzi, sâmbătă, 3 decembrie, ora 11, la Galeria de Artă „Unirea" din Târgu- Mureş, a Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş. Iată, aşadar, o tradiţională manifestare expoziţională, care vine să întregească laborioasa activitate în plan artistic a membrilor AAP Mureş, în finalul vernisajului va fi prezentat Catalogul „Tabăra de pictură Târgu-Mureş, 2011",întocmit de Ilarie Gh. Opriş, preşedintele AAP Mureş,Vasile Mureşan şi Iancu Mureşan. (D.B.)________________________^ „Sportivii" de la LPS Târgu-Mureş şi... „lecţia de istorie" Marţi, 29 noiembrie 2011, Centrul de Cultură „Mihai Eminescu" din Târgu-Mureş a fost gazda unui eveniment educaţional şi cultural inedit. Liceul cu Program Sportiv „Szász Adalbert" din Târgu-Mureş (LPS), în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş, au organizat „Lecţia de istorie", dedicată Zilei Naţionale a României. O lecţie de istorie cu totul şi cu totul specială, la care au participat în mod direct 15 licee din Târgu-Mureş, fiecare instituţie şcolară prezentându-şi patronul spiritual prin intermediul unei scenete. Scopul acestei lecţii de istorie interactive, care a avut loc pe scena Centrului cultural, a fost conştientizarea realităţii că prezentul României este suma curajului, talentului, inteligenţei şi muncii unor oameni. Numele unora dintre aceştia sunt purtate, cu mândrie, de unităţile şcolare mureşene: LPS „Szász Adalbert", Liceul de Artă, Liceul Pedagogic „Mihai Eminescu", colegiile „Alexandru Papiu Marian", „Transilvania", „Unirea" şi „Traian Săvulescu", şi grupurile Şcolare „Aurel Persu", „Gheorghe Marinescu", „Avram Iancu", „Ion Vlasiu", „Constantin Brâncuşi", „Traian Vuia", „Electromureş" şi „Emil Dandea". La această acţiune educativă au participat reprezentanţi din partea Prefecturii şi ai Primăriei, IŞJ Mureş,în frunte cu inspectorii şcolari generali şi adjuncţi Dumitru Matei, Viorel Socol, Ilyes Ildikó, directori de şcoli, elevi şi părinţi. Organizatorii activităţii au fost cadrele didactice de la LPS: Csiki Zsolt (director), Camelia Popovici, Nagy Ilona, Ioana Boantă şi Călin Covrig, fiind coordonaţi de inspectorii şcolari de specialitate Gabriel Grozav şi Aurora Stănescu. Evenimentul a debutat cu alocuţiunile rostite de doamna inspector Aurora Stănescu şi directorul Csiki Zsolt. Profesorul de istorie Călin Covrig, îmbrăcat în costum popular, cu o deosebită convingere şi doză de patriotism, a prezentat elevilor de pe scenă, dar şi publicului, o adevărată lecţie-spectacol privitoare la realizarea Marii Uniri. Apoi, fiecare instituţie şcolară din municipiul Târgu-Mureş, prin intermediul echipajului format din elevi, şi-a prezentat, cum a putut mai bine, personalitatea „patronului spiritual". Publicul a avut ocazia de a afla lucruri inedite despre mari personalităţi care au contribuit la promovarea valorilor naţionale chiar şi peste hotare. Impresii... impresii. „în elevul României de azi zace sentimentul patriotic Are nevoie doar de puţin imbold şi, iată, se pot face manifestări, ca cea de astăzi. Sunt bucuroasă că am reuşit să coordonez o asemenea activitate, la care fiecare unitate şcolară din oraşul nostru a prezentat lucruri interesante" (inspector şcolar, prof. Aurora Stănescu). „Sunt mulţumit că am avut sarcina de a organiza acest eveniment. Colegii mei de la catedrele de limba română şi istorie au fost la înălţime. Sunt bucuros că am demonstrat faptul că, la noi, nu se face doar sport, se face şi carte. Drapelul naţional este înălţat la competiţiile sportive la care participă elevii noştri, aducând prestigiu României. Cred că în acest moment am contribuit şi la prestigiul învăţământului mureşean (director LPS, prof. Csiki Zsolt). Text şi foto: prof. CONSTANTIN BOGOŞEL  r: 13 DECEMBRIE 2011 Zile trecute: 336 Zile rămase: 29 Soarele răsare la: 7.52 Soarele apune la: 16.38 Ortodox: Sf. Prooroc Sofonie; Cuv. Ioan Sinaitul; Cuv. Gheorghe de la Cernica Greco-catolic: Sf. Sofoniu, pr.: Sf Xaveriu Romano-catolic: Sf. Francisc Xaveriu, pr. Zodia: Săgetător (22 noiembrie - 20 decembrie) Sărbători: Ziua internaţională a persoanelor cu handicaps Filă de calendar 1860 - S-a încheiat Convenţia telegrafică cu Rusia, prima convenţie internaţională a Principatelor Unite; a intrat în vigoare la 13 februarie 1862. 1861 - Alexandru Ioan Cuza anunţă, cu prilejul deschiderii Camerelor, că „înalta Poartă, precum şi toate Puterile Garante" recunosc Unirea Principatelor. 1901 - S-a înfiinţat societatea „Tinerimea artistică" de către pictorii Ştefan Luchian, Nicolae Vermont, Constantin Artachino, Gheorghe Petraşcu; gruparea milita pentru o artă realistă, pentru subiecte luate din viaţa ţăranilor, a oamenilor de rând. 1920 - Geneva: Este semnat Protocolul privind constituirea Curţii Permanente de Justiţie Internaţională cu sediul la Haga. 1949- Decret privind înfiinţarea Camerei de Comerţ Exterior a României. 1967 - A avut loc prima operaţie de transplant de inimă, efectuată de Dr. Cristian Barnard, în Africa de Sud. 1977 - Au fost inaugurate lucrările de construcţie a sistemului hidroenergetic şi de navigaţie Porţile de Fier II de la Drobeta-Turnu Severin. 2008 - Bombele cu fragmentare au fost declarate oficial ilegale. Circa 100 de ţări s-au reunit pentru a semna un tratat ce interzice bombele cu fragmentare, devastatoare pentru civili. Cugetarea zilei: „Violenţa este arma celor slabi." (Mahatma Gandhi) HOROSCOP Berbec. Pot apărea schimbări neaşteptate între viaţa dumneavoastră. Aveţi prieteni care vă susţin, la fel ca şi familia. Taur. La serviciu, şefii jugiLri vă apreciază ideile. Este posibil chiar să fiţi premiat. Gemeni. Aveţi toate şan- sele să rezolvaţi problemele financiare ale familiei. Sinceritatea vă ajută să vă consolidaţi relaţiile şi să vă faceţi noi prieteni. Bac. Aveţi mai multe întâlniri de afaceri, care se vor dovedi fructuoase. Dimineaţa primiţi o veste bună, din cauza căreia vă schimbaţi planurile pentru mâine. Leu. Este posibil să luaţi o hotărâre importantă şi definitivă, cu privire la ruperea unor relaţii. în viitor, se va dovedi că aţi procedat corect Fecioara. Şefii vă apreciază seriozitatea şi ideile constructive. Nu este exclus să fiţi propus pentru o mărire de salariu. Balanţa. Nu este exclus să aveţi discuţii cu persoana iubită, pentru că acordaţi prea multă atenţie activităţii profesionale. Vă recomandăm să nu neglijaţi problemele partenerului de viaţă. Scorpion. Este m momentul I să vă ocupaţi de situaţia financiară. Partenerul de viaţă vă susţine şi este convins că veţi reuşi.ggjLX Săgetător. Sunt şanse să aranjaţi o colaborare avantajoasă, care să vă aducă venituri considerabile. Capricorn. Profunzimea ideilor şi ambiţia vă ajută în activitatea profesională şi în afaceri. Rezolvaţi cu uşurinţă toate problemele de la serviciu sau din familie. Vărsător. Aveţi posibili fnntilitatea să finalizaţi proiecte de îndrăzneţe, mai ales în domeniul afacerilor. Sunt şanse mari să evoluaţi pe plan profesional şi social. A Peşti, în prima parte a zilei, este posibil să aveţi find mici dificultăţi în cămin. Cu o vorbă bună sau un mic cadou, puteți dezamorsa o situaţie tensionată. m Poliţia mureşeană, prin structura de prevenire a criminalităţii, şi Asociaţia Naţională a Surzilor din România - filiala Târgu- Mureş, au iniţiat, în acest an, Proiectul „Un plus de informare înseamnă un plus de siguranţă". Principalele activităţi derulate au presupus întâlniri cu membrii comunităţii persoanelor cu deficienţe de auz, în care s-au dezbătut problemele cel mai frecvent întâlnite/ formele de criminalitate care ameninţă siguranţa personală, a familiei, cât şi cea a comunităţii. Astfel, în cadrul a cinci astfel de acţiuni, s-a discutat despre prevenirea furturilor din locuinţe, din autoturisme şi buzunare a genţi, violenţa în familie, traficul de persoane, precum şi consolidarea relaţiei comunitate - poliţie şi siguranţa rutieră. Alături de poliţişti, la unele au participat şi specialişti, reprezentanţi ai partenerilor: IEESR - Centrul de Prevenire şi Monitorizare a Violenţei în Familie şi Centrul Regional ANITP Târgu-Mureş, în cursul săptămânii trecute a avut loc întâlnirea pe tema prevenirii traficului de persoane. Alături de scms. Gabriela Stoica - ofiţer de prevenire, a fost invitată doamna Nicoleta Someşan, psiholog la Centrul Regional al Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane. Informaţiile oferite şi exemplele concrete i-au ajutat pe cei prezenţi să conştientizeze riscurile ce apar în viaţa de zi cu zi, precum şi importanţa informării. Fiind la încheiere de proiect, s-a realizat şi o evaluare a impactului activităţilor. Astfel, la finalul ultimei întâlniri s-a realizat un focus grup şi s-au aplicat chestionare de evaluare. Analiza răspunsurilor a relevat faptul că obiectivele au fost atinse. Chestionaţi cu privire la utilitatea informaţiilor transmise în urma activităţilor derulate, totalitatea respondenţilor le-au considerat foarte utile. Referitor la preferinţele faţă de temele dezbătute, cei chestionaţi au optat, în cel mai mare procent, pentru problematica furturilor din locuinţe, aceasta fiind urmată, în ordine crescătoare a preferinţelor, de cea a furturilor din buzunare/genţi şi autoturisme, cea a traficului de persoane şi cea privind violenţa în familie. Cu privire la ajutorul acordat prin derularea proiectului comunităţii din care fac parte, în sensul semnalării şi rezolvării unor probleme cu care se confruntă, toţi respondenţii au scos în evidenţă utilitatea proiectului. De asemenea, privitor la continuarea proiectului pe parcursul anului următor, toate persoanele chestionate au considerat oportun acest aspect. în ceea ce priveşte alte teme sau subiecte pe care beneficiarii proiectului le consideră util a fi dezbătute, drogurile şi corupţia au fost cel mai des menţionate. De asemenea, tot ce apare nou în sfera criminalităţii, orice informaţii pentru protecţia personală şi a bunurilor reprezintă domenii de interes. Iniţiatorii au apreciat că activităţile derulate şi-au atins scopul propus şi vor fi continuate şi în anul 2012. LETIŢIA BOTA^ 2 Informarea persoanelor cu deficienţe de auz