Cuvântul Liber, ianuarie 2012 (Anul 24, nr. 1-19)

2012-01-14 / nr. 10

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 14 IANUARIE 2012 M1 La început , de semestru II şcolar - Interlocutor: prof. SIMION Bill, directorul Colegiului I}aţional„Al. Papiu Marian", Târgu-Mureş - î - lată-mă, în cele dintâi ore ale dimineţii zilei de vineri, 13 ianuarie 2012, în vizită de documentare la Colegiul Naţional „Al. Papiu Marian" din Târgu-Mureş, al cărui director sunteţi. Vă găsesc la... post. Singur-singurel? A, nu, nicidecum. Alături îmi sunt cei de la compartimentul personal didactic auxiliar şi nedidactic, în frunte cu administratorul Dorina Toma, precum şi cu contabilul-şef Anica Floarea. Toţi la post aşa cum spuneţi. Da, fiindcă luni, 16 ianuarie, se reiau cursurile semestrului II, după vacanţa de iarnă. Noutăţi la început de an calendaristic? - în primul rând, trăiesc bucuria că prietenii mei, Marie Gh. Opriş şi dumneavoastră, sunteţi sănătoşi şi putem continua proiectul cultural „Dascăli mureşeni". Să trecem peste acest amănunt de ordin afectiv şi revin cu întrebarea despre noutăţile la unitatea de învăţământ preuniversitar, care se află în al 93-lea an de existenţă. Vă rog să notaţi şi să reţineţi că în perioada vacanţei de iarnă s-au executat lucrări de igienizare totală ale interioarelor a cinci clase, prin contribuţia Asociaţiei de Părinţi a Colegiului şi a comitetelor de părinţi din clasele a IX-a D (diriginte: prof. Cristina Băra), a Vlll-a A (prof. Dumitru Botoş), a Vl-a A (prof. Lucia Bota), a IX-a F (prof. Vasile Sándor), a X-a E (prof. Delia Şandru). De precizat faptul că elevii clasei a IX-a F au achi- * ziţionat un calculator, cu toate • cele necesare. Sălile de clasă sunt • gătite pentru continuarea proce- sului de învăţământ în condiţii • igienico-sanitare. * De altfel, domnule director, la • lucru l-am văzut, într-o clasă, pe • meșterul Alexe Suciu, fiind pe * ultima sută de metri, cum se • spune, cu finisajele. De la dânsul • am aflat că tatăl său, Alexa Suciu, * a fost elev al „Papiului" prin anii • 1948-1950. Pentru semestrul II • școlar, ce se are în vedere, în * ceea ce privește partea de gos- • podărire a Colegiului? • - Reabilitarea totală a fațadei * clădirii Colegiului nostru, mon- • tarea geamurilor termopan din • lemn stratificat, la aceste lucrări * fiind implicat efectiv Executivul • Primăriei, personal dr. Dorin Florea. • - Vă desfăşuraţi activitatea * instructiv-educativă într-o clă- dire de patrimoniu, nu? • -Aşa este. în 2013, vom sărbători * împlinirea a 100 de ani de la inau- • gurarea clădirii care adăpostea, • la început, Liceul de fete romano- * catolic. • - „Papiul" va găzdui în acest • an 2012 vreo manifestare şcolară * de interes naţional? • - Nu suntem cuprinşi într-o • asemenea acţiune şcolară. Dar, în * fiecare an, găzduim Olimpiada • judeţeană de matematică, şi vom • organiza tradiţionala manifestare * „Fascinaţia teatrului". • Sistemul de acces în clădire • implementat are eficienţă? * - E bun, însă persistă încă • absenţele de la ore. • - La ora actuală care sunt cei * mai străluciţi elevi ai Colegiului? • - Avem mulţi elevi buni şi foarte • buni la învăţătură. Dintre ei se * remarcă Sorana Mărgăraş, Mara • Tătar, Rareş Covaci, Iulia Codău, • Diana Socotar, Anca Badiu. * A consemnat DORIN BORDA • „Sărut-mâna, doamna învăţătoare!" ! Aşa o întâmpină, în fiecare zi, cei 13 elevi, pe doamna ELENA ZURGĂLĂU, învăţătoare la clasele 1-4, în satul Botei, comuna Zau de Câmpie. în majoritatea lor, aceşti elevi provin din familii defavorizate, iar doamna învăţătoare le dăruieşte acestora îmbrăcăminte şi încălţăminte, de multe ori şi mâncare. De aceea, elevii ei vin cu drag la şcoală. Probabil îi mulţumeşte astfel lui Dumnezeu pentru fericirea de-a o avea pe nepoţica sa, VASIA, despre care vorbeşte cu atâta dragoste. Doamna învăţătoare nu se laudă cu faptele sale. Fiind membră a Asociaţiei „Femeia Milenilui 3", Filiala Zau de Câmpie, la o adunare generală a amintit, în treacăt, despre acţiunea ei, repetată ,as de an, tot la câteva luni, ca pe o modalitate de a-i aduce la şcoală pe elevii săi. M-am gândit că merită să fie cunoscut şi apreciat gestul său, chiar dacă guvernanţii au făcut din dăscăli „cenuşăreasa bugetarilor". Sunt convinsă că la Ruşii-Munţi, unde s-a născut şi a copilărit doamna învăţătoare, sunt mulţi oameni vrednici, asemenea ei. De 37 de ani, este învăţătoare în comuna Zau de Câmpie, muncind cu aceeaşi dragoste pentru copii. Noi, cei care o cunoaştem şi-i apreciem acţiunile umanitare, în semn de recunoştinţă, ne alăturăm elevilor săi, spunându-i: „Sărut-mâna, doamna învăţătoare!" SUSANA IURIAN, Asociaţia „Femeia Mileniului 3”, Filiala Zau de Câmpie^ r V. N Zile trecute: 13 Zile rămase: 352 Soarele răsare la: 8.07 Soarele apune la: 17.03 Ortodox: Cuv. Părinţi ucişi în Sinai şi Rait; Sf. Nina, luminătoarea Georgiei; Sf. Ier. Sava, luminătorul Serbiei şi ctitorul sfintei mănăstiri a Hilandarului (Muntele Athos) Greco-catolic: Cuv. m. din Sinai și Rail. Romano-catolic: Ss. Felix de Nola, ep., Bianca, regină Zodia. Capricorn (21 decembrie - 19 ianuarie) . 14 ianuarie 2012 Filă de calendar 03 1819 - S-a născut Dimitrie Bolintineanu, poet român (d. 1872) 1876 - Brevetarea telefonului. La aceasta dată, Alexander Graham Bell și Elisha Gray au depus o cerere de brevet la Biroul pentru brevete din New York, primul la ora locală 12.00, iar al doilea la ora 14.00. Pe această diferenţă s-au bazat cei care i-au adjudecat lui Bell invenţia în procesul ce i-a opus multă vreme pe cei doi inventatori. 1894 - S-a născut Ecaterina Teodoroiu, „eroina de la Jiu", căzută în luptele de la Mărăşeşti (m. 23 august 1917). 1898 - A încetat din viaţă scriitorul englez Lewis Carol (Charles Dogson), autorul celebrei povestiri „Alice în ţara minunilor" (n. 27 ianuarie 1832). 1934 - A murit savantul, medicul şi bacteriologul Ion Cantacuzino, Doctor Honoris Causa al Universităţilor din Atena, Bordeaux, Bruxelles, Lyon, Montpellier, membru al Academiei Române, fondator al şcolii româneşti de imunologie şi patologie experimentală. A pus la punct o metodă de vaccinare antiholerică, cunoscută în istoria epidemiologiei ca „marea experienţă românească de vaccinare" (n.25.11.1863). 1933 - Se instalează guvernul naţional-ţărănesc condus de Al Vaida - Voievod. Cugetarea zilei: „Viziunea fără acţiune este un vis cu ochii deschişi. Acţiunea fără viziune este un coşmar." (Proverb japonez) HOROSCOP Berbec. Ţineţi neapărat să fiţi gospodar şi se pare că reuşiţi. Sunteţi într-o formă fizică foarte bună şi aveţi şanse să terminaţi tot ce vă propuneţi, nume Taur. Dimineaţa simţiţi nevoia să faceţi câteva schimbări prin casă şi aveţi şanse să vă descurcaţi. Trebuie să alergaţi puţin şi să faceţi nişte cheltuieli. Gemeni. Ar fi bine să acordaţi mai multă atenţie activităţilor casnice, chiar dacă vă preocupă chestiunile de afaceri. La serviciu, intuiţia vă ajută foarte mult, dar este indicat să ţineţi cont şi de părerile colegilor. Bac. Aveţi încredere în forţele proprii şi daţi dovadă de spirit de aventură. Vă sfătuim să nu riscaţi prea mult. Este o zi favorabilă călătoriilor în interes de familie, din care vă puteţi întoarce cu mari satisfacţii financiare. Leu. In fine, aveţi resursele JflpW* financiare pentru a face înL * casă schimbările pe care le visaţi. Pentru aceasta, trebuie să mergeţi la cumpărături împreună cu partenerul de viaţă. Vă sfătuim să vă hotărâţi de acasă ce doriţi să cumpăraţi. Fecioara. Puteţi să terminaţi 2, o lucrare în casă, începută acum câteva zile. O rudă mai în vârstă din familie vă ajută financiar, însă încearcă să vă impună ideile sale. Balanţa. Petreceţi prima parte a zilei împreună cu persoana iubită şi cu prietenii. După-amiază sunteţi foarte ocupat cu pregătirile pentru o excursie sau o călătorie. Scorpion. Dacă intenţionaţi să faceţi schimbări în casă, acum este momentul, pentru că vă puteţi baza pe ajutorul celor din jur. Vă recomandăm să nu vă enervaţi dacă cineva din prea mult zel va bate la cap cu tot felul de sfaturi. r 1 I Săgetător. Plecaţi într-o excursie împreună cu persoana iubită. Este chiar indicat să vă desprindeţi de problemele de zi cu zi şi să vă reîncărcaţi bateriile. Capricorn. Este o zi favorabilă activităţilor legate de cămin şi de afaceri. Acum este momentul să vă puneţi ideile în practică, mai ales că beneficiaţi şi de ajutorul familiei. Vărsător. Sunteţi hotărât să ieşiţi din tipare şi începeţi o lucrare complexă, la care vă gândiţi demult. Puteţi să faceţi schimbări importante în casă. De asemenea, faceţi câteva drumuri scurte, în interesul familiei. fc A Peşti. Se pare că aveţi problemele de natură sentimentală şi nu este exclus să deveniţi melancolic. Vă reveniţi după-amiază, când vă dedicaţi activităţilor casnice. ^AGENDA%  TEATRULNAŢIONAL TÂRGU-MUREŞ ! Compania „Liviu Rebreanu" prezintă mâine, 15 ianuarie, la ora 18.00, în Sala mică, spectacolul „Călătorie spre centrul pământului" după Jules Verne. Teatrul pentru Copii şi Tineret ARIEL Târgu-Mureş prezintă mâine, 15 ianuarie, premiera spectacolului pentru copii al trupei române - PRINȚUL GAROAFĂ la ora 11, la sediu. MULŢUMIRI Evenimentul fericit, ocazionat de împlinirea frumoasei vârste de 100 de ani a mamei, bunicii, străbunicii şi stră-străbunicii noastre, Cristina Purcar, ne-a dovedit, încă o dată, că omul simplu şi curat la suflet este apreciat de multă lume. Dr. Dorin Florea, primarul municipiului Târgu- Mureş, a ţinut să o felicite personal pe „Măicuţa Crucită" - aşa cum o alintă cei apropiaţi - la fel ca şi reprezentanţii Asociaţiei Casa de Ajutor . Reciproc a Pensionarilor, ai Uniunii Pensionarilor şi ai mass-media din Târgu-Mureş, cărora le mulţumim, alături de sărbătorită, pentru urări şi gânduri bune. FAMILIA I I I I I I I I I COMUNICAT DE PRESĂ Prefectul judeţului Mureş, Marius Paşcan, mulţumeşte celor cca 2.500 de participanţi la mitingul spontan din seara zilei de 12 ianuarie, în sprijinul SMURD şi al dr. Raed Arafat, pentru faptul că au manifestat paşnic şi civilizat. Având în vedere faptul că Instituţia Prefectului - Judeţul Mureş nu îngrădeşte dreptul la liberă exprimare, dar trebuie să se asigure că legea este respectată, prefectul Marius Paşcan face apel la organizatorii unor adunări publice similare să respecte căile legale, înregistându-se conform Legii nr. 1/1991, privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice, în scris, primarului unităţii administrativ- teritoriale pe a cărei rază urmează să se desfăşoare adunarea. Conform Legii nr.60/1991, cap. V, art. 26, constituie contravenţii organizarea şi desfăşurarea de adunări publice nedeclarate, neînregistrate sau interzise, dar şi refuzul părăsirii locurilor de desfăşurare a acestora, la avertizările şi somaţiile organelor de ordine făcute potrivit legii. De asemenea, prefectul Marius Paşcan atrage atenţia că organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice sunt interzise în imediata apropiere a spitalelor (Cap.I, art. 5), aşa după cum s-a întâmplat în seara zile de 12 ianuarie, când manifestanţii s-au îndreptat către Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu-Mureş. Conform cap. II, art. 7, „organizatorii adunărilor publice vor depune declaraţia scrisă la primăriile municipale, orăşeneşti sau comunale pe al căror teritoriu acestea urmează să se desfăşoare, cu cel puţin trei zile înainte de data desfăşurării acestora, în care trebuie să menţioneze denumirea sub care este cunoscut grupul organizator, scopul, locul, data, ora începerii şi durata acţiunii, traseele de afluire şi defluire, numărul aproximativ al participanţilor, persoanele împuternicite să asigure şi să răspundă de măsurile de organizare, serviciile pe care le solicită din partea Consiliului local, a Poliţiei locale şi Jandarmeriei". Totodată, vă facem cunoscut, conform art. 1 din legea menţionată, că este interzisă şi se sancţionează blocarea căilor de acces, a drumurilor publice, cu excepţia celor autorizate. CANCELARIA INSTITUŢIEI PREFECTULUI