Cuvântul Liber, septembrie 2012 (Anul 24, nr. 170-190)

2012-09-12 / nr. 177

CUVÂNTUL MIERCURI, 12 SEPTEMBRIE 2012 Accident rutier pe E-60 în data de 11.09.2012, la ora 07.18, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Horea" al judeţului Mureş a fost anunţat de producerea unui accident rutier în localitatea Tigmandru din comuna Nadeş, pe drumul european E-60, fiind solicitată intervenţia echipajelor de descarcerare. La faţa locului s-au deplasat un echipaj cu o autospecială de descarcerare, un echipaj cu o autospecială de lucru cu apă şi spumă şi un echipaj cu o ambulanţă SMURD din cadrul Detaşamentului de pompieri Sighişoara, iar din cadrul Detaşamentului de pompieri Tg.-Mureş un echipaj cu o ambulanţă de terapie intensivă mobilă, în momentul sosirii la faţa locului s-a constatat că în accident erau implicate două autoturisme, pasagerii fiind încarceraţi. După efectuarea manevrelor de descarcerare, din cele două autoturisme, au fost scoase cinci victime decedate (doi adulţi şi trei copii) şi o victimă în viaţă (adult), care a fost transportată cu elicopterul SMURD la Unitatea de Primiri Urgenţe din Tg.-Mureş. Inspector-şef, col. dr. ing. DORIN OLTEAN Andrei Marga, propus preşedinte la ICR, Horia Gârbea - vicepreşedinte Andrei Marga şi Horia Răzvan Gârbea au fost audiaţi, ieri, de membrii comisiilor de cultură şi de politică externă ale Senatului, cei doi fiind propuşi să ocupe funcţia de preşedinte, respectiv vicepreşedinte al Institutului Cultural Român (ICR). Propunerile au fost prezentate Biroului Permanent al Senatului de grupul PSD şi PNL, PDL urmând să facă la rândul său o nominalizare pentru funcţia de vicepreşedinte. Prin modificarea legii privind funcţionarea Institutului, prin trecerea acestuia sub controlul Senatului, competenţa numirii Consiliului de coordonare, a celor 21 de membri, trece integral la Senat. Numirea noii conduceri a ICR se face prin votul plenului Senatului, după ce candidaţii pentru ocuparea acestor funcţii sunt audiaţi în comisiile de specialitate. La începutul lunii august, Horia Roman Patapievici şi-a prezentat demisia din funcţia de preşedinte al ICR, gestul său fiind urmat de cel al vicepreşedinţilor Tania Mihăilescu şi Mircea Mihăieş. Patapievici anunţase, la sfârşitul lunii iunie, că întreaga conducere ICR îşi va da demisia dacă Curtea Constituţională va decide că Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 27/ 2012, care prevede trecerea ICR de sub autoritatea preşedintelui sub cea a Senatului, este constituţională. Fostul ministru de Externe Andrei Marga este susţinut de PNL şi PSD pentru a prelua şefia Institutului Cultural Român. Propunerea ca Andrei Marga să fie desemnat la preşedinţia ICR a primit un vot de susţinere din partea conducerii PNL. Ulterior, BPN al PSD a anunţat susţinerea acestei propuneri. Scriitorul şi regizorul Horia Gârbea este preşedintele Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti, care face parte din USR. (M.C.) 12 septembrie 2012 pilă de calendar . 1659 - Oastea Ţării Româneşti condusă de Mihnea al lll-lea cucereşte Giurgiul şi Brăila, începe răscoala antiotomană. 1882 - S-a născut Ion Agârbiceanu, scriitor român, membru al Academiei Române (d. 1963). 1883 - S-a născut dr. Constantin Ionescu-Mihăieşti, microbiolog şi imunolog, organizator, împreună cu dr. Ioan Cantacuzino, al Institutului de seruri şi vaccinuri din Bucureşti (m. 14 aprilie 1962). 1919 - Decret-lege privind înfiinţarea Universităţii Regele Ferdinand din Cluj. Primul rector a fost Sextil Puşcariu. 1919 - Decret-lege dat de Consiliul Dirigent al Transilvaniei pentru reforma agrară şi introducerea votului universal. 1944 - Semnarea, la Moscova, a Convenţiei de armistiţiu dintre guvernul român şi guvernele Naţiunilor Unite prin care se consfinţea starea de fapt a ieşirii României din războiul antifascist şi întoarcerea armelor împotriva Germaniei. 1966 - A fost lansată misiunea Gemini 11. 1990 - La Moscova s-au încheiat discuţiile în format 2+4, în cadrul cărora „puterile aliate" în cel de-al Doilea Război Mondial au renunţat la drepturile speciale instituite după capitularea necondiţionată a Germaniei. 2001 • în premieră mondială, una dintre lucrările esenţiale ale lui Brâncuşi, „Cocoşul salutând soarele", a fost expusă la Muzeul Naţional Cotroceni. Cugetarea zilei: Ce este bunătatea? O frumuseţe pe care o percepi direct cu sufletul. (Al. Vahută)________________________________________---------------------------------------------------------------- 11 Zile trecute: 256 Zile rămase: 110 Soarele răsare la: 6.59 Soarele apune la: 19.44 Ortodox: Sf. Mc. Autonom, Macedonie și Teodul Greco-catolic: Sf. m. Autonom Romano-catolic: Sf. Nume al Măriei. Emilian, ep. Zodia, Fecioară (23 august - 21 septembrie) Berbec: Dacă vi se propune să deveniţi asociat într-o afacere, vă recomandăm să nu vă pripiţi. Astăzi vă cam lipseşte simţul practic şi riscaţi să luaţi decizii greşite. Taur: Sunteţi visător «lip „ şi aveţi tendinţa să neglijaţi probleme importante. Nu este momentul să începeţi activităţi noi, pentru că nu staţi prea bine cu simţul practic. Gemeni: Sunteţi pornit să-i criticaţi pe toţi cei din jur. Vă recomandăm să fiţi prudent şi să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu colegii. Amânaţi călătoriile planificate pentru azi! Rac: Dimineaţa s-ar putea să fiţi confuz şi să nu puteţi lua o decizie importantă cu privire la o afacere. Nu este o zi favorabilă examenelor sau întâlnirilor. Leu: Dimineaţa aveţi de a fir făcut mai multe drumuri scurte, care vă încurcă planurile. Vă recomandăm să amânaţi problemele dificile, care necesită o mare putere de concentrare. Sunteţi cu capul în nori şi riscaţi să nu rezolvaţi nimic. Fecioara: Intenţionaţi să începeţi o afacere, dar astăzi vă lipseşte simţul 4P1 practic. Vă sfătuim să mai aşteptaţi până când veţi vedea totul mai clar. Balanţa: Trebuie să luaţi o decizie importantă pe plan sentimental, dar sunteţi nehotărât. Ar fi bine să ţineţi cont de sfaturile unei persoane mai în vârstă. Scorpion: S-ar putea să constataţi că planurile pe care vi le-aţi făcut pentru azi nu prea sunt realiste. Un prieten vă roagă să îl ajutaţi într-o problemă de afaceri. Puteţi câştiga o sumă importantă. Săgetător: Dimineaţa fraSEJ sunteţi confuz şi s-ar putea să înţelegeţi greşit sfaturile unei persoane mai în vârstă din familie. Nu este exclus să aveţi dificultăţi de concentrare. Capricorn: Vă cam lipseşte simţul practic şi M- ar fi bine să nu vă asumaţi noi responsabilităţi. Nu abordaţi probleme importante, mai ales pe plan profesional sau în afaceri! Vărsător: Dimineaţa nu . yvjh sunteţi prea bine dispus şi nu reuşiţi să vă adunaţi. ***** Vă recomandăm să nu vă asumaţi nici un risc. Astăzi şansa nu este de partea dumneavoastră. Peşti: Se pare că nu prea aveţi spor la serviciu, pentru că sunteţi ameţit şi neîndemânatic. Vă sfătuim să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu şefii şi cu colegii. HOROSCOP ! 0 NOUTATE MEDICALA) ACUM ÎN TG.-MUREŞI Diagnostic medical computerizat ELECTROSOMATOGRAMĂ- DDFAO TRIDIMENSIONAL Reprezintă o metodă revoluţionară de examinare globală a întregului organism. Este RAPIDĂ, NEINVAZIVĂ, NEDUREROASĂ. PERMITE: Analiză completă şi complexă a organelor interne ale corpului, prevenirea bolilor într-un stadiu incipient, un diagnostic neuro-funcţional, controale profilacticeprevenţia şi depistarea precoce a cancerului (onco-profilaxie), consultaţii de expert (second-opinion) pt. cazurile deja tratate. Nu necesită nici probe de sânge, nici radiografii. Diagnosticul se obţine pe loc, detaliat pe fiecare organ, parametrii biochimici, fosfataza alcalină, trigliceridele, LDL colesterol, ionograma, sideremie, echilibrul acido-bazic, nivelul hormonal, stres oxidativ, nivelul energetic global, iar tratamentul se bazează atât pe medicaţia alopată, cât şi pe terapii naturiste. Examinarea şi interpretarea clinică este efectuată de Dr.MERCEA CĂLIN, medic primar chirurgie generală, oncologică, urologie, doctorand în medicină INSTITUTUL ONCOLOGIC CLUJ Programări şi inf.: 0724-240559,0741 029271 E-mail: doctor_mercea@yahoo.com, Web: www.electrosomatograma-sanatate.ro „La Universitatea „Petru Maior”, Investiţia este minimă, iar eficienţa este maximă” Interviu cu prof.univ.dr. CORNEL SIGMIREAN, preşedintele Senatului -- Domnule profesor, trăim într-o perioadă în care examenul de bacalaureat se promovează din ce în ce mai greu. Rezultatele din ultimii doi ani ne dovedesc acest lucru. Ce părere aveţi? - într-adevăr, urmărind cu atenţie evoluţia bacalaureatului din ultimii doi ani, situaţia sistemului de învăţământ românesc nu este una „roză". Aproximativ 600 de absolvenţi de liceu, la nivelul judeţului Mureş, au dobândit diploma de bacalaureat în sesiunea de toamnă, desfăşurată în augustseptembrie 2012. Totuşi, reprezintă o performanţă, mai ales dacă luăm în considerare rata promovabilităţii de 24,81% din totalul candidaţilor care s-au prezentat la examen. Aveţi dreptate. Pentru unii absolvenţi a doua şansă a fost una benefică. Având în vedere faptul că, după sesiunea din vară, mulţi tineri s-au înscris la facultate, care sunt şansele pentru cei care au promovat examenul de bacalaureat în această toamnă să se înscrie la o formă de învăţământ superior?  Universitatea „Petru Maior" din Târgu-Mureş le oferă şansa de a urma studii în regim bugetar, studii gratuite la specializările Istorie, Limbi moderne aplicate şi informatică, în condiţiile în care şcolarizarea devine o povară tot mai greu de suportat de către părinţi, posibilitatea de a urma studii universitare, gratuit, în domenii de mare performanţă reprezintă o mare şansă pentru aceşti tineri. La ce specializări se pot face înscrieri la universitatea unde vă desfăşuraţi activitatea? Universitatea „Petru Maior" dispune de locuri, este adevărat cu taxe, la specializările din domeniul ingineriei. Calculatoare, Tehnologia construcţiilor de maşini, ingineria şi protecţia mediului în industrie, ingineria sistemelor electroenergetice, automatică şi informatică aplicată şi inginerie economică industrială. De asemenea, sunt locuri cu taxă la Relaţii internaţionale şi studii europene din cadrul Facultăţii de Ştiinţe şi Litere, o specializare de mare viitor pentru absolvenţi, având în vedere procesul de globalizare şi internaţionalizare a serviciilor, istorie, Comunicare şi relaţii publice, informatică, Limbi moderne aplicate, specializări cu mari perspective de integrare profesională. Facultatea de Ştiinţe Economice, Juridice şi Administrative pregăteşte specialişti cu înaltă calificare în domeniile economic şi juridic, atât la învăţământul de zi, cât şi la învăţământul cu frecvenţă redusă la specializările Management, Contabilitate şi informatică de gestiune, Administraţie publică şi Drept, precum şi Economia comerţului, turismului şi serviciilor, Finanţe şi Bănci, specializări cu frecvenţă la zi. - în privinţa taxelor, ce ne puteţi spune? - Taxa de şcolarizare pe an, de doar 2.500 lei, este plătibilă în 4 rate. La Universitatea „Petru Maior", investiţia este minimă, iar eficienţa maximă, în condiţiile în care candidaţii şi părinţii iau în considerare cât costă şcolarizarea într-un alt centru universitar, costurile suplimentare de transport, cazare şi masă. Universitatea oferă studenţilor, pe parcursul anilor de studiu, burse de performanţă, merit, studiu, burse sociale, precum şi oportunitatea de a studia un semestru sau chiar un an în străinătate, prin programul de burse ERASMUS. Cei care doresc să studieze la universitatea noastră, pot obţine informaţii suplimentare şi pe site-ul http://admitere. upm. ro Domnule profesor, vă mulțumesc pentru amabilitate și vă doresc multe realizări pe plan profesional, în noul an universitar. A consemnat CONSTANTIN BOGOŞEL