Cuvântul Liber, ianuarie 2013 (Anul 25, nr. 1-21)

2013-01-26 / nr. 18

SÂMBĂTĂ, 20, LUNI, 25 IANUARIE 2013 • ANUL XXV, NR. 1» (5.972) • 12 PAGINI, 1,50 LEI. inii«Ki.»/ DCJPLIClTfîTEfi CLIîSEI POLITICE DIN ROMÂNIfl Potrivit Dicţionarului Explicativ al Limbii Române, duplicitatea înseamnă făţărnicie, ipocrizie, falsitate. La români, această însuşire face parte din zestrea genetică. Nu doresc o retrospectivă în istoria neamului românesc, nici să-mi acuz compatrioţii, aceste însemnări şi-au propus doar să arate cealaltă faţă a societăţii româneşti, faţă mociraşă pe care trebuie să o spălăm cu leşie din cenuşă de fag, pentru a ieşi curaţi în faţa lumii. Nu poţi generaliza că toţi românii sunt duplicitari, poate pe majoritatea dintre noi regimurile politice ne-au obligat să supravieţuim prin diferite compromisuri de care astăzi ne ruşinăm. Mulţi dintre noi am fost membri PCR, la şedinţe ne luam angajamente, ne exprimam adeziunea faţă de politica partidului, iar acasă, închişi în colivia de beton dintr-un bloc cu toate utilităţile, sau în mediul rural, după ce am închis poarta de la uliţă, ascultam posturile de radio „Europa Liberă" sau „Vocea Americii",în majoritatea cazurilor cu emisiuni pline de venin, redactorii acestor posturi fiind, în majoritatea cazurilor, „români" convertiţi în patrioţi duplicitari, din interese financiare, vânzători de conştiinţe pentru 30 de arginţi. Culmea ironiei, majoritatea dintre cei care au aderat de bunăvoie şi nesiliţi de nimeni la PCR erau convinşi de justeţea măsurilor dispuse de conducerea partidului. Mai mult, de multe ori am avut ocazia să ne exprimăm mândria că suntem români. Acest sentiment de mândrie l-am cunoscut pe vremea când preşedintele Nicolae Ceauşescu era primit cu onoruri la curţile regale din lume sau de preşedinţii celor mai puternice ţări din lume. Acel sentiment nu l-am trăit în ultimii douăzeci şi doi de ani. Să-mi fie cu iertare, am mai spus-o şi cu alte ocazii, nu sunt un nostalgic după vremurile apuse, dar atunci trăiam în siguranţă, iar duplicitatea parcă nu era atât de ruşinoasă în comparaţie cu cea de astăzi, manifestată în toate VASILE BOTA (Continuare în pag. a 5-a) Vor renunţa aleşii neamului la avantaje şi privilegii? Propunerea premierului Victor Ponta privind comasarea alegerilor prezidenţiale cu cele europarlamentare, în anul 2014, a stârnit valuri, atât în rândul Puterii, cât şi în Opoziţie. Se vântură speculaţii şi interpretări de tot felul. Mai ales după varianta, de miercurea trecută, a preşedintelui Traian Băsescu, care, în stilul lui şmecheresc, a propus - după o susţinere şi a domnului Crin Antonescu, privind reducerea numărului de parlamentari - alegeri prezidenţiale anticipate, renunţând la cinci luni de mandat, cu condiţia ca, atât şeful statului, cât şi Parlamentul, cu cei 588 de senatori şi deputaţi, să-şi de  SECVENŢA , pună, simultan, demisia, după revizuirea Constituţiei. Reacţia cea mai vehementă, în replică la propunerea lui Traian Băsescu, a avut-o Valeriu Zgonea, preşedintele Camerei deputaţilor: „Da, sunt de acord, dar să-şi dea demisia cei care au intrat «fraudulos» în Legislativ, fără să câştige colegiile!". Concluzia este una, cât se poate de clară: oare a fost, vreodată, un câine care să plece din faţa măcelăriei? E greu să fie lăsat osul de ros. Continuă, și prin această diversiune, pescuitul politic în ape tulburii? LAZAR LĂDARIU tiadă Pagina a 4-a: CALEIDOSCOP 24 ianuarie, la bustul domnitorului Alexandru Ioan Cuza Cu prilejul împlinirii a 154 de ani de la Unirea Principatelor Române, la sediul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Mureş, s-a desfăşurat o festivitate în memoria celui care a fost numit „Prinţul Unirii" - Alexandru Ioan Cuza, singurul bust al domnitorului din judeţul Mureş fiind amplasat în curtea acestei instituţii, lucru deloc întâmplător, cunoscute fiind iniţiativele sale privind reforma Poliţiei din cadrul preocupărilor legate de modernizarea României. Gazda evenimentului a fost chestor de poliţie Valentin Pescari, şeful Inspectoratului de Poliţie Judeţean Mureş, care a rostit şi mesajul poliţiştilor mureşeni. Deschiderea oficială a festivităţii şi intonarea Imnului naţional au fost urmate de un Te Deum. Personalitatea primului domnitor al Principatelor Unite şi al statului naţional, Alexandru Ioan Cuza, figură emblematică a istoriei, a fost marcată prin diverse alocuţiuni ale reprezentanţilor instituţiilor publice: chestor de poliţie Valentin Pescari - şeful IPJ Mureş, Liviu Boar - director al Direcţiei Judeţene a Arhivelor Naţionale Mureş, dr. Dorin Borea - primarul municipiului Târgu- Mureş, Ciprian Dobre - preşedintele Consiliului Judeţean Mureş, Corneliu Grosu - prefectul judeţului Mureş. Totodată, s-a adus şi un elogiu celor care s-au jertfit de-a lungul timpului pentru unitatea poporului român. Festivitatea a continuat cu depuneri de coroane de flori la bustul domnitorului, defilarea Gărzii de Onoare şi tradiţionala Hora Unirii, în care s-au prins toţi cei prezenţi, alături de Leontina Pop (care a interpretat Hora Unirii) şi Nelu Şopterean, cunoscuţi solişti de muzică populară din județul nostru. LETITIA BOTA !) A REVENIT IARNA! Firul zilelor şi nopţilor geroase din această iarnă a fost întrerupt la jumătatea lunii ianuarie. Din 15, minimele din cursul dimineţii s-au apropiat de zero grade, iar maximele zilelor au fost cu plus. Fenomenul a durat exact zece zile. Pe parcursul acestora, zăpada s-a topit aproape complet şi mirosul aerului de primăvară se făcea simţit. Din noaptea din 24 spre 25 ianuarie iarna se pare că revine. Pe parcursul intervalului s-a adunat ceva omăt, 7-8 cm, şi pare că totul s-a schimbat în bine. Albul zăpezii, aşezat ca un covor imens peste toată întinderea, ne face mai bucuroşi, dar şi mai optimişti. Meteorologii noştri locali spun că el nu va creşte prea mult, pentru că ninsoarea va scădea din intensitate, dar se va putea păstra în continuare, pentru că sunt semne certe că în curând va veni şi frigul. Nu prea mare, dar va fi. Orice s-ar întâmpla de acum înainte din punct de vedere meteorologic, puse una peste alta, putem spune că ianuarie 2013 a fost o frumoasă poveste de iarnă. Ce ne va rezerva Măria Sa Februarie, vom vedea. Veştile din partea meteorologilor, care faţă de anii anteriori reuşesc în bună parte să estimeze cu mai mare precizie evoluţia vremii, sunt tot de iarnă autentică. Aşa să şi fie! Pentru că februarie n-are nici măcar 30 de zile şi primăvara oricum e pe aproape. (I.C.) Stimaţi cititori!Nu uitaţi să vă r reînnoiţi abonamentul la cotidianul „Cuvântul liber"! ••••••••••••••••