Cuvântul Liber, ianuarie 2013 (Anul 25, nr. 1-21)

2013-01-24 / nr. 16

r SPORT * SPORT FOTBAL „200% cred că ne vom califica" zice Aurelian Băbuţan ! Această declaraţie a fost făcută la conferinţa de presă care a avut loc luni, 21 ianuarie a.c., de Aurelian Băbuţan, directorul general al echipei din Liga secundă de fotbal, FC Municipal Târgu-Mureş. Şi a adăugat: „Totul depinde doar de noi". Aşadar, la acea întâlnire cu jurnaliştii, prima din acest an, directorul general doar „crede" că formaţia târgumureşeană va reveni în eşalonul prim al ţării noastre, şi că acest fapt stă în puterile „noastre". Păi, de la a crede şi a putea e o cale cam lungă. Totul depinde de... finanţarea jucătorilor, de travaliul lor la antrenamente, în terenul de joc, de implicare şi participare colectivă la îndeplinirea obiectivului propus, acela al accederii în Liga I. Conferinţa de presă a fost iniţiată de Aurelian Băbuţan (revenit la FCM ca director general, că în judeţul Mureş nu se găsea unul mai potrivit!), asistat de Daniel Isăilă, antrenor principal, Cristian Coroian, secund (şi aceştia „stranieri"). Acest fapt denotă că aici, în Mureş, nu avem... valori fotbalistice? Dar, să ne raportăm la tematica conferinţei de presă. Finanţele „ vorbeşte "! Evident, cum era firesc, din tematica conferinţei de presă nu a lipsit partea financiară. „Banii care s-au vehiculat prin presă (nu se zice care anume - n.n.) - spune Aurelian Băbuţan - se vor debloca doar în funcţie de performanţele echipei. Adică, locurile 1-2, care asigură promovarea în prima ligă, şi nu odată, ci în tranşe, conform contractului. Până atunci, clubul trăieşte din prima tranşă de bani încasată de la Oţelul Galaţi, pentru transferul lui Victoraş Astafei şi pe posibila plecare a portarului Dragoş Balauru, suma de transfer fiind de 150.000 de euro... Mai există acordul cu AS Roma, în privinţa jucătorului Claudiu Bumba. Clubul nostru a încasat 75.000 de euro la împrumutul acestuia, restul de 400.000 urmând a fi plătiţi de partea italiană, în cazul în care AS Roma doreşte să-l păstreze. De menţionat însă că 50% din această sumă va reveni formaţiei din Satu Mare, club coproprietar al fotbalistului. în rest, mai există sponsori care ne sprijină cu alimente, fiecare după posibilităţi. Suntem deschişi la orice colaborare cu sponsori care doresc să vină alături de echipă". Punct cu punct... La întâlnirea cu ziariştii, lucrurile au fost punctate cu adevăratelea, inclusiv cele referitoare la situaţia jucătorului Szilágyi Loránd (care a depus memoriu şi dacă va fi declarat liber de contract, drum bun şi...). Pentru a deveni jucător liber de contract, memoriu a depus şi Alexandru Vagner; încă din turul campionatului din lot nu mai fac parte Pascariu, Dâlbea, Bujor, Apostu; şi-au reziliat contractul jucătorii Sfârlea, Poiană, Bunea. Şi la nivelul întregii conduceri tehnice s-a produs o modificare, şi anume: în locul lui Bajkó Ferencz, antrenor secund (plecat la Pandurii Târgu Jiu), a venit Cristian Coroian. Acesta a fost legitimat ca jucător la CFR, „U" Cluj-Napoca, Gloria Bistriţa, FC Naţional. Lotul FC Municipal Sub conducerea lui Daniel Isăilă (antrenor principal), Nicolae Constantin şi Cristian Coroian (ambii secunzi), Fekete Carol (antrenor cu portarii), s-au reunit jucătorii: Balauru, Abraham, Botoşei, Negru, Ilovan (portari), Peteleu, Stancu, Ungur, Nicu, Deaconescu, M. Pop, Gugu, Cucu, Rosenfeld, Vârtic, Pădureţu, Stere, Hanca, Şaim, Precup, C. Ganea, Istrate, Petriş, Al. Dan, Huiban, Cristea, Punosevac, Zăgrean, jucători de câmp. Au lipsit Szilágyi Loránd (învoit) şi portarul Alessandro Caparco (aflat în recuperare după o accidentare). După vizita medicală din zilele de marţi, 22, şi miercuri, 23 ianuarie, jucătorii s-au antrenat (o fac şi în continuare până duminică, 27 ianuarie) pe terenul sintetic de la Stadionul Trans-Sil. Sâmbătă, 26 ianuarie a.c., lotul se reuneşte în cel dintâi cantonament al perioadei de pregătire. Ca apoi, sâmbătă, 2 februarie, de la ora 11, jucătorii să se afle faţă în faţă cu cei de la SESO Câmpia Turzii, într-un meci amical. Noi, toţi, suporteri, simpatizanţi, iubitori ai sportului rege, dorim ca echipa FC Municipal Târgu-Mureş să alcătuiască o adevărată familie, jucătorii ei să se pregătească cât mai bine pentru a îndeplini practic și faptic obiectivul propus de staff-ul tehnic, acela al promovării, în vară, în Liga I. O dorim din toată inima. Mult succes „municipalilor!" DORIN BORDA UVANJIL JOI, 24 IANUARIE 2013 Oră de audienţă Dr. Pokorny László, consilier judeţean, are oră de audienţă pe probleme de asistenţă socială şi de mediu, joi, 24 ianuarie, de la ora 10, la sediul Primăriei din Aluniş. 0 ANASTASIU CRIŞU, NOUL AVOCAT AL POPORULUI ! în plenul reunit al Senatului şi Camerei Deputaţilor, de marţi, 22 ianuarie a.c., candidatul USL la funcţia de Avocat al Poporului, Anastasiu Crişu, a fost acceptat cu 358 de voturi favorabile. La acelaşi scrutin, Gheorghe Iancu, susţinut de PDL, a obţinut 57 de voturi pentru, în timp ce candidatul UDMR, Peter Eckstein Kovács, şi-a anunţat retragerea. Noul Avocat al Poporului, Anastasiu Crişu, s-a născut în anul 1957, este profesor universitar la Facultatea de Drept a Universităţii din Bucureşti şi avocat în Baroul Bucureşti, între 2005 şi 2009, a fost procuror la Parchetul de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, între 2002 şi 2005, a fost procuror general financiar pe lângă Curtea de Conturi a României, între 1990 - 1993, a lucrat ca inspector la Corpul de Control al Guvernului, iar între 1981 şi 1990 a fost judecător şi procuror. Reamintim că, în data de 3 iulie 2012, Parlamentul României s-a reunit în sesiune extraordinară şi l-a revocat din funcţia de Avocat al Poporului pe Gheorghe Iancu, atunci fiind numit interimar Vaier Dorneanu. (L.P.) D-ALE NOASTRE... Truda de geniu a Voievodului Eminescu la întemeierea limbii române moderne ar trebui omagiată de noi în fiecare zi, prin fapte, scriind, vorbind corect şi îngrijit româneşte! Omagiindu-l doar formal, ne îndepărtăm de fond, de „organic", de starea reală de sărbătoare eminesciană de dinăuntrul sufletelor şi conştiinţelor noastre! Sigur că e nevoie şi de festivitate, de ceremonie, sigur că sunt utile la nivelul conştiinţei colective aniversările-comemorările din 15 ianuarie şi 15 iunie, dar fără faptele noastre zilnice de cinstire a limbii române, a Eminescului, toate activităţile-programele omagiale, care se întâmplă de două ori pe an, devin „forme fără fond", vorba lui Titu Maiorescu, a cărui teorie a fost preluată, dezvoltată, printre alţii, şi de Mihai Eminescu. Degeaba sărbătorim naşterea lui Eminescu într-o zi, formal, dacă în restul zilelor, pe fond, schingiuim limba română! Ei, bine, nici anul acesta nu s-a înregistrat un excedent de atenţie acordat de presa scrisă, audio, video, aniversării Eminescului, sărbătorii Culturii Naţionale. Prin ziare, reviste s-a mai găsit câte ceva, desigur, „pe scurt", dar, pe la unele televiziuni, nici atât! Doar politică şi politicale, cu politicianişti, analişti, cancanuri, bârfe, „la greu, frate!". Dacă fondul temelor a fost departe de Eminescu, de Cultura Naţională, măcar forma elucubraţiilor politicianiste sau a celor cu miazme de scandaluri mondene să fi respectat normele gramaticale pe care ar trebui să le cunoască şi să le aplice vorbitorii români de limbă română! Un vorbitor străin de limbă română, Mr. Martin Harris, ambasadorul Regatului Unit al Marii Britanii la Bucureşti, a recitat, cu ocazia zilei Culturii Naţionale Române, poezia lui Mihai Eminescu „Revedere", în limba română! Pronunţia a fost uşor căznită, dar explicabilă, scuzabilă, deci, necondamnabilă, ba chiar încărcată de un anumit farmec! Mi s-a părut uşor „de sus" speech-ul de dinaintea recitării, dar sunt convins că n-a avut, totuşi, încărcătură negativă, în fond, ambasadorul a făcut României un compliment, afirmând că aici încă mai există păduri virgine, păduri curate, ecologice, „ceva unic, valoros şi plin de biodiversitate". Ambasadorul şi-a exprimat sprijinul pentru protejarea pădurilor din România. Subtil, elegant mod de a sugera că, dincolo de vorbe, codrii României, cu precădere cei din Transilvania, se bucură concret de princiara (şi dezinteresata, sperăm noi) atenţie a unui vlăstar... matur şi important din falnicul arbore al respectabilei monarhii, prinţul Charles. Tânărul ambasador, după câte s-a văzut, a ţinut speech-ul „în regie proprie", gândind, construind, rostind frazele în limba română. Demn de respect! Şi recitarea, nu „pe dinafară", ci din cartea „prompter", a fost all right! Cu toată pronunţia precară, dar simpatică! Una din adorabilele pronunţii: „Codrule cu râuri line/Vreme trece, vreme vine/Tu din tânăr precum eşti/ Tot mere...you (!) întinereşti"! Sigur, scriindpovestind eu, aici, momentul, se pierde din farmecul pe care l-aţi simţi chiar dumneavoastră văzând - auzind pronunţia „mereiu" cu accent pe „iu" (you)! Codrule, codruţule, s-a veştejit respectul Işi pentru tine! Rănile primite în războiul fratricid te-au scurs de sevă! Românul, până mai ieri fratele tău, te taie barbar şi te pune pe foc, ori te vinde pe doi bani răi în străinătate, unde ajungi mobilier scump prin casele străinilor! Tu, cel ce odată renăşteai - întinereai în filele cărţilor frumoase, nu mai eşti preţuit, nu mai ajungi pe masa de scris, să te-nfrumuseţeze"cu „scrijelitura" fină a condeiului. Acum totul e pe suport electronic! Azi nu mai e nevoie să ştergem cu pămătuful cărţile (e-boock-urile) şi etajerele (fişierele) bibliotecilor virtuale! Nu ne mai îneacă praful bibliotecilor şi nici mirosul de cerneală tipografică! Am scăpat, şi de datul paginilor, şi de semnele de carte! Semnele de carte sunt din ce în ce mai „subţiri", acolo unde te-ai aştepta mai puţin! S-a scris şi s-a vorbit despre parlamentarii noştri care nu au studii superioare. „D'aia e cum e la noi, că ne conduce nişte a gramaticali care are averi şi maşini şi propietăţi în insulele Maladivei; ăştia are de toate, da'nu e oameni, că nu ţine cu noi, cu oamenii!", îşi mai varsă năduful la o bere câte un politolog de ocazie. Ceva-ceva adevăr e în spusele omului. Nu haina, nu averea, nu şcoala fac din om, om! Dacă ar fi să completeze la sfârşitul mandatului o fişă cu „averea" faptelor făptuite (nu promise!) în folosul comunităţii, mulţi parlamentari cu şcoală multă (sau puţină) ar trece în rubrică, fără să mintă, un 0 mare. 0 înseamnă zero şi nu vine de la Om cu 0 mare! Cu şcoală sau nu, important e omul şi faptele lui în folosul oamenilor!Caracterul! Oamenii trec, faptele rămân. Unele ajung (în) folclor, aşa cum i-a rămas numele lui Dincă Schileru (1846-1918) în cântece populare! l-auzi: „Foaie verde flori de boi/Cine-a fost odată-n Gorj?/ A fost Tudor şi Magheru/Şi-a mai fost Dincă Schileru..." Ţăranul Dincă Schileru (în acte Scheleru), născut în comuna gorjeană Schela, a făcut doar 42 de zile de şcoală, dar a avut o inteligență nativă deosebită. A fost un prosper om de afaceri, comerciant, întreprinzător. în 1883 a făcut primele încercări de captare a petrolului din Oltenia, a descoperit în comuna natală primul şi singurul zăcământ de antracit din România, exploatare aflată azi în conservare. A fost un ţăran cu vederi liberale şi, ei, bine, da, a fost deputat...ţărănist de Gorj în Parlamentul României, neîntrerupt, 37 de ani, între 1879 şi 1916. A ctitorit biserica şi şcoala din Bâlteni. Parlamentarul Dincă Schileru l-a convins pe ministrul Spiru Haret să aloce fonduri pentru construirea şcolii, care funcţionează şi azi, din 21 mai 1911. Neică Dincă, neică Dincă, se-nmulţiră şi cu „case de sticlă" şi cu ibovnică, şi cu alte privilegii „la pachet", dar fără niciun pic de aplecare spre nevoile oamenilor! Se-nmulţiră mârlanii, neică Dincă! Şi ăi cu şcoală, şi ăi fără şcoală.Ce să-nveţe copiii, tinerii, de la ei? Dumneata, neştiutor de carte, te-ai luptat să ridici o şcoală, în care, într-un fel, în fiecare oră de limba română, în fiecare poezie învăţată de elevi renaşte Eminescu, cu care ai fost contemporan! Din păcate, prin multe şcoli, copiii de azi, poate parlamentarii de mâine, scriu în lucrările de bacalaureat cam aşa, despre Eminescu: „Eminescu s-a născut Eminovici între 1850 şi 1889 şi a vrut să reânvie ca trupa Phoenix după ce Nelu Vulcan ia schimbat numele în «La Familia»“. Eminescu a scris cinci scrisori. Prima dintre cele cinci scrisori este a treia în care se face vorbire despre conflictul de la Rovinari unde Paşa Hayssam şi-a pierdut trei dinţi din faţă. Eminescu o cheamă pe Veronica pe lacul codrilor albaştri ca amândoi să cutremure o baracă. Pentru că Veronica era măritată, Eminescu se iubea cu ea pe la spate". E uşor de anticipat că aceşti copii nu vor şti carte ca Iorga, dar, dacă ajung în Parlament, să facă măcar ce-ai făcut dumneata, neică Dincă, neştiutor de carte, pentru copiii iubitori de lumina din cărţi, să convingă guvernanţii, să pună umărul la ridicarea unei şcoli care să funcţioneze măcar 102 ani, câţi împlineşte anul acesta şcoala din Bâltenii Gorjului! ION DRAGAN