Cuvântul Liber, ianuarie 2013 (Anul 25, nr. 1-21)

2013-01-29 / nr. 19

¡"VANI§ 29 IANUARIE 2013 SPORT • SPORT • SPORT FOTBAL Plecări de la FC Municipal ^ Pare-se, incertitudinile persistă a 6-a a Ligii a ll-a. Conducerea la Fotbal Municipal Târgu-Mureş. Pe site-ul clubului se precizează că alţi doi jucători pleacă, se duc precum cocorii toamna. Este vorba despre Mihai Deaconu şi Claudiu Pascariu, care, din returul campionatului, nu vor mai face parte din lotul echipei din seria FC Municipal Târgu-Mureş, de comun acord cu jucătorii, a decis rezilierea, pe cale amiabilă, a contractelor de joc. Se mai precizează că jucătorul Alexandru Dan revine la formaţia Pandurii Târgu Jiu, de care aparţine de fapt şi de drept, începute pe data de 19 ianuarie 2013, meciurile Cupei pe naţiuni la fotbal continuă să se desfăşoare în sunete de vuvuzele pe stadioane din Africa de Sud. Fireşte, este vorba despre Cupa Africii, ediţia a 29-a, cu echipe împărţite în patru grupe, în pagina SPORT din numărul de marţi, 22 ianuarie, am făcut cunoscute cele dintâi rezultate. Acum le consemnăm pe toate cele care au avut loc din 19 şi până duminică, 28 ianuarie. Grupa A: Africa de Sud - Insulele Capului Verde 0-0, Angola - Maroc 0-0, Africa de Sud - Angola 2-0, Maroc - Insulele Capului Verde 1-1, Insulele Capului Verde - Angola 2-1, Maroc - Africa de Sud 2-2. Grupa B: Ghana - RD Congo 2-2, Mali - Niger 1-0, Ghana - Mali 1-0, Niger - RD Congo 0-0. Grupa C: Burkina Faso - Etiopia 4-0, Zambia - Nigeria 1-1, Zambia - Etiopia 1-1, Nigeria - Burkina Faso 1-1. Grupa D: Coasta de Fildeş - Togo 2-1, Tunisia - Algeria 1-0, Algeria - Togo 0-2, Coasta de Fildeş - Tunisia 3-0. Din Grupa A, calificate în „sferturi" de finală, echipele Africii de Sud şi Insulelor Capului Verde. Cupa Africii La FCM, antrenament, antrenament. Pentru un mare și viitor eveniment? Cantonamente si amicale Până în ziua de 1 februarie a.c., echipa FCM Târgu-Mureş are planificat cel dintâi cantonament de pregătire, la Academia de Sport de la „Weekend". Acest cantonament este urmat de partida amicală de sâmbătă, 2 februarie, ora 11, dintre FCM și Seso Câmpia Turzii. Apoi, după două zile libere, un alt cantonament, de data aceasta în Antalya (Turcia), între 7-20 februarie. Pe data de 2 martie, joc amical cu Unirea Tărlungeni. -------------------------------------------------------------------------------------- Mondialul, în cifre şi date (II) Continuăm periplul nostru fotbalistic început în pagina SPORT (marţi, 22 ianuarie 2013), cu episodul I, despre Campionatul Mondial din toate timpurile. Adică, de la începuturile lui până la cel din Germania anului 2006. De aici încolo, îi vom lăsa pe „urmaşii" noştri să continue o frumoasă poveste despre un sport îndrăgit de milioane şi milioane de spectatori. Dacă vor avea... curajul să se încumete într-o aventură gen „Safari". CHILE 1962. în acest stat din America de Sud, situat de-a lungul coastelor Oceanului Pacific, cu adâncimi de peste 11.000 de kilometri, echipa Spaniei a fost numită ONU. De ce? Fiindcă în lot avea jucători de naţionalităţi diferite. Santamaria era Uruguayan, Di Stefano argentinian, Martinez, Paraguayan, Puskás, ungur, în Chile, naţionala de fotbal a Braziliei ea câştigat Mondialul, cu nouă jucători, din cei 11 aflaţi şi la ediţiile din Suedia (1958), Anglia (1966), în Chile a fost, zice-se, cea mai violentă ediţie a Campionatului Mondial. 91 de jucători au suferit accidentări, unii dintre ei având picioarele rupte. Tot atunci, trofeul Juels Rimet a fost furat la Londra. Din fericire, el a fost găsit după 15 zile de căutări, de un câine. Portarul echipei Mexicului, Antonio Carvajal, a fost prezent la a cincea ediţie a Mondialului de fotbal, MEXIC 1970. La această competiție fotbalistică s-au operat schimbările de jucători, s-au introdus cartonaşele galbene şi roşii, fără însă să fie vreo eliminare. De asemenea, a fost primul campionat cu meciuri transmise în lume la TV, color. Alte date. Brazilienii: Mario Zagallo a câştigat trofeul ca jucător (1958 şi 1962) şi în Mexic, dar ca antrenor. Pele a câştigat trei din cele patru ediţii ale CM la care a participat, iar germanul Franz Beckenbauer a evoluat contra Italiei cu un braţ pus în ghips, după o luxaţie la umăr. GERMANIA 1974. Revenind în Europa, vom spune că „Portocala mecanică" a fascinat prin jocul său fabulos, chiar dacă a fost învinsă în finală, în Germania, trofeul oferit învingătoarei a fost de 18 karate, a avut 36 de centimetri și a cântărit cinci kilograme, el fiind opera sculptorului italian Silvio Gazzaniga. S-au făcut cele dintâi controale antidoping, haitianul Jean Joseph fiind exclus pentru consum de stimulente; numerele jucătorilor au apărut pe sorturi; a fost turneul cu cele mai multe cartonaşe roşii, în număr de 79. ARGENTINA 1978. De pe bătrânul continent, Europa, din nou în America Latină - Argentina.Tunisia a fost prima echipă africană care a câştigat un meci la Campionatul Mondial. A învins Mexicul cu 3-1. Olandezul Rosenbrink a fost autorul golului cu numărul 1.000 înscris la Cupa Mondială. Alt olandez, Brandts, este considerat singurul jucător din istorie care este autorul unui autogol şi al unui gol în acelaşi meci, cel cu Italia. SPANIA 1982, în Peninsula Iberică a crescut numărul echipelor care şi-au disputat întâietatea în cele 52 de meciuri care s-au jucat pe 17 stadioane din 14 oraşe spaniole. Meciul din „semifinale" a fost adjudecat de echipa Germaniei, la lovituri de la 11 metri, în dauna Franţei. Ungaria a învins selecţionata El Salvador cu scorul de 10-1. Kiss László, jucător de rezervă, a înscris trei goluri în acel meci.în Spania anului 1982 s-au acordat pentru prima dată trofeele „Gheata de Aur" şi „Balonul de Aur", ambele câştigate de italianul Paolo Rossi. • La doar 12 ani a traversat înot Canalul Mânecii. Cui îi aparţine această performanţă? Americancei Dertrude Ederle. Deci, ea este cea dintâi femeie care reuşeşte această performanţă, realizată în anul 1919. • în istoria baschetului a intrat cu un record de-a dreptul fabulos Marie Boyd, într-o partidă disputată între două echipe şcolare, datată anul 1924, aceasta a înscris 156 de puncte . • La 65 de ani, o medalie de bronz. Isprava îi aparţine lui Oscar Swahn la Jocurile Olimpice, ediţia 1920. • Ştiaţi că boxul a devenit sport legal în anul 1901 ? • în spaniolă cuvântul „ola" înseamnă „val". Ei bine, strigătul „ola" s-a făcut auzit pentru întâia oară pe terenurile mexicane, în timpul Campionatului Mondial de fotbal, ediţia 1970. Mai apoi, acest strigăt s-a răspândit şi în Europa. • Se practică şi hocheiul subacvatic. Acesta a câştigat o anume popularitate în Statele Unite ale Americii. în „ţara tuturor posibilităţilor" este organizat un campionat naţional de hochei subacvatic, cu mai multe divizii şi play-off-uri între cele mai bune echipe. Este un sport rapid care combină înotul cu capacitatea de lovire, el desfăşurându-se, evident, pe fundul unei piscine, cu două echipe alcătuite din câte şase jucători. Aceştia poartă labe, măşti, tub de oxigen, cască şi mănuşi protectoare. • Cum a devenit aruncarea discului probă olimpică? în timpul războaielor, grecii antici foloseau aruncarea discului cu scopul de a comunica oraşului asediat condiţiile capitulării. • Baschetul a apărut datorită plictiselii şi ploii într-o zi ploioasă a lunii noiembrie, anul 1890, pentru a-şi înveseli puţin elevii, James Naismith, profesor la Colegiul din Springfield, a luat o scară, a aşezat-o lângă perete, a ataşat de ea un coş îndemnându-i pe elevi să arunce în ea mingea. • Mult timp, distanţa probei de maraton a rămas exact 42 de kilometri. Dar până când? Până la Olimpiada organizată de Marea Britanie. Atunci, pentru a putea vedea finişul maratonului de la balconul castelului său, regina Victoria a ordonat să fie mărită distanţa întrecerii cu 195 de metri. Aşa se face că proba de maraton se parcurge pe distanţa de 42 km şi 195 de metri. CFRIOZITATEA PAGINII! BC Mureş BASCHET BC Timba Timişoara 98-71. Mai mult de 1.600 de spectatori au asistat sâmbătă, 26 ianuarie a.c., în Sala Sporturilor din Târgu-Mureş, la meciul dintre divizionarele A de baschet masculin, BC Mureş şi BC Timba Timişoara, din etapa a 19-a. Partida s-a încheiat cu scorul de 98- 71 în favoarea gazdelor, pe sferturi rezultatul fiind 31-16, 22-21, 20-12 şi 25-23. Pentru târgumureşeni au punctat Cuie 19, Ceskovic 17, Păltinişan 14, Barro 10, Baczo 9, Dumitru 8, Peciukas 8, Ciric 7, Navickas 4, Jakab 2. Pe primele trei locuri: CSM Oradea 37 p., BC Mureş 33 p., „U" Mobitelco Cluj- Napoca, în etapa a 20-a, meci în deplasare, cu CSS Giurgiu. GH. BOTEZAN BC Nova Vita, înfrângeri severe! După eşecurile din meciurile susţinute cu Sportul Studenţesc Bucureşti şi BCM Danzio Timişoara, la diferenţa de 36, respectiv, 31 de puncte, echipa feminină de baschet BC Nova Vita Târgu-Mureş a mai bifat două înfrângeri severe. De data aceasta, acasă, în disputa de miercuri, 23 ianuarie a.c., cu formaţia CSM Satu Mare. Scorul a fost 42- 90, pe sferturi: 10-18,19-18,7-25,6-29. Cum se vede, doar sfertul al doilea a fost echilibrat, de altfel, câştigat de baschetbalistele târgumureşene. Apoi, echipa a pierdut, cu 40-107, meciul cu ICIM Arad, în etapa a 19-a a Diviziei A. LPS Târgu-Mureş - Viitorul II Cluj-Napoca 103-46 Scor incredibil în meciul de baschet rezervat juniorilor U 16. Acesta a fost înregistrat în partida dintre echipele Liceului cu Program Sportiv, Târgu-Mureş, şi CSS Viitorul II Cluj-Napoca, cel dintâi din acest an, încheiat cu 103-46 în favoarea primei formaţii. Sâmbătă, 26 ianuarie a.c., juniorii târgumureşeni au avut meci la Oradea, cu CSŞ Bihorul. Apoi, la sfârşitul acestei săptămâni (2 februarie), acasă, LPS Târgu-Mureş primeşte replica formaţiei „U" Mobitelco Cluj-Napoca, în turul III, tot atâtea victorii Performera este, fără îndoială, echipa juniorilor U 15 a Baschet Club Mureş, în turul III al Campionatului Naţional de baschet, târgumureşenii i-au învins pe cei de la LPS-CSU Piteşti, Dan Dacian I Bucureşti şi ACS Royal Fan Bucureşti, cu scorurile de 78-44,76-74 şi 87-28. Baschetbaliştii juniori sunt pe locul 2 al clasamentului, întrecuţi fiind, la coşaveraj, de formaţia CSU Cuadripol Braşov. Etapă municipală Sala de sport, renovată, a Liceului Tehnolgic „Electromureş" a găzduit meciurile primei etape a întrecerii de baschet din cadrul Olimpiadei Naţionale a Sportului Şcolar, încheiate cu următoarele rezultate: „Electromureş" - Liceul Teoretic „Bolyai Farkas" 30-49, Colegiul Naţional „Unirea" - Colegiul Economic „Transilvania" 61 -35, LPS - Colegiul Naţional „Al. Papiu Marian" 75-14. Meciurile au fost arbitrate de profesorii George Trif şi Nagy István, de elevul Ionuţ Moldovan. VOLEI CSU Medicina - CS „U" Cluj-Napoca 3-0 Doar setul întâi a fost echilibrat, când voleibalistele clujene au condus cu 23-19. Dar, răstunare de situaţie, elevele antrenorilor Atanas Petrov şi Segrt Ugljesa s-au mobilizat şi au câştigat cu 25-23. Celelalte două seturi le-au revenit tot jucătoarelor târgumureşene, cu 25-19 şi 25-16. Aşadar, în partida disputată sâmbătă, 26 ianuarie a.c, CSU Medicina-CSȘ Târgu-Mureş - CS „U" Cluj- Napoca 3-0. Pe suprafaţa de joc au evoluat, de la formaţia noastă, jucătoarele Roxana Iancu Luminiţa Pintea, Lorena Ciocian, Adina Şalaoru, Alexandra Trică, Carmen Mateaş, Viktoriya Grigorova, Gabriela Tsvetanova, Monica Foca, Ioana Nemţanu, Georgiana Faleş. Prof. MIHAI RUSU Pagină realizată de DORIN BORDA