Cuvântul Liber, august 2013 (Anul 25, nr. 149-169)

2013-08-02 / nr. 150

# £0 Berbec: Dimineaţa s-ar putea să aveţi ' ~yr' probleme la serviciu. După-amiază vă reveniţi. Petreceţi o seară romantică. Taur: în prima parte a zilei sunteţi confuz şi indispus. Nu vă asumaţi riscuri. Dacă aveţi ocazia să vă relaxaţi într-un fel sau altul, nu staţi pe gânduri! Gemeni: Aveţi planuri mari, în special în domeniul financiar, dar încă nu reuşiţi să vedeţi semne încurajatoare. Aveţi mai multă răbdare să munciţi mai ordonat. Rac: Dimineaţa sunteţi foarte sensibil şi nu vă convine nimic. încercaţi să depăşiţi cât mai repede această stare! Uitaţi ambiţia de a vă impune în faţa colegilor. HOROSCOP Leu: Nu este o zi potrivi f livită pentru întâlniri cu prietenii sau pentru afaceri. Sunteţi mofturos şi nu prea aveţi chef de vorbă. Amânaţi cumpărăturile şi investiţiile! Fecioara: încercaţi să nu vă asumaţi prea multe responsabilităţi! Riscaţi să nu vă iasă mare lucru. Primiţi o mână de ajutor de unde nici nu vă aşteptaţi. Balanţa: Dimineaţa s-ar putea să fiţi confuz. Nici intuiţia nu vă ajută din cale afară, aşa că ar fi bine să nu mergeţi la risc. Nu neglijaţi odihna. Trebuie să vă reîncărcaţi bateriile. Scorpion: Nu este o zi favorabilă pentru investiţii şi planuri de viitor. în schimb, relaţiile sentimentale vă oferă mari satisfacţii. jl S Săgetător: Nu este agrav momentul să începeţi activităţi dificile. Ar fi bine să nu luaţi nicio iniţiativă la serviciu sau în afaceri. S-ar putea să nu fiţi prea inspirat.3^ Capricorn: Dimineaţa sunteţi puţin confuz, s-ar putea să nu vă faceţi înţeles prea uşor. Dacă doriţi să cumpăraţi ceva de valoare, sfătuiţi-vă înainte de a da banii! Vărsător: Deşi vă simţiţi .xrft 'n f°rm^' s_ar putea să descoperiţi că nu prea aveţi spor. Nu forţaţi lucrurile, pentru că riscaţi să provocaţi discuţii aprinse. x ^ Peşti: Primiţi o sumă importantă şi începeţi să vă faceţi planuri. Ar fi bine să nu vă pripiţi, pentru că s-ar putea să suferiţi un eşec. CUVÂNTUL VINERI, 2 AUGUST 2013 PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE * „LEGILE sunt sufletul statului, spunea oratorul grec Demostene (384-322 î.H), căci după cum corpul lipsit de suflet cade, tot astfel şi un stat se prăbuşeşte, dacă nu are legi. LEGIUITORUL care face legile, trebuie «să arate că-i pasă de legi, şi chiar mai mult, să aibă aceleaşi dureri şi bucurii ca poporul» DEMOCRIT (460-370 î.H.), filozof grec, reprezentant al materialismului şi ateismului elen *** „ înainte de a părăsi această masă de studiu şi cercetări, nu-mi mai rămâne decât să-mi înalţ ochii către cer şi să adresez umila mea rugăciune către autorul tuturor lucrăturilor: O, Tu, care prin luminile pe care le-ai răspândit în natură înalţi dorinţele noastre până la divina lumină a graţiei, pentru ca să fim strămutaţi în lumina veşniciei Tale graţii, îţi mulţumesc Stăpâne şi Creator pentru toate lucrurile pe care le-am încercat, în extazurile în care mă confund, contemplarea operei mâinilor mele pentru a proclama înaintea oamenilor grandoarea operei Tale! Nu m-am lăsat cumva amăgit în prezenţa minunatelor frumuseţi? Dacă mi-a scăpat ceva nedemn de Tine, fă-mă să ştiu ca să pot şterge KEPLER (1571-1630), matematician, teolog, astronom, naturalist german,a formulat legile mişcării planetelor, precursor al calculului integral *** „într-o fabrică din Germania, un muncitor necredincios se suise pe capul unei maşini şi vorbea contra lui Dumnezeu cu mare entuziasm. în moment ce-şi dădea tot năduful său pe Dumnezeu, Biserică şi Preoţi, ridică mâinile în sus pentru a fi mai convingător. în mână avea o cheie, care a atins un fir electric în momentul cuvântării, care se vroia o ameninţare a lui Dumnezeu. în acel moment, a căzut carbonizat, iar asistenţa a rămas stupefiată de răspunsul urgent al lui Dumnezeu. «Nu vă amăgiţi! Dumnezeu nu se lasă batjocorit, căci ce va semăna omul, aceea va şi secera»" (Galateni 6, 7). „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român, ILIE BUCUR SĂRMĂŞANUL /---------------------------------------------------Colţul spiritual Un poliţist sta într-o intersecţie. Vine un şofer şi trece pe roşu. Poliţistul nimic. Acelaşi şofer parchează lângă el neregulamentar. Poliţistul nimic. Şoferul se dă jos din maşină şi îl scuipă pe V_______________________________ poliţist. Nimic, îi trage câteva palme poliţistului. Ăsta nimic. Şoferul se plictiseşte şi pleacă fluierând. Poliţistul fuge după el, îi trage o mamă de bătaie şi îi spune: -Ai trecut pe roşu, n-am zis nimic. Ai parcat aiurea, te-am lăsat în pace. M-ai scuipat, m-ai bătut, n-am avut nimic cu tine. Dar nu concep să fluieri fals manele! Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş ____________________| Manele, fals fluierate Protecţia consumatorilor, 97 la comercializarea ochelarilor de soare Comisariatul Judeţean Pentru Protecţia Consumatorilor Mureş a desfăşurat recent acţiunea de verificare a respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea ochelarilor de soare. La cei 24 de operatori economici s-au controlat 844 perechi de ochelari, în valoare de 28.483 lei. S-au constatat abateri la 17 operatori economici, respective la 401 produse, în valoare de 11.792 lei, în urma cărora s-au aplicat nouă amenzi contravenţionale, în valoare de 20.000 lei. Printre neregulile în ceea ce priveşte informarea consumatorilor, informaţii şi etichetare pentru ochelari de soare compleţi, se număra: comercializarea unor ochelari de soare pentru copii şi adulţi fără etichete cu elemente de identificare şi caracterizare, fără avea marcată categoria filtrului, ochelari de soare fără gradul de filtrare, UV, instrucţiuni de întreţinere, nu cuprindea avertismentul care stipulează că „privirea directă a soarelui este periculoasă", ochelari de soare fără avertismentul „Neadaptat pentru privirea directă a soarelui", iar simbolul privind condiţiile impuse în standardul referitor la conducerea automobilului are înălţimea de 2,5 mm, faţă de min. 5 mm, precum şi ochelari de soare fără denumire produs, importator, avertismente şi instrucţiuni de întreţinere. Deşi, conform legii, toate informaţiile trebuie să fie scrise în limba română, indiferent de ţara de origine a acestora, fără a exclude prezentarea acestora şi în alte limbi, se comercializau ochelari de soare cu elementele de identificare traduse în limba română având caractere ilizibile greu de citit, pentru informarea precisă şi completă a consumatorilor; ochelari de soare fără ca elementele prevăzute în standardul european EN 1836:2005+A1:2007 să fie traduse în limba română; ochelari de soare fără instrucţiuni de întreţinere şi avertismente traduse în limba română; ochelari de soare cu informaţiile traduse în limba română de pe etichete greu vizibile, ilizibile având caractere de culoare albă pe fond negru; ochelari de soare FILTRUL, fără informaţii în limba română. Totodată, se aflau la comercializare ochelari de soare cu rama care prezenta mici proeminenţe, cu potenţial de jenare la purtare. LETIŢIA BOTA 2 august 2013 Filă de calendar 1922 - A încetat din viață Alexander Graham Bell, inventatorul telefonului (n. 3 martie 1847). 1928 - S-a născut academicianul Constantin Maximilian, medic, genetician, membru corespondent al Academiei Române. în 1958 a organizat primul laborator de genetică medicală din România, (d. 11 aprilie 1997). 1929 - Se înfiinţează Regia Autonomă a Porturilor şi Căilor de Comunicaţie pe Apă (PCA) care ia în exploatare şi administrare căile de comunicaţie pe apă, porturile, vasele aferente, instalaţiile de orice fel. 1932 - Fizicianul american Carl D. Anderson descoperă pozitronul pentru care va primi Premiul Nobel. 1997- La Catedrala greco-catolică „Sfânta Treime" din Blaj sunt depuse osemintele marelui iluminist român Ioan Inocenţiu Micu (Klein), personalitate marcantă a Şcolii Ardelene, aduse de la Roma, după 230 de ani de la moartea sa. Cugetarea zilei: O conştiinţă împăcată nu ţine seama de minciunile zvonului, f Ovidius) V___________________________________________________________________________ (r— -----------S) Zile trecute: 214 Zile rămase: 151 Soarele răsare la: 6.06 Soarele apune la: 20.57 Ortodox: Aducerea Sf.întâi Mucenic şi Arhid.Ştefan; Binecredinciosul împărat Justinian Greco-catolic: Aducerea moaştelor Sf. m. arhid. Ştefan la Ierusalim Romano-catolic: Sf. Eusebiu de Vercelli, ep. Petru Iulian Eymard, pr. Zodia: Leu (23 iulie - 22 august) Vi—................... 0 „Mult e dulce şi frumoasă...” Stratul limbii române (X) Acelaşi, aceeaşi, aceiaşi, aceleaşi, pron. demonstrativ, adj. dem., tot acela; chiar acela; tot la fel ca mai înainte (gen. - dat. sg.: aceluiaşi, aceleiaşi, gen. - dat. pl. aceloraşi). Din acelaşi Mioara Avram numeşte al doilea termen al compunerii, particulă invariabilă (neseparată în scris prin cratimă). „In final nu este desinenţă de plural, deci forma corectă de singular este acelaşi (iar pentru feminin aceeaşi). Pronumele demonstrativ de identitate nu există în limba română comună (în cele patru dialecte despre care aminteam într-o altă tabletă). Folosind un tip de repetiţie, Mihai Eminescu apelează la forme ale adjectivului demonstrativ de identitate: „Căci aceloraşi mijloace / Se supun câte există, / Şi de mii de ani încoace/Lumea-i veselă şi tristă;/ Alte măşti, aceeaşi piesă, /Alte guri, aceeaşi gamă, / Amăgit atât de-adesea / Nu spera şi nu ai teamă." (sublinierile din text ne aparţin, având în intenţie evidenţierea caracterului sentenţios al Glossei), între pronumele demonstrative prezentate în Istoria limbii române (coordonator Al. Rosetti) sunt cele compuse cu alt (din lat. alter): în dialectul aromân: alantu, în dacoromân: alalt, în istroromân: (ţela)at, în meglenoromân: (ţela)lant. Din formele dialectice ale idiomului comun s-au format demonstrativele de depărtare şi diferenţiere: celălalt, cealaltă, ceilalţi, celelalte cu sensurile: 1. Cel mai depărtat dintre amândoi, al doilea; 2. (la pl.) Toţi cei care sunt de faţă sau care pot fi luaţi în consideraţie, afară de cel sau cei amintiţi în mod special sau scoşi din discuţie (ceilalţi oaspeţi, luna cealaltă). „Abia când se va coace vremea / şi vom ajunge la celălalt (s.ns.) capăt al drumului, / vom şti că trebuie să ne întoarcem acolo, / la adevărata noastră origine - /în uriaşul pântec al mării!" (Eugeniu Nistor - Instinct primar). Colectivul de specialişti în Istoria limbii române coordonat de Al. Rosetti consideră că, după modelul al+altu (primul compus din serie) s-au format demonstrativele de apropiere ăstalalt, cestălalt (cu diverse forme după gen, număr și caz). Cestălalt, ceastălaltă, ceştilalţi, cestelalte. Acela care (din doi sau din două grupuri) este mai în apropierea noastră (cest + alalt), în DEX sunt cuprinse şi formele regionale istalalt, iastalaltă, işti(a)lalţi, iestelalte (ista + ălalt). Când mama stăruia ca „stropşitul de Ion care călca o popă să meargă la şcolile cele mari, tatăl, Ştefan a Petru se gândea şi la istilaiţi", la Zahei, la Catrina, la cel mic din leagăn şi la grijile zilei de mâine. Mama „auzise ea spuind la biserică în Parimei că omul învăţat înţelept va fi, şi pe cel neînvăţat, slugă-l va avea". Aşa să fie?! CORNELIA TOŞA