Cuvântul Liber, septembrie 2013 (Anul 25, nr. 170-190)

2013-09-17 / nr. 181

CUVÂNTUL MARȚI, 17 SEPTEMBRIE 2013 Colţul spiritual Cuiva care se plânge de nedreptăţi Spune povestea că, demult, tare demult, umblau Sfântul Petru cu Dumnezeu pe pământ. Şi cum începea să se lase întunericul, hotărăsc să bată la uşa unei case, să-i lase să înnopteze acolo. Pe uşă iese o femeie, care, întrebată dacă îi primeşte să doarmă peste noapte, răspunde supărată: - Eu v-aş primi cu tot dragul, oameni buni, dar am un bărbat tare rău şi ursuz... Mergând mai departe, Sfântul Petru îl întreabă pe Dumnezeu: - Doamne, dar de ce ai dat tu puterea bărbatului, în loc să o dai femeii? Şi Dumnezeu atunci îi promite că, de mâine, va de femeilor putere mai mare. A doua seară, merg la aceeaşi casă şi bat la uşă. Iese bărbatul speriat: - Vai de mine! Am crezut că e nevasta şi vine de la birt... întrebat şi acesta dacă pot dormi până a doua zi, le răspunde: Haideţi şi dormiţi în patul meu! îi primeşte în casă şi le dă de mâncare ce-a făcut el peste zi. Asta a mai rămas după ce au mâncat copiii. Sper să vă săturaţi. După ce au mâncat, Dumnezeu cu Sfântul Petru s-au pus la culcare. Pe la ora cinci dimineaţa, vine şi femeia, pe zece cărări, ruptă de beată. - Bărbate! Vino şi pune-mi să mâne! Acesta se trezeşte şi-i pune ce-a rămas de la cei doi. - Asta-i mâncare? Zice ea, punând mâna pe sucitor. - Nu da! Strigă bărbatul, spunându-i de cei doi musafiri care dorm în patul lor. Atunci, femeia merge şi-ncepe să-i dea pe coajă lui Sfântul Petru, care dormea la margine. După ce i-a dat să se sature, se-ntoarce şi-i dă şi soţului câteva sucitori pe spinare, să se-nveţe minte. între timp, Sfântul Petru zice: - Doamne, lasă-mă pe mine la perete, să nu vină să-mi dea iar... După ce schimbă locul, se întoarce femeia furioasă, zicând: - Na, stai să-i dau ăluia de la perete! Şi Sfântul Petru mai primeşte o tură... - Doaaamne! Fă să fie iar ca înainte!, zice el, printre loviturile de sucitor. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş 17 SEPTEMBRIE 2013 -la Zile trecute: 260 Zile rămase: 105 I Soarele răsare la: 7,06 Soarele apune la: 19.34 Ortodox: I Sf. Muceniţa Sofia I şi fiicele sale: Pistis, Agapis şi Elpis Greco-catolic: I Sf. m. Sofia şi fiicele ei: I Pistis, Agapi şi Elpida I Romano-catolic: I Sf. Robert Bellarmin, Iep. înv. Zodia, Fecioară (23 august - 21 septembrie) . Fila de calendar . 1789 - Astronomul britanic de origine germană William Herschel a descoperit un satelit al planetei Saturn, pe care mai târziu îl va numi Mimas. 1823 - A murit Gheorghe Lazăr,întemeietorul învăţământului modern românesc; a fost iniţiatorul şi conducătorul primei şcoli în limba română, „Şcoala de la Sfântul Sava" -1818 (n.05.06.1779). 1881 - S-a născut George Bacovia, poet român (d. 1957). 1939 - în urma invaziei Poloniei de către URSS, în noaptea de 17 spre 18 septembrie, preşedintele Poloniei, membrii guvernului şi o parte din armata poloneză, au trecut graniţa în România; mulţi dintre refugiaţii polonezi au părăsit apoi România cu sprijinul guvernului de la Bucureşti. 1944 - Al Doilea Război Mondial. Armata a 4-a Română a dus lupte grele pentru forţarea Mureşului în centrul Transilvaniei,în zona Oarba de Mureş; bătălia de la Oarba de Mureş este considerată cea mai grea bătălie purtată pe teritoriul românesc în cel de-Al Doilea Război Mondial, aproximativ 11.000 mii de militari români, aflaţi sub comandament sovietic, pierzându-şi viaţa în intervalul 17.09-6.10.1944. 2000 - A murit Dem Rădulescu, actor român (n. 1931). Cugetarea zilei: „Un om nu este terminat atunci când este învins, ci atunci când renunţă". (Richard Nixon) [ HOROSCOP ) Berbec: Aveţi idei originale, pe care un prieten apropiat le susţine. Astăzi aveţi un randament foarte bun şi puteţi să rezolvaţi tot ce v-aţi propus. Taur: Reuşitele în afaceri din ultima perioadă vă determină să vă gândiţi la o investiţie pe termen lung. Partenerul de viaţă şi un bărbat mai în vârstă din familie vă susţin. Gemeni: Sunteţi într-o formă intelectuală excelentă şi reuşiţi să le oferiţi sfaturi utile prietenilor. Aveţi grijă să nu faceţi promisiuni pe care nu sunteţi sigur că le veţi putea respecta! Rac: Intuiţia vă ajută să rezolvaţi probleme foarte dificile. Ar fi bine să vă ocupaţi mai mult de problemele casei, pe care le-aţi cam neglijat. Dacă vă implicaţi într-o afacere care presupune riscuri financiare, vă recomandăm să vă consultaţi cu partenerul de viaţă. Leu: în prima parte a zilei vă ocupaţi de o problemă financiară de care nu aţi avut timp până acum. După-amiază, o rudă vă propune să vă asociaţi într-o afacere prosperă. Vă sfătuim să acceptaţi propunerea, pentru că puteţi obţine beneficii importante din aceasta afacere. Fecioară: Vă adaptaţi cu uşurinţă la situaţii noi şi reuşiţi să rezolvaţi unele probleme ale casei. Inspiraţia şi claritatea în gândire vă ajută să le daţi sugestii excelente celor care vă solicită sfaturi. Balanţă: Un moment favorabil din toate punctele de vedere. Aveţi ocazia să obţineţi câştiguri financiare nesperate şi să vă afirmaţi în societate. Relaţiile cu partenerul sunt excelente, ceea ce vă întăreşte moralul. Scorpion: Astăzi puteţi avea realizări deosebite pe plan profesional şi social, în partea a doua a zilei, plecaţi într-o călătorie neplanificată. Pare să fie o deplasare în interes personal, care va reprezenta începutul unei ascensiuni în activitatea profesională. Săgetător: O cunoştinţă vă propune o colaborare pe termen lung. Deşi pare tentantă, vă sfătuim să analizaţi cu mare atenţie propunerea şi să nu vă grăbiţi să daţi un răspuns. Capricorn: în prima parte a zilei aveţi ocazia să vă afirmaţi pe plan social, în urma unei activităţi caritabile pe care o promovaţi cu succes. Este bună pentru a începe studiu, pentru comunicare cu persoanele mai tinere şi pentru călătorii în interesul familiei. Vărsător: Activitatea intelectuală vă este perturbată de mici probleme în relaţiile parteneriale. Dacă reuşiţi să vă concentraţi suficient şi să nu riscaţi exagerat, puteţi obţine câştiguri financiare. Peşti: Capacitatea de comunicare vă ajută să stabiliţi noi relaţii de parteneriat. încep să apară rezultatele financiare ale muncii depuse în ultima vreme. Pentru deciziile importante, ţineţi seama şi de părerile partenerului de viaţă! (( ' ’ Printre nori şi mijii de soare, Sărbătoarea Chiherului încă o ediţie a „Zilelor comunei Chiheru" la care am fost părtaşi în a treia duminică a lunii septembrie 2013. O sărbătoare a comunităţii din estul judeţului Mureş, care şi-a demonstrat valenţele morale, sociale, culturale printre nori şi mijii de soare. La Chiheru de Jos am ajuns, împreună cu Gheorghe Vanga, preşedintele Societăţii Culturale „Mioriţa" din Târgu-Mureş, şi cu Ilarie Gh. Opriş, preşedintele Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş, înaintea săvârşirii Sfintei Liturghii din Biserica Ortodoxă, preot paroh Alexandru Pop. La sediul Primăriei am fost întâmpinaţi de primarul Emanoil Hurdugaci, numai zâmbet la vederea noastră, de consilierul comunal Ioan Cocean, de reprezentanţii Poliţiei comunale, de secretarul Primăriei. Bucuria revederii a fost nespus de tonifiantă, mai ales că avem în faţă cunoştinţe dragi, amabile şi bucuroase de prezenţa noastră în spaţiul acela de convieţuire pur românească. După noi, numaidecât a sosit domnul Ciprian Dobre, preşedintele Consiliului Judeţean Mureş, cu care am asistat la momentul inaugurării tronsonului asfaltat al drumului dintre Chiheru de Jos, până la cimitir, şi Urisiu de Jos - Urisiu de Sus, moment parafat printr-o scurtă slujbă de sfinţire oficiată de preotul paroh ortodox Alexandru Pop. Apoi, un antract până la muzică şi dans popular, pe care le-am trăit pe terenul de fotbal al Chiherului de Jos. Tarabe, expoziţii de preparate culinare ca la mama acasă (fără vânzare), scena frumos garnisită din punct de vedere estetic, preumblări încolo şi încoace, până la apariţia neostoitului prezentator Octavian Ursulescu, născut pe meleaguri chiherene. „Bine aţi venit, dragii mei, la sărbătoarea Chiherului. Bine am venit şi eu, că aşa se cade a zice. Să ne desfătăm cu muzică şi dans, începem cu membrii Ansamblului «Stejărelul» din Reghin. Sus, pe scenă," într-o ordine firească, stabilită de organizatori - Primăria şi Consiliul Local Chiherul de Jos -, pe scenă ne-au încântat cu dansuri şi costume populare româneşti, cu muzică, alte trupe, dintre care amintim „Dăscăliţele" din Batoş, „Plaiurile Luţului" din Goreni, soliştii vocali Valeria şi Traian Ilea (care, repede, şi-au luat „avânt", probabil spre o nuntă, cu un alt gras câştig financiar!), precum şi alţii ca ei. Exceptând acest intermezzo, firesc, de altfel, primarul Emanoil Hurdugaci a înmânat diplome de fidelitate pentru cuplurile care au aniversat 50 de ani de căsătorie, acestea fiind Gavril şi Veselina Mera, loan şi Elena Sabău,Toader şi Ana Costa, Iuliu şi Carolina Matei, Vasile şi Maria Suciu, Zaharie şi Ana Borca. întreaga asistenţă a ascultat cuvintele rostite, rând pe rând, de Emanoil Hurdugaci, Ciprian Dobre, Akos Mora, senator, Vasile Gliga, deputat. Cuvinte pornite din sinceritatea inimii, aşa cum se cuvin ele la o sărbătoare şi, poate, nu numai la o sărbătoare. Un moment rezervat sărbătorii a fost cel de prezentare a unui impresionant volum dedicat fiului satului, Alexandru Matei, în Arhive şi istorie în Clujul academic şi universitar, sub egida Editurii Napoca-Star, 2013, a văzut lumina tiparului o frumoasă şi cuprinzătoare carte „Alexandru Matei, la 80 de ani", îngrijită de Laurenţiu Mera şi Vasile Lechinţan. După acest moment, ne-am retras, am pornit spre casă, lăsându-i pe toţi cei de acolo, de pe terenul de fotbal, să petreacă întru mulţumirea lor sufletească! DORIN BORDA Foto: ILARIE GH. OPRIŞ )