Cuvântul Liber, octombrie 2013 (Anul 25, nr. 191-213)

2013-10-23 / nr. 207

CUVANTUL MIERCURI, 23 OCTOMBRIE 2013 Colţul spiritual Cele mai frumoase cuvinte Neluţu şi Viorica, doi copii vecini, stăteau pe prispa casei. Viorica întrebă: - Neluţu, crezi că am ochi frumoşi? - Îhî! răspunse Neluţu, vădit indiferent. După câteva momente, Viorica întrebă din nou: - Crezi că părul meu este atractiv? Neluţu răspunse din nou cu un „Îhî!" După o vreme: - Neluţu, aşa-i că sunt frumoasă? Neluţu răspunse, roşindu-se puţin: - Îhî! - O, Neluţule mi-ai spus cele mai frumoase cuvinte din viaţa mea! - zise Viorica plină de bucurie. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş .ZIUA ARMATEI ROMÂNIEI IN SCOLI1 Cu prilejul Zilei Armatei Române, la nivelul Ministerului Apărării Naţionale se desfăşoară evenimentul „Ziua Armatei României în şcoli", în municipiul Târgu-Mureş, acest eveniment se desfăşoară în data de 24 octombrie 2013, începând cu ora 10.00, la sediul Colegiului Economic „Transilvania", activitate la care participă reprezentanţi ai Centrului Militar Judeţean Mureş, militari din unităţile Garnizoanei Târgu-Mureş şi studenţi din academiile militare. Programul va include alocuţiuni privind semnificaţia zilei de 25 octombrie, prezentarea ofertei educaţionale şi profesionale a armatei, relaţionarea între studenţii academiilor militare şi elevii colegiului, stand de prezentare a tehnicii, armamentului şi echipamentelor militare. La acest eveniment sunt invitaţi să participe reprezentanți ai mass-media locală. Colonel SORIN MAREŞ, Comandantul C.M.J. Mureş Târgul colecţionarilor Joi, 26 octombrie, ora 17.30, la Casa de Cultură „Mihai Eminescu" din Târgu-Mureş, Asociaţia Filatelică Mureş organizează Târgul colecţionarilor. Tema târgului: filatelie, numismatică, antichităţi, decoraţii, cartofilie şi insigne. Vor fi prezenţi la târg numeroşi colecţionari din judeţul nostru, care vor expune cele mai rare şi valoroase piese pe care le deţin, adunate de-a lungul multor ani. între partenerii media care promovează şi susţin târgul se numără şi v. ziarul „Cuvântul liber". (I.H.) „Mureşul reciclează” Caravana Viitorului este una dintre cele mai importante activităţi ale campaniei de conştientizare publică „Mureşul reciclează", sub sloganul „Parteneriat pentru mediu. Viitorul depinde de tine". Activitatea se desfăşoară în cadrul proiectului „Sistem de management integrat al deşeurilor solide în judeţul Mureş", având rolul de a educa cetăţenii din mediul rural şi urban pentru colectarea selectivă a deşeurilor. Caravana Viitorului poposeşte la Sighişoara, vineri, 25 octombrie 2013, la ora 12.00. Având în vedere necesitatea conştientizării tuturor în domeniul colectării selective, este important ca toate şcolile, grădiniţele, liceele să ia parte la acest proiect. Educaţia ecologică poate şi trebuie să fie cultivată în rândul copiilor, începând de la cea mai fragedă vârstă. Pentru a doua oară în Sighişoara, Caravana Viitorului va fi prezentă în Piaţa Octavian Goga. Vă aşteptăm în număr cât mai mare pentru a dovedi că ne pasă de viitorul nostru. ALINA AURORA ALDEA, purtătorul de cuvânt al Municipiului Sighişoara 23 OCTOMBRIE 2013 |~ " Zile trecute: 296 Zile rămase: 69 Soarele răsare la: 7.55 Soarele apune la: 18.24 Ortodox: Sf. Apostol și Ierarh Mc. Iacov a Ierusalimului, ruda Domnului; Cui. Ignatie Greco-catoHc: Sf lacob, rudenia Domnului, ep. Romano-catoHc: Sf. loan de Capistran, pr. Sorin, ep. Zodia: Scorpion (23 octombrie - 21 noiembrie) . Car.p Berbec: Dimineaţa primiţi un ajutor financiar nesperat şi reuşiţi să începeţi o activitate laborioasă. Vă recomandăm să vă abţineţi de la speculaţii, pentru că riscaţi să pierdeţi mult Taur. O persoană pe care o cunoaşteţi întâmplător vă dezvăluie câteva din secretele sale de afaceri şi vă stimulează să porniţi o mică afacere. Puteţi avea succes în orice domeniu, dacă abordaţi problemele cu seriozitate. Gemeni: Este foarte posibil să faceţi un pas important în viaţă. Rudele şi prietenii vă susţin. Dacă nu staţi prea bine cu banii, nu vă faceţi griji! Vă ajută o femeie mai în vârstă. Rac: Sunteţi hotărât să începeţi o viaţă nouă şi să intraţi afaceri. Nu este exclus ca după-amiază să găsiţi formula optimă pentru a începe. Vă sfătuim să nu neglijaţi odihna. Leu: Este un moment bun pentru a începe o investiţie pe termen lung. Deşi riscurile sunt destul de mari, sunteţi optimist, pentru că vă bucuraţi de sprijinul partenerului de viaţă. .. Fecioară: Sunteţi într-o formă excelentă şi puteţi avea succes în afaceri, în călătorii şi pe plan sentimental. După-amiază, este posibil să vi se propună o colaborare. Balanţă: Aveţi ocazia să rezolvaţi problemele financiare acumulate în ultima perioadă. S-ar putea să vi se propună asociarea într-o afacere. Puteţi să vă consolidaţi relaţiile şi să legaţi noi prietenii. Scorpion: Sunteţi în formă şi este momentul să începeţi noi activităţi în cămin. Partenerul de viaţă vă sprijină, iar o rudă mai în vârstă este dispusă să vă ajute financiar. . . Săgetător: Sunteţi deâ£SBr~ecis să vă ocupaţi de probleme ale căminului. Un bărbat mai în vârstă din familie vă oferă ajutorul, dar încearcă să vă convingă că nu faceţi bine. Vă recomandăm să evitaţi o ceartă care ar putea tensiona atmosfera din familie. Capricorn. Se pare că sunteţi preocupat de un schimb de locuinţe sau doriţi să cumpăraţi o casă. Vă sfătuim să nu vă grăbiţi şi să vă consultaţi cu familia, pentru a evita orice reproşuri. Vărsător: O afacere demarată de curând începe să vă aducă beneficii serioase. Nu luaţi decizii pripite, mai ales după-amiază! h . Peşti: Sunteţi creativ şi ingenios, calităţi pe care ar fi bine să le folosiţi pentru a porni o afacere. în cazul în care nu vă ajung banii, vă sfătuim să cereţi un împrumut. HOROSCOP) 0 Filă de calendar . 1877-A murit Alexandru Papiu-Ilarian, om politic, jurist, istoric şi filolog, membru fondator al Societăţii Academice Române, militant pentru Unirea Principatelor şi susţinător al reformelor lui Cuza („Istoria românilor din Dacia Superioară", „tezaur de monumente istorice pentru România") (n.09.10.1828). 1906 - A încetat din viață pictorul francez Paul Cezanne, unul dintre precursorii artei secolului al XX-lea (n. 19 ianuarie 1839). 1911 - Pentru prima oară un avion este folosit în război: un avion italian decolează din Libia pentru a survola liniile inamice în războiul turco-italian. 1912 - Primul război balcanic - Bătălia de la Kumanovo: prima bătălie între Imperiul Otoman și Regatul Sârb. 1941 - Al Doilea Război Mondial: Masacrul de la Odessa. 1944 - Al Doilea Război Mondial: Armata Roșie intră în Ungaria. 1980 - S-a declanşat primul război din Golf, conflict care a durat până în anul 1988. 1998 - A încetat din viaţă actorul Silviu Stănculescu, filme: „Mircea" - 1989, „Liceeni" - 1987 (n. 24 ianuarie 1932). Cugetarea zilei: Iertarea este cheia către acţiune şi libertate. (Hannah Arendt) „La mulţi anii Armatei Române!” La 25 octombrie aniversăm Ziua Armatei Române. Militarii români de astăzi duc peste timp tradiţia Mă simt dator să exprim câteva gânduri cu acest prilej, devotamentului înaintaşilor şi continuă să scrie istoria în contextul în care profesia şi activitatea mea, în României. In prezent, Armata Română, trecută prin cea mai mare parte, atât în perioada în care am lucrat multiple transformări din nevoia de a se adapta noului ca inginer de aeronave, cât şi ulterior, în calitate de context geostrategic, rămâne, datorită competenţei coordonator al programului de restructurare ai profesionalismului, un pilon al stabilităţii şi Industriei de armament din România şi de director al echilibrului societăţii româneşti, una dintre instituţiile Direcţiei Generale pentru Producţia de Apărare, sunt cu cea mai mare credibilitate în rândul românilor, nu legate de activitatea Armatei Române. veritabil ambasador care a determinat recunoaşterea Ziua Armatei este un moment cu valoare de simbol, României drept un partener credibil, strategic şi o zi importantă pentru toţi cei care îmbracă haina profesionist în structurile europene şi euroatlantice, militară, dar şi pentru întreg poporul român, un bun Admirăm curajul, sacrificiul şi devotamentul prilej pentru a sublinia rolul de instituţie fundamentală militarilor romani care participa in teatrele de a statului pe care Armata l-a avut şi continuă să îl operaţiuni şi in misiunile de menţinere a păcii. De albă. In toate marile momente de împlinire a Statului asemenea, compasiunea noastră se îndreaptă spre Român şi de realizare a dezideratelor istorice, fie că familiile celor care şi-au jertfit viaţa în misiuni militare vorbim despre câştigarea Independenţei de stat. Şi cărora le aducem un pios omagiu. Ei toţi sunt eroii despre realizarea Marii Uniri, despre Primul Război noştri, ai României, un adevărat model de patriotism şi un Mondial sau despre recâştigarea Ardealului de Nord model pentru o generaţie în căutarea propriilor valori, în urma celui de-Al Doilea Război Mondial, Armata • felicit pe toţi membrii corpului militar și le s-a implicat le-a susţinut şi a avut o contribuţie mulţumesc, convins fiind că fiecare roman le directă, plătind chiar de preţul vieţii. Mă gândesc cu mulţumeşte pentru misiunea lor de a apăra fără echivoc recunoştinţă şi respect la toţi cei care s-au jertfit valorile fundamentale ale poporului român şi de a pentru independenţa, suveranitatea şi integritatea consolida prestigiul internaţional al României. României, punând mai presus de viaţa lor cauza La mulţi ani, Armatei Române a naţiunii române şi au făcut posibil viitorul nostru. ALEXANDRU - PETRU FRATEAN, senator PSD Numele românilor din Ungaria, cu sonorităţi tipic ungureşti! Apropo de aşa-zisa „deznaţionalizare a maghiarilor", de care vorbesc (mai ales în campaniilor electorale) liderii UDMR, dar, mai nou, şi cei ai PCM şi PPMT, în Ungaria, „maghiarizarea" românilor este un proces continuu şi el datează nu de azi, de ieri. Câteva dovezi? Iată-le. La un moment dat, lista persoanelor propuse de Alianţa Electorală pentru aşa-zisa „Autoguvernare pe ţară a Românilor din Ungaria" avea următoarea componenţă: Ion Tanăsei (Tănase, probabil!), Ecaterina Szűcs, Maria Draguy (Drăguţ), Clara Kovács (dar şi limpede!), Gyula Klincse, Irina Kindle, Takasne Maria, Eva Ruja Bányai, Ion Gregeletye, Elena Szilagy etc., etc. Cât despre numele liderilor, Asociaţia Română din Budapesta (ARB) are între lectori pe Robert Berényi, Czabo Adam jr. şi Kovacsne Bojesek Anna. Le fel, Societatea Culturală a Românilor din Budapesta este (era) condusă de Maria Berényi şi Ana Borbély, iar Asociaţia pe ţară a Românilor din Ungaria (deci organizaţia mamă) era condusă (este, poate, şi în prezent!) de Andrei Kövesdi. Până şi tinerii români (patru la număr) care urmau studii în România pe banii statului român se numeau: Szolt Cserháti, Silvia Cordoş, Janet Cefan şi Judith Cozma. O întrebare: există, în România, vreun ungur care se numeşte Popescu sau Ionescu? N-am auzit Poate ne spune Kelemen Hunor ori Marko Bela!... Aşadar „cum te cheamă pui de dac?-Attila!". Cam aşa stau lucrurile cu românii din Ungaria. Aşa că, stimabililor, s-o lăsăm mai moale cu aşa-zisa „deznaţionalizare a maghiarilor" sau „autonomie teritorială" pe criterii etnice! GHEORGHE GIURGIU