Cuvântul Liber, noiembrie 2013 (Anul 25, nr. 214-235)

2013-11-16 / nr. 225

«“VÁM® SÂMBĂTĂ,16 NOIEMBRIE 2013 Amintiri ŞOFERI DEV ITRSS, CIT ŞCOALĂ, FĂCITĂ PE TANCURI înainte de 1989, CNT Carpaţi, agenţia naţională de turism din România, avea strânse relaţii cu Inturist, agenţia de turism a fostei URSS, datorită bunei colaborări comerciale şi a cursului de schimb, leu - rublă. Am fost de multe ori în URSS, în delegaţii de serviciu sau ca turist, în 1958, fiind prima promoţie de ingineri navali Galaţi, am fost încadraţi prin porturile dunărene, la Navrom Constanţa şi la centrala din Bucureşti. Printr-un ordin semnat de ministrul Mihai Semenescu, ni s-a permis ieşirea în Marea Neagră, îmbarcaţi ca ingineri practicanţi la bordul motonavei „Transilvania", făceam voiajuri cu turişti din Europa, pe ruta Constanţa, Yalta, Soci, Suhuni şi Batumi (zona Caucazului), printre peisaje minunate, prin ţara victorioasă în Al Doilea Război Mondial. Ajunşi la Yalta, după o traversadă de noapte, dimineaţa la ora şapte, am fost preluaţi de „Graţinul" (grăniceri) şi vameşii din port. Oraş minunat, în zona munţilor laila (Crimeea), încărcat de istorie şi cultură. Am fost salutaţi de ghizi locali, într-o românească impecabilă. Zece autobuze au preluat grupurile de turişti, iar în cel rezervat nouă şofer era Saşa, gras şi tuns chilug, dar cu creastă în vârful capului şi mustăţi... turghenieviene. După îmbarcare, am pornit la drum, pe dealurile pline de serpentine, dintre Yalta spre Livadia. Şi porneşte Saşa pe abruptele serpentine cu o foarte mare viteză, scrâşnet de frâne bruşte şi accelerări către suta de kilometri pe oră în apropiere de Palatul de Iarnă al Ţarului Rusiei şi Castelul Romanovilor şi Coronţovilor (unde a avut loc Conferinţa de a Yalta a lui Stalin, Roossevelt şi Churchill, opreşte pe dreapta, ne invită într-un local şi... trage Saşa al nostru o votcă mare şi un pahar cu sifon. întrebându-l dacă nu îi este teamă de miliţieni (a căror uniformă noi o confundam cu cea a ceferiştilor români), ne-a răspuns: „Ni-Ce-Voi", adică, nu-i bai, pentru că miliţienii beau mai dihai decât şoferii. Ar mai fi de amintit că, în parcul Livadiei, am întâlnit doi generali, care luptaseră în România, Melinovschi şi Voroşilov, aflaţi la odihnă. Reîntorşi, noaptea, în port, ne-am făcut cruce că suntem întregi, după călătoria cu Saşa, dar am mai avut şi bucuria să o vedem, ancorată lângă nava „Transilvania" pe „sora" sa „Basarabia", amândouă construite prin anii 1930, la şantierele din Copenhaga. Acum, însă, nava se numea „Rodina", după ce fusese luată de ruşi ca despăgubire de război. Dimineaţa, a venit un alt autobuz al Inturistului, pentru a ne plimba în jurul oraşului. Am avut parte tot de o namilă de şofer, roşcovan. Un coleg l-a întrebat, în ruseşte, dacă a făcut şcoala de şoferi. „Da, am făcut-o pe tanc, pe celebrele T-34", a răspuns el, mândru. După ce ne-am îmbarcat şi am verificat dacă suntem toţi, şoferul a virat la stânga şi... zdrang, praf şi geamuri sparte, îl lovise un alt coleg de-al lui din stânga-faţă. Cum nu am mai putut merge cu el, după vreo trei ore a venit un alt autobuz de la Inturist, dar între cei doi şoferi a izbucnit un scandal mai hazliu decât un spectacol de la Balşoi Teatr. O altă amintire o am din Moscova, de prin anii 1980. Noi, turiştii din Mureş, am fost cazaţi în Piaţa Roşie, într-un hotel vechi, care avea renumele că acolo a locuit Lenin... ____________________Ing. ROMAN PANAITE^ . Cu siguranţă, enoriaşii ortodocşi din oraşul Sărmaşu şi zecile de pelerini sosiţi de la Sibiu, Cheţani, Hădăreni, Aţintiş, Luduş şi din alte localităţi transilvane îşi vor aminti cu drag de sărbătoarea creştină şi de înaltă simţire românească din a 25-a duminică după Rusalii, 10 noiembrie 2013, sărbătoare începută la Biserica ortodoxă cu hramul „Sfinţii Arhangheli" şi continuată, în după-amiaza aceleiaşi zile, la Casa orăşenească de cultură. Ca un adevărat păstor, părintele Ilie Bucur a pregătit în amănunţime sărbătoarea, dornic să aducă un spor de lumină şi de căldură în sufletele păstoriţilor săi, în bună înţelegere şi împreună lucrare cu binevoitorii enoriaşi, cu membrii consiliului parohial şi alţi preoţi parohi, cu întreaga sa familie, cu domnul primar Ioan Mocean şi doamna Dinica Buruian, directoarea Bibliotecii orăşeneşti, toate planurile sfinţiei sale au avut finalizarea pe care a prevăzut-o. Atunci când preoţii Daniel Camară şi Ilie Bucur, din Sărmaşu, Marian Mărcuş şi Cătălin Dumitrean, din Sibiu, Nicolae Cioară, din Hădăreni şi Călin Moldovan, de la Biserica Secţiei de Pompieri din Sărmaşu, au început să oficieze sfânta şi dumnezeiasca Liturghie, în Biserică se adunaseră deja peste 400 de dreptcredincioşi. Cu evlavia şi smerenia proprii creştinilor practicanţi, aceştia au ascultat Sfânta Evanghelie a apostolului Luca şi cuvântul de învăţătură al părintelui Ilie Bucur, despre pilda samariteanului milostiv, au înălţat, împreună cu preoţii slujitori. Crezul şi rugăciunea Tatăl Nostru, s-au rugat ca bunul Dumnezeu să-i pomenească în împărăţia Sa pe eroii şi martirii neamului românesc căzuţi la datorie pentru libertatea, independenţa, unitatea ţării noastre, pentru triumful credinţei creştin-ortdoxe, să-i ocrotească pe toţi locuitorii oraşului Sărmaşu, sănătoşi sau suferinzi, s-au împărtăşit cu trupul şi sângele Domnului Iisus Hristos, s-au închinat la icoana Sfintei Fecioare Maria, făcătoare de minuni şi au primit sfântul mir. După încheierea slujbei religioase, toţi cei prezenţi au avut bucuria să asiste la solemnitatea înmânării, de către domnul primar Marius Cucerzan, a Titlului de Cetăţean de Onoare al comunei Cheţani, conferit de Consiliul local Cheţani părintelui protopop onorific Ilie Bucur, fiu al satului Hădăreni. Momentul, îndelung aplaudat, a marcat trecerea la a doua parte a sărbătorii. în debutul acesteia, corul „Bel canto" al Liceului Tehnologic Sărmaşu, pregătit şi dirijat de părintele Daniel Camară, recompensat, de la înfiinţare şi până acum, cu peste o sută de premii şi diplome şi cu locul doi pe ţară la recentul Festival de muzică religioasă, a susţinut un scurt, dar plăcut recital de cântece religioase. Cu vorbe de dragoste şi preţuire, părintele Ilie Bucur i-a prezentat pe misionarii artişti ai Cenaclului „Lumină Lină", din Sibiu şi pe părintele Cătălin Dumitrean, întemeietorul, coordonatorul şi sufletul cenaclului sibian. Concertul lor a început cu intonarea Imnului de Stat al României „Deşteaptă-te, române!", receptat de credincioşii din sfântul locaş ca o lecţie de suflet românesc, de atitudine patriotică spre slava strămoşilor care au clădit un neam şi o ţară, ca o severă atenţionare asupra pericolelor care ameninţă viitorul neamului şi al ţării noastre în acest început de mileniu trei. Cu sfială, la primele cântece patriotice, apoi cu deschidere şi curaj, la următoarele, preoţii parohi şi păstoriţii lor au cântat la unison cu membrii Cenaclului „Lumină Lină". Din sute de piepturi s-au înălţat cântecele „Clopotul reîntregirii", „Treceţi, batalioane române, Carpaţii", „Capul de la Turda", „La Oarba şi la Iernut", „Din Ţara Moţilor noi am venit", „Măi, Ardeal, Ardeal, Ardeal", „Aşa-i românul", dar şi brilianta mângâiere „Rugă pentru părinţi". Cu glasurile sunând a rugăciune, cu toţii i-au cinstit prin cântec pe Maica Domnului şi pe Pruncul Divin. Printre cântece, au fost deschise portiţe şi pentru frumoase poezii religioase. Aplauzele au fost ale tuturor pentru toţi. în momente bine alese, a fost prezentat mesajul de suflet al domnului Lazăr Lădariu, redactor-şef al ziarului „Cuvântul liber", preşedintele Despărţământului Judeţean Central al Asociaţiunii Transilvane pentru Literatura Română şi Cultura Poporului Român - ASTRA, statornic prieten al sărmăşenilor, şi a fost invitat domnul primar Ioan Moceanu să se adreseze celor prezenţi. Domnia sa le-a mulţumit artiştilor misionari din Sibiu şi liceenelor din Sărmaşu pentru excepţionalul program prezentat, i-a felicitat pe părintele Ilie Bucur pentru distincţia primită şi pe domnul Marius Cucerzan, primarul comunei Cheţani, pentru nobila sa iniţiativă, şi a propus, printre altele, să fie demarate demersurile pentru o înfrăţire pragmatică între oraşul Sărmaşu şi comuna Cheţani. La ieşirea din biserică, localnicii, pelerinii şi artiştii au fost dăruiţi cu iconiţe şi au fost serviţi cu felii de cozonac şi sucuri naturale din fructe. Sărbătoarea creştină şi de înaltă simţire românească de la Sărmaşu s-a încheiat la Casa de cultură, cu un bogat program de dansuri şi cântece populare prezentate de artiştii amatori, majoritatea de vârsta a treia, îndrumaţi de doamna bibliotecară Dinica Buruian, cu alocuţiunile rostite de părintele protopop Ilie Bucur, părintele Cătălin Dumitrean, scriitorul, sculptorul şi miniaturistul Ioan Astaluş, cu o frugală agapă creştină şi cu imnul „Doamne, ocroteşte-i pe români!". întrebat de ce a ales Cenaclul ca modalitate de prezenţă în comunităţile creştine româneşti, părintele Cătălin Dumitrean a mărturisit: „Cenaclul s-a născut dintr-un vis pe care îl purtam în minte de mai mulţi ani. Simţeam nevoia să fac ceva mai mult pentru ţara mea, pentru Biserica în care m-am format ca preot patriot şi care mi-a pus toate energiile sufleteşti la bătaie. Ca misionari, cântăm pe gratis, deşi avem mare lipsă de o sponsorizare serioasă pentru transportul artiştilor şi al instalaţiilor, pentru achiziţionarea de microfoane şi boxe performante, de aparatură muzicală nouă. Pentru noi, simpla prezenţă în cenaclu este o mare şansă de mântuire şi de propovăduire a adevărului. Acceptăm să dăm concerte acolo unde ne aşteaptă români cu suflet curat, acolo unde a fost şi este suferinţă. E timpul să ne trezim ca neam, să ne reinventăm demnitatea naţională, să nu ne sfiim să ne asumăm identitatea românească şi să declarăm că ne iubim neamul şi ţara". Pe drumul de întoarcere spre casă, pelerinii au vizitat, la invitaţia domnului colonel Grigore Moldovan, Secţia de Pompieri militari. Acolo s-au închinat la moaştele Sfântului Ierarh Iosif cel Nou de la Partoş, la Troiţa de lângă Biserică, au semnat în Cartea de Onoare, au stat de vorbă cu militarii pompieri, de la care au aflat multe şi interesante informaţii despre istoricul unităţii, despre ajutorul dat de părintele Ilie Bucur, despre activitatea zilnică în folosul locuitorilor din cele 22 de localităţi arondate, dar şi despre tânărul preot Călin Moldovan, care este şi slujitor al lui Iisus Hristos, şi vrednic pompier militar. MIRCEA GHEBOREAN Sărbătoare creştină 9 şi de simţire românească, la Sărmaşu 9 9 7 9 SPORT Denham Brown, noul jucător al lui BC Mureş! Echipa BC Mureş a realizat un transfer de senzaţie. Canadianul Denham Brown, născut la 6 ianuarie 1983, la Toronto, a fost prezentat astăzi în cadrul unei conferinţe de presă. Brown poate evolua pe mai multe posturi, dar opţiunea este poziţia 3 pentru a suplini absenţa lui Andrija Ciric, care a lipsit o mai lungă perioadă, datorită unei accidentări la genunchi. Denham a trecut pe la mai multe echipe de top din Europa, precum Galatasaray Cafe Crown (Turcia), Tisettania Cantu (Italia), Asseco Prokom Gdynia (Polonia), Denham Brown a evoluat ultima oară pentru Limba Timişoara (2013), de care s-a despărţit în urmă cu o lună, el jucând 20 de meciuri în Liga Naţională de baschet masculin. Brown a fost în NBA Seattle Supersonics, dar nu a evoluat decât în presezon pentru echipa americană, în timpul colegiului, a câştigat un titlu naţional NCAA, înscriind, în unele partide, şi peste 100 de puncte. „Mulţumesc clubului BC Mureş că m-au adus înapoi în România. Liga Naţională este foarte echilibrată, iar BC Mureş are un potenţial extraordinar. îmi doresc să ajut echipa, deoarece o cunosc foarte bine, cât şi pe fanii acesteia. EuroChallenge reprezintă o oportunitate foarte bună a acestui club de a arăta Europei ceea ce ştim", a declarat Denham Brown. Antrenorul Srecko Sekulovic s-a arătat mulţumit de această achiziţie. „Avem nevoie de acest jucător pentru suplinirea lipsei lui Andrija Ciric. L-am adus la echipa noastră deoarece ştim ce poate. Din păcate, Mitchell încă nu şi-a intrat în joc. Toţi jucătorii echipei îl cunosc pe Denham Brown, şi cred că este ceea ce ne-a trebuit". în cadrul conferinţei de presă de joi, 14 noiembrie, noul jucător ce va face parte din echipa Tigrilor, canadianul Denham Brown, de 1,98 cm şi 100 kg, a fost prezentat oficial. „Aveam nevoie de un plus de vitalitate şi aport pe poziţia 3, înlocuindu-l pe Ciric. Martinic nu va juca nici duminică împotriva echipei Farul Constanţa, şi nici nu va putea evolua în Bulgaria la meciul din Cupa Eurochallenge de la Samokov. Trebuie să uităm cât mai repede meciul cu Szolnoki Olaj KK. Dacă greşeşti eşti pedepsit bine. Avem jucători care dau dovadă în acest moment de atitudine în teren", a afirmat Cornel Lungu, preşedintele BC Mureș.