Cuvântul Liber, ianuarie 2014 (Anul 26, nr. 1-21)

2014-01-14 / nr. 8

CUVÂNTUL MARȚI, 14 IANUARIE 2014 Colţul spiritual Jos pălăria pentru Intr-o povestire pe care am descoperit-o într-o carte veche, se istoriseşte că un stăpân şi-a trimis sluga să vadă câţi locuitori are cetatea unde acesta urma să găzduiască în noaptea aceea. Slujitorul, foarte isteţ, a luat un pietroi şi l-a pus în mijlocul drumului; şi toţi cei care treceau, pe drum se împiedicau de pietroi. Spre seară, cineva s-a apropiat şi, cu grijă, a ridicat oamenii adevăraţi pietroiul, l-a pus lângă zid şi a trecut mai departe. Atunci, sluga a venit în grabă la stăpân şi i-a spus: - Stăpâne, cetatea din faţa noastră are numai un singur locuitor, restul sunt dobitoace. Rămâneţi cu bine în grija lui Dumnezeu. Părintele CHEORCHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş % 14 IANUARIE 2014 Filă de calendar Zile trecute: 14 Zile rămase: 351 Soarele răsare la: 8.07 Soarele apune la: 17.03 Ortodox: Cuv. Părinţi ucişi în Sinai şi Rait; Sf. Nina, luminătoarea Georgiei; Sf. Ier. Sava, luminătorul Serbiei şi ctitorul sfintei mănăstiri a Hilandarului (Muntele Athos) Greco-catolic: Cuv. m. din Sinai și Rait. Romano-catolic: Ss. Felix de Nota, ep.; Bianca, regină Zodia; Capricorn (21 decembrie -19 ianuarie) . 1876 - Brevetarea telefonului. La aceasta dată, Alexander Graham Bell și Elisha Gray au depus o cerere de brevet la Biroul pentru brevete din New York, primul la ora locală 12.00, iar al doilea la ora 14.00. Pe această diferenţă s-au bazat cei ce i-au adjudecat lui Bell invenţia în procesul ce i-a opus multă vreme pe cei doi inventatori. 1894 - S-a născut Ecaterina Teodoroiu, „eroina de la Jiu" căzută în luptele de la Mărăşeşti (m. 23 august 1917). 1934 - A murit savantul, medicul şi bacteriologul Ion Cantacuzino, doctor honoris causa al Universităţilor din Atena, Bordeaux, Bruxelles, Lyon, Montpellier, membru al Academiei Române, fondator al şcolii româneşti de imunologie şi patologie experimentală. 1963 - A murit G.F.Ciauşu, folclorist, cunoscut îndeosebi prin studiul etnografic comparatist „Superstiţiile poporului român în asemănare cu ale altor popoare vechi şi noi" (1914), distins de Academia Română cu premiul „Adamachi" (n. 28.05.1889). 2006 - O explozie cauzată de acumularea de gaze a ucis şapte oameni la mina din Anina. Cugetarea zilei: „Nu-ţi arata înţelepciunea la timp nepotrivit". (proverb grec) picuri de Înţelepciune „Ceea ce va salva naţiunile va fi UNITATEA. Omogenitatea dă viaţă şi împărţirea omoară. SĂ FIM UNIŢI PENTRU AI PUTERNICI! SĂ FIM UNIŢI PENTRU A FI FERICITI. Unitatea este viaţa unui popor; ea înseamnă reînviere; a te naşte din nou. Trecutul de glorie sau de nefericire în comun trebuie să ne unească."Oare, noi, ROMÂNII, de la .. vlădică la opincă", când ne vom trezi la realitate, pentru a înţelege că ..trebuie să fim uniţi", cum sunt alţii, care ne vor dezbinaţi? - n.al VICTOR HUGO (1802-1885), poet, scriitor francez, reprezentant de seamă al literaturii universale *** ..CUVÂNTUL mi-a fost cale către oameni si către Dumnezeu. Prin el mi-am spus bucuriile si necazurile, durerile si speranţele: e! mi-a fost lacrimă şi zâmbet, armă de apărare si scară spre înălţimi, cu e! am învăţat si-am Hturahisit, cu e! am iubit, cu el am trăit: e! mi-a fost început şi tot el îmi va fi sfârşit, iar când m-oi călători pe celălalt tărâm, e! mă va pomeni de pe o cruce, dintr-o inimă, ori de pe fila unei cărţi. Prin e!am fost mai mult decât o vieţuitoare pe pământ, e! mi-a fost binecuvântare şi uneori blestem, el mi-a fost însuşi sensul de a fi. Dacă cea dintâi ariă a creștinului este de a se mântui, cea dintâi ariă a omului este de a se zidi și a zidi prin cuvânt". AL. STĂNCIULESCU-BÂRDA (1953), scriitor şi preot de mare cultură *** „Un creştin oarecare dorea să ajungă la o mănăstire. S-a gândit el să vândă tot ce are şi să împartă celor nevoiaşi. Numai că diavolul i-a dat târcoale şi i-a spus să mai ţină şi câte ceva pentru el la mănăstire. S-a dus la Avva Atonie, marele promotor al monahismului, şi i-a spus ce doreşte. Acesta ştiindu-i şi gândurile i-a spus: «Dacă voieşti să fi călugăr mergi în satul vecin şi să cumperi carne de acolo, pe care s-o legi pe lângă corpul tău, şi să te întorci înapoi». A făcut aşa, dar pe drum, la întoarcere, câinii trăgeau carnea de pe el şi păsările îl ciupeau, încât îi provocau multe răni. Avva Antonie văzându-l i-a zis: «Cei ce se leapădă de cele lumeşti, dar vor să mai păstreze câte ceva, sau cei care cred numai în bogăţie, vor fi rupţi de gândurile şi chinurile banilor, pentru că la sfârşitul vieţii banii, părinţii, prietenii ne vor conduce numai până la mormânt dar faptele bune ne stau mărturie Domnului în ziua judecăţii»". „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român, ILIE BUCUR SARMĂŞANUL Berbec: Se pare că nu aveţi nici un moment de relaxare, dar imaginaţia şi ingeniozitatea vă ajută să duceţi totul la bun sfârşit. Astăzi puteţi avea mari realizări pe plan financiar. Taur: Aveţi şanse de reuşită în tot ce faceţi azi. Este un moment excelent pentru a susţine examene, lucrări artistice şi proiecte. Gemeni: Ar fi bine să acordaţi mai multă atenţie activităţilor casnice, chiar dacă vă preocupă chestiunile de afaceri. La serviciu, intuiţia vă ajută foarte mult, dar este indicat să ţineţi cont şi de părerile colegilor. Rac: Zi favorabilă pentru planuri de viitor şi pentru demararea unor noi activităţi în domeniul social. Relaţiile cu prietenii şi cu partenerul de viaţă sunt excelente. Leu: Aveţi resursele financiare pentru a face în casă schimbările pe care le visaţi. Pentru aceasta, trebuie să mergeţi la cumpărături împreună cu partenerul de viaţă. Vă sfătuim să vă hotărâţi de acasă ce doriţi să cumpăraţi. Fecioară: Talentul dumneavoastră creativ este apreciat în societate. Ar fi bine să îl folosiţi pentru rezolvarea problemelor profesionale şi în afaceri. Balanţă: Nu sunteţi prea comunicativ şi ar fi bine să amânaţi întâlnirile de afaceri. De asemenea, vă sfătuim să amânaţi deciziile importante în domeniul financiar. Scorpion: Aveţi succes în toate activităţile legate de cămin, dar si în societate. Puteţi sa vă faceţi planuri de viitor. Ideile dumneavoastră sunt apreciate atât de partenerul de viaţă, cât şi de partenerii de afaceri. Săgetător: Puterea creativă de care dispuneţi vă îndeamnă să începeţi o activitate nouă. Aveţi toate şansele de reuşită pe plan intelectual şi sentimental. Capricorn, în prima parte a zilei, sunteţi mai sensibil decât de obicei, iar relaţiile cu anturajul ar putea fi uşor tensionate. Fiţi prudent şi nu faceţi promisiuni! Vărsător, în viaţa dumneavoastră au loc schimbări importante, care vă oferă multe satisfacţii. Activitatea intelectuală intensă şi puterea creativă contribuie la succesul dvs. pe plan social. Peşti: începeţi ziua plin de optimism şi cu o imaginaţie debordantă. Aveţi toate şansele să vă faceţi remarcat prin talentul artistic. Faceţi cunoştinţă cu o personalitate din domeniul artelor. Sursateastrolog.ro HOROSCOP ) 0 2014 — „ANUL BRÂNCOVEANU ”! Prin Hotărârea de Guvern nr. 1.167/ 2014, publicată în Monitorul Oficial nr. 11, din 8 ianuarie a.c., anul 2014 a fost declarat „Anul Brâncoveanu", pentru comemorarea a 300 de ani de la martiriul Brâncovenilor. Acţiunile şi manifestările care vor avea loc în cursul acestui an sunt concentrate în Programul naţional „Anul 2014 - Anul Brâncoveanu" şi se vor desfăşura sub patronajul primministrului. (L.P.) Finala concursului „Ardelenii au har”, în martie! Din motive strict obiective, finala, Concursului judeţean pentru promovarea copiilor talentaţi, cu genericul „Ardelenii au har", a fost amânată pentru luna martie a anului 2014. Precizăm că această mare mişcare artistică a tineretului şcolar şi preşcolar este iniţiată şi organizată de Societatea Culturală „Mioriţa", Teatrul „Scena" şi Asociaţia „De pe Mureş şi Târnave". (D.B.) Tsjs^LN0md.J4muzMureş. Compania ..Liviu Rebreanu” „în carne vie", la Sala Parking Compania „Liviu Rebreanu" a Teatrului Naţional Târgu-Mureş are deosebita bucurie de a vă anunţa reprezentaţia spectacolului „în carne vie" de Rajiv Joseph, în regia Alinei Nelega, traducerea şi adaptarea Mircea Sorin Rusu şi Alina Nelega, reprezentaţie ce va avea loc astăzi, 14 ianuarie 2014, ora 18.00, în Sala Parking. Cei doi protagonişti ai spectacolului sunt actorii Raisa Ane Andrei Chiran. Rajiv Joseph este unul dintre cei mai de succes dramaturgi ai momentului, textul său „Un tigru bengalez la grădina zoologică din Bagdad" fiind montat pe Broadway şi avându-l în rol principal pe Robin Williams. „In carne vie" este unul dintre primele texte ale lui Rajiv Joseph, care spune povestea de dragoste a doi prieteni de-o viaţă. O poveste despre amintiri, pierderi, regrete şi revelaţia că cel pe care l-ai căutat o viaţă întreagă a fost întotdeauna lângă tine. Biletele şi abonamentele pot fi achiziţionate de luni până vineri, între orele 12:00 şi 17:30, la Agenţia de Bilete a Palatului Culturii (telefoane 0265-26.14.20,0372-75.82.30) sau la casa de bilete a teatrului de luni până vineri, între orele 10.00 şi 16.00, (telefon 0365-80.68.65) şi online: www.biletmaster.ro Program Jazz&Blues Club ^ PR PARTY Astăzi, 14 ianuarie, începând cu ora 22.00, îi invităm pe toţi studenţii cu chef de distracţie să participe la următorul Pr Party, în Jazz&Blues Club. Muzica bună va fi garantată de către DJ Andriss. Biletul de intrare costă 5 lei. Pentru rezervare masă sunaţi la: 0724-40.03.22. STUDCARD PARTY Miercuri, 15 ianuarie, începând cu ora 22.00, îi aşteptăm pe toţi studenţii cu chef de distracţie la primul Studcard Party din acest an, în incinta Clubului Jazz&Blues. Berile Stejar şi Timişoreană (0,5 %) se găsesc la preţul de 3,5 lei. Biletul de intrare costă 3 lei cu Studcard şi 6 lei fără. Pentru rezervare masă sunaţi la: 0724- 40.03.22. Vă dorim distracție plăcută!