Cuvântul Liber, august 2014 (Anul 26, nr. 147-167)

2014-08-02 / nr. 148

CUVÂNTUL sâmbătă,2 AUGUST 2014  . Biserica ortodoxă, solidară cu sinistraţii Patriarhia Română îi îndeamnă pe ierarhii şi preoţii de la parohii şi mănăstiri ca, pe toată durata postului Adormirii Maicii Domnului (1-14 august), pe lângă rugăciunile pentru oprirea ploilor, să organizeze colecte de alimente, apă şi pături pentru sinistraţii din zonele inundate. „Colectele vor fi organizate la centrele eparhiale, protoierii, parohii şi mănăstiri, unde vor fi adunate alimente (ulei, zahăr, făină, orez, conserve), apă plată şi minerală, produse de igienă, pături etc. Bunurile colectate vor fi trimise la Centrul eparhial Craiova - pentru sinistraţii din judeţul Gorj, Centrul eparhial Râmnicu Vâlcea -pentru cei din Vâlcea, şi Centrul eparhial Slatina - pentru sinistraţii din judeţul Olt. Produsele colectate vor fi distribuite în localităţile afectate de inundaţii, prin intermediul consiliilor şi comitetelor parohiale, sub îndrumarea preoţilor parohi şi coordonarea centrelor eparhiale", se precizează într-un comunicat de presă al Patriarhiei Române. (L.P.) ______________________________________________________________/ Salvaţi Copiii Save the Children Romania Müller Romania şi „Salvaţi Copiii" readuc la şcoală copiii din medii defavorizate, prin programul „A doua şansă" în perioada 21 iulie - 21 septembrie. „Müller România" desfăşoară campania „Un gest mic înseamnă o mare bucurie", pentru sprijinirea proiectului „A doua şansă" derulat de organizaţia „Salvaţi Copiii". Programul, lansat în urmă cu 13 ani, se adresează copiilor cu vârsta cuprinsă între 8 şi 18 ani,care, din diverse motive, au abandonat şcoala sau nu au fost niciodată înscrişi în învăţământul de zi. Conform Institutului Naţional de Statistică, aproape 250.000 de români nu ştiu să scrie şi să citească, iar aproximativ 260.524 de copii, cu vârsta cuprinsă între 7-17 ani, nu sunt înscrişi în nicio formă de învăţământ (INS, 2012). Printre principalele cauze ale acestei situaţii se numără statutul socio-economic scăzut, apartenenţa la grupuri sociale vulnerabile, dificultăţile de învăţare sau lipsă de motivaţie şi sprijin suplimentar. Cu o rată de părăsire timpurie a şcolii de 17,3 %, în 2013 România se situa printre primele 4 ţări europene cu cele mai mari procente în acest sens. (Eurostat, baza de date online). Cauzele abandonului şcolar sunt adesea legate de condiţiile socio-economice precare ale familiei, cu impact asupra posibilităţii de susţinere a şcolarizării copiilor. De aceea, „Müller România" lansează campania de colectare de fonduri „Un gest mic înseamnă o mare bucurie", menită să contribuie la integrarea şi reintegrarea şcolară a 135 de copii în anul şcolar 2014- 2015, oferindu-le, pe toată perioada frecventării cursurilor, suport material şi nutriţional (alimente, îmbrăcăminte, produse de igienă), consiliere socială şi psihologică, dar şi manuale şi rechizite şcolare. „Müller este o companie foarte apropiată de clienţii săi. Müller înseamnă nu numai tehnologie, calitate şi inovaţie, ci şi oameni -angajaţi, parteneri, furnizori - care trăiesc în diverse comunităţi. Am ales să ne implicăm în acest proiect alături de „Salvaţi Copiii" România pentru că educaţia este foarte importantă în orice comunitate şi viitorul aparţine celor care sunt astăzi copii. Cine ştie, poate peste ani unii dintre aceşti copii vor deveni parteneri, furnizori sau membri ai echipei noastre. Vrem să le oferim o bucurie acestor copii care îşi doresc să înveţe, să contribuim puţin şi noi la viitorul lor. Ca om simplu şi ca tată a doi copii ştiu că nicio cifră de afaceri nu va fi vreodată mai importantă decât bucuria unui copil", a declarat Tzaffir Granat, preşedintele Müller România. „A doua şansă este unul dintre programele cu cea mai mare vechime, dar şi greutate, din portofoliul „Salvaţi Copiii" România. Conştienţi că accesul la educaţie al copiilor nu trebuie să depindă de nivelul de trai sau de studiile părinţilor, de 13 ani depunem eforturi constante pentru continuarea acestui program şi, din fericire, rezultatele ne încurajează. Salutăm disponibilitatea Müller de a ni se alătura, astăzi,în acest demers, şi încurajăm clienţii acestui brand să contribuie, printr-un gest minor, la un viitor mai bun pentru copiii defavorizaţi", a declarat Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv al „Salvaţi Copiii" România. Iubitorii produselor Müller pot sprijini, la rândul lor, această campanie, la achiziţionarea oricărui produs de băut al companiei, 0,2 lei vor fi donaţi către organizaţia „Salvaţi Copiii" pentru derularea proiectului „A doua şansă", ce îşi propune să readucă pe băncile şcolii copiii din mediile defavorizate. Produsele Müller participante în campanie fac parte din următoarele categorii: Fructiv, Müllermilch, Kaffe, Da Bere (de băut). Pentru mai multe informații referitoare la derularea campaniei, vă rugăm să accesați pagina de Facebook: www.facebook.com/ MullerRomania sau http://salvaticopiii.ro/?id200001000100060003. 2 AUGUST 2014 Berbec: în prima parte a zilei sunteţi cam visător şi aveţi tendinţa să neglijaţi problemele importante. Nu este momentul să începeţi noi activităţi. Taur: Talentul dv. creativ este apreciat în societate. Ar fi bine să îl folosiţi pentru rezolvarea problemelor profesionale şi în afaceri. Primiţi vizita unor prieteni de familie, în compania cărora vă simţiţi foarte bine. ' ' » ' Gemeni: Nu sunteţi prea jjjTSEp comunicativ şi ar fi bine să amânaţi întâlnirile de afaceri. De asemenea, vă sfătuim să amânaţi deciziile importante în domeniul financiar. Dedicaţi-vă unor activităţi relaxante! Rac: Aveţi succes în toate activităţile legate de cămin, dar şi în societate. Puteţi să vă faceţi planuri de viitor. Ideile dumneavoastră sunt apreciate atât de partenerul de viaţă, cât şi de partenerii de afaceri. Leu: Puterea creativă vă îndeamnă să începeţi o activitate nouă. Aveţi toate şansele de reuşită pe plan intelectual şi sentimental. Parcurgeţi o perioadă favorabilă inspiraţiei artistice, în care imaginaţia vă stimulează creativitatea. Fecioară, în prima parte a zilei, sunteţi mai sensibil decât de obicei, iar relaţiile cu anturajul ar putea fi uşor tensionate. Fiţi prudent şi nu faceţi promisiuni pe care nu sunteţi sigur că le veţi putea respecta! Balanţă: în viaţa dv. au loc schimbări importante, care vă oferă multe satisfacţii. Activitatea intelectuală intensă şi puterea creativă de care dispuneţi contribuie la succesul dumneavoastră pe plan social. Scorpion: începeţi ziua plin de optimism şi cu o imaginaţie debordantă. Aveţi toate şansele să vă faceţi remarcat prin talentul artistic. S-ar putea să faceţi cunoştinţă cu o personalitate din domeniul artelor, care va juca un rol important în cariera dumneavoastră. Săgetător: Se pare că nu aveţi niciun moment de relaxare, dar imaginaţia şi ingeniozitatea vă ajută să duceţi totul la bun sfârşit. Astăzi puteţi avea mari realizări pe plan financiar. Capricorn: Aveţi şanse de reuşită în tot ce faceţi azi. Este un moment excelent pentru a susţine examene, lucrări artistice şi proiecte. Relaţiile pe plan sentimental sunt foarte bune. Vărsător: Sunteţi hotărât să începeţi o afacere, dar nu prea vă ajung banii. Dacă reuşiţi să vă puneţi la lucru imaginaţia şi inventivitatea, puteţi face rost de suma necesară. Peşti: Zi favorabilă pentru planuri de viitor şi pentru demararea unor noi activităţi în domeniul social. Relaţiile cu prietenii şi cu partenerul de viaţă sunt excelente. Nu vă pripiţi în luarea deciziilor importante! Sursa: eastrolog.ro HOROSCOP ! Omul moare M W W V fara sa trăiască niciodată cu adevărat?! Oamenii, în majoritatea cazurilor, cred că banii sunt tot ceea ce contează în viaţă, ei ignorând că există şi alte lucruri mai importante, care nu se pot cumpăra. Se spune că nu eşti suficient de bogat, dacă nu ai ceva ce banii nu pot cumpăra (cum ar fi iubirea adevărată, copiii, sănătatea), însă, cea dintâi condiţie a fericirii e liniştea sufletului. Nu poţi fi fericit, dacă nu eşti împăcat cu tine însuţi şi nu îţi alungi demonii care te bântuie. Degeaba credem că putem cumpăra orice, pentru că, într-adevăr, putem cumpăra o persoană, dar nu şi iubirea, putem cumpăra o casă, dar nu şi un cămin, putem cumpăra un spital, dar nu şi sănătatea. Dalai Lama ne învaţă că „Omul îşi sacrifică sănătatea pentru a face bani. Apoi,îşi sacrifică banii pentru a-şi recupera sănătatea, apoi, este nerăbdător să vină viitorul, încât... nu trăieşte prezentul, rezultatul fiind că nu trăieşte nici în prezent, nici în viitor. Trăieşte ca şi cum niciodată nu o să moară şi, apoi, moare fără să trăiască niciodată cu adevărat". IOANA CRISTINA BOLOG A. Filă de calendar 1891- S-a născut Mihail Jóra, compozitor, dirijor, pianist român (d. 1971) 1922 - A încetat din viață Alexander Graham Bell, inventatorul telefonului (n. 3 martie 1847) 1932 - Fizicianul american Carl D. Anderson descopră pozitronul pentru care va primi Premiul Nobel. 1934- Preşedintele Germaniei Paul von Hindenburg moare la Neudeck; Adolf Hitler îşi asumă titlul de Führer şi Cancelar al Germaniei. 1936 - Ediţia a XI-a a Jocurilor Olimpice - Berlin, Germania (2 august - 16 august). România a obţinut o medalie de argint. 1940 - Stalin semnează un decret abuziv (fără niciun fel de consultare a locuitorilor regiunii) de creare a Republicii Sovietice Socialiste Moldovenească pe o parte din pământul românesc, ocupat cu forţa de Armata Roşie. Cugetarea zilei: „Să ne bucurăm fără a ne compara cu alţii. Când vezi câţi sunt înaintea ta, gândeşte-te câţi sunt în urmă." (Seneca) Să fim sănătoşi! SINUCIDEREA, PREVENITĂ PRINTR-UN SIMPLU TEST DE SÂNGE Cercetătorii americani de la „Hopkins University School of Medicine", citaţi de descopera.ro, susţin că un simplu test de sânge pentru a detecta o modificare chimică a unei singure gene umane legate de gândurile şi impulsurile negative poate prezice cu precizie riscul suicidar. „în studiul nostru, am descoperit că modificări ale unei gene numite SKA2 joacă un rol important în transformarea a ceea ce ar putea fi o reacţie obişnuită din efortul vieţii de zi cu zi în gânduri şi comportamente sinucigaşe. Sinuciderea este o problemă majoră de sănătate publică, ce ar putea fi prevenită, dar eforturile noastre de prevenţie sunt zădărnicite, deoarece nu avem nicio cale consistentă de a prezice cine sunt aceia cu risc crescut de sinucidere, însă, cu un test ca al nostru, am putea fi capabili să stăvilim rata sinuciderilor, prin identificarea oamenilor care au aceste tendinţe şi intervenţia suficient de timpurie pentru preîntâmpinarea unui dezastru. într-o serie de experimente, am constatat că cei care s-au sinucis au avut nivelul de SEA2 redus în mod semnificativ. Mai mult, studiul a descoperit la unii subiecţi o modificare care altera calea de funcţionare a genei SKA2, fără schimbarea secvenţei genetice a ADN-ului. Modificarea adăuga genei substanţe chimice numite grupuri de metil, un nivel mare al metilizării fiind descoperit în acest studiu chiar la persoanele care s-au sinucis. în experimentele următoare, am făcut simple teste de sânge celor 325 de participanţi la studiu şi am găsit o creştere similară a metilizării la gena SKA 2 la persoane cu gânduri sau încercări suicidare", explică oamenii de ştiinţă. Pe baza constatărilor, ei au proiectat un model de analiză care prezice care dintre participanţi a avut experienţa unor gânduri sau tentative sinucigaşe, cu un procent de certitudine de 80 la sută. Dacă studiile vor fi confirmate, un test de sânge bazat pe aceste concluzii poate ajuta doctorii în luarea deciziilor pentru prevenirea unei tragedii, cum sunt nevoia de spitalizare, izolarea în vederea monitorizării sau restricţionarea accesului pacienţilor la unele medicamente care au fost legate de gândurile suicidare. (L.P.) 40