Cuvântul Liber, septembrie 2014 (Anul 26, nr. 168-188)

2014-09-17 / nr. 179

CUVÂNTUL MIERCURI, 17 SEPTEMBRIE 2014 Colţul spiritual") . Ispite noi, păcate vechi Dragi prieteni, Dumnezeu pune la încercare virtuţile oamenilor prin diavoli, cărora le dă voie limitată ca să-i ispitească (Iov 1,12; Zah. 3,1), iar Sfinţii Părinţi ai Bisericii învaţă că patima iubirii de arginţi sau arghirofilia este „dracul cel cu mii de capete..." (Sf. loan Scărarul, Filocalia, vol. IX) într-o poveste irlandeză pe care am citit-o de curând, este ilustrată foarte frumos lăcomia şi cum se manifestă ea. într-o bună zi, o bătrânică se plimba pe afară când a auzit un zgomot uşor. Poc, poc, poc! Poc, poc, poc! Mă-ntreb ce poate fi - a zis bătrânica. S-a furişat în spatele unui copac şi, de acolo, spre marea ei surpriză, a văzut un spiriduş îmbrăcat în haine verzi. Acesta lovea cu un ciocan micuţ, făcând pantofi pentru alţi spiriduşi şi zâne mititele. Bătrânica l-a apucat pe spiriduş de gulerul hainei, şi i-a zis: ” - Te-am prins, Domnule Spiriduş! - a strigat ea. - într-adevăr, m-ai prins, a spus calm spiriduşul. Dar îţi mulţumesc dacă îmi dai drumul să mă pot întoarce la treaba mea. - Ooo, nu! - a spus bătrânica. - Nu înainte să-mi spui unde-ţi este oala cu aur. Toată lumea ştie că, atunci când prinzi un spiriduş, el trebuie să-ţi arate unde-i este îngropată oala cu aur. Spiriduşul a râs: - Deci, vrei oala mea cu aur, nu-i aşa? Foarte bine. Urmează-mă, atunci, şi-ţi voi arăta unde se afla îngropată! Spiriduşul a pornit-o înainte, urmat de femeie, care se ţinea strâns de haina lui. într-un final au ajuns într-un câmp unde creşteau sute de tufişuri. Spiriduşul a arătat spre unul dintre ele şi a spus: - Sapă sub acest tufiş şi vei găsi tot aurul pe care ţi-l doreşti! Bătrânica s-a uitat la pământul tare. - Trebuie să mă-ntorc acasă şi să iau o lopata - a spus ea. Dar mai întâi am să leg de tufiş eşarfa mea cea roşie. Aşa, voi şti unde să sap când mă-ntorc cu lopata. - Bună idee - a spus spiriduşul, cu o sclipire în ochi. - Să te bucuri de aurul ce-l găseşti şi, făcând semn cu mâna, spiriduşul a dispărut. Bătrânica a alergat spre casă şi a luat o lopată. Pe drumul înapoi s-a gândit cum să cheltuiască aurul ce-l va găsi. Dar, când a ajuns din nou în câmp, ochii i s-au mărit de surpriză. în locul unei singure eşarfe roşii, a văzut sute la fel. Fiecare tufiş avea o eşarfă roşie legată de el! - Ooo, nu! - a strigat bătrânica. - Spiriduşul acela m-a păcălit! Nu pot săpa sub toate aceste tufişuri. Acum trebuie să mă-ntorc acasă fără oala mea cu aur. Şi asta a făcut. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş 17 SEPTEMBRIE 2014 | - — '\ Zile trecute: 259 Zile rămase: 106 Soarele răsare la: 6.57 Soarele apune la: 19.22 Ortodox: Sf. Mc. Sofia Greco-catolic: Sf. Mc. Sofia Romano-catolic: I Sf. Robert Bellarmin \ Zodia: Fecioară (23 august - 21 septembrie) I Berbec: S-ar putea să fiţi nemulţumit de atmosfera creată la locul de muncă de un coleg. Vă sfătuim să nu vă angajaţi în discuţii aprinse. Dorinţa de independenţă vă poate îndepărta de prieteni. Taur: S-ar putea să vă certaţi cu persoana iubită, pentru că va înţelege greşit. încercaţi să lămuriţi lucrurile cu calm! Aveţi de făcut mai multe drumuri scurte pentru a rezolva probleme de afaceri. Gemeni: Dacă plecaţi într-o călătorie, puteţi să fiţi optimist, totul se va derula conform planurilor. Relaţiile cu prietenii sunt foarte bune, dar este posibil să aveţi discuţii cu partenerul de viaţă. Rac: Posibil să aveţi probleme la serviciu, dacă nu respectaţi indicaţiile şefilor. Amânaţi tranzacţiile financiare şi deciziile importante! Ar fi bine să comunicaţi mai mult cu persoana iubită. HOROSCOP Leu: Un prieten vă ajută să clarificaţi o neînţelegere cu persoana iubită, apărută din cauza unor bârfe. Aveţi răbdare! Totul va reveni repede la normal. Nu ignoraţi sfaturile celorlalţi! Fecioară: Aveţi multe de făcut, atât acasă, cât şi la serviciu, dar se pare că nu sunteţi în formă. Sunteţi irascibil şi riscaţi să vă luaţi la ceartă cu cei din jur. Gândiţi-vă de două ori înainte de a spune ceva! Balanţă: Sunteţi plin de energie şi reuşiţi să duceţi la bun sfârşit o lucrare mai veche. Nu vă grăbiţi să refuzaţi o propunere de colaborare! Vă sfătuim să vă consultaţi cu o persoană cu experienţă. Scorpion: Nu reuşiţi să vă încadraţi în programul de la serviciu, spre nemulţumirea şefilor şi a colegilor. Vă cam lipseşte entuziasmul, ceea ce ar putea să vă creeze neplăceri şi în familie. Săgetător: Primiţi o sumă importantă de la o rudă apropiată. S-ar putea, însă, ca partenerul de viaţă să nu fie de acord să cumpăraţi un obiect de valoare. Nu luaţi nicio decizie în pripă! Capricorn: Vă enervaţi la serviciu, pentru că nu reuşiţi să vă terminaţi treaba la timp. Apelaţi la ajutorul colegilor! Ar fi bine să îi arătaţi persoanei iubite mai multă afectivitate. Vărsător: Ar fi bine să vă rezolvaţi dimineaţă problemele importante, când aveţi mai multă energie. Dorinţa dumneavoastră de libertate poate să ducă la deteriorarea relaţiilor cu persoana iubită. Peşti: Aveţi ocazia să faceţi schimbări importante pe plan sentimental. Dimineaţă, faceţi cunoştinţă cu o persoană care vă atrage atenţia din prima clipă. Vă recomandăm să nu vă pripiţi. Sursa: eastrolog.ro PERSONALITATEA LUNII SEPTEMBRIE Născut la 27 septembrie 1952, Dumitru Prunariu, primul cosmonaut român, este cel care a purtat cu sine în spaţiu, pe o durată de 7 zile, 20 de ore şi 42 de minute, visele tuturor românilor de a se ridica la stele şi mândria lor că au reuşit acest lucru printr-un reprezentant valoros, într-un timp al pionierilor spaţiali. La 14 mai 1981, am asistat cu sufletul la gură, cu mic cu mare, la derularea misiunii Soiuz 40 din cadrul programului spaţial „Intercosmos", datorită căruia, Dumitru Prunariu a devenit primul, dar şi singurul român care a zburat în Cosmos. Despre Soiuz 40 sunt multe de spus şi poate cuvintele nici nu sunt suficiente ca să descrie ce a însemnat pentru naţiunea română participarea unui cosmonaut român la cele 22 de experimente ştiinţificecare au avut loc în spaţiul cosmic, mai ales că marea majoritate a experimentelor au fost de concepţie română, iar aparatura realizată în România pentru acest scop s-a remarcat printr-un grad înalt de miniaturizare, fiabilitate şi consum redus de energie, funcţionând ireproşabil. Acestea au avut drept scop obţinerea de informaţii deosebit de preţioase pentru lărgirea cunoştinţelor în domeniul astrofizicii, fizicii nucleare şi tehnologiei cosmice, iar experimentele biomedicale au contribuit şi încă au un aport la completarea cunoştinţelor existente privind comportarea organismului uman în condiţiile specifice zborului cosmic, cât şi la progresul cercetărilor fundamentale în domeniul medicinei aeronautice şi al biologiei. Rezultatele obţinute în această misiune au fost utilizate pentru pregătirea zborurilor care au urmat „Pe la ora 19,30-20,00 treceam zilnic pe deasupra României. De acolo, de sus, România se vedea de mărimea unei pâini rumene de casă", spunea Dumitru Prunariu la întoarcerea acasă, pe data de 22 mai 1981. La momentul zborului, Dumitru Prunariu a fost cel de-al 103-lea cosmonaut al lumii (de atunci numărul cosmonauţilor a crescut la peste 450). Acest zbor de importanţă epocală pentru România a situat-o în clubul select al ţărilor participante direct la explorarea Universului şi totodată atestă tradiţia contribuţiilor românilor la toate marile realizări ale omenirii. Dumitru Prunariu a fost, pe rând, ofiţer-inginer în cadrul Comandamentului Aviaţiei Militare, şef al Aviaţiei Civile Române, preşedinte al Agenţiei Spaţiale Române, ambasador al României în Federaţia Rusă, preşedintele Consiliului de nemilitarizare a spaţiului cosmic din cadrul ONU, pentru ca în prezent să deţină gradul de general-maior în rezervă. Pentru realizarea cu success a zborului cosmic „Soiuz40", cosmonautul român a fost recompensat cu cele mai înalte ordine ale României. în anul 1984 a fost decorat cu Medalia de aur „Hermann Oberth" a Societăţii germane de rachete „Hermann Oberth - Wernher von Braun". Referindu-se la viitorul cosmonauticii româneşti, într-o conferinţă de presă din anul 2006, Dumitru Prunariu dezvăluia programele de colaborare ale Agenţiei Spaţiale Române pe care o conduce. „Nu ne mai permitem să trimitem oameni în cosmos, costurile se ridică la 20 milioane de dolari, dar facem aplicaţii valoroase. împreună cu Universitatea Stanford, pregătim un microsatelit. Va fi un cub foarte mic. Viitorul va fi al vehiculelor private, al misiunilor comerciale. Dar, mai mult ca sigur, vor fi reluate şi cursele spre Lună". Oricum ar fi acest viitor, noi nu vom uita cât de mândri şi bucuroşi am fost să dăruim omenirii, prin intermediul acestui astronaut, o frântură din visele noastre stelare, concretizate atât de valoros în experimentele şi aparatura care au fost realizate cu ocazia misiunii „Soiuz 40". MIHAELA RAŞCU 0 Fila de calendar . ^^\r\ 2006 - A încetat din viață Aristide Buhoiu, reporter, realizator de televiziune și scriitor român. 1980 - în Polonia, este fondat sindicatul „Solidaritatea", H.I.pă mai multe săptămâni de greve la Șantierele „Lenin" din Gdansk. 1953 - Are loc prima separare cu succes a unor siamezi. 1919 - La Cluj se înfiinţează Conservatorul de Muzică şi Artă Dramatică. 1918 - Elmer Sperry patentează girocompasul utilizat în navigaţia modernă. 1910 - Are loc primul zbor peste Alpi. 1789 - William Herschel descoperă satelitul planetei Saturn, Mimas. 1598 - Marinari olandezi descoperă Mauritius. 642 - Arabii cuceresc Alexandria, iar celebra biblioteca este distrusă. Cugetarea zilei: „Unii tac din înţelepciune, alţii tac din prostie. Oricum ar fi, tăcerea lor vorbeşte." (D. Cantemir) „PUNCT TRIPLU”, la Festivalul Internaţional de Teatru Scurt Oradea Teatrului Naţional Târgu-Mureş va participa la ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Teatru Scurt de la Oradea cu spectacolul „PUNCT TRIPLU" de Bogdan Georgescu. Spectacolul „PUNCT TRIPLU" va deschide festivalul duminică, 21 septembrie 2014, la ora 17.00, la Sala Arlus din Oradea. Festivalul Internaţional de Teatru Scurt (Oradea Short Theatre International Festival) este singurul festival dedicat piesei într-un act din Europa, este o manifestare culturală cu o longevitate egalată de puţine festivaluri din ţară - prima ediţie a avut loc în anul 1976. Din 1984, de la cea de-a VI-a ediţie, Festivalul de Teatru Scurt devine internaţional. Organizatorii festivalului sunt Teatrul „Regina Maria", Fundaţia Culturală FITO şi Consiliul Judeţean Bihor. Spectatorii târgumureşeni pot vedea sau revedea spectacolul „PUNCT TRIPLU" vineri, 19 septembrie 2014, la ora 18.00, la Sala Parking. „PUNCT TRIPLU" este un proiect de observaţie socială şi artă activă care îşi propune să exploreze mutaţiile sociale contemporane, raportul bărbat-femeie şi conceptul de familie în dramnica socială a începutului mileniului trei. „PUNCT TRIPLU" este ficţiune bazată pe fapte reale. Orice asemănare cu personaje sau fapte reale este pur întâmplătoare. Din distribuţia spectacolului fac parte: Ion Vântu, Katalin Berekmeri, Elena Purea, Mihaela Mihai, Csaba Ciugulitu și Andrei Chiran. Spectacolul este supratitrat în limba maghiară!