Cuvântul Liber, octombrie 2014 (Anul 26, nr. 189-211)

2014-10-23 / nr. 205

CUVÂNTUL JOI, 23 OCTOMBRIE 2014 Coltul spiritual De la mine ce aşteaptă Dumnezeu? Părintele Paisie Aghioritul spunea că „atunci când oamenii vă cer să vă rugaţi pentru un oarecare bolnav, să le spuneţi să se roage şi ei sau, cel puţin, să se nevoiască să-şi taie cusururile lor. Atunci când cineva îmi spune că nu se poate ruga pentru o rudă de-a sa care este bolnavă, eu îi spun să facă cel puţin o jertfă pentru cel bolnav. De obicei îi spun să facă ceva care îi va ajuta şi propriei lui sănătăţi". Şi tot el dădea un exemplu grăitor pentru capacitatea de jertfă a celor a căror dragoste pentru aproapele este îndoielnică: „odată la Coliba mea a venit un creştin, a cărui fiică începuse să paralizeze. Medicii nu mai puteau face nimic. Sărmanul, era cu desăvârşire deznădăjduit. -Fă şi tu o jertfă, i-am spus, pentru sănătatea copilului tău. Să faci metanii nu poţi, să te rogi nu poţi. Hai să zicem că nu poţi. Dar, ia spune-mi, câte pachete de ţigări fumezi pe zi? -Patru şi jumătate, îmi răspunde. -Să fumezi numai un pachet, iar banii ce i-ai fi dat pentru celelalte să-i dai vreunui sărac. -Părinte, mai întâi să se facă bine copilul meu, şi eu voi lăsa fumatul. -Ei, atunci nu va avea niciun rost. Acum trebuie să-l laşi. Aruncă ţigara! Nu-ţi iubeşti copilul? -Eu să nu-mi iubesc copilul?, îmi spune acela. De la etajul cinci mă arunc pentru dragostea copilului meu. -Eu nu-ţi spun să te arunci jos de la etajul cinci, ci să arunci ţigara, dacă faci vreo nebunie şi te arunci de la etajul cinci, vei lăsa copilul pe drumuri şi-ţi vei pierde şi sufletul. Eu îţi spun să faci ceva uşor. lată, aruncă acum ţigara! Dar cu niciun chip nu a vrut s-o arunce, în cele din urmă a plecat plângând, aşa cum a venit. Cum poate fi ajutat un astfel de om? Cei care ascultă, însă, pot fi ajutaţi." Părintele Paisie i-a pus tatălui disperat un jug pe care îl putea purta: nu îl pusese nici să ţină cine ştie ce posturi negre, nu îl pusese nici să renunţe definitiv la fumat, nu îl pusese nici să îşi dea toată averea săracilor, îl pusese doar să reducă numărul ţigărilor pe care le fuma. Şi totuşi omul nu a vrut să îşi ajute copilul! în concluzie, oamenii aşteaptă ca Dumnezeu să îi ajute, fără ca ei să facă nimic! Preot dr. NICOLAE GHEORGHE ŞINCAN (Din volumul „Mi-a bătut Domnul la poartă”, apărut la Editura „Nico”) CONFERINŢA INTERNAŢIONALA DE AMPLOARE LA UNIVERSITATEA „PETRU MAIOR" Institutul de Studii Multicultural Alpha, în colaborare cu Universitatea „Petru Maior" din Târgu- Mureş şi Institutul de Studii socioumane „Gheorghe Şincai" al Academiei Române organizează, în perioada 23-24 octombrie a c., o conferinţă internaţională de prestigiu şi amploare, intitulată Comunicare, Context, Interdisciplinaritate (ediţia a treia), la care sunt înscrişi peste cinci sute de participanţi, cadre didactice universitare, cercetători şi doctoranzi, din România şi din străinătate. Conferinţa se va derula în parteneriat cu Consiliul Judeţean Mureş, Primăria municipiului Târgu-Mureş şi Uniunea Scriitorilor din România şi începe astăzi, 23 octombrie 2014, la ora 10, cu deschiderea festivă, în Aula Magna a universităţii, în cadrul deschiderii festive, vor rosti alocuţiuni oficialităţi importante ale judeţului Mureş şi ale municipiului Târgu-Mureş. Din partea conducerii Universităţii „Petru Maior" vor prezenta mesaje prof. univ. dr. Călin Enăchescu, Rectorul universităţii, prof.univ.dr. Cornel Sigmirean, preşedintele Senatului universităţii şi prof. univ. dr. Iulian Boldea, decanul Facultăţii de Ştiinţe şi Litere, în cadrul plenului conferinţei, prof.univ.dr. Cornel Sigmirean va prezenta o comunicare de mare interes, cu tema Primul Război Mondial. Mituri, controverse, dileme istoriografice. Conferinţa va continua, de la ora 12, cu lucrările pe secţiuni, în cadrul cărora vor fi susţinute comunicări ştiinţifice din domenii precum comunicare, relaţii publice, ştiinţe politice şi relaţii internaţionale, jurnalism, psihologie, literatură, lingvistică, istorie şi studiul mentalităţilor, economie şi management, drept sau ştiinţele educaţiei. Comunicările, de un deosebit impact ştiinţific şi cultural, vor fi susţinute de personalităţi ale vieţii academice şi ştiinţifice naţionale şi internaţionale şi vor sublinia relaţia dintre comunicare, contextul istoric şi social şi problematica interdisciplinarităţii. Trebuie remarcat, de asemenea, faptul că volumul conferinţei va fi indexat de către institutul american de scientometrie Thomson Reuters, în catalogul Web of Science, cea mai importantă bază de date ştiinţifice internaţională. Prin amploarea dezbaterilor şi prin anvergura personalităţilor participante, conferinţa internaţională Comunicare, Context, Interdisciplinaritate se va constitui, suntem convinşi, într-un moment de referinţă al cercetării ştiinţifice din spaţiul românesc, fiind încă o dovadă a prestigiului de care se bucură Universitatea „Petru Maior" din Târgu-Mureş, în cadrul comunităţii academice naţionale şi internaţionale. Prof.univ.dr. Iulian BOLDEA, Universitatea „Petru Maior" 23 OCTOMBRIE 2014 Filă de calendar Zile trecute: 295 Zile rămase: 70 Soarele răsare la: 7.41 Soarele apune la: 18.18 Ortodox: Sf. Mc. Ap. Iacov Greco-catolic: Sf. ap. Iacob, rudenia Domnului Romano-catolic: Sf. loan de Capistran Zodia: Scorpion (23 octombrie - 21 noiembrie) 2006 - România renunță la stagiul militar obligatoriu. 2001 - în SUA, este prezentat public primul iPod cu o capaci-tate de stocare de 5 MB. 1998 - A decedat Silviu Stănculescu, actor român (n. 1932). 1971 - în Germania, firma Daimler-Benz patentează airbag-ul. 1956 - începe Revoluţia Ungară din 1956, mii de cetăţeni protestează împotriva ocupaţiei sovietice în Ungaria. 1942 - în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial începe Bătălia de la El Alamein, Egipt, dintre armata germană Africakorps şi armata britanică. 1917 - în Rusia, Vladimir Ilici Lenin anunţă începerea Revoluţiei bolşevice. 1814 - în Marea Britanie, are loc prima operaţie estetică. Cugetarea zilei: „Nu ne oprim din joacă atunci când îmbătrânim, ci îmbătrânim când încetăm să ne mai jucăm. "(GEORGE BERNARD SHAW) fj/p ^ Berbec. Sunteţi ne- HyHjjr voit să luaţi o decizie ' ' dificilă: acceptaţi sau nu un loc de muncă mai bine plătit, dar cu un program prelungit. Nu vă grăbiţi să daţi un răspuns! Taur. Este posibil să aveţi o discuţie aprinsă cu partenerul de viaţă, pentru că aţi cheltuit prea mult. Faceţi tot posibilul să evitaţi o ceartă! Sunt şanse să vă îmbunătăţiţi situaţia financiară. Gemeni. S-ar putea să primiţi o veste care vă afectează viaţa sentimentală şi vă pune serios pe gânduri. Vă sfătuim să fiţi prudent şi să nu faceţi promisiuni pe care nu puteţi să le respectaţi. Rac. S-ar putea ca şefii să vă reproşeze că nu v-aţi făcut bine treaba. Vă sfătuim să nu inventaţi justificări. Spre seară, vă regăsiţi calmul şi buna dispoziţie la o întâlnire cu prietenii. HOROSCOP Leu. Aflaţi că trebuie să nă plecaţi urgent într-o delegaţie. Această schimbare de program nemulţumeşte întreaga familie, pentru că aveaţi alte planuri. Vă sfătuim să vă păstraţi calmul. Fecioară. Se pare că aveţi probleme financiare. Din cauza lor, este posibil să nu vă simţiţi prea bine într-un grup de prieteni. Evitaţi discuţiile în contradictoriu! Balanţă. Pentru că refuzaţi să mergeţi într-o vizită la rude, relaţiile cu partenerul de viaţă s-ar putea să devină încordate. Se pare că nu aveţi succes nici în afaceri. Scorpion: Vă indispun schimbările de la locul de muncă. Vă sfătuim să vă stăpâniţi nervozitatea, pentru că riscaţi să vă complicaţi situaţia. Nu ridicaţi tonul la o persoană mai tânără din familie! gani Săgetător. Aveţi de luat o decizie dificilă. Dacă nu reuşiţi să vă faceţi timp şi pentru cei apropiaţi, riscaţi să ajungeţi la conflicte şi chiar să rupeţi relaţii vechi. Capricorn. Sunteţi inventiv şi aveţi o imaginaţie debordantă. Vă sfătuim să vă valorificaţi aceste atuuri în carieră şi afaceri. După-amiază, relaţiile sentimentale pot fi excelente. Vărsător. Sunt şanse să primiţi o sumă mare de bani sau să vi se propună o colaborare. Nu luaţi decizii în grabă! S-ar putea ca o vizită la prieteni să nu decurgă întocmai cum aţi dori. Peşti. Aveţi tendinţa să fiţi excesiv de critic la serviciu. Vă ambiţionaţi să rezolvaţi o problemă complexă şi vă deranjează lipsa de interes a celorlalţi. După-amiază vă regăsiţi calmul şi buna dispoziţie. 0 IN MEMORIAM ALEXANDRU PAPIUILARIAN Azi, 23 octombrie, se împlinesc 137 de ani de la trecerea către cele sfinte a unuia dintre cei mai de seamă organizatori ai Revoluţiei Române de la 1848, din Transilvania, Alexandru Papiu Marian. Jurist, istoric şi lingvist, acest personaj marcant al paşoptismului, a îndeplinit funcţia de ministru român în Transilvania, având şi calitatea de membru titular al Academiei Române, fiind primul academician român care a rostit un discurs de recepţie a acestui titlu, avându-l în prim plan pe Gh.Şincai, un discurs de mare interes pentru Şcoala Ardelenească. Totodată, printre activităţile depuse în numele şi pentru binele neamului său, se numără şi activitatea depusă în guvernul Kogălniceanu, cu care a înregistrat o altă premieră, aceea de a fi primul român transilvănean care a făcut parte dintr-un guvern de la Bucureşti, numele său fiind legat de o reformă de răsunet pentru acele vremuri şi anume „Secularizarea averilor mănăstireşti". Conducerea societăţii „Transilvania", al cărei preşedinte a fost în perioada 1867 - 1874, a reprezentat o gură de aer pentru tineretul român transilvănean al cărui acces la învăţământ era limitat prin prisma politicii Imperiului Austriac. Pe lângă activităţile de natură juridică şi politică, Alexandru Papiu Ilarian a contribuit cu o serie de publicaţii însemnate la cultura românească, dintre care, una dintre cele mai importante opere ale sale, intitulată „Istoria românilor din Dacia superioară", cuprinde, pe lângă descrierea unor evenimente din cadrul Revoluţiei de la 1848 şi referiri directe la zona Mureşului, zonă de care a fost legat nu numai prin copilărie şi studii, ci şi prin activitatea intens patriotică desfăşurată alături de Avram Iancu în grupul tinerilor jurişti care activau în cadrul „Societăţii de lectură". O altă lucrare marcantă o reprezintă „Tezaur din monumentele istorice din România", care încununează în mod strălucit activitatea sa ştiinţifică din domeniul istoric, în memoria personalităţii sale răsunătoare, unul dintre cele mai de seamă colegii din Tg.-Mureş îi poartă numele. Ca absolventă a acestei instituţii de învăţământ, care face cinste cu fiecare generaţiei numelui pe care îl poartă, nu pot decât să îmi aduc umila contribuţie la comemorarea acestei personalităţi transilvănene care şia stins mult prea devreme strălucirea, la numai 50 de ani. MIHAELA RAŞCU /----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Sângeorzenii pun de o nouă tabără de pictură! Primăria, Consiliul Local şi Asociaţia Culturală „Sfântu Gheorghe" din comuna Sângeorgiu de Mureş nu se dezmint şi ceea ce şi-au propus transpun în fapte, Iată, şi în această toamnă, la Pensiunea „Gemini" (administrator: Gazda Sándor), se va deschide sâmbătă, 25 octombrie, o nouă tabără de pictură, cu participare naţională, tabără ajunsă la ediţia a V-a. Organizatorii, prin Sófalvi Sándor Szabolcs, primar, şi Marie Gh. Opriş, preşedintele asociaţiei culturale menţionate, dar şi preşedinte al Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş, i-au invitat să lucreze în atelierul colectiv de creaţie pe Onuc Nemeş (Sibiu), Cornel Vana (Turda), Voichiţa Cecălăcean (Cluj-Napoca) Elena Harja (Reghin), Dorina Sermăşan (Târgu-Mureş), Fábián Borbuly Margit (Târgu-Mureş), Vasile Mureşan (Târgu- Mureş), directorul artistic al taberei de pictură, Abony Mária, Balázs Klára, Veress Zsuzsa, Albert Katalin, Gheorghe Pădureanu, Manea Imola, Dorel Cozma, Magyari Julia, Vasile Micu, toţi din Sângeorgiu de Mureş. Ei vor avea prilejul să-şi etaleze, pentru a nu ştiu a câta oară, măiestria artistică, având la dispoziţie o săptămână ,să o facă. Ce să le dorim altceva decât spor în crearea de alte şi alte frumuseţi! (B. DORIN)______________