Cuvântul Liber, mai 2015 (Anul 27, nr. 83-101)

2015-05-23 / nr. 97

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 23 MAI 2015 Un ultim şi pios omagiu! Cu adâncă tristeţe în sufletele îndurerate, aflăm că un mare luptător, în această neodihnă a frământărilor postdecembriste, unul dintre cei mereu în faţă cu icoana făuritorilor de neam înaintemergători, mereu pe baricadele dreptăţii şi ale înălţării româneşti, patriot în continua stare de veghe a noastră, economistul Dumitru Pop, membru fondator al Vetrei Româneşti şi al Partidului Unităţii Naţionale Române (PUNR), a fost chemat la Domnul, în eternitatea vegherii Părintelui îndurărilor. Fost deputat în Constituantă, senator PRM, luptător şi patriot român. Dumitru Pop a scris o pagină a credinţei în dăinuirea Neamului şi a Ţării, stând demn înaintea furtunilor postdecembriste, făcând cinste fiinţei Neamului nostru. Dumitru Pop a fost mereu pe baricada mureşeană a luptelor românilor împotriva iredentismului, extremismului, neorevizionismului şi şovinismului neprietenilor, unind românii în jurul lui, pe acei luptători întru credinţă, pentru dăinuirea rădăcinilor noastre, pentru demnitate românească. Iar atunci, când, la Târgu- Mureş, au fost trase clopotele de alarmă, sub steagul roşu, galben şi albastru. Dumitru Pop a fost prezent, cu acea verticalitate, bine cunoscută, de apărător al Transilvaniei eterne, veşnică prin permanenţa ei dacică. Am fost mereu împreună în bătălia Mureşului, a patrioţilor, a naţionaliştilor ardeleni adevăraţi, bătălie cu bărbăţie, cu hotărâre şi demnitate dusă. Pe baricada interesului naţional, drapel făcându-şi din idealuri şi din gândul de înălţare a României, Dumitru Pop a fost şi rămâne, în sufletele noastre, acea amintire a unui bun român, un patriot adevărat în aceste vâltori ale istoriei. Prietenului şi luptătorului Dumitru Pop - un ultim şi pios omagiu! Condoleanţe familiei îndurerate, greu încercate! Bunul Dumnezeu aibă-i, în veghea Sa, odihna veşnică şi pomenirea eternă! LAZĂR LĂDARIU, Preşedintele Despărţământului Central Judeţean Mureş al ASTREI MARIANA CRISTESCU, Preşedinta Asociaţiei Culturale „Punţi de lumină” Colţul spiritual Nu uita, nu trăieşte în locul tău nimenea Spunea un înţelept: „Când eram tânăr, revoluţionar, toate rugăciunile mele erau: «Doamne, da-mi puterea să schimb lumea». Când am ajuns la jumătatea vieţii şi mi-am dat seama că nu am schimbat nimic, mi-am schimbat rugăciunea: «Doamne, ajută-mă să-i schimb pe cei care vin în contact cu mine, familia şi prietenii mei şi sunt mulţumit». Acum că sunt bătrân şi zilele îmi sunt numărate, încep să-mi dau seama ce prost am fost. Singura mea rugăciune este: «Doamne, ajută-mă să mă schimb pe mine însumi». Dacă m-aş fi rugat aşa de la început, nu mi-aş fi risipit viaţa". Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş (Din volumul „Aştept să înflorească ruga mea”, apărut la Editura „NICO”) DE LA TINERI CĂTRE TINERI Din codul manierelor elegante (18) La expoziţii şi în muzee. Inaugurarea unei expoziţii de pictură, sculptură, grafică etc. constituie un moment important în viaţa artistică a unui oraş. în cârdul vernisajului putem afla păreri dintre cele mai avizate cu privire la operele de artă expuse, putem cunoaşte personal pe artiştii care expun, în eventualitatea că îl cunoaştem dinainte pe artist, trebuie să găsim un moment potrivit pentru a-l felicita. Putem face acest lucru chiar dacă nu-l cunoaştem. Trebuie să ne prezentăm elegant şi să exprimăm sentimentele noastre de apreciere deosebită a operelor expuse. Este bine să spunem ceva concis şi la obiect, fără să facem comparaţii cu alţi artişti contemporani. în timpul vizitării unei expoziţii sau a unui muzeu putem discuta încet cu persoanele care ne însoţesc despre lucrările prezentate. Obiectele expuse nu se ating. H . IOANA CRISTINA BOLOG Berbec. Vă puteţi asigura succesul în continuare prin rigurozitatea şi seriozitatea care vă caracterizează. Acordaţi mai multă atenţie problemelor persoanei iubite! Taur. Munca din ultima perioadă începe să îşi arate roadele. Aveţi satisfacţii pe plan social şi financiar. Vă recomandăm să fiţi mai prudent. Gemeni. Sunteţi hotărât să vă asumaţi noi responsabilităţi. Conjunctura este favorabilă activităţilor intelectuale. Bac. Sunt favorizate relaţiile cu prietenii şi cu rudele. Vă întâlniţi cu o persoană pe care o apreciaţi şi cu care nu v-aţi văzut de multă vreme. HOROSCOP Leu. Dacă vi se oferă ocazia să plecaţi într-o excursie împreună cu persoana iubită, ar fi bine să nu staţi mult pe gânduri. Fecioară. Aveţi o mare putere de convingere şi relaţiile cu cei din jur sunt excelente. Puteţi să negociaţi contracte sau să semnaţi acte oficiale. Balanţă. Este o zi grabună pentru întâlniri cu prietenii. Aveţi şanse să rezolvaţi o problemă de familie. Scorpion. Nu aveţi o clipă de răgaz, dar reuşiţi să terminaţi tot ce v-aţi propus, graţie unor idei originale. Nu neglijaţi odihna! Săgetător. Cei din jur vă apreciază seriozitatea şi vă cer sfatul. Este o zi bună pentru a lega noi prietenii. Capricorn. Dimineaţa plecaţi într-o călătorie în interes personal, care vă apropie mai mult de persoana iubită. Vă sfătuim să nu uitaţi de odihnă. Vărsător. Aveţi succes în toate activităţile legate de cămin şi vă înţelegeţi foarte bine cu familia. Sunteţi bine dispus şi comunicaţi cu mare uşurinţă. Peşti. Este posibil ca persoana iubită să vă facă un cadou deosebit, cu care vă impresionează. Vă recomandăm să vă ascultaţi intuiţia. „ Omenie Actorul-maestru Radu Beligan (n. 14 decembrie 1918): 1.- „E condamnabil să nu-ţi valorifici talentul şi vocaţia, dacă le ai" 2.- „Eu iubesc ţara asta şi n-am să plec niciodată din ea.,Cum să plec de aici? Doamne!"; 3.- „îi mulţumesc lui Dumnezeu că m-a făcut român! Dar şi că m-am născut odată cu România Mare!" (14 decembrie 1918, în comuna Galbeni, judeţul Bacău); 4. - „O viaţă trăită frumos e tot ce-şi poate dori un om."; 5.- „Oamenii pe care i-am cunoscut şi îndrăgit mi-au sporit talentul."; 6 „Copleşit de profesia îndrăgită, n-am reuşit decât într-o mică măsură să fiu un soţ şi un tată bun."; 7. „Pe cei care sunt „puţin" mai tineri decât mine îi sfătuiesc să regrete numai ceea ce n-au făcut bun şi temeinic din câte şi-au propus să facă. Şi să simtă că se „odihnesc" muncind din plăcere! Să-şi caute profesii şi îndeletniciri preferate şi potrivite capacităţii şi talentului lor. Să nu dispere! Să o ieie de la capăt, până reuşesc şi izbutesc"! IOAN VULCAN-AGNITEANUL (ioan.vulcan@yahoo.ro) I ir 23 MAI 2015 Zile trecute: 143 Zile rămase: 222 Soarele răsare la: 5.40 Soarele apune la: 20.44 Ortodox: Sf. Mihail Mărturisitorul Greco-catolic: Sf. Mihail Mărturisitorul Romano-catolic: Sf. Spirit Rusaliile Zodia: Gemeni (21 mai-21 iunie) FILA DE CALENDAR 1960 - Israelul anunţă capturarea criminalului de război, nazistul Adolf Eichmann. 1949 - Este proclamată Republica Federală Germania. 1945 - Ultimul guvern Naţional Socialist (Nazist) este înlăturat de la putere de către aliaţi. 1929 - în SUA, este lansat primul film de animaţie Mickey Mouse cu sunet. 1805 - împăratul Napoleon Bonaparte este încoronat rege al Italiei. 1785 - Benjamin Franklin anunță inventarea bifocarelor. 1618 - începe Războiul de 30 de ani. 1555 - Paul al IV-lea devine Papă. 1430 - în Franţa, Ioana D'Arc este capturată de către burgunzi. Cugetarea zilei: „Succesul este înălţimea la care ricoşezi după ce te izbeşti de podea." (George S. Patton) PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE Ştiinţă şi... Religie 1 1 1 9 „Este sortit sufletului să nu-şi afle liniştea decât în Hristos căci singur el este binele şi adevărul şi tot ceea ce poate bucura pe om. Dacă dragostea pentru Mântuitorul Hristos nu trezeşte în inimile noastre nimic nou şi suprafiresc aceasta înseamnă că şi noi de abia am ajuns să-l cunoaştem pe Domnul în ceea ce spun alţii despre el". NICOLAE CABASILA (1319-1391), ,Despre viaţa în Hristos” în timpul studiilor la Şcoala de Filosofie din Constantinopol(1340- 1350) izbucneşte disputa palamită, dar Cabasila se arată mai interesat de viaţa socială şi politică. Opera sa principală este Viaţa în Hristos, în care expune principiul conform căruia unirea cu Hristos este actualizată şi desăvârşită prin trei dintre tainele Bisericii, anume botezul, mirungerea şi euharistia. A fost umanist prin formaţie, dar isihast prin vocaţie şi a ştiut să arate că îndumnezeirea şi unirea cu Hristos constituie ţinta finală a vieţii spirituale a fiecărui creştin, şi nu doar a călugărilor retraşi departe de lume şi de obligaţiile ei. A transfigurat elementele pozitive ale culturii umaniste a timpului său pentru a se face doctorul unui „isihasm sacramental", ocupând în locul Sfinţilor Părinţi ai Bisericii Ortodoxe un loc bine meritat. *** „Când Hristos este prezent în noi totul este bine şi nimic nu pare greu, când el lipseşte totul este povarnic. Dacă noi vom gândi, dacă noi vom simţi, ca şi Hristos, noi vom lucra ca şi el". P. POURRAT - „La spiritualite Chretienne”, vol. I *** „De o mie de ori de s-ar fi născut Hristos în Verleem şi nu s-a născut în tine eşti pierdut pe veci. Abia când şti că eşti dator lui Dumnezeu şi aproapelui tău descoperi în tine ceva faţă de care ai o datorie". EDWARD MORGAN FORSTER (1879-1970), scriitor şi critic literar englez. Este considerat un maestru al romanului englezesc contemporan. Analist de mare fineţe, lucid şi sceptic, opera este inspirată din mediile intelectuale ale Angliei victoriene, fiind influenţată şi de călătoriile întreprinse de autor în Italia, India şi Egipt. a H „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român, ILIE BUCUR SARMĂŞANUL