Cuvântul Liber, septembrie 2015 (Anul 27, nr. 168-189)

2015-09-12 / nr. 177

Colţul spiritual EU RĂMÂN CU SPERANŢA Toţi oamenii speră. Şi speră câtă vreme trăiesc. Când sfârşeşte viaţa, dispar şi speranţele. Plugarul în speranţa unei culturi mai bune seamănă seminţe în ogorul său, iar tinerii cu speranţă păşesc în viaţă. Speranţa înaripează sufletul cu o vie dorire către Dumnezeu. Moise încrezându-se în Dumnezeu a despicat în două Marea Roşie (Ies. 24,21), iar prorocul Nie a făcut să cadă ploaie după o secetă de trei ani şi şase luni. Rostind cuvântul speranţă, trebuie să ne amintim de evanghelia slăbănogului de la Vitezda, care de 38 de ani aştepta mişcarea apei pentru a se vindeca. Şi până la urmă aşa a fost. Domnul l-a vindecat văzând credinţa şi speranţa lui. Un exemplu al speranţei sunt locuitorii cetăţii Ninive care deşi fuseseră anunţaţi că cetatea lor va fi distrusă, ei nu au deznădăjduit, ci s-au întors din căile lor rele, au postit şi s-au rugat Domnului, iar El văzând pocăinţa lor i-a iertat. înainte de a începe o nouă campanie militară, Alexandru Macedon obişnuia să împartă cu generozitate daruri scumpe oamenilor săi pentru a-şi asigură fidelitatea acestora şi un moral bun. Un alt mare general al său, pe nume Perdiccas, văzând cum îşi risipeşte Alexandru avuţia fără a păstra nimic pentru el l-a întrebat mirat: - Bine, dar tu ce ce mai rămâi?! - Eu rămân cu speranţa! răspunse Alexandru. Se spune că, o persoană poate trăi patruzeci de zile fără mâncare, patru zile fără apă, patru minute fără aer şi doar patru secunde fără speranţă. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş A V. V. 12 SEPTEMBRIE 2015 r. .......— Zile trecute: 255 Zile rămase: 110 Soarele răsare la: 6.51 Soarele apune la: 19.32 Ortodox: Sf.Mc. Autonom şi Sf. Mc. Macedonie şi Teodul Greco-catolic: Duminica dinaintea înălţării Sf. Cruci şi Sf. m. Autonom Romano-catolic: Sf. Nume al Măriei şi Sf. Emilian Zodia, Fecioară (23 august-21 septembrie) ^--------------------------------------------------l a FILA DE CALENDAR 1980 - în Turcia are loc o lovitură de stat militară. 1976 - în Marea Neagră este inaugurată prima platformă de sondaj maritim construită integral în România. 1966 - A fost lansată misiunea spaţială americană Gemini 11. 1940 - în Franţa sunt descoperite Peşterile Lascaux, care conţin picturi paleolitice. 1919 - La Cluj-Napoca este înfiinţată Universitatea „Regele Ferdinand I". 1910 - în SUA este angajată prima femeie poliţist din lume. 1882 - S-a născut Ion Agârbiceanu, scriitor, ziarist şi prozator român. 1624 - în Londra este testat primul submarin. Cugetarea zilei: „Cei tineri spun ceea ce fac, cei bătrâni povestesc ceea ce au făcut, iar cei nebuni ceea ce vor sa facă. "(Anton Pann) A CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 12 SEPTEMBRIE 2015 C Berbec, încercaţi să nu vă asumaţi riscuri! Nervozitatea vă poate crea mari probleme. Evitaţi să conduceţi maşina! Sunteţi predispus la accidente. Taur. Aveţi o zi foarte încărcată, cu multe probleme de rezolvat. Dimineaţa sunteţi puţin agitat şi încercaţi să rezolvaţi mai multe treburi deodată. Gemeni. Ar fi bine să evitaţi călătoriile lungi şi petrecerile, pentru că sunteţi destul de obosit. Nu vă lăsaţi enervat de lucruri mărunte! Rac. Menajaţi-vă sănătatea şi evitaţi eforturile intense! în caz contrar, există riscul să faceţi un accident cerebral sau un infarct. HOROSCOP Leu. Se întrevede o zi foarte agitată. Dimineaţa sunteţi nevoit să îi spuneţi unui prieten care vă vizitează că nu aveţi timp de el. Fecioară. Sunteţi obosit şi nervos, după un drum lung. Ar fi bine să vă stăpâniţi şi să evitaţi discuţiile în contradictoriu. Balanţă. Vă recomandăm să nu vă ambiţionaţi să vă rezolvaţi singur toate problemele. Ar fi bine să acceptaţi ajutorul prietenilor. Scorpion. Oboseala acumulată vă face să fiţi foarte agitat. Ar trebui să vă odihniţi mai mult. S-ar putea să izbucnească o ceartă cu o persoană din familie. # Săgetător. Plecaţi într-o călătorie foarte importantă, din care este posibil să vă întoarceţi cu o mare sumă de bani. Ar fi bine să vă abţineţi de la speculaţii. Capricorn, începeţi ziua foarte agitat, alergând după un împrumut urgent. Vă recomandăm să vă păstraţi calmul, aveţi răbdare! Vărsător. Vă simţiţi ■JDre excelent, sunteţi relaxat şi nimic nu vă poate tulbura. Mai mult, reuşiţi să calmaţi o persoană foarte agitată. Peşti. Un prieten vă propune să plecaţi într-o excursie, dar faptul că nu aveţi bani vă face să fiţi irascibil şi să căutaţi cearta cu lumânarea. Documentarului unei românce - premiat la Cannes Short Film Festival Documentarul „Beyond Limits", realizat de cineasta Nora Dorian despre doi alpinişti cu dizabilităţi fizice care au escaladat Munţii Atlas, a câştigat premiul pentru cel mai bun documentar la Cannes Short Film Festival, la începutul acestei luni. Filmul îi are ca protagonişti pe alpinstul Claudiu Miu şi pe avocatul indian Hargurvarinder Singh Jaggi, doi temerari care au escaladat nu numai limitările fizice, dar şi un perete de 700 de metri în Munţii Atlas. Expediţia a fost organizată de „Alpine Style Expeditions" pentru Asociaţia „Climb Again", cu susţinerea fundaţiei „Hope and Homes for Children România" şi ASSOC Baia Mare. Expediţia în Maroc a avut loc în septembrie 2014, cu scopul de a aduce escalada mai aproape de persoanele cu nevoi speciale şi de a milita pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii şi creşterea independenţei acestora, întreaga aventură a fost fotografiată şi filmată de Nora Dorian, căţărătoare şi cineastă reputată în comunitatea alpiniştilor. Premiul obţinut la Cannes de documentarul „Beyond Limits" vine exact la un an de la escaladarea Munţilor Atlas, ca o încununare a eforturilor întregii echipe. „Festivalul la care am participat are o vechime de doi ani şi este în creştere. E prima mea încercare la un festival, iar mulţumirea este cu atât mai mare cu cât filmul a fost realizat în totalitate de mine. Motivul principal pentru care am pornit acest documentar este unul personal, deoarece, în urma unui accident, am descoperit escalada. Cei doi protagonişti ai documentarului şi determinarea lor de a-şi depăşi limitările fizice m-au motivat să pornesc acest proiect. Cred că a fost o experienţă din care cu toţii am avut de învăţat. Mi-ar face plăcere să fac parte şi din alte expediţii similare, pentru a vorbi lumii despre oamenii determinaţi şi curajoşi", a spus Nora Dorian, realizatoarea documentarului premiat. Nora Dorian a studiat sculptura la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, dar şi fotografia şi regia, în Spania. Este sculptoriţă, pictoriţă, artist fotograf şi cineast, şi pune pasiune în fiecare din aceste arii ale vieţii ei. Nora a povestit că, pentru realizarea filmului „Beyond Limits", a trebuit să se documenteze despre viaţa şi problemele alpiniştilor protagonişti, dar şi despre localnici şi locurile pe care le-au străbătut. Ea a ţinut să mulţumească mamei sale, care a ajutat-o cu postproducţia filmului, precum şi ghizilor care au pregătit foarte minuţios călătoria şi ascensiunea, Cosmin Andron şi Mihnea Prundeanu. „Sunt bucuros că povestea noastră răsună în cele mai surprinzătoare locuri şi Climb Again devine un mesaj universal. Acest premiu îmi dă încredere şi curaj să schimbăm în continuare vieţile copiilor şi tinerilor cu dizabilităţi. Premiul acesta este meritul tuturor celor implicaţi în expediţie şi al regizorului Nora Dorian, care a făcut ca mesajul nostru - overcome the impossible - să ajungă la Cannes şi nu numai", a spus Claudiu Miu, preşedintele Asociaţiei „Climb Again". Claudiu Miu este fost campion multinaţional şi balcanic la escaladă. După câţiva ani în care boala Lyme şi poliartrita asociată i-au redus mult din capacităţile motorii, Claudiu a luptat până la o recuperare aproape completă, care azi îi permite să se caţere şi să predea din nou escalada. Asociaţia „Climb Again" a apărut tocmai din nevoia de a rezolva, prin escaladă, o parte din problemele de integrare în societate pe care le întâmpină copiii cu deficienţe.. „Mă bucur foarte mult că acest documentar a fost premiat la unul dintre cele mai prestigioase festivaluri de film din lume şi că «Hope and Homes for Children» a putut să pună umărul la realizarea expediţiei. Este o recunoaştere a eforturilor unor oameni extraordinari, care au vrut să arate lumii întregi că imposibilul este posibil. Acesta este un mesaj universal valabil, dar mai ales un mesaj important pentru cei care şi-au pierdut speranţa, pentru familiile şi copiii a căror viaţă este atât de lipsită de bucurii şi pentru care «Hope and Homes for Children» luptă de peste 20 de ani", a afirmat Ştefan Dărăbuş, Director Regional, Europa Centrală şi de Sud, „Hope and Homes for Children". „Pentru mine satisfacţia acestui proiect vine din faptul că este, cum spun americanii, darul care continuă să dăruiască. Acest proiect a adus câte un dar pentru fiecare: pentru Claudiu a fost promisiunea că se poate din nou să fii sus, iar el a transmis acest mesaj zecilor de copii cu dizabilităţi pe care îi ajută prin proiectele «Climb Again». Pentru Jaggi a fost deschiderea spre o lume nouă, cea a escaladei. Pentru Nora a fost provocarea de a lucra cu noi, de a face din pasiune un him care a devenit un dar pentru mulţi. Pentru Mihnea şi pentru mine, faptul că acest dar continuă să se multiplice, chiar după un an de la expediţie, este tot ceea ce ne puteam dori. Sunt însă convins că lucrurile nu se vor opri aici!", a spus Cosmin Andron, alpinist şi lider al expediţiei. Documentarul „Beyond Limits" are 24 de minute, este realizat în limbile română și engleză și a fost filmat cu DSLR Canon Mark III. (M.C.) 0 PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE _____________________________________________________________________ Ştiîntă şi... Religie „Crearea materiei, a universului, a sistemului solar, a pământului şi a vieţuitoarelor, incluzându-ne pe noi înşine, impune nevoia de Dumnezeu în întregul domeniul fizic. Totul în jurul nostru, vizibil sau invizibil, poartă amprentele lui Dumnezeu". Dr. CHARLES DE M. SAJOUS (1852-1929), analitic de medicină practică, scriitor cu specific medical, profesor și editor. Unul din medicii de renume ai secolului al XIX-lea, în anul 1909 a devenit decanul Colegiului medico-chirurgical din Philadelphia. *** Nu cu mult timp în urmă, Reader's Digest conţinea un articol scris de dr. Orrin Keating, în care el spunea cum studiul corpului omenesc l-a schimbat pe el din ateu convins într-un credincios ferm în Iisus Hristos. Un anatomist celebru, David Grand, diseca un cadavru şi vorbea studenţilor săi. Dintr-odată el se opri şi întorcându-se spre studenţi le zice: „Domnilor, aici în acest organism uman se găseşte o respingere completă a ceea ce se cheamă ateism". El spune că nicio persoană înzestrată cu raţiune nu poate privi la construcţia miraculoasă şi la aranjamentul organelor în corp fără să admită că o putere creatoare mai presus şi dincolo de înţelegerea omenească este răspunzătoare de toate acestea. Mai spunea că dintre toţi oamenii, medicii ar trebui să fie persoane religioase, umiliţi în faţa marelui arhitect al lumii. Cuvintele doctorului Grand, l-au făcut pe tânărul Keating să părăsească părerile ateiste şi să devină un credincios convins. Dr. SORRIN KEATING - medic american *** „în timp ce simţul văzului mă convingea de posibilitatea unui Model Divin, simţul auzului îmi sugera posibilitatea unui ritm universal. Aerul însuşi vibrează de muzică... cum ar fi posibil, cu toată această muzică revărsată fără încetare, să nu existe o „Melodie Principală" şi un „Maestru Muzician"? „Dumnezeul nostru este mare Savant veşnic şi totul în jurul nostru poartă marca puterii Sale creatoare. în frunză, în floare şi copac, noi vedem amprentele Sale, cerul este vitrina glorioasă a puterii Sale. Pe uscat şi pe mare, urmele lui Dumnezeu se văd dar". BAVERLEY NICHOLS (1898-1983), autor, dramaturg, jurnalist, compozitor şi orator. A scris peste 60 de cărţi şi piese de teatru. Pe lângă romane, mistere, nuvele, eseuri şi cărţi pentru copii, el a scris o serie de cărţi non-ficţiune pentru călătorie, politică, religie, parapsihologie şi autobiografie. A mai scris o serie de reviste, ziare, editoriale de-a lungul vieţii sale, cel mai lung fiind coloanele pentru un săptămânal londonez. Cărţile sunt scrise într-un mod poetic, cu limbaj bogat, creativ, evocând răspunsuri emoţionale. A fost preşedinte al Uniunii Oxford şi editor de Isis. „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român: ILIE BUCUR SARMASANUL