Cuvântul Liber, octombrie 2015 (Anul 27, nr. 190-212)

2015-10-23 / nr. 206

I I EDITORIALE PE n SUPĂRĂ ADEVĂRUL? „ In ziua dezvelirii plăcii comemorative de pe clădirea fostei Şcoli Evreieşti, dedicată memoriei celor 341 de elevi evrei, trimişi pe acel drum, fără întoarcere, la Auschwitz, un distins general al Armatei Române ne-a dat un telefon. „Domnule Lădariu! Am citit, nu o dată, cuvintele tristeţii şi ale durerii de pe acea placă, mărturia unei crime oribile comise de nişte indivizi fără inimă şi fără Dumnezeu şi, în faţa memoriei celor 341 de elevi, copii nevinovaţi, lăsaţi de Domnul pe aceste meleaguri, în acest Târgu-Mureş, mă închin, ca om, creştin ortodox şi general al Oştirii Române. Dar, mă întreb, aşa cum mulţi o fac pe aceste meleaguri ardelene, cine sunt cei vinovaţi pentru că au fost luaţi şi trimişi, acei copii,în trenurile morţii, pe acel drum fără întoarcere? Se cunosc doar victimele, nu şi criminalii? Se ştie, de când lumea, că acolo unde crima a existat a fost şi un criminal. Oare de ce pe acea placă nu s-a precizat, oare din ce motiv (nu era necesar?) să se ştie şi cine au fost autorii acelei cumplite fărădelegi, părtaşi direcţi la „Soluţia finală" a lui Adolf Hitler, a nazismului criminal cu porniri inumane, feroce? De acolo, din acea şcoală, pe drumul fără întoarcere au fost luaţi şi duşi 341 de elevi evrei. Se spune că-i dureros, atunci când umanitatea pierde un singur om, o fiinţă lăsată de Cel Sfânt. Dar când e vorba despre 341, drama este cu atât mai mare, iar crima de 341 de ori amplificată! De ce şi cine fuge de adevăr, atunci când sunt cunoscuţi vinovaţii?!". Câtă dreptate are domnul general al Oştirii Române, în faţa acestei fugi, suspecte, din faţa adevărului, prin care mulţi dintre urmaşii executanţilor de atunci, vor dori, mereu, să ne arunce într-un fel de enigmă! Așadar, să redăm textul de pe acea placă comemorativă de LAZĂR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) Secvenţa Iliescu şi lovitura lui Dragnea Fostului preşedinte al României, Ion Iliescu, chemat, miercuri dimineaţa, la Parchetul General, i s-a adus la cunoştinţă că are calitatea de suspect pentru săvârşirea infracţiunii contra umanităţii în dosarul „Mineriada". Gurile rele spun că toate s-au precipitat după declaraţia preşedintelui Liviu Dragnea, la Congresul extraordinar al PSD, privind „ruperea partidului de comunism" şi condamnarea „mineriadelor". Adică, o rupere de trecut! Se consideră că „exorcizarea trecutului" trebuie să înceapă cu Ion Iliescu, dar ar trebui, conform unor opinii, „continuată şi cu cei care s-au folosit de trambulina dezordinilor, inşi vulnerabili, folosiţi în diferite momente de cei influenţi!". Să înceapă alte zguduiri în PSD? Iată că, ce nu au reuşit nici Ponta, nici Geoană, a reuşit Liviu Dragnea, marele „câştigător al cursei fără obstacole, lider neîncoronat al celui mai mare partid (...), care i-a trosnit o lovitură de osândă lui Ion Iliescu." O mişcare reuşită, cu efectele care se văd! LAZĂR LĂDARIU Că tot ne-a promis... Care o fi - cu lohannis la Cotroceni - „noua etapa a democraţiei româneşti"? La una din întâlnirile pe care preşedintele României, Klaus lohannis, le-a avut cu liderii principalelor partide, acesta declarase - citat de Agerpres - că „va face primii paşi în proiectul de reformă a instituţiilor democratice", aceasta fiind una din priorităţile mandatului său. în accepţia lui Iohannis, noua etapă a democraţiei româneşti ar trebui să însemne - din punctul său de vedere - „o resetare a sistemului şi o creştere a încrederii cetăţenilor în instituţiile democratice." Bun, așa să fie... GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 4-a) INVITAŢIE ADRESATĂ ROMÂNILOR DIN JUDEŢUL MUREŞ Forumul Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş, în colaborare cu Instituţia Prefectului - Judeţul Mureş, Arhiepiscopia Ortodoxă Alba lulia. Primăria şi Consiliul Local al Municipiului Târgu-Mureş, vă adresăm invitaţia de a participa la întâlnirea reprezentanţilor comunităţii româneşti din judeţul Mureş, manifestare care va avea loc la data de sâmbătă, 24 octombrie 2015, ora 11:00, la Sala Mare a Casei de Cultură „Mihai Eminescu", din municipiul Târgu- Mureş, strada Nicolae Grigorescu nr. 19, judeţul Mureş. La întâlnire sunt invitaţi să participe: I.P.S. Arhiepiscop Irineu, P.S. Andrei, Episcopul Covasnei şi Harghitei, prof. univ. Dr. Ioan Sabău - Pop, preşedintele executiv al Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş şi foşti preşedinţi ai acestuia, parlamentari, prefecţi români, primari şi viceprimari români, protopopi şi preoţi ortodocşi, reprezentanţi ai instituţiilor de învăţământ în limba română, consilieri judeţeni, ai unor instituţii deconcentrate, lideri de opinie civică şi politică, ai principalelor asociaţii nonguvernamentale, ai instituţiilor de cultură, asociaţii şi fundaţii româneşti care au aderat la platforma civică a Forumului, din cele trei judeţe. Participanţii la întâlnire urmează să dezbată principalele aspecte privind starea comunităţii româneşti din judeţul Mureş şi, pe această bază, să adopte poziţia românilor din judeţ, în problemele esenţiale care vizează prezervarea şi afirmarea identităţii româneşti şi buna convieţuire între toţi cetăţenii, locuitori ai acestor străvechi plaiuri binecuvântate de Dumnezeu. Concluziile şi propunerile în urma dezbaterilor vor fi publicate sub forma unei rezoluţii, document care va fi înaintat Preşedinţiei, Parlamentului şi Guvernului României, instituţiilor europene, în numele Comitetului de organizare, Preşedintele Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş prof. univ. emerit Dr. IOAN SABĂU-POP No comment viaţa mea! 9 Halul de sărăcie şi deznădejde în care îşi duc viaţa dregătorii naţiei (miniştri, senatori, deputaţi, secretari de stat şi de tăiat frunze la câini) nu mai e, de multă vreme, un secret: disconfort, privaţiuni, renunţări de tot felul - ei se zbat pentru a supravieţui, pradă celor mai crunte lipsuri materiale. De-a lungul legislaturilor, parlamentarii, de exemplu, se văicăreau ba că n-au bani de miel, ba că nu-şi permit să-şi cumpere brad de Crăciun, că umblă cu încălţările scâlciate, cu haine de la second-hand şi n-au din ce-şi plăti întreţinerea la bloc. Cât despre averi, vai şi amar, vreun jaf de „Dacie", de-ţi rămâne volanul în mână şi-ţi ies picioarele prin duşumeaua găurită, achiziţionată, şi aceea, înainte de 1989, un apartament cu pereţii scorojiţi, încât dl Boc, dacă vă aduceţi aminte, a fost nevoit să-şi vândă maşina ca să-şi poată zugrăvi odăile; o palmă de pământ lăsată pârloagă din lipsă de bani pentru utilaje agricole ILEANA SANDU (Continuare în pag. a 3-a) La mulţi ani, 9 , domnule profesor! Programul Conferinţei internaţionale Integrarea europeană între tradiţie şi modernitate, manifestare ce se desfăşoară în această perioadă la Universitatea „Petru Maior" din Târgu-Mureş, a inclus joi, 22 octombrie, un prestigios simpozion de literatură română, dedicat eseistului, criticului şi istoricului literar prof. univ. dr. CORNEL MORARU. Redacţia cotidianului „Cuvântul liber” (Continuare în pag. a 4-a) M N R F S " 111 biblioteca Județeană»