Cuvântul Liber, martie 2016 (Anul 28, nr. 41-63)

2016-03-26 / nr. 60

li PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE Religie şi... Ştiinţa „OMUL SMERIT are totdeauna odihnă, fiindcă nimic nu poate să-i tulbure mintea. NU orice sihastru este smerit, dar cine este smerit, acela este sihastru. Dacă smerenia înalţă pe omul simplu şi neînvăţat, atunci gândeşte-te ce mare cinste îi va aduce omului mare şi respectat. NU orice om care petrece în linişte este smerit cugetător, dar orice smerit cugetător petrece în linişte". *** „Calea lui Hristos este crucea de fiecare zi. Nimeni nu s-a urcat la cer prin comoditate. Fii împăcat cu sufletul tău şi, atunci, cerul şi pământul se vor împăca cu tine. De voieşti să afli în tine viaţă, ţine în minte credinţa şi smerenia". *** „Doamne şi Stăpânul vieţii mele, duhul trândăviei, al grijii de multe, al iubirii de stăpânire şi al grăirii în deşert NU mi-l da mie. Iar duhul curăţiei, al gândului smerit, al răbdării şi al dragostei DĂRUIEŞTE-L MIE, robului tău. Aşa Doamne, împărate, dăruieşte-mi ca SĂ-MI VĂD GREŞALELE MELE, şi SĂ NU OSÂNDESC pe fratele meu, că binecuvântat eşti în vecii vecilor. Amin". EFREM ŞIRUL (306-373), a fost un teolog, scriitor de imnuri in limba siriană, venerat ca sfânt în întreaga creştinătate, în special în Biserica Catolică unde este recunoscut ca Doctor al Bisericii. De asemenea, este considerat clasic al literaturii siriene. Dintre operele sale se remarcă două lucrări care aparţin prozei exegetice: „Cercetări" şi „Discursuri", şi o culegere de versuri, remarcabile prin forma poetica, ce au fost traduse chiar în timpul vieţii autorului în elină, armeană, arabă şi latină. Rămăşiţele pământeşti se găsesc în Mănăstirea armeană Sfântul Sergiu. Este sărbătorit în a şaptea săptămână după Paşte în Biserica Ortodoxă Siriană, 1 ianuarie în Martirologiul Roman, 28 ianuarie în Biserica Ortodoxă, 9 iunie în Biserica Catolică şi Anglicană, 18 iunie în Biserica Maronită. Efrem Sirul a crescut sub îndrumarea Sfântului Iacov, primul episcop din Nisibe în anul 308, şi care a participat la primul sinod ecumenic din Niceea în anul 325. Efrem Sirul este ereditatea fondatorul Şcolii din Nisibe, care în secolele următoarele a fost centrul învăţăturilor Bisericii Asiriene a răsăritului (nestoriene). Un scriitor siriac, Iacov din Serug, scrie că Efrem a pus toate corurile de femei să îi cânte imnurile transpuse pe melodii populare siriace în forumul din Edessa. Istoricul bisericii Sozomen spune că Efrem Sirul ar fi scris peste 3 milioane de versuri. Peste veacuri s-au mai păstrat în jur de 400 de imnuri. Autor de citate: „Hristos sugea laptele Măriei, şi dădea El însuşi de supt viaţă universului". - „ Copii ai Botezului, v-aţi îmbrăcat în foc şi duh. Păstraţi haina pe care aţi îmbrăcat-o în apa Botezului". - „în ziua Crăciunului s-a deschis uşa înaltului cerului rugăciunilor noastre. Şi noi să deschidem uşile noastre celor care ne-au greşit şi ne roagă de iertare". - „Pocăinţaeste scara care ne urcă de unde am căzut". - „A nu şti Scriptura e un neajuns pentru om, dar cel ce o cunoaşte şi o neglijează are un îndoit neajuns". - „Rugăciunile care, ridicându-se către Dumnezeu, nu au dragoste într-însele, rămân după uşă (nu ajung la Dumnezeu), pentru că numai dragostea deschide uşile rugăciunii". „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂŞANULI CUVÁN1SAMBATA, 26 MARTIE 2016 Colţul spiritual -------------------------------Nimic nu trece în uitare Un slujitor al Lui Dumnezeu spunea: „A venit bunăstarea? Mulţumeşte-I Lui Dumnezeu şi bunăstarea îţi va fi temeinică". O, cât este însă de fericit cel ce mulţumeşte lui Dumnezeu, în sărăcia şi boala lui, la lipsa fiilor şi a rudelor şi la orice alt necaz! Şi nu numai atât, dar şi la moarte îl slăveşte pe Domnul, şi rabdă orice necaz pentru dragostea Lui. Rugăciunea neîncetată şi mulţumirea adusă lui Dumnezeu pentru toate, sunt direct legate de rânduiala noastră personală. Spune povestea că, într-o zi regele se întorcea cu oştiri multe la scaunul Domniei sale. Văzu un bătrân, care sădea un smochin şi astfel grăi regele: - O, tu bătrâne! De ce te trudeşti într-atâta şi sădeşti smochinul? Nu ştii că pomul abia după patruzeci de veri va da roade? Iar tu, azi eşti, însă mâine nu vei mai fi. Răspunse bătrânul: - O, bunule rege, eu m-am bucurat de fructele unui pom sădit de altul. Acum sădesc eu, ca cel ce va să vie după mine să-i culeagă roadele. Regele porunci: - Daţi-i o mie de galbeni, pentru vorba-i înţeleaptă, căci e un om bun şi folositor. Când bătrânul luă banii, mulţumi lui Dumnezeu. Regele întrebă: - De ce îi mulţumeşti lui Dumnezeu? Şi el răspunse: - O, rege! Orice smochin dă roade la patruzeci de ani, iar smochinul meu a dat rod într-o singură zi. Zise regele: - Mai daţi-i o mie de galbeni. Bătrânul mulţumi din nou. Regele întrebă încă odata: De ce ai mulţumit iarăşi? Vorbi bătrânul: - O, bunule rege! pomii altor oameni dau roade numai odată pe an, pe când al meu a dat astăzi, de două ori roade! Regele îl îndrăgi foarte pe bătrân şi, ducându-l cu sine îl numi învăţător al copiilor săi. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş 26 MARTIE 2016 | - — * Zile trecute: 85 Zile rămase: 281 Soarele răsare la: 6.20 Soarele apune la: 18.35 Ortodox: Prăznuirea Soborului arhanghelului Gavril! Greco-catolic: Sf. Arhanghel Gavril I Romano-catolc: | Sf. Emanuel Zodia, Berbec (2 martie - 20 aprilie) '---------------------------------------------- Berbec. Nimic nu vă ţiL este pe plac, nimeni nu vă intră în voie. Această atitudine riscă să vă creeze probleme la serviciu şi în relaţiile cu persoana iubită. Taur. Nu este un moment mei bun pentru afaceri,întrucât ffPsî s-ar putea să suferiţi un eşec. Păstraţi-vă optimismul şi să acceptaţi sfaturile apropiaţilor. Gemeni. Faptul că aţi investit o sumă serioasă întro afacere nerentabilă vă afectează starea de spirit şi relaţiile cu cei din jur. Rac. Ambiţia de a vă îmbunătăţi situaţia financiară vă poate face să neglijaţi planul sentimental. Nu este exclus să aveţi discuţii cu partenerul de viaţă. HOROSCOP IStâ/L Leu. Aveţi soluţii originale MIRL pentru orice problemă şi■V sunteţi apreciat de colegi şi de partenerul de viaţă. Profitaţi de acest context favorabil la Fecioară. Intervin mereu itAv lucruri neprevăzute, aşa că văB sfătuim să nu vă faceţi un program foarte strict. S-ar putea să aveţi de făcut câteva drumuri scurte. _ Balanţă. Aveţi tendinţa să vă enervaţi foarte uşor şi să reacţionaţi impulsiv faţă de cei din jur. Atenţie: riscaţi să jigniţi persoane apropiate! Scorpion. Dimineaţă, s-ar putea să fiţi nervos din cauza unei discuţii în contradictoriu cu un partener de afaceri. Nu vă faceţi griji! — Săgetător. Din cauza oboselii şi a nerăbdării, deveniţi irascibil. Ca să nu vă îndepărtaţi prietenii, vă recomandăm să vă stăpâniţi agresivitatea. Capricorn. Sunteţi iritat şi nu este exclus să aveţi MB? o reacţie dură faţă de partenerul de viaţă. Vă sfătuim să vă schimbaţi atitudinea. Vărsător. Sunteţi excesiv de critic. Vă recomandăm să vă temperaţi, pentru că riscaţi să vă îndepărtaţi prietenii. S-ar putea să primiţi veşti de la o rudă. Peşti. S-ar putea să aveţi musafiri sau să fiţi invitat la rude. Cu această ocazie, este posibil să aflaţi informaţii de care aveaţi nevoie pentru a demara o afacere. Filă de calendar 2000 - In Rusia, Vladimir Putin este ales președinte. 1995 - Intră în vigoare Tratatul Schengen. 1953 - Dr. Jonas Salk anunță descoperirea unui nou vaccin împotriva poliomielitei. 1942 - în timpul celui de al Doilea Război Mondial, în lagărul de Concentrare de la Auschwitz-Birkenau, sunt internate primele femei. 1881 - Domnitorul Carol I al Principatelor Române este proclamat primul rege al României. 1845 - Patentarea bandei adezive medicale. 1827 - A decedat Ludwig van Beethoven, compozitor german. 1812 - Un cutremur distruge Caracas (Venezuela). Cugetarea zilei: „Nu poate fi iubit cineva care nu iubeşte pe nimeni. (Emil Hossu) DONAŢIE DE CĂRŢI PENTRU ELEVI » * în cadrul unei manifestări Asociaţia „Curtea Veche" din Bucureşti a donat miercuri, 23 martie 2016, un număr de 2000 de volume de cărţi „Cărţile copilăriei", unor şcoli din judeţul nostru. Mai întâi delegaţia acestei asociaţii a donat un număr important de cărţi Şcolii Gimnaziale din Şăulia de Câmpie. După acest moment a urmat donarea de 1.800 de cărţi Şcolii Gimnaziale „Serafim Duicu" din Târgu- Mureş, director profesoara Irina Vidrăşan. Momentul a avut loc în sala de sport a şcolii, prezenţi fiind elevii tuturor claselor I-IV conduşi de dascălii lor. La eveniment au fost prezenţi profesorul Ştefan Someşan, inspector şcolar general al judeţului Mureş, profesoara Camelia Irimia, inspector şcolar general adjunct la acelaşi inspectorat, Mihai Aniţei, director general Azomureş, Ştefan Marinei, director general Darcochim, Irene Arsene, director general Asociaţia „Curtea Veche", Dragoş Bucurenciu, activist civic, Călin Pop, director vânzări Azomureş, Monica Bucur de la Azomureş, Aurel Trif, director în Primăria Târgu-Mureş, actriţa Ana Popescu şi Pentru început directoarea instituţiei şcolare a arătat scopul acestei întâlniri şi a mulţumit donatorilor pentru faptul că sprijină tânăra generaţie în vederea acumulării a cât mai multor cunoştinţe, un mare rol în acest sens avându-l distribuirea acestor cărţi. în cuvântul său profesorul Ştefan Someşan inspector şcolar general spunea: „Urez succes tuturor copiilor în lectura acestor cărţi iar Asociaţia «Curtea Veche» este aşteptată şi în anul viitor pentru aceeaşi generozitate." în final directoarea instituţiei şcolare a mulţumit tuturor şi, nu în ultimul rând, Primăriei Târgu-Mureş, citându-l pe Nicolae Iorga care spunea că „Lectura joacă un rol important în viaţa copiilor." De menţionat că această asociaţie a mai donat cărţi în judeţul Prahova, Giurgiu şi urmează să facă aceleaşi donaţii în judeţele Bacău şi în alte judeţe. De menţionat că la acest eveniment deosebit a participat Valentina Roman, director executiv la această asociaţie şi profesoara Valerica Duicu, soţia celui al cărui nume îl poartă această unitate şcolară. Text şi foto: MARIN CĂLDĂRARIU. — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — 1 Comunicat de presă Stimaţi reprezentanţi mass-media, Liga Studenţilor din Tg.-Mureş organizează şi anul acesta Congresul Internaţional de Comunicări Ştiinţifice pentru Studenţi, Tineri Medici şi Farmacişti „Marisiensis". Marisiensis este cea mai importantă manifestare ştiinţifică studenţească, desfăşurată în mediul universitar din Târgu-Mureş. Aflat la ediţia a XX-a şi organizat de către Liga Studenţilor din Târgu-Mureş, în 30 Martie - 3 Aprilie, având ca partener principal Universitatea de Medicină şi Farmacie, congresul reuneşte peste 1000 de participanţi din rândul studenţilor, 200 de cadre universitare şi 200 de cadre medicale.. Manifestarea beneficiază de participare internaţională, atât din partea profesorilor invitaţi pentru cursuri şi workshopuri (venind din Marea Britanie, Italia, Turcia, Austria, Ungaria, Spania etc.), cât şi din partea participanţilor activi şi pasivi, în special datorită promovării la nivel studenţesc internaţional şi naţional. în acest an avem deja confirmate participări din Spania, Austria, Egipt, Turcia. Expunerea evenimentului este foarte mare, în special datorită promovării acestuia în mediul online -foarte dezvoltat în rândul studenţilor, cât şi datorită partenerilor noştri media (promovare în reviste şi publicaţii de specialitate, presa scrisă şi canalele de televiziune locale şi naţionale). Desfăşurarea conferinţei constă în prezentarea lucrărilor de cercetare ale studenţilor şi tinerilor medici, farmacişti şi în susţinerea de numeroase cursuri, workshopuri, mese rotunde sau traininguri pentru participanţii noştri. De asemenea, programul include deschiderea oficială, coffee break-uri, precum şi festivitatea de premiere a celor mai bune lucrări susţinute. Abstractele sunt publicate în revista Acta Medica Marisiensis a Editurii Universităţii de Medicină şi Farmacie, cotată B+ şi recunoscută internaţional. CUCORANU DRAGOŞ Coordonator al departamentului Media&PR Echipa Ligii Studenţilor MF Tg.-Mureş