Cuvântul Liber, august 2016 (Anul 28, nr. 149-171)

2016-08-02 / nr. 150

CUVÂNTUL MARȚI, 2 AUGUST 2016 RECTIFICARE în articolul „Sărbătorit pentru cei 99 de ani", apărut în ziua de 26 iulie 2016, în ziarul nostru se va citi Szőcs József în loc de Szőcs Balázs, cum greşit a apărut. Autorul îşi cere scuze pentru greşeala apărută, fără voinţa sa. (M.C.) 2 AUGUST 2016 | — | Zile trecute: 214 | Zile rămase: 152 Soarele răsare la: 6.08 Soarele apune la: 20.47 | Ortodox: Pomenirea aducerii moaştelor Sf. Mc. Ştefan Greco-catoHc: Aducerea moaştelor I Sf. Mc. Ştefan la Ierusalim I | Romano-catoHc: Sf. Eusebiu de Vercelli Zodia: Leu (23 iulie - 22 august) Filă de calendar 2008 - A decedat Radu Grigorovici, fizician român. 1969 - în România, are loc prima vizită a unui preşedinte american, Richard Nixon. 1936 - în Germania, începe ediţia a XI-a a Jocurilor Olimpice. 1929 - în România, se înfiinţează Regia Autonomă a Porturilor şi Căilor de Comunicaţie pe Apă. 1892 - Charles A. Wheeler patentează un prototip de scară rulantă. 1887 - Rowell Hodge patentează sârma ghimpată. 1858 - în oraşele Boston şi New York sunt instalate primele cutii poştale stradale. 1831 - S-a născut Gheorghe Burada, dirijor şi profesor român. 1456 - A decedat Ioan de Hunedoara, Voievodul Transilvaniei. Cugetarea zilei: „Un adevărat călător nu are planuri fixe, şi nici intenţia fermă de a ajunge la destinaţie". (Lao Tzu) Berbec. Dimineaţa aveţi o voinţă de fier şi reuşiţi să rezolvaţi o problemă delicată la serviciu. Vă sfătuim, însă, să fiţi atent cum vorbiţi cu colegii. Taur. Dacă este să aveţi succes într-o afacere, atunci veţi avea numai datorită încrederii în forţele proprii. Este posibil să vă întâlniţi cu un fost coleg, Gemeni. Aveţi o zi destul de încărcată, cu multe drumuri şi probleme de rezolvat. Nu vă faceţi griji! Reuşiţi să faceţi faţă cu succes. Rac. Situaţia financiară vă preocupă în mod deosebit Sunteţi optimist şi aveţi încredere în ajutorul oferit de un partener de afaceri şi de prietenii apropiaţi. Leu. La serviciu, sunteţi perseverent şi aveţi voinţa să terminaţi o lucrare importantă. Ar fi bine să acordaţi mai multă atenţie unei persoane din familie. Fecioară. Aveţi realizări profesionale deosebite, şefii vă apreciază. Deşi aveţi o putere mare de convingere, vă recomandăm să fiţi mai reţinut. Balanţă. S-ar putea să nu mai plecaţi într-o delegaţie, din motive obiective. Puteţi să vă bucuraţi, pentru că şi aşa sunteţi foarte încărcat. Scorpion. Munciţi cu atâta entuziasm, încât riscaţi să atrageţi invidia colegilor. Ar fi bine să acordaţi mai multă atenţie partenerului de viaţă. Săgetător. Dimineaţa sunteţi plin de energie şi dispus să faceţi mari eforturi fizice. S-ar putea să aveţi musafiri sau să mergeţi în vizită la prieteni. Capricorn. Aveţi un spirit de iniţiativă deosebit, sunteţi tenace şi încrezător în propriile forţe. Relaţiile cu partenerul de viaţă sunt bune. Vărsător. S-ar putea să plecaţi într-o călătorie în interes de familie, prilej cu care obţineţi un câştig neaşteptat. Aveţi tendinţa să riscaţi prea mult. Peşti. Sunteţi într-o formă excelentă şi faceţi planuri îndrăzneţe. Puteţi avea succes în investiţii financiare pe termen lung. HOROSCOP ) ir ^ Coltul spiritual^ Postul Adormirii Maicii Domnului De multe ori ne este dat să auzim că nu postul alimentar este important, ci cel spiritual. Dar nu este aşa. Ambele forme sunt importante. De vreme ce Sfinţii Părinţi au rânduit să ne înfrânăm de la anumite bucate pentru o vreme, au făcut-o cu bună ştiinţă. Credinciosul nu trebuie să se mulţumească cu jumătăţi de măsură. Nu cu o parte din el trebuie să se apropie de praznicul Adormirii Maicii Domnului, ci cu întreaga sa natură: trup şi suflet. Din copilărie îmi vine în minte o întâmplare pe care ne-o povestea uneori bunicul. Mesajul pe care-l purta era potrivnic formalismului religios şi lipsei de profunzime duhovnicească. Se spune că un ţăran a plecat într-o zi de târg să-şi vândă boii. Drumul înspre târg trecea printr-o pădure mare. Şi-a vândut omul boii şi se întorcea spre casă prin pădure. Banii şi-i pusese în trăistuţa cu merinde. Doi tâlhari, care erau ascunşi în pădure, i-au ieşit în cale, l-au ucis, i-au luat trăistuţa şi şi-au însuşit banii. Făcându-li-se foame au căutat în trăistuţă şi au găsit pâine şi slănină. Fiind o zi de vineri au exclamat indignaţi: noi nu mâncăm de dulce vinerea! Aceasta este povestea. Nu sunt singurii care au încălcat flagrant rânduiala postului. Au ucis şi n-au mâncat de dulce! Postul nu e numai de bucate, ci este şi de răutate. Postul este integral. Când am intrat în Postul Sfintei Mării (1-15 august), ne-am rugat astfel: „Vremea Postului să o începem cu bucurie, supunându-ne pe noi nevoinţelor celor duhovniceşti. Să ne lămurim sufletul, să ne curăţim trupul. Să postim precum de bucate, aşa şi de toată patima, desfătându-ne cu virtuţile Duhului". Postim de bucate, dar postim şi de răutate. Nu vrem să descurajăm postul de bucate. El este foarte necesar. Dar trebuie neapărat secondat de postul de răutate. Altfel n-are valoare! „Postiţi? Arătaţi-mi-o prin fapte", zicea Sfântul Ioan Gură de Aur! „Prin care?", veţi zice. De vedeţi un sărac, aveţi milă de el, un duşman împăcaţi-vă cu el, un prieten înconjurat de nume bun, nu-l invidiaţi, o femeie frumoasă, întoarceţi capul". Postul Sfintei Marii este un post cu data fixă, începe în fiecare an pe 1 august şi se termină în ziua Adormirii Maicii Domnului (15 august). Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş A XXIII-a ediţie a Academiei Sighişoara Joi, 28 iulie, de la ora 11.00, în Sala de Oglinzi a Palatului Culturii din Târgu-Mureş a avut loc conferinţa de presă prilejuită de a XXI1-a ediţie a Academiei Sighişoara, eveniment ce va avea loc în perioada 1-14 august. Ediţia de anul acesta propune un program complex axat pe coordonatele colaborării dintre muzicienii tineri şi profesorii cu experienţă pe toate scenele lumii. Astfel, studenţii s-au putut înscrie la cursuri de măiestrie susţinute de 21 profesori din Elveţia, Spania, Austria şi România, acoperind nu mai puţin de 10 discipline. La cursurile din acest an s-au înscris un număr de 60 de studenţi din nouă ţări: România, Elveţia, Franţa, Germania, Austria, Spania, Finlanda, Ungaria şi Regatul Unit, în cadrul Academiei muzicale de vară de la Sighişoara, tinerii muzicieni din ţară şi străinătate vor putea lua contact în acest an cu profesori şi interpreţi de renume internaţional precum violoniştii Alexandru Gavrilovici, Adelina Oprean, Chiara Ranchini (vioară barocă), pianiştii Vinciu Moroianu, Benjamin Engeli, Anton Kernjak, Tobias Schabenberger (fortepiano), compozitorii Adrian Pop şi Roland Moser, violonceliştii Katharina Gohl-Moser şi Guillermo Pastrana, membrii cvartetului Arcadia şi Vladimir Lakatos (muzică de cameră), harpista Marie Trottmann, contrabasistul Botond Kostyuk, Irina Gavrilovici pentru cursul de canto şi Angela Schwartz pentru cursul de Tehnică Alexander. Ca o noutate, ediţia din acest an le oferă studenţilor posibilitatea să se întâlnească cu doi maeştri ai muzicii baroce printr-un curs de vioară barocă şi fortepiano susţinut de Chiara Banchini, Geneva şi Tobias Schabenberger, Basel, întâlnirea dintre elevi şi maeştri se va concretiza în concertele ce vor fi susţinute în Sala Mare a Primăriei Sighişoara. Primele cinci concerte din acest an ale Academiei se vor derula sub titulatura Enescu în Europa şi vor propune publicului o călătorie prin intermediul muzicii lui George Enescu, a contemporanilor săi şi nu numai, trecând prin Elveţia, Viena, Paris şi România. Concertul inaugural al celei de-a 23-a ediţii a festivalului-şcoală Academia Sighişoara, ce a avut loc pe 1 august 2016, de la ora 20, în Sala Barocă a Primăriei Sighişoara, a purtat denumirea „Enescu şi Elveţia", ca un medalion cu ocazia Zilei Naţionale a Confederaţiei Elveţiene. Acesta a fost susţinut de pianistul Benjamin Engeli, Cvartetul Arcadia şi Ansamblul Archita. în program au fost prezentate lucrări de Johann Sebastian Bach, George Enescu, Arthur Honegger şi Robert Schumann. „Am căutat întotdeauna să dăm un sens programelor noastre. Anul acesta este un an în care marele Festival «George Enescu» nu are loc, este festivalul gigant al Europei în care numele lui Enescu este văzut într-o perspectivă a geniului românesc, ceea ce este cât se poate de adevărat. Din discuţiile pe care le-am avut a apărut ideea de a-l prezenta pe George Enescu în devenirea sa. Născut ca un diamant de multe carate în Moldova, crescând în Viena şi Franţa pentru a deveni ceea ce a fost: Marele Enescu. Aceste etape am dorit să le prezentăm printr-o serie de concerte. Să vedem cine au fost colegii de studiu ai lui George Enescu, ce muzică a ascultat el, cine l-a inspirat pe Enescu? Cele cinci concerte au fost gândite tocmai în această perspectivă" (Alexandru Gavrilovici, director Academia Sighişoara, preşedintele Asociaţiei Cultura Viva Sighişoara). In perioada 2013-2016 Academia Sighişoara este organizată de Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca în parteneriat cu Asociaţia Cultura Viva din Berna, fiind co-finanţată printr-un grant din partea Elveţiei prin intermediul contribuţiei Elveţiene pentru Uniunea Europeană extinsă. Sponsori: Azomureş, Ambasada Elveţiei, Swiss Sponsors' Fund România, Ambasada Spaniei, Ambasada Finlandei, Hotel Sighişoara. Parteneri: Primăria municipiului Sighişoara, lceul „Joseph Haltrich", Fundaţia Gaudeamus, Biserica Evanghelică C.A. Sighişoara, Comunitatea Evreilor Târgu-Mureş. Parteneri media: Agerpres, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Radio România Târgu-Mureş, Făclia, Punctul, Jurnalul Sighişoara, Reporter, Târnava TV, Radio Son. PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------„CUGETĂRI FILOCALICE" „Legea libertăţii învaţă tot adevărul. Mulţi o ştiu aceasta prin cunoştinţă; însă puţini o înţeleg, pentru că libertatea e totdeauna în proporţie cu împlinirea poruncilor ei. Nu căuta desăvârşirea ei prin virtuţi omeneşti, căci nu se va împlini desăvârşit printr-însele. Desăvârşirea ei e ascunsă în Crucea lui Hristos. Legea libertăţii se cunoaşte prin cunoştinţa adevărată; se înţelege prin lucrarea poruncilor, şi se împlineşte desăvârşit prin mila lui Hristos". Sfântul MARCU ASCETUL „FILOCALIA" vol. I, pag. 233 *** „începătorul fiecărei virtuţi este Dumnezeu, precum soarele, al luminii de toate zilele. Când săvârşeşti faptele virtuoase (morale), adu-ţi aminte de cel ce a zis: «Fără de mine nu puteţi face nimic» (Ioan 15, 5). Prin necazuri şi-au gătit oamenii cele bune, după cum prin slava deşartă şi prin plăcere, cele rele. Cel ce crede în răsplata lui Hristos pe măsura credinţei sale rabdă bucuros toată nedreptatea. Cel ce se roagă pentru oamenii ce-l nedreptăţesc, îl înspăimântă până şi pe diavol, iar cel ce se luptă cu cei ce-l nedreptăţesc, se luptă şi cu diavolul, care-l încearcă mereu". Ibidem, pag. 234 *** „Tot binele vine de la Dumnezeu, după o anumită rânduială şi pleacă pe ascuns de la cei nemulţumitori, nerecunoscători şi leneşi. Omul care, prin faptele lui bune, este plăcut lui Dumnezeu învinge şi pe diavol şi pe cei ce-l nedreptăţesc. Este mai bine, însă, să fim batjjocoriţi de oameni decât de diavol. Ocara (cearta, nedreptatea) de la oameni aduce întristarea inimii, dar se face pricină (motiv, şansă) de curăţie celui ce o rabdă. Primeşte necazurile vieţii pentru că întru nimic nu păgubeşti în cele ce le ai mai înainte; dar leapădă lăcomia, căci ai să dai socoteală. După ce ai păcătuit în ascuns, nu încerca să uiţi. «Căci toate sunt descoperite pentru ochii lui Dumnezeu, căruia o să-i dăm socoteală»" (Evrei 4,13). Ibidem, pag. 235 P.S. Să nu uităm cuvintele Mântuitorului Iisus Hristos: „Privegheaţi şi vă rugaţi că nu ştiţi nici ziua nici ceasul" şi „ Cerul şi pământul vor trece, dar cuvintele mele nu vor trece". „COMORI FILOCALICE” vol. II Preot ortodox român ILIE BUCUR SÂRMĂȘANUL