Cuvântul Liber, septembrie 2016 (Anul 28, nr. 172-193)

2016-09-16 / nr. 183

r V „Ţara mea de dor...” Peisaj din Munţii Ciucului - ------------EDITORIAK, ——v ŞI EI AU FOST AI NOŞTRI! Acum, când se împlinesc o sută de ani de la intrarea României în Primul Război Mondial, război al reîntregirii neamului, rar, într-o foarte mică măsură, se scrie despre crâncenele rupte de la Turtucaia, dar şi despre prizonierii români de război, căzuţi acolo, în urma marilor încleştări militare, aflaţi în captivitate, „acei luptători care au încheiat confruntarea cu inamicul, pe câmpul de bătălie, dar au continuat dramatica luptă a supravieţuirii." La 1 septembrie 1916, ca răspuns la declaraţia de război dată Austro- Ungariei, la 27 august, de România, în ideea aducerii Transilvaniei, Maramureşului, Banatului, Basarabiei, Bucovinei, Crişanei la Regatul României, după declaraţiile Germaniei şi Turciei (din 28 august). Bulgaria declară, şi ea, război României, mai ales având în vedere că, în urma celui de-al doilea război balcanic, România primea Cadrilaterul. Problemă mai veche. Bătălie pe viaţă şi pe moarte! Turtucaia a fost o înfrângere dureroasă. O tragedie românească. Un crud adevăr, din păcate de prea multe ori ocolit, atât de presă, cât şi de mai-marii clipei, în urmă cu o sută de ani, între 16 septembrie 1916, la Turtucaia, pe malul Dunării, au avut loc cumplite încleştări de arme, bătălii crâncene, soldate cu o înfrângere românească, în urma unor greşeli, a unor „ordine catastrofale", a unei defensive pe o distanţă prea mare, a unui defectuos mod de coordonare a efectivelor militare combatante, a LAZAR LADARIU (Continuare în pag. a 3-a) ~[ Secvența^ Precizarea necesară Un prezentator spunea că trupa „Carla's Dreams" din Republica Moldova, aflată într-un turneu de promovare în Rusia, „cântă în limbile rusă și moldovenească." Imediat solistul de la „Carla's Dreams" l-a corectat: „Noi cântăm în româneşte, în rusă şi în engleză! (...) Cele mai multe piese sunt în limba română!". Solistul trupei preciza, invitat la o emisiune radio: „Este limba română şi atât! Dicţionarul e român. Nu avem dicţionare de limbă moldovenească!". Poate că ar mai învăţa, în acest sens, câte ceva, şi James Pettit, ambasadorul american la Chişinău! Precizăm că trupa „Carla's Dreams" „se află pe primul loc în topurile radiourilor ruseşti." Urmează să aibă concerte în Dubai, România, Rusia şi, bineînţeles, în Republica Moldova. LAZĂR LADARIU Scrisoare deschisă Către Domniile Lor, Profesorii de Limba şi Literatura Română . Ca profesor de limba şi literatura română, dar şi ca îndrumătorul unei fundaţii ce se adresează cu precădere tineretului şcolar - Fundaţia Culturală „Cezara Codruţa Marica" - , apreciindu-Vă truda în numele Luminii Cuvântului, Vă îndemn ca în ziua de 20 septembrie 2016, când se împlinesc 150 de ani de la Cu aleasă consideraţie şi afecţiune, Prof. VALENTIN MARICA, Târgu-Mureş (Continuare în pag. a 3-a) Biblioteca Judeţean* _______jii I I 8 F S_______ Foln IOSIFTRIF Poetosul, acum, e curat. Oare pentru câtă vreme? — în această noapte. ECLIPSĂ DE LUNĂ! Pasionaţii de astronomie au ocazia să admire în această noapte (16 spre 17 septembrie 2016) o eclipsă de lună prin penumbră, vizibilă şi din România. La nivelul ţării noastre, fenomenul debutează la ora 19:55, moment în care luna va începe să intre în conul de penumbră a pământului. Maximul eclipsei va fi atins la ora 21:56, iar eclipsa se va sfârşi la ora 23:54, când luna va fi ieşită deja în totalitate din conul de penumbră. Potrivit Observatorului Astronomic, eclipsele de lună se produc atunci când soarele, pământul şi luna se aliniază, luna intrând astfel în umbra pământului. Dacă luna intră (parţial sau total) în conul de umbră, ea se întunecă şi capătă o nuanţă roşiatică, atunci producându-se o eclipsă parţială sau totală de lună, în cazul în care luna intră doar în conul de penumbră a pământului (aşa cum se întâmplă în această noapte), întunecarea ei este mai puţin vizibilă. (L.P.) ___________________________________________________________ Votăm, ce şi... pentru ce?! înainte de '89, la vot, sub ameninţare, iar azi, în... democraţie, prin manipulare! Că tot se apropie alegerile din 2016 („localele" s-au şi desfăşurat) şi din următorii ani, cel puţin o întrebare şio poate pune oricare alegător: aducem noi, cetăţenii acestei ţări, în urma scrutinului - în curând, de la „parlamentare" - la conducere pe cei mai buni şi valoroşi politicieni? Alegem, aşadar, din mai mulţi pe cei mai buni? înaintea oricărui posibil răspuns, o subliniere: votul uninominal ne-a adus un „monstru" de Parlament (supradimensionat), unul dintre cele mai mari din Europa și din lume, raportat la numărul locuitorilor, ale cărui preocupări ar GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 3-a) Comentariu Dor de Moisa Satul Moişa, comuna Glodeni, este o mică aşezare românească ascunsă între dealuri, pe o vale domoală, între localităţile Ceuaşul de Câmpie, Bozed, Băla şi Merişor. Este cea mai veche aşezare dintre toate localităţile din împrejurimi, atestată documentar în anul 1256, în data de 2 octombrie 2016 fiii satului îşi vor da mâna la cea de-a lll-a ediţie (din zece în zece ani) a întâlnirii Fiilor Satului Moişa, cu prilejul împlinirii a 760 de ani de la prima atestare documentară scrisă păstrată a localităţii noastre. Veniţi acasă, dragi moişeni, întoarceţi-vă la vatra natală, la locul rădăcinii voastre. Vă aşteptăm ce drag! « VASIlE pAlcu »