Cuvântul Liber, mai 2018 (Anul 30, nr. 81-101)

2018-05-23 / nr. 96

CUVÂNTUL MIERCURI, 23 MAI 2018 Colţul spiritual Prietenie... Am să vă istorisesc mai jos, o scurtă şi emoţionantă povestire despre ceea ce înseamnă o prietenie în esenţa ei, despre ceea ce ar trebui să fie prietenia şi uneori nu e. „Prietenul meu nu s-a întors din tranşee. Cer permisiunea să mă duc să îl caut" „Permisiune respinsă! Nu vreau să îţi rişti viaţa pentru un om care probabil e deja mort" Soldatul, fără să îşi asculte superiorul, s-a dus, iar după o oră s-a întors rănit grav, cu cadavrul prietenului în braţe, din tranşee Sergentul era furios: „Ţi-am zis să nu te duci, că era deja mort? A avut rost?!" Soldatul care abia mai respira răspunse: „Da, să trăiţi! Când l-am găsit era viu şi abia şoptit mi-a spus: «Ştiam că ai să vii! Te iubesc, prietene», după care a murit în braţele mele." Apoi soldatul îşi privi cu seninătate superiorul şi îşi închise ochii pentru totdeauna. GHEORGHE NICOLAE ŞINCAN, preot ■ Vă invităm să participaţi la a treia ediţie a întâlnirilor de la Hundorfa în Duminica Rusaliilor, 27 mai, începând cu ora 15.00. ■ De sărbători, acasă,între neamuri, prieteni şi invitaţi cu Armindeni, şJ cântec, joc, bunătăţi culinare şi frumuseţi de artă manuală din Ţara ■ Lichiului. ■ Vă aşteptăm cu drag! OVIDIU STOICA, primar Primăria Viişoara ■ MARIA MORAR, preşedinte Asociaţia ,Acasă la Hundorf’ ! THE EU SCHOOL FRUIT. VEGETABLES & MILK SCHEME IN SCHOOLS FROM AUGUST 2017 23 MAI 2018 Zile trecute: 143 Zile rămase: 222 Soarele răsare la: 5.37 Soarele apune la: 20.59 Ortodox: Sf. Mihail Mărturisitorul Greco-catoHc: Sf. Mihail Mărturisitorul Romano-catoHc: Sf. Spirit - Rusaliile Zodia: Gemeni (21 mai - 21 iunie) Berbec. Vă puteţi asigura succesul în continuare prin rigurozitatea şi seriozitatea care vă caracterizează. Acordaţi mai multă atenţie persoanei iubite! taur. Munca din ulUSBBptima perioadă începe să îşi arate roadele. Aveţi satisfacţii pe plan social şi financiar. Vă recomandăm să fiţi mai prudent. Gemeni. Sunteţi hotărât să vă asumaţi noi responsabilităţi. Conjunctura este favorabilă activităţilor intelectuale. Rac. Sunt favorizate relaţiile cu prietenii şi cu rudele. Vă întâlniţi cu o persoană pe care o apreciaţi şi cu care nu v-aţi văzut de multă vreme. HOROSCOP 194R Leu. Dacă vi se oferă j|K ocazia să plecaţi într-o excursie împreună cu persoana iubită, ar fi bine să nu staţi mult pe gânduri. Fecioară. Aveţi o mare putere de convingere şi relaţiile cu cei din jur sunt excelente. Puteţi să negociaţi contracte sau să semnaţi acte oficiale. Balanţă. Este o zi bună pentru întâlniri cu prietenii. Aveţi şanse să rezolvaţi o problemă de familie. Scorpion. Nu aveţi o clipă de răgaz, dar reuşiţi să terminaţi tot ce v-aţi propus, graţie unor idei originale. Nu neglijaţi odihna! Săgetător. Cei din jur IHS7 vă apreciază seriozi'i"rzitatea şi vă cer sfatul. Este o zi bună pentru a lega noi prietenii. Capricorn. Dimineaţa plecaţi într-o călătorie în interes personal, care vă apropie mai mult de persoana iubită. Vă sfătuim să nu uitaţi de odihnă. Vărsător. Aveţi succes iaR în toate activităţile legate de cămin şi vă înţelegeţi foarte bine cu familia. Sunteţi bine dispus şi comunicaţi cu mare uşurinţă. Peşti. Este posibil ca persoana iubită să vă ** facă un cadou deosebit, cu care vă impresionează. Vă recomandăm să vă ascultaţi intuiţia. Noutăţile aduse Programului pentru Şcoli Ca urmare a modificării legislaţiei europene (Regulamente noi), programele anterioare de încurajare a consumului de fructe şi legume în şcoli, respectiv de distribuire a laptelui în şcoli se unifică în Programul pentru şcoli, sub aceleaşi reguli şi principii de implementare, începând cu anul şcolar 2017-2018. Dezbaterile pentru unificarea celor două programe la nivel european au fost demarate în 2014. Cele două componente ale programului sunt: distribuţia de fructe, legume, lapte şi produse lactate; măsurile educative. Noul program pentru şcoli aduce, ca elemente de noutate, accent pe distribuirea produselor proaspete; posibilitatea transferului de fonduri între cele două scheme de până la 20% o singură dată pentru un an şcolar; încadrarea cheltuielilor generate de distribuţie şi măsuri educative, pentru cele trei categorii de produse fructe - legume, lapte şi produse lactate într-un buget european mai restrâns, care include distribuţia şi măsurile educative. Finanţarea Programului pentru Şcoli este asigurată în baza Regulamentului 791/2016, fiind prevăzute mai multe activităţi de distribuţie şi consum, pentru mai multe tipuri de produse, sub titulatura Programul pentru Şcoli. Alocarea naţională pentru Programul pentru şcoli este de 3,5 ori mai mare decât alocarea europeană. Fondurile alocate Bugetul UE pentru România/an şcolar 2017/2018 este de 18.098.682 euro, stabilit pentru fiecare componentă a programului - schema de fructe şi legume 5.493.478 euro şi schema de lapte 12.605.204 euro. Valoarea totală a programului pentru şcoli al României în anul şcolar 2017-2018 este de 81.975.806,7 euro, incluzând şi finanţarea din bugetul naţional în valoare de 63.877.124,7 euro. Bugetul UE pentru România/an şcolar 2018/2019 cuprinde: 17.610.684 euro, stabilit pentru fiecare componentă a programului - schema de fructe şi legume 6.866.848 euro şi schema de lapte 10.743.836 euro. Pentru utilizarea cât mai eficientă a bugetului european, România a solicitat pentru anul şcolar 2017-2018, transferul a 20% din fonduri - aproximativ 1.373.370 euro destinat componentei de fructe/ legume către componenta de lapte şi produse lactate, ţinând cont de numărul de autorităţi contractante care au încheiat acorduri cadru/ contracte de furnizare. Repartizarea suplimentară de fonduri neutilizate de alte state membre De asemenea, România a solicitat repartizarea suplimentară de fonduri neutilizate de alte state membre, în urma acestor demersuri, pentru anul şcolar 2017/2018, România a obţinut 12.605.204 euro pentru componenta lapte, respectiv 366.256 euro în plus faţă de suma transferată de la componenta fructe - legume. Asigurarea diversităţii distribuţiei produselor Conform recomandărilor Ministerului Sănătăţii, pentru un aport de fibre alimentare, elemente minerale sau vitamine, care, în final, înseamnă un aport energetic important, produsele de panificaţie - corn, baton, covrigi simpli sau biscuiţi uscaţi - trebuie preparate din făină integrală, fără adaosuri de zahăr, îndulcitori sau alţi aditivi alimentari, cu posibilitatea de a adăuga amestecuri de seminţe (floarea-soarelui, dovleac, in şi/sau mac). Pentru asigurarea diversităţii distribuţiei produselor şi pentru a evita instalarea monotoniei în consumul produselor oferite prin Programul pentru şcoli al României, dar şi pentru a acorda prioritate laptelui, se apreciază că o alternare a porţiilor per categorie de produs poate reprezenta o soluţie (trei zile lapte/ lactate, două zile legume/fructe). Distribuţia săptămânală va cuprinde două porţii de fructe şi/sau legume, două porţii de lapte, o porţie de produse lactate şi cinci porţii de produse de panificaţie, repartizate după cum urmează: porţia de fructe şi/sau legume va fi însoţită de covrigi simpli şi/ sau biscuiţi uscaţi, iar porţia de lapte şi cea de produse lactate va fi însoţită de corn sau baton. Pentru a se asigura un tratament egal, în cazul acordurilor-cadru nou încheiate de autorităţile contractante, se pot acorda produsele specificate pentru un număr egal de zile pe săptămână, similar cu prevederile acordurilor-cadru aflate în derulare ale altor autorităţi contractante, cu încadrarea în sumele alocate în buget cu această destinaţie. Prin paleta variată a produselor asigurate prin Program se acordă şansa unui acces la o nutriţie diversificată, care asigură o creştere sănătoasă şi imprimă un mod de viaţă sănătos. (Sursa: madr.ro) FILĂ DE CALENDAR 1960 - Israelul anunţă capturarea criminalului de război, ^—" nazistul Adolf Eichmann. 1949 - Este proclamată Republica Federală Germania. 1945 - Ultimul guvern Naţional Socialist (Nazist) este înlăturat de la putere de către aliaţi. 1929 - în SUA, este lansat primul film de animaţie Mickey Mouse, cu sunet 1805 - împăratul Napoleon Bonaparte este încoronat rege al Italiei. 1785 - Benjamin Franklin anunţă inventarea bifocarelor. 1618 - începe Războiul de 30 de ani. 1555 - Paul al IV-lea devine Papă. 1430 - în Franţa, Ioana D'Arc este capturată de către burgunzi. Cugetarea zilei: „ Omul se naşte şi moare în singurătate absolută, dar această singurătate e populată de vise, de himere şi de iluzii." (Mircea Eliade) e picuri de Înţelepciune ^ Sondajul, uşa şi... materia „Am realizat un sondaj de opinie la care au participat 1.700 de oameni de ştiinţă. Dintre aceştia au răspuns la întrebări mai amănunţite 273 de personalităţi. Concluzia studiului este că cca. 50% dintre oamenii de ştiinţă cred în Dumnezeu şi încă 20% dintre ei afirmă că au o viaţă spirituală, iar unii dintre ei, atei sau agnostici, merg la biserică de dragul partenerului de viaţă, al copiilor sau prietenilor". (Concluziile studiului au fost publicate în cartea Science vs Religion: What Scientists Really Think). Elaine Howard Ecklund, sociolog la Rice University (SUA). Director al religiei şi programului LIFE. Cercetător în domeniu religiei, imigrare, ştiinţă şi de gen. A primit peste 4 milioane de dolari pentru diferite premii în urma cercetărilor făcute. A primit un Doctorat în anul 2004, la Universitatea Corneli. *** „Dumnezeu nu-ţi trânteşte niciodată o uşă în nas fără să-ţi deschidă o fereastră". Elisabeth Gilbert (1969 ), autor, eseist, scriitor, biograf, romancier, memorialist american. Studii de ştiinţe politice la New-York, devenind celebră odată cu apariţia volumului autobiografic „Mănâncă, roagă-te, iubeşte", în anul 2006, publicat în 10 milioane de exemplare, tradus în 30 de Limbi. A fost colaboratoare la diferite publicaţii şi reviste americane, în familia ei, care nu aveau televizor, se citeau foarte mult; având exemplu în acest sens, Gilbert şi sora sa se distrau citind şi scriind cărţi. Gilbert a obţinut o diplomă de licenţă în domeniul ştiinţelor politice la Universitatea din New York, în 1991, după care a lucrat ca bucătar, barman, chelneriţă şi angajat în reviste. Spunea tot timpul la diverse întruniri literare: „Sunt astăzi scriitor pentru că am învăţat să iubesc lectura ca pe un copil" şi „în activitatea mea literară am fost deosebit de influenţată de Charles Dickens". * * * „Crearea materiei, a universului, a sistemului solar, a pământului şi a vieţuitoarelor, incluzându-ne pe noi înşine, impune nevoia de Dumnezeu în întregul domeniul fizic. Totul în jurul nostru, vizibil sau invizibil, poartă amprentele lui Dumnezeu". Dr. Charles Eucharist de Medicis Sajous (1852-1929), analist de medicină practică, scriitor cu specific medical, profesor şi editor, autor în Philadelphia, Pennsylvania, pentru cea mai mare parte a vieţii sale. Unul din medicii de renume ai secolului al XIX-lea. In anul 1909, a devenit decanul Colegiului medico-chirurgical din Philadelphia. A publicat diverse texte despre medicină şi ştiinţă. A primit, de asemenea, echivalentul studiilor de licenţă în arte şi ştiinţe la Universitatea din Paris. Din anul 1919, a fost şi redactorul revistei New York Medical Journal. A fost primul preşedinte al Asociaţiei pentru Studierea Secretelor Internelor. Singurul său copil, Louis,a studiat împreună cu tatăl său, la studiile de endocrinologie. Ambii au murit în anul 1929. P.S. „Fiii mei, să nu iubim cu vorba, ci cu fapta şi adevărul, în aceasta vom cunoaşte că suntem din adevăr, şi în faţa lui Dumnezeu vom afla odihnă inimii noastre" (Ioan 3,18-19). „1001 CUGETĂRI” vol. XII. ^ Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMĂSANUL^