Cuvântul Liber, iunie 2018 (Anul 30, nr. 102-122)

2018-06-28 / nr. 120

ii Dascăli mureşeni ----------------------------------TODORAN CORNELIA S-a născut în ziua de 3 decembrie 1948, în satul Băiţa, comuna Lunca, judeţul Mureş. A fost al treilea copil al familiei Iacob şi Livia Cotoi, ţărani vrednici, care au făcut eforturi mari pentru a-şi susţine copiii la diferite şcoli, pentru a deveni oameni împliniţi profesonal. A urmat cursurile Şcolii Generale din satul natal, continuându-şi studiile la Liceul nr.1 din municipiul Reghin. După absolvirea liceului, a devenit studentă la Institutul Pedagogic din Baia-Mare, la Facultatea de limbă şi literatură română, obţinând diploma de licenţă în anul 1983, cu lucrarea „Liviu Rebreanuromancier", având coordonator ştiinţific pe prof. univ. dr. docent Alexandru Piru. A îmbrăţişat nobila profesie de dascăl, funcţionând ca învăţător şi profesor în şcolile din Băiţa, Lefaia, Urisiul de Sus, Orşova, Toaca, Ibăneşti Pădure, Ibăneşti Sat, iar din anul 1976, la Şcoala Generală din Ibăneşti, unde a fost titularizată în anul 1988, şi a funcţionat până la pensionare, în anul 2007. De-a lungul anilor, s-a perfecţionat în cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca, obţinând definitivatul în anul 1976, gradul didactic II în anul 1992, şi gradul didactic I în anul 1996, cu lucrarea ştiiţifico-metodică „Metodologia predării atributului şi a propoziţiei atributive", având ca îndrumător pe conf. univ. dr. G.G. Neamţu, în plan profesional, a desfăşurat o bogată activitate, participând cu elevii la olimpiadele şcolare, unde a obţinut rezultate remarcabile la nivel zonal şi judeţean, în calitatea de profesor de limba română şi bibliotecar al şcolii, a organizat concursuri, simpozioane, programe artistice dedicate scriitorilor români, marilor evenimente istorice, şi a sărbătorilor naţionale. A participat la activitatea culturală din cadrul căminului cultural din comună, făcând parte din formaţiile artistice, cor, teatru şi jocuri populare, fiind prezentă la concursuri la nivelul judeţului şi a ţării. între anii 1998-2007 a fost director al Şcolii Generale nr. 2, devenită Şcoala Generală „Nicolae Petru Petrescu", cărturar, originar din Ibăneşti-Pietroasa. Ca director s-a preocupat de modernizarea bazei materiale a şcolii şi cuprinderea ei în Programul de reabilitare şi redimensionare a şcolii, prin fonduri europene de la Banca Mondială. Astfel s-a amenajat primul cabinet de religie din zonă, s-a sfinţit o troiţă în faţa şcolii, şi s-a iniţiat redactarea revistei „Creionul magic", în anul 1970, s-a căsătorit cu Dumitru Todoran, localnic din Ibăneşti, unde şi-au stabilit domiciliul cu familia, având doi copii: Mircea şi David. A rămas văduvă în anul 1996, dar a susţinut şi îndrumat cariera copiilor, care, în prezent, conduc Fabrica de produse lactate din localitatea Ibănești. ILARIE GH. OPRIȘ . Un muzician român , remarcat de maestrul Tudor Iorga şi Bartolomeu „Chi va piano, va sano e chi va sano va lontano", „Cine merge încet, merge sănătos - sigur, şi cine merge sigur, ajunge departe". Este şi cazul domnului profesor, dirijor, compozitor Liviu Cira, care s-a născut la 18 decembrie 1931, la Sieuţ, şi a murit la 7 noiembrie 2014, într-o localitate aflată în judeţul Bistriţa Năsăud, urbe primitoare, în care românii statornici şi harnici au făcut cunoscute aceste locuri prin iscusinţa, priceperea în lucratul pământului şi creşterea animalelor. Pe lângă preocupările economice, au ştiut să împodobească sărbătorile noastre cu datini transmise din generaţie în generaţie, cu obiceiuri ancestrale care, „şlefuite" an de an, s-au statornicit în perioada sărbătorilor religioase şi laice. Credem că toate acestea, la care mai adăugăm îndemnurile naturii la cunoaştere şi contemplare, reflecţie, explozia naturii în prag de primăvară, cântul inconfundabil, trilul privighetorilor, mierlelor, ciocârliilor, cintezelor, strigătul răguşit al fazanilor, ciripitul vrăbiilor şi rândunelelor - au fermecat simţul artistic al elevului Liviu Cira, şcolar conştiincios şi ambiţios, tăcut, dar harnic, care, sub privirile şi îndrumările părinteşti ale învăţătorilor Someşan şi Gotea, a parcurs cu bine clasele primare şi gimnaziale. La sfârşitul celui de al doilea ciclu şcolar, îl întâlnim pe domnul Liviu Cira la examenul de admitere la Bistriţa, la Liceul Horticol. După absolvirea liceului, în care şi-a arătat posibilităţile artistice, a dat examenul de admitere la Conservatorul „Ciprian Porumbescu", din Bucureşti, fiind admis cu rezultate foarte bune, cu toate că pregătirea şi-a făcut-o singur. Vremurile tulburi de la noi, parcă nu se mai termină niciodată, au condus la un denunţ al unui student, în urma unei discuţii avute de un grup de colegi referitoare la regimul comunist şi la ataşamentul lor faţă de regalitate, în urma unor audieri absurde, Liviu Cira a fost întemniţat la Jilava pe un an de zile, 1951-1952, pentru opoziţie faţă de comunism, în această perioadă el fiind exmatriculat. în 1953 şi-a ispăşit pedeapsa şi a dat admitere la Conservator pentru a doua oară. I.D. Chirescu, rectorul conservatorului, a intervenit pentru a primi dreptul la examen. A reuşit pentru a doua oară, în această perioadă activa la Bistriţa, pentru a se întreţine, ca dirijor. A fost ajutat în efortul său de învăţătorul George Ţâna din Gledin, Vasile Parasca, şeful fanfarei din Bistriţa, şi de Arşineanu, fostul său coleg de liceu. A făcut demersuri de a se întoarce la Şieuţ acolo unde a fost cântăreţ de strană, ce i-a determinat preocuparea deosebită pentru muzica religioasă psaltică şi bizantică. în 1954 se încropeşte realizarea corului bisericesc din Şieuţ, unde o cunoaşte pe viitoarea soţie, Teodora Sălăgean, cu care va avea doi copii, Mariana şi Liviu. Domnul Cira Liviu este chemat la Bistriţa, unde a fost mobilizat şi trimis în armată la Bragadiru, la o carieră de piatră. Pe perioada cât a lipsit de la Sieuţ, a activat mai puţin. După încheierea stagiului militar, s-a întors la familie şi a făcut demersuri pentru a se angaja în învăţământ, în perioada aceasta a organizat un grup de soldaţi într-un cor ad-hoc şi cântau în timpul deplasărilor spre şi la întoarcere de la locul de muncă. Acest gest a fost apreciat pozitiv de comandant, care i-a făcut o referinţă pozitivă pentru a putea da admitere pentru a treia oară, reuşind cu brio an I la Conservator 1951-1952, an II 1956-1957, aniI 1957-1958, an IV 1965-1966, şi în anul 1967 a încheiat cursurile conservatorului, în finalizarea cursurilor la Conservator a fost sprijinit de Florin Seimescu, fost coleg cu dl Parasca de la Bistriţa. Pregătirea la teorie-solfegiu o face cu profesorul Victor Giuleanu şi V. lunceanu, iar solfegiile erau scrise de italianul Eros Pazzoli în toate cheile sol, fa şi de, în 1990, conducea corul de la Sieuţ, unde progresele erau evidente şi se realiza prin deplasarea de la Reghin, unde a primit un post de titular, predând la mai multe şcoli, inclusiv la Şcoala de muzică ce aparţinea de Şcoala Generală 5, Reghin. De zilele dedicate lui Petru Maior, corul din Şieuţ a fost invitat special la manifestare, participând chiar la sărbătoarea oraşului Reghin. La Reghin colabora cu dl Ioan Conţiu, directorul Casei de Cultură (dl Şerbănescu), şi cu dl Man, director la Casa de Cultură a Tineretului „George Enescu", unde a organizat numeroase ediţii a Festivalului de muzică populară „Flori de pe Mureş" (14 ediţii). Activitatea corului mixt municipal este mai cunoscută, iar premiile obţinute cu Corul sindicatului învăţământului din Reghin nu ar avea loc într-o pagină întreagă a ziarului „Cuvântul liber". Mai reţinem sfinţirea Bisericii din Şieuţ, cu hramul „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavril", care a avut loc în 1992, cu preotul paroh Zinveliu, şi în anul 2005, cu părintele paroh Macarie. în încheiere, amintim relaţiile pozitive avute de dl Liviu Cira cu maestrul Tudor Jarda în domeniul compoziţiei, urmând ca într-un viitor articol să insistăm pe piesele corale compuse de Liviu Cira, Tatăl nostru, Mama, Cântec despre ţară şi lumi folclorice inspirate din melosul mureşean şi bistriţean. Prof. IOAN M. CERNEA, muzicolog CUVÂNTUL JOI, 28 IUNIE 2018 28 IUNIE 2018 Zile trecute: 179 Zile rămase: 186 Soarele răsare la: 5.28 Soarele apune la: 21.20 Ortodox: Pomenirea aflării moaştelor Sf. Mc. Chir şi loan Greco-catolc: Aducerea la Roma a moaştelor Sf. Chir şi loan Romano-catolic: Sf. Irineu Zodia: Rac (22 iunie-22 iulie) FILĂ DE CALENDAR 2011- In Ucraina, în situl Buran-Raya III, sunt descoperite rămăşiţe de Homo sapiens vechi de 32.000 de ani. 1991- La Bucureşti, se deschide Casa Americii Latine. 1965 - în SUA, intră în funcţiune primul satelit comercial Early Bird. 1940 - în urma ultimatumului URSS, România cedează Basarabia, fără luptă, URSS-ului. 1916 - A decedat Ștefan Luchian, pictor român. 1873 - A decedat Andrei Şaguna, mitropolit ortodox al Transilvaniei. 1635 - Guadelupa devine colonie franceză. 993 - Prima atestare documentară a orașului Potsdam. Cugetarea zilei: „Mai mult sau mai puţin, mamele şi gospodinele sunt singurele lucrătoare care nu au timp liber în mod regulat. Ele constituie marea clasă a celor fără vacanţe." (Anne Morrow Lindbergh) fJTr*\ K Berbec. Sunteţi pus ’'(SP1 în situaţia de a lua o hotărâre importantă pe plan sentimental. Un bărbat vă ajută cu sfaturi preţioase. Taur. Dimineaţă s-ar 4E« putea să aveţi o mică problemă sentimentală. Cu o vorbă bună, puteţi dezamorsa uşor o situaţie tensionată. Pe plan financiar, nu staţi prea Gemeni. Sunteţi destul de confuz şi aveţi puţine şanse să porniţi afacerea pe care o planificaţi. Ar fi bine să vă limitaţi la activităţi de rutină. Rac. S-ar putea să îi reproşaţi partenerului de viaţă că a cheltuit prea mult. Este bine să vedeţi întotdeauna jumătatea plină a paharului, bine. # HOROSCOP Leu. Vă sfătuim să nu vă ambiţionaţi să terminaţi o lucrare pretenţioasă. Dacă vedeţi că nu vă iese cu niciun chip, lăsaţi-o pe mâine! Fecioară. Nu prea reuşiţi să vă stabiliţi o listă de 41 priorităţi. Ar trebui să terminaţi o lucrare importantă, dar sunteţi presat de o problemă financiară. Balanţă. Sunteţi exagerat taeel de optimist şi intenţionaţi să cereţi o mărire de salariu. Un prieten vă aduce un cadou surpriză. Scorpion. O problemă de natură sentimentală vă strică buna dispoziţie şi este posibil să deveniţi morocănos. Puteţi avea succes pe plan profesional. % Săgetător. S-ar putea să rămâneţi fără bani şi din cauza unor reparaţii urgente în casă. Cel mai mult vă supără faptul că nu mai puteţi pleca într-o călătorie. Capricorn. Vă bate gândul să porniţi o mică afacere. Puneţi la punct toate detaliile, înainte de a trece la acţiune! Vă sfătuim să nu vă pripiţi! Vărsător. Nu reuşiţi să toţ faceţi ce v-aţi propus, din cauza obstacolelor care vă apar în cale. Nu daţi vina pe membrii familiei pentru nereuşitele de azi! Peşti. S-ar putea să nu vă iasă toate planurile aşa cum doriţi. Un prieten vă propune să colaboraţi într-o afacere de pe urma căreia puteţi câştiga bine. 0 ( www.cuvantul-siber.ro)