Cuvântul Liber, iunie 2018 (Anul 30, nr. 102-122)

2018-06-28 / nr. 120

fi TABĂRA DE VARĂ „MINTE, TRUP ŞI SUFLET” ! EDIŢIA A IVA ÎŞI REDESCHIDE PORŢILE Suntem în plină vacanţă! Când toate din jurul nostru ne îndeamnă la relaxare, Şcoala Gimnazială „Alexandru Ceuşianu" din Reghin îşi deschide porţile şi îşi aşteaptă din nou elevii pentru a participa la cea de-a IV-a ediţie a Taberei „Minte, trup şi suflet”. Proiectul care se va desfăşura în săptămâna 2-6 iulie se va bucura de participarea a 130 de elevi din Reghin şi alte localităţi din judeţ, dar şi din alte 6 judeţe, dornici să-şi valorifice talentul, creativitatea, îndemânarea şi măiestria în cadrul celor şase ateliere de lucru pregătite de organizatori. Pe parcursul celor cinci zile, elevii vor fi atent îndrumaţi de către 40 de cadre didactice, educatoare, învăţătoare şi profesori, atât ai şcolii organizatoare, cât şi ai şcolilor partenere din Ruşii Munţi, Solovăstru, Brâncoveneşti, Batoş, Crăieşti, Gledin (BN), Monor (BN), Apahida (CJ), Sibiu (SB), Alba-lulia (AB), Siret (SV) şi Iaşi (IS). Programul taberei, pregătit cu multă minuţiozitate, prevede activităţi antrenante, având drept obiectiv formarea unor persoane independente, creative, cu spirit critic şi cu o puternică capacitate de a se raporta la valori. Astfel, elevii participanţi vor fi angrenaţi zilnic, prin rotaţie, în cinci ateliere de lucru diferite, cu activităţi specifice vârstei, menite să îmbine utilul cu plăcutul. Spiritul critic şi dorinţa de a fi la curent cu tot ceea ce ne înconjoară vor fi stimulate în cadrul atelierului „Jurnaliştii”. Aici elevii vor fi „cu ochii în patru", fiind îndrumaţi să realizeze mici articole despre activităţităţile desfăşurate în cadrul taberei, să realizeze cele mai reuşite fotografii, să descopere pasiunile micilor participanţi şi să realizeze un „ziar" al taberei în care să surprindă reuşitele, dar şi neajunsurile pe care le-au constatat pe parcursul celor cinci zile. Participanţii vor fi ghidaţi în demersul lor de către profesori pasionaţi, cadre didactice cu experienţă în domeniu: Friciu Daniela, Alexa Cristiana, Pop Monica, Varga Ana-Maria (Şc. Gimn. „Al. Ceuşianu" Reghin), Mărginean Emilian (Şc. Gimn. Ibăneşti), Molinari Delia (Şc. Gimn. Batos). îndemânarea elevilor va fi exersată în cadrul atelierului „Mâini dibace". Acesta are ca obiectiv formarea şi dezvoltarea abilităţilor practice ale elevilor şi dezvoltarea aptitudinilor şi a simţului estetic. Din deşeuri textile, hârtie, lemn şi alte materiale reciclabile, elevii vor realiza articole de artizanat şi accesorii, folosind diferite tehnici de împletituri, decupaje şi îndoituri. Asupra lor se vor apleca cu dibăcie d-nele prof. Man Florina (Şc. Gimn. „Al. Ceuşianu" Reghin), Toncean Anca, Chibulcutean Dorina (Grădiniţa cu P. P. nr. 4 Reghin), Kellner Codruţa (Grădiniţa cu P. N. nr. 2 Reghin), Căprar Liliana (Grădiniţa cu P. P. nr. 5 Reghin) şi Cota Anca (C. S. I. - Apalina). Pentru că o minte sănătoasă trebuie să se îmbine armonios cu un corp sănătos, „Exploratorii" au posibilitatea de a cunoaşte frumuseţile naturii, fiind stimulaţi să-şi folosească aptitudinile de cercetaşi (montarea cortului, aprinderea şi stingerea focului, acordarea primului ajutor), să-şi dezvolte spiritul de echipă şi să protejeze mediul înconjurător (adunarea, selectarea, depozitarea gunoaielor şi a deşeurilor), iar pe aceste căi vor fi conduşi cu grijă de prof. Atănăsoaie Gabriela, Hărşan Marinela (Şc. Gimn. „Al. Ceuşianu" Reghin), Bîrsan Ioan (Şc. Gimn. Batos), Horobeţ Fulvia (Şc. Gimn. „Elena Cuza" Iaşi) şi Aştilean Raluca (Colegiul Silvic Gurghiu). „Artă culinară" este cel mai iubit şi cel mai delicios atelier în care elevii îşi vor dovedi dragostea faţă de semeni, punându-se în slujba acestora prin prepararea unor meniuri simple şi gustoase, gustări şi deserturi (salate, sandvişuri vesele, calde şi reci, salam de biscuiţi, waffles dulci şi sărate, brioşe de ciocolată şi de vanilie, biscuiţi cu ciocolată, salată de fructe, băuturi răcoritoare). Efortul lor este supravegheat cu atenţie de d-nele prof. „maeştrii bucătari" Grama Ramona, Roşea Mihaela, Mircea Delia, Suciu Ioana, Győri Camelia, Graur Maria, Gabor Ioana (Şc. Gimn. „Al. Ceuşianu" Reghin) şi Mărginean Simona (Şc. Gimn. „Mirona" Reghin). Atelier, denumit „Cântec, joc şi voie bună", le va forma elevilor gustul pentru muzică şi dans, precum şi receptivitatea faţă de actul cultural în sine, în special faţă de valorile tradiţionale româneşti. Ungur Sorina, Farcaş Sabina (Şc. Gimn. „Alexandru Ceuşianu" Reghin) şi Luca Alexandra (Şc. Gimn. „Mirona")îi vor învăţa pe copii să se bucure de frumuseţea unor cântece potrivite vârstei lor şi să-şi exerseze aptitudinile vocale. în cadrul acestui atelier, copiii îşi vor aminti Imnul taberei „Minte, trup şi suflet", scris şi compus în prima ediţie a taberei, imn care transmite un mesaj de dragoste al românului pentru pace şi linişte „Avem minte, trup şi suflet să iubim/Ne place în viaţă oameni buni să fim" şi, pentru că ne place să colaborăm şi să vieţuim în armonie cu semenii noştri, copiii vor fi învăţaţi să păşească în viaţă pe ritmul simbolic al dansului ca exprimare artistică a unităţii, iniţiindu-se în dansul Hora Unirii. Cei mici dintre participanţii la tabără (copiii care nu au împlinit vârsta necesară pentru a lua parte la activităţile din atelierele principale) vor lucra într-un atelier suplimentar, intitulat „Prichindeii pricepuţi". Activităţile din cadrul acestuia sunt conduse de Moldoveanu Alina, Şerban Ionela (Grădiniţa cu P. P. nr. 4 Reghin) şi Grama Ioana (elevă a Lic. Pedagogic „M. Eminescu" Tg.-Mureş). Aici, copiii vor învăţa câte puţin din toate (desen, pictură, colaj, cântece, dans şi jocuri specifice vârstei), pregătindu-se în felul acesta pentru ediţiile viitoare ale taberei. Şi pentru că ne dorim să îmbunătăţim permanent şi să diversificăm activităţile din cadrul proiectului, la finalul fiecărei zile de tabără, copiii vor nota impresiile pe un flipchart, iar noi, cei care i-am coordonat, vom vedea care dintre activităţi a avut cel mai mare succes. Astfel, ne vom pregăti pentru cea de-a V-a ediţie numai cu activităţi care au avut un impact pozitiv asupra copiilor. Din dorinţa de a face cunoscute activităţile desfăşurate zilnic în cadrul atelierelor şi nu numai, vă vor ţine la curent toată săptămâna cu noutăţi din desfăşurarea proiectului cei ce se ocupă de promovarea imaginii taberei, pr. prof. dr. insp. Chiorean Claudiu, prof. Timus Jan, prof. Denes lozsef, prof. Bîclea Codruţa, Hurdugaci Larisa. Prof. BÎCLEA CODRUŢA şi GRAMA RAMONA —....... . CUVÂNTUL JOI, 28 IUNIE 2018 VIAŢA DE CÂINE Martie, „Ziua Internaţională a Animalelor Fără Stăpân" (Câtă onoare cu majuscule!). Sursa, presa locală. Cu această ocazie, Primăria a organizat „Ziua Porţilor Deschise", solicitând prin donaţii: hrană, pături şi alte materiale necesare pentru confortul câinilor din adăpost. Nişte „favoruri". Dacă, totuşi, a fost Z.P.D., de ce au fost eliberaţi căţeluşii din captivitate? Să fie şi ei fericiţi, o zi într-un an! Raţiuni umanitare. Spre sfârşitul lunii aprilie, de pe postul B1TV, un domn şi-a permis să promoveze specia canină la rang arhanghelic: „Câinele este un înger păzitor" şi recomanda posesorilor de câini să adopte cupluri, deoarece şi câinii au nevoile lor. Bravissimo! Mare-i grădina... dar cu educaţia psiho-sexuală a necuvântătoarelor dobitoace se va ocupa cineva? Urmează construirea de maternităţi şi crese? Materializarea iniţiativelor trăznite din partea unor fanatici zoo-autohtoni, preluate de pe cuprinsul mapamondului absurd, mizerabil, abject şi demenţial! Glissando... Privitor la înmulţirea câinilor vagabonzi sau al celor purtaţi cu „demnitate" în lesă, în urbea mureşeană, care îşi răspândesc fecalele pe trotuare, nu se face nimic. Pietonul trebuie să fie atent unde calcă, să nu strivească aceste bijuterii biologice cotidiene, consecinţe ale unor manifestări necivilizate din partea deţinătorilor de câini. Protejarea localnicilor, garantarea protecţiei şi siguranţei personale au devenit facultative, nesesizate de organele de „observatori" aflate în misiune, plătite pentru constatarea şi sancţionarea abaterilor de la disciplina urbană! Această isterie caninofobă extinsă a fost exportată din Vest, prin misionari şi cu contribuţia unei foste dive evadată din secolul trecut, care s-a „rătăcit" şi pe meleagurile noastre, convertită în avocata drepturilor canine, iniţiatoarea construirii adăposturilor, omiţând (?) să precizeze că, generaţia ei, în perioada de afirmare „glorioasă", s-a încălţat cu pantofi de lux din piele de câine, foarte apreciaţi în Occident pentru modele şi rezistenţă, importaţi pe valută din România! VINE APOCALIPSA? Dacă în debutul anului curent, dl Mărmureanu ne-a înmărmurit cu prezicerea unui mare cutremur, care va poposi pe meleagurile noastre „mioritice", recent a „recidivat" prevestind un cutremur devastator cam peste două decenii. Semnale tectonice se anunţă, frecvent, reale. Aceste preziceri înmărmuritoare (spre liniştea noastră!) nu trebuie să alarmeze, deoarece România este protejată ocrotită de Sfântul Andrei, „cel dintâi chemat", invitat la inaugurarea Catedralei Mântuirii Neamului. Din presa locală, chiar din primul număr al anului curent, aflăm: „Catedrala Mântuirii Neamului va fi sfinţită în acest an de sfântul Andrei." Clar, nu-i aşa?! Amin! GRATIS CU PLATĂ? „Renunţarea la fumat - gratis!" (sursa, presa locală). „înscrierea în program costă 100 de lei" (!) Aproximativ renunţarea la şase pachete de ţigări. Dăunătoare sănătăţii! După o perioadă, aflăm că: Programul se derulează prin Centrul Stop Fumat (cu majuscule!) şi au beneficiat de tratament cca. 5.000 de fumători, 70% dintre participanţi renunţând la fumat. Dacă Programul a debutat în anul 2007, rezultă că, s-au plătit „gratuităţi" şi s-au încasat circa o sută de mii de euro! Taxa pe viciu?! ION TAL ____________________________________________________________________________ I PREŢURI I ORIENTATIVE LA I PRODUSE ÎN PIEŢE I ■ 1 ■ PIAŢA CUZA VODĂ Roşii - 4 lei/kg Castraveţi -2 lei/kg Ardei - 5 lei/kg Ceapă - 2,5 lei/kg Morcovi - 2,5 lei/kg Varză - 3 lei/kg Cartofi -1,5 lei/kg Fasole verde - 8 lei/kg ■ Usturoi - 12 lei/kg Ţelină- 6 lei/kg Pătrunjel- 6 lei/kg Ardei capra - 10 lei/kg Ciuperci- 10 lei/kg Conopidă - 5 lei/ kg Dovlecei - 2 lei/kg Ceapă verde -1 leu/kg Banane -6,99 lei/kg * Struguri -25 lei/kg Mere- 5,5 lei/kg Lămâi - 11,99 lei/kg Nectarine- 6,99 lei/kg Piersici-5 lei/kg * Portocale - 7,9 lei/kg Grapefruit - 6,9 lei/kg Kiwi - 9,9 lei/kg Cireșe - 5 lei/kg Caise -6 lei/kg Pepene galben - 5 lei/kg Lebeniţă - 2,5 lei/kg