Cuvântul Liber, septembrie 2018 (Anul 30, nr. 166-186)

2018-09-18 / nr. 177

l' ^IraHBKinB -----------------------------editor in tv . DEZASTRUL E APROAPE! ŞI, TOTUŞI, NU SE FACE APROAPE NimiC ÎN PRIVINŢA PREGĂTIRII FORŢEI DE MUNCĂ! ! Criza forţei de muncă se acutizează şi în ţările din Europa Centrală şi de Est. Criza de personal se face tot mai simţită în domenii principale precum IT, ale economiilor din Cehia, Polonia, Ungaria, România etc. Ani la rând, investitorii străini au venit în aceste ţări atraşi de specialişti cu înaltă calificare în domeniilecheie care asigură un înalt grad de profitabilitate în sectoare precum construcţiile de locuinţe şi birouri, IT şi industria auto, însă, cum personalul din aceste domenii sunt tot mai nemulţumiţi de salariile primite de la angajatori, mai ales că în ţările dezvoltate din Vest (care la rândul lor duc lipsă de personal bine calificat, în domeniile menţionate) le oferea retribuţii de câteva ori mai mari pentru a atrage, mai exact, să lucreze la marile companii multinaţionale. Aşa a început exodul de forţă de muncă din ţările Europei Centrale şi de Est către Vestul Europei, mai ales după ce aceste state au fost primite în Uniunea Europeană. România este cea mai afectată din cauza plecării persoanelor active să muncească în statele cu economii dezvoltate, pentru un câştig indiscutabil mai mare, care le asigură un trai mai bun familiilor de acasă. Aşa s-a ajuns ca după Siria, România să ocupe locul doi în lume în privinţa numărului mare de oameni care şi-au părăsit ţara din cauza sărăciei şi a modului cum au fost şi sunt trataţi de guvernele perindate la putere în cei 29 de ani trecuţi de la evenimentele din decembrie 1989. Trist este faptul că tot mai mulţi tineri, după terminarea studiilor, mulţi chiar înainte, pleacă să-şi facă un rost în ţări care le oferă venituri corespunzătoare şi un respect pentru munca depusă. Guvernul Dăncilă, mai exact ministrul de Interne, Carmen Dan, cu aprobarea lui Liviu Dragnea, preşedintele PSD, pentru că, în 10 august a.c., la mitingul din Piaţa Victoriei din Bucureşti, protestatarii au îndrăznit să le ceară (Continuare în par. a 3-a) IOAN HUSAR O zi. O planetă. Un scop! Sub acest titlu, cei de la worldcleanupday.org notează că, la 15 septembrie, un impresionant „val verde" de curăţenie a pornit din Insulele Fiji şi s-a terminat 36 de ore mai târziu în Hawaii, milioane de oameni - voluntari şi parteneri - punând umărul pentru un scop comun: o planetă curată şi sănătoasă. La acţiunile subsumate Zilei de Curăţenie Globală au participat 144 de ţări, ceea ce reprezintă peste două treimi din totalul statelor lumii. Peste 13 milioane de oameni au „atacat"... cu măturoiul plajele, malurile fluviilor şi ale râurilor, pădurile, străzile, parcurile etc. Potrivit letsdoitromania.ro, din primele estimări rezultă că peste 338.000 de voluntari au participat, sâmbătă, la Ziua de Curăţenie Naţională şi au strâns aproape 500.000 de saci cu deşeuri. Numărătoarea continuă şi în zilele ce urmează, în judeţul nostru au fost 28 de puncte de colectare a deşeurilor, la acţiunile de curăţenie participând peste 10.000 de voluntari. (I.S.) Jiri r.s. [Jgfeff | A CENACLUL FLACĂRA A REÎNVIAT LA TÂRGU-MUREŞ * După cum a relatat Ştefan Hruşcă, ideea de a organiza un spectacol al celor care au încântat publicul ani de-a rândul prin spectacolele Cenaclului Flacăra, a fost în urma unei discuţii, după concertul de colinde, între el şi Claudiu Maior. El se face practic „vinovat" de cele ce s-au petrecut în Cetatea Medievală, cu începere de la ora 19 a zilei de vineri, 14 septembrie, până la ora 1.50 a zilei de sâmbătă, 15 septembrie a.c. Deocamdată vă oferim câteva imagini. Cu detalii vom reveni în ziarul de mâine. Text și foto: VIOREL CONŢIU Statisticile arată ca, în prima jumătate a anului. Mureşenii s-au descurcat destul de bine Direcţia Judeţeană de Statistică Mureş a dat publicităţii un comunicat privind evoluţia principalilor indicatori economico-sociali în judeţul Mureş în prima jumătate a acestui an comparativ cu evoluţiile din aceeaşi perioadă a anului trecut. Datele arată că judeţul nostru se încadrează în evoluţia ascendentă a economiei pe plan naţional, confirmată de experţii UE. Potrivit cifrelor prezentate, industria judeţului Mureş a înregistrat o evoluţie favorabilă, indicele producţiei industriale fiind de 109%, cu 9,1% mai mare decât în perioada corespunzătoare a anului trecut, iar cifra de afaceri realizată de agenţii economici din judeţ, atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă a înregistrat o creştere cu 20,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2017. Comerţul exterior s-a concretizat în exporturi în valoare de 320.285 mii euro şi importuri de 425.590 mii euro. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, valoarea mărfurilor exportate a crescut cu 7,8%, iar valoarea importurilor a scăzut cu 3,8%, în topul mărfurilor exportate de agenţii economici mureşeni se situează, în ordinea ponderii deţinute: maşinile, aparatele şi echipamentele electrice, aparatele de înregistrat sau reprodus sunetul şi imaginile, produsele industriei chimice şi ale industriilor conexe, materii şi articole textile, mobilier şi produse diverse, produse de lemn, plută, împletituri din nuiele. ILEANA SANDU (Continuare în pag. a 3-a)