Cuvântul Liber, octombrie 2018 (Anul 30, nr. 187-208)

2018-10-19 / nr. 200

CUVÂNTUL VINERI, 19 OCTOMBRIE 2018 „ZIUA ARMATEI ROMÂNIEI ÎN ŞCOLI” Cu prilejul Zilei Armatei României, la nivelul Ministerului Apărării Naţionale se desfăşoară, în perioada 17-24 octombrie 2018, evenimentul „ Ziua Armatei României în şcoli în municipiul Târgu- Mureş, acest eveniment se desfăşoară după următorul program: 19 octombrie 2018: 9.00-11.00 - la Colegiul Naţional „Unirea"; 12.00-14.00 - la Şcoala Gimnazială „Mihai Viteazul". La aceste activităţi participă reprezentanţi ai Biroului Informare Recrutare din Centrul Militar Judeţean Mureş, militari din Garnizoana Târgu-Mureş, elevi şi studenţi din instituţii militare de învăţământ. Programul va include alocuţiuni privind semnificaţia Zilei de 25 octombrie, prezentarea tipurilor de misiuni executate de militari, elemente care vizează cariera militară şi oferta educaţională a instituţiilor militare de învăţământ, stand de prezentare a tehnicii, armamentului şi echipamentelor militare şi relaţionare între studenţii/ elevii din instituţiile militare de învăţământ şi elevii din instituţiile în care se desfăşoară evenimentul. Ofiţer cu activitatea de informare şi relaţii publice / C.Mr. Mureş Locotenent colonel CRISTIAN CIOBA Distribuţia gazelor naturale va fi sistată în localitatea Livezeni Pentru efectuarea unor lucrări specifice la sistemul de distribuţie a gazelor naturale, Delgaz Grid este nevoită să sisteze alimentarea cu gaze naturale, vineri, 19 octombrie a.c., începând cu ora 9.00, în localitatea Livezeni, cu excepţia cartierului Orizontului. Reluarea serviciului de distribuţie a gazelor naturale se va efectua treptat, imediat după finalizarea acestor lucrări, cel mai probabil începând cu ora 16.00. Compania solicită consumatorilor să închidă toate focurile, iar după reluarea distribuţiei gazelor naturale să supravegheze modul de ardere a acestora timp de 30 de minute. în cazul în care simt miros specific de gaz, consumatorii sunt rugaţi să anunţe imediat dispeceratul de urgenţă al Delgaz Grid la unul dintre numerele de telefon: 0800.800.928 (număr gratuit, apelabil din principalele reţele de telefonie fixă şi mobilă) sau 026. 200.928 (număr taxabil cu tarif local din reţeaua Telekom şi cu tariful operatorului din toate celelalte reţele de telefonie). Compania regretă disconfortul creat prin întreruperea distribuţiei gazelor naturale şi mulţumeşte consumatorilor pentru înţelegerea şi sprijinul acordat în finalizarea acestor lucrări. 19 OCTOMBRIE 2018 | Zile trecute: 292 Zile rămase: 73 Soarele răsare la: 7.42 Soarele apune la: 18.30 Ortodox: Sf. Prooroc loil Greco-catoHc: Sf. loil şi Sf.m. Var Romano-catoHc: Sf. Paul al Crucii Zodia: Balanţa (22 septembrie - 22 octombrie) I I I I I I I I I I I I I FILĂ DE CALENDAR 2006 - A decedat Ernest Maftei, actor român de teatru şi film. 1961 - A decedat Mihail Sadoveanu, scriitor şi om politic român, membru al Academiei Române. 1960 - SUA instituie embargo comercial împotriva Cubei. 1956 - URSS şi Japonia semnează o declaraţie comună, prin care pun capăt stării de război, instaurată din august 1945. 1933 - Germania se retrage din Liga Naţiunilor. 1931 - A decedat Thomas Alva Edison, inventator şi om de afaceri american. 1929 - A decedat Alexandru Davila, dramaturg român. 1926 - A decedat Victor Babeş, bacteriolog şi morfopatolog român, fondator al şcolii româneşti de microbiologie, membru al Academiei Române. 1926 - John C. Garand patentează puşca semiautomată. 1420 - în China, oraşul Bejing devine capitală imperială. Cugetarea zilei: „A-ţi menţine inima neridată, a fi plin de speranţă, bunătate, veselie, respect, aceasta înseamnă să triumfezi peste bătrânețe." (Amos Bronson Alcott) Berbec. S-ar putea ca partenerul de viaţă să vă reproşeze că aţi cheltuit mult pe lucruri inutile, încercaţi să vă stăpâniţi nervozitatea! Taur. Este posibil să fiţi implicat într-un scandal la serviciu. Vă recomandăm să nu faceţi afirmaţii dure, neînţelegerile se lămuresc, dar jignirile nu se uită. Gemeni. Vă sfătuim să cţiă evitaţi drumurile cu maşina. Oricum, fiţi mai prudent decât de obicei în privinţa afacerilor, ar fi bine să nu riscaţi nimic. Rac. S-ar putea să fiţi tensionat şi irascibil din cauza sarcinilor de serviciu. Aveţi mult de lucru şi vă enervează că nu vă sprijină nimeni. HOROSCOP Leu. S-ar putea să aveţi o controversă cu şeful direct şi să reacţionaţi impulsiv. Vă sfătuim să fiţi prudent. Ar fi bine să vă odihniţi mai mult Fecioară. Aflaţi că trebuie să plecaţi într-o călătorie de afaceri. Vă sfătuim să nu puneţi mereu afacerile pe primul plan. Acordaţi mai multă atenţie familiei! Balanţă. O dispută cu şefii s-ar putea să se soldeze cu anularea unei delegaţii în care trebuia să plecaţi. Din cauza oboselii, s-ar putea să resimţiţi o stare accentuată de tensiune. Scorpion. Vă irită problemele care apar din cauza neînţelegerilor cu un partener de afaceri. Nu refuzaţi comunicarea! Sunt şanse să ajungeţi la un punct de vedere comun. Săgetător Câteva evenimente neprevăzute vă fac să acumulaţi întârzieri supărătoare. Dacă v-aţi propus să încercaţi o afacere, va sfătuim să nu vă faceţi planuri prea mari. Capricorn, începeţi o activitate de pe urma căreia veţi câştiga bine. Dar, pentru ca succesul să fie deplin, vă recomandăm să vă temperaţi spiritul critic. Vărsător. O rudă nu-şi respectă promisiunea de a vă împrumuta o sumă de bani. Nu este cazul să-i faceţi reproşuri, încercaţi să fiţi mai înţelegător cu ce din jur! Peşti, în sfârşit, şefii încep să vă aprecieze eforturile din ultima perioadă. S-ar putea ca atmosfera tensionată din jur să vă încurce planurile de afirmare în societate. Bursa locurilor de muncă Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Mureş organizează Bursa locurilor de muncă pentru absolvenţi, astăzi, 19 octombrie 2018,începând cu ora 9, în următoarele locaţii: - Târgu-Mureş, Hotel Tineretului, str. Nicolae Grigorescu nr. 19; - Reghin, Casa de Cultură a Tineretului „George Enescu", str. Republicii nr. 2; - Târnăveni, Casa de Cultură „Mihai Eminescu", str. Republicii nr. 32; - Sighişoara, Hotel Korona, str. Zaharia Boiu nr.12-14; - Luduş, la sediul punctului de lucru din str. Republicii nr. 43. La acest eveniment şi-au anunţat participarea până la această dată 77 de agenţi economici mureşeni, care vor pune la dispoziţie 844 locuri de muncă, (Tg.-Mureş - 377; Reghin - 87; Târnăveni - 293; Sighişoara - 76; Luduş - 11), din care 56 de locuri de muncă sunt pentru persoanele cu studii superioare. Meseriile oferite de angajatorii mureşeni sunt: lucrător comercial, ospătar, bucătar, casier, confecţioner textile, barman, ajutor ospătar, vânzător, operator maşini-unelte etc., iar pentru persoane cu studii superioare: inginer, programator, economist etc. Scopul acestei burse este acela de a facilita accesul absolvenţilor la posturile disponibile şi de a face posibilă interacţiunea directă a acestora cu angajatorii, iar absolvenţii vor lua contact cu cerinţele agenţilor economici, precum şi cu oferta de locuri de muncă vacante. La bursă pot participa şi alte categorii de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă sau care doresc să se reorienteze profesional. Bursa locurilor de muncă are ca obiectiv creşterea gradului de ocupare prin corelarea cererii cu oferta de locuri de muncă. Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Mureş an" Prin înţelepciune capeţi pricepere într-un orăşel italian,în urmă cu câteva sute de ani, un proprietar al unei mici afaceri a luat împrumut o sumă mare de bani de la un individ dubios, destul de bătrân şi deloc atrăgător, care, însă, o plăcea pe fiica sa. Bătrânul i-a propus micului afacerist un târg care ar fi putut să îl scape complet de datorie. Prinsoarea lui presupunea ca datoria să fie complet ștearsă dacă fiica afaceristului se va căsători cu el. Individul care îi oferise o sumă mare de bani avea deja planul făcut: urma să pună într-o pungă două pietricele, una albă şi alta neagră. Fiica afaceristului trebuia apoi să bage mâna în pungă şi să scoată o piatră. Dacă o scotea pe cea neagră, datoria era ştearsă, dar individul bătrân şi dubios avea să se căsătorească cu ea. Dacă scotea pietricica albă, datoria era de asemenea ştearsă, dar fata nu ar fi fost nevoită să se căsătorească cu el. în timp ce stătea pe o potecă plină cu pietricele în grădina părintelui fetei, bătrânul s-a aplecat și a luat de pe jos două. în acel moment, fata îl urmărea atentă și a observat că acesta a ales de jos două pietricele negre pe care le-a băgat în pungă. Apoi, individul îi cere fetei să aleagă din pungă o piatră. Fata ar fi avut acum trei opţiuni: să refuze să aleagă o piatră din pungă, ştiind că este neagră şi să se sacrifice căsătorindu-se cu el pentru a-şi scapă tatăl de datorie. Fata a scos o pietricică din pungă şi înainte să se uite la ea a scăpat-o accidental pe jos, în mijlocul potecii pline de alte pietre. Atunci îi spune celui care îşi dorea să o ia de soţie: „Câtă stângăcie din partea mea! Dar nu contează, dacă te uiţi la piatra care a rămas în pungă ai să îţi dai seama ce culoare avea cea pe care am scăpat-o!". Pietricica rămasă în pungă era, evident, neagră și în felul acesta fata și-a scăpat tatăl de datorie, fără să mai fie nevoită să se căsătorească. AUREL VÂGA Să fim sănătoşi! ---------------------------------------TEST DE SÂNGE PRIN CARE CHIMIOTERAPIA AR PUTEA FI ELIMINATĂ Cercetătorii australieni de la Institutul de Cercetări Medicale Walter şi Eliza Hall (WEHI) din Melbourne, citaţi de descopera.ro, susţin că un nou test de sânge i-ar putea scuti pe pacienţii cu cancer de o chimioterapie inutilă. „Testat în 40 de spitale din Australia şi Noua Zeelandă, noul set de analize s-a dovedit capabil să determine dacă fragmente de ADN tumoral sunt prezente în sângele unui pacient după ce tumora a fost îndepărtată chirurgical, în prezent, nu există nicio modalitate clară de a spune dacă o tumoare a fost complet eliminată, astfel că după intervenţia chirurgicală pacienţii primesc un tratament pe bază de chimioterapie ca măsură de precauţie. Deşi chimioterapia este un tratament esenţial, care salvează vieţi, nu dorim ca pacienţii să-l urmeze dacă nu au nevoie de el. Dorim să ajutăm aceşti pacienţi să evite efectele secundare grave şi continue asociate cu chimioterapia. De asemenea, dincolo de faptul că scuteşte pacienţii de o gamă largă de efecte secundare, precum durerea, oboseala, greaţa, problemele digestive, sângerările, problemele de fertilitate, sensibilitatea la infecţii, problemele de inimă, plămâni şi de memorie, testul este capabil să detecteze dacă un pacient necesită o doză crescută de chimioterapie. Ne-am dori să fim în măsură să le spunem pacienţilor că pot evita în condiţii de siguranţă chimioterapia, deoarece cancerul lor este puţin probabil să reapară, însă pentru pacienţii cu risc ridicat de recurenţă dorim să le oferim o doză mai mare de chimioterapie. Iniţial, în anul 2015, studiul a fost concentrat pe pacienţii cu cancer intestinal în stadiu incipient şi a avut succes, motiv pentru care cercetarea a fost extinsă, în 2017, pentru a ajuta femeile cu cancer ovarian", explică oamenii de ştiinţă australieni. (L.P.) J 0