Cuvântul Liber, noiembrie 2018 (Anul 30, nr. 209-230)

2018-11-08 / nr. 214

CUVÂNTUL JOI, 8 NOIEMBRIE 2018 Permisul de conducere, suspendat doar la acumularea a 45 de puncte penalizare?! Marţi, 6 noiembrie 2018, parlamentarii din Comisia Juridică a Camerei Deputaţilor au adoptat un amendament la ordonanţa privind circulaţia pe drumurile publice (OUG 195/2002), potrivit căruia se suspendă permisul de conducere doar la acumularea a... 45 de puncte de penalizare, şi nu la 15 puncte, aşa cum prevede legislaţia actuală în vigoare. „Valoarea punctelor de penalizare a crescut în urma măririi salariului minim. Astfel, şoferii sunt prea asupra pedepsiţi pentru abateri pe care le considerăm minore. Propunem modificarea legii privind circulaţia pe drumurile publice, respectiv suspendarea permisului, doar după acumularea a 45 de puncte penalizare faţă de 15 puncte în prezent", susţin iniţiatorii proiectului. în expunerea de motive, aceştia precizează: „S-a considerat că ar trebui mărit şi cuantumul în baza căruia să fie suspendat dreptul de a conduce autovehicule, tocmai pentru că, mărindu-se cuantumul amenzilor şi, practic, şi al punctelor de penalizare aferente amenzii contravenţionale, se ajunge în situaţia în care unui conducător de autovehicule, în baza unei amenzi destul de mari, pentru o contravenţie nu foarte gravă, să i se suspende şi permisul de conducere. Prin urmare, am ridicat acest prag de puncte de suspendare până la 45, pentru că e în natura umană (până la urmă, cu toţii greşim, în orice facem. Importat este dacă o facem voit sau nu". După adoptarea în Comisia juridică, modificarea propusă urmează să se întoarcă în Comisia de Transporturi, care întocmește, potrivit procedurii parlamentare, raportul final. Apoi, proiectul de lege intră în dezbaterea plenului Camerei Deputaților, care este și forul decizional în acest caz. (LP.) r I I I I I I I I I I I I I v 8 NOIEMBRIE 2018 Zile trecute: 312 Zile rămase: 53 Soarele răsare la: 7.11 Soarele apune la: 16.59 Ortodox: Sf. Arhangheli Mihail şi Gavril şi toate cetele Puterilor cereşti Greco-catoHc: Sf. Arhangheli Mihail şi Gavril şi toate cetele Puterilor cereşti Romano-catoHc: Fer. Elsabeta a Sfintei Treimi Zodia: Scorpion (23 octombrie - 21 noiembrie) ______________________________| FILĂ DE CALENDAR . 2006 - A decedat Iosif Conta, dirijor român. 1966 - în SUA, Ronald Reagan este ales Guvernator al statului California. 1956 - Este descoperită cometa Arend-Roland. 1956 - ONU solicită URSS părăsirea teritoriului Ungariei. 1943 - în URSS este instituit Ordinul militar sovietic Pobeda. 1935 - S-a născut Alain Delon, actor francez. 1929 - S-a născut Ion Brad, scriitor român. 1793 - în Franța este inaugurat Muzeul Luvru. 1592 - Alexandru al lll-lea cel Rău devine domn al Ţării Româneşti. 1561 - în Moldova, Despot Vodă devine domn al Moldovei. 1364 - A decedat domnul Ţării Româneşti, Nicolae Alexandru. Cugetarea zilei: „Prostul cu memorie bună are la dispoziţia lui multe gânduri şi fapte, dar nu ştie să tragă din ele nicio concluzie." (Luc de Clapiers) ■\ Berbec. Ar fi bine să nu vă planificaţi treburi importante pentru astăzi, pentru că este puţin probabil să vă puteţi respecta programul. Taur. Cu sprijinul financiar al unei rude, vă puteţi îndeplini dorinţa de a cumpăra câteva obiecte de uz casnic. Gemeni. Aveţi tendinţa să vă dedicaţi total muncii şi să neglijaţi relaţiile sentimentale. Vă sfătuim să acordaţi mai multă atenţie familiei. Rac. Sunteţi decis să terminaţi o activitate începută mai demult, pentru casă. Puteţi beneficia de ajutorul unei rude. Aveţi grijă să nu se ajungă la ceartă! Leu. Aveţi şanse mari să rezolvaţi probleme legate de cămin. Partenerul de viaţă vă ajută. Vă sfătuim să vă bazaţi pe intuiţie. Fecioară. Sunteţi puţin descurajat de numărul problemelor pe care le aveţi de rezolvat. Cu calm şi răbdare, veţi reuşi. Balanţă. Aveţi succes în toate activităţile casnice. Primiţi o sumă importantă de pe urma unei afaceri şi vă faceţi planuri de viitor. Scorpion. Reuşiţi să faceţi schimbări radicale în viaţa dumneavoastră, mai ales în privinţa relaţiilor sentimentale. Săgetător. S-ar putea să fiţi dezamăgit din cauza unei afaceri care nu merge conform aşteptărilor. Vă sfătuim să nu vă descurajaţi. Capricorn. Chiar dacă aveţi multe probleme de rezolvat ar fi bine să vă relaxaţi mai mult. Sunteţi tentat să cheltuiţi prea mult în interes personal. Vărsător. Aveţi succes în afaceri şi în activităţile desfăşurate pentru cămin. Reuşiţi să faceţi schimbări atât în casă, cât şi în afaceri. Peşti. Sunteţi hotărât să faceţi o schimbare în relaţiile sentimentale. Vă simţiţi foarte bine într-o vizită la prieteni. HOROSCOP V__________________________________________________________________________✓ Atenţie! VECHIMEA LA PENSIE SE MAI POATE „CUMPĂRA" DOAR PÂNĂ LA SFÂRŞITUL ACESTUI AN . Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP) reaminteşte persoanelor care doresc să îşi plătească retroactiv contribuţia de asigurări sociale (adică, să „cumpere" vechime pentru pensie), în condiţiile încheierii unui contract de asigurare în baza Legii nr. 186/2016, că pot încheia un astfel de contract numai până la data de 31 decembrie 2018. Cine îşi poate „cumpăra" vechime CNPP reaminteşte că perioada pentru care se poate încheia asigurare în sistemul public de pensii este de cel mult 5 ani calendaristici anteriori încheierii contractului, în intervalul de 5 ani calendaristici anteriori încheierii contractului de asigurare socială, poate fi solicitată asigurarea pentru una sau mai multe perioade de timp, continue sau disparate, situate în acest interval. Stagiul de cotizare în sistemul public de pensii se constituie din luna (lunile) pentru care s-a achitat contribuţia de asigurări sociale actualizată. Poate încheia contract de asigurare socială orice persoană, indiferent de cetăţenie, cu domiciliul sau reşedinţa în România, care îndeplineşte, cumulativ, următoarele condiţii: nu are calitatea de pensionar la data încheierii contractului de asigurare socială; nu a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii sau în alte sisteme neintegrate acestuia, în perioada pentru care se solicită asigurarea, respectiv nu a realizat stagiu de cotizare sau stagiu asimilat stagiului de cotizare în sistemul public de pensii, nu a avut obligaţia asigurării în sistemul public de pensii în perioada pentru care se solicită o astfel de asigurare. Venitul minim la care se calculează asigurarea Baza de calcul a contribuției de asigurări sociale, respectiv venitul asigurat la care se achită contribuția de asigurări sociale, înscris în contractul de asigurare socială, este ales de persoana care încheie contractul și nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, corespunzător fiecărei luni din perioada pentru care se solicită asigurarea în sistemul public şi nici mai mare decât valoarea corespunzătoare a de cinci ori câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Valorile salariului minim brut pe ţară garantat în plată utilizat la calculul contribuţiei de asigurări sociale datorate sunt următoarele: pentru anul 2011 - 670 lei; pentru anul 2012 - 700 lei; pentru ianuarie 2013 - 700 lei; pentru februarie - iunie 2013 - 750 lei; pentru iulie - decembrie 2013 - 800 lei; pentru ianuarie - iunie 2014 - 850 lei; pentru iulie - decembrie 2014 - 900 lei; pentru ianuarie - iunie 2015 - 975 lei; pentru iulie - decembrie 2015 - 1.050 lei; pentru ianuarie - aprilie 2016 - 1.050 lei; pentru mai 2016 - ianuarie 2017 -1.250 lei; pentru februarie 2017 - decembrie 2017 -1.450 lei; pentru ianuarie 2018 - prezent - 1.900 lei. Cotele de contribuție Raportat la salariul minim garantat în plată, prezentat mai sus, cotele contribuției de asigurări sociale (prevăzute la art 4 alin. (1) din Legea nr. 186/2016) sunt următoarele: pentru anul 2011 - 31,3%; pentru anul 2012 - 31,3%; pentru anul 2013 - 31,3%; pentru ianuarie - septembrie 2014 - 31,3%; pentru octombrie - decembrie 2014 - 26,3%; pentru anul 2015 - 26,3%; pentru anul 2016 - 26,3%; pentru anul 2017 - 26,3%; pentru anul 2018 - 25%; în cazul în care persoana interesată solicită asigurarea în sistemul public de pensii pentru o fracţiune de lună, contractul de asigurare socială se încheie pentru o lună întreagă. Venitul asigurat care constituie baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată corespunzător lunii respective. * * * CNPP precizează că, de la data intrării în vigoare a Legii nr.186/2016 până la finalul lunii septembrie 2018, au fost încheiate 39.341 contracte de asigurare socială, pentru care casele teritoriale de pensii au încasat suma de 221.981.718 lei. (L.P.) Să fim sănătoşi! TERAPIE CU... VACI ÎMPOTRIVA STRESULUI O fermă din statul New York propune o nouă metodă de psihoterapie, care presupune... mângâierea vacilor. „Sesiunile de terapie pot fi deosebit de utile pentru persoanele care iubesc animalele. Pacienţii care au încercat această terapie au susţinut că au fost învăluiţi de un sentiment incredibil de relaxare şi de vindecare, reuşind să depăşească starea de anxietate, să îşi învingă fobiile, să aibă mai multă încredere în sine. Animalele se simt foarte bine atunci când sunt mângâiate, deoarece sunt extrem de sensibile emoţional. De-a lungul evoluţiei lor, vacile au învăţat să citească limbajul corpului oamenilor. Astfel, animalele primesc pacienţii ca pe un membru al turmei şi ghicesc dacă ei sunt fericiţi sau nefericiţi, dacă se confruntă cu sentimente de teamă sau anxietate. Vacile au o temperatură a corpului uşor mai mare decât cea umană şi bătăile inimii puţin mai lente. Această combinaţie face ca mângâierea lor să fie extrem de relaxantă. De altfel, există dovezi ştiinţifice conform cărora oamenilor le poate fi scăzut nivelul de stres prin interacţiunea cu animalele. Deşi ar putea suna ciudat, noua tendinţă de terapie merge pe aceeaşi linie cu alte programe descoperite în trecut, precum yoga cu o capră, cu o pisică sau cu un iepuraş. Dacă yoga cu o vacă ar putea fi o activitate puţin cam dificilă, giugiuleala cu ea ar putea fi cel mai bun lucru. O şedinţă de 90 de minute de terapie, cu o experienţă complexă cu o vacă, te va costa 300 de dolari, iar pentru o sesiune de 60 de minute, în care vei sta îmbrăţişat cu animalul, vei plăti doar 75 de dolari. Pentru ambele şedinţe, poţi aduce şi un prieten. Interacţiunea cu animalele a devenit o activitate populară în rândul persoanelor care vor să se elibereze de stres şi să se conecteze cu natura. Vacile, în special, dar şi caii sunt animale sensibile, pentru faptul că îşi folosesc limbajul trupului pentru a comunica. Ele vor simţi interiorul tău şi dacă eşti fericit, trist, dacă te simţi pierdut, anxios sau nervos, aşa că timpul petrecut cu ele îţi va aduce relaxare, vindecare, confort şi o mai bună activitate a minţii. Ele mai pot contribui la consolidarea puterii de comunicare şi a încrederii în sine, precum şi la depăşirea fricii", afirmă reprezentanţii fermei, citaţi de descopera.ro. (L.P.) 00