Cuvântul Liber, ianuarie 2019 (Anul 31, nr. 1-19)

2019-01-16 / nr. 9

■ MB MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE CONSILIUL JUDEŢEAN AL ELEVILOR MUREŞ LEGE vs REPUTAŢIE: 15 zile pentru elevii mureşeni Consiliul Judeţean al Elevilor Mureş (CJE Mureş), substructură a Consiliului Naţional al Elevilor, este unica structură de reprezentare a elevilor la nivel judeţean, apărând drepturile, nevoile şi interesele elevilor mureşeni. în acest sens, CJE Mureş demarează campania intitulată „LEGE vs REPUTAŢIE: 15 zile pentru elevii mureşeni". Prin această campanie, reprezentanţii elevilor atrag atenţia asupra drepturilor lor, adeseori încălcate de Regulamentele de Organizare şi Funcţionare ale unităţilor de învăţământ din judeţ, şi militează pentru modificarea acestor regulamente, astfel încât toate drepturile prevăzute de către actele normative în vigoare (Statutul Elevului, Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Unităţilor de învăţământ Preuniversitar - ROFUIP ş.a.m.d.) să fie respectate în totalitate. Campania are în vedere verificarea tuturor Regulamentelor de Organizare şi Funcţionare ale liceelor din judeţ, iar mai apoi modificarea sau chiar eliminarea prevederilor care încalcă drepturile elevilor. Scopul campaniei este de a rezolva o parte din problemele identificate în urma realizării Raportului privind Implementarea Statutului Elevului la nivel judeţean, în anul şcolar 2017-2018, lansat de către CJE Mureş în luna septembrie. Raportul relevă faptul că interzicerea părăsirii incintei şcolii în cazul elevilor majori sau obligativitatea purtării uniformei, precum şi sancţionarea elevilor pentru lipsa acesteia sunt practici des întâlnite la nivelul judeţului, cu toate că legea prevede cu totul altceva. Campania poate fi urmărită pe pagina de Facebook a Consiliului Judeţean al Elevilor Mureş (https://www.facebook.com/crems). „Campania se va desfăşura pe mai multe etape, iar recent am început prima etapă, cea de solicitare a regulamentelor liceelor prin adrese în baza Legii 544/2001. După primirea acestora, vom verifica fiecare regulament şi vom transmite neregulile constatate, pentru ca acestea să fie modificate. Bineînţeles, odată cu transmiterea neregulilor, vom solicita atât decizia Consiliului de Administraţie privind modificarea regulamentului, cât şi noul regulament, pe care le aşteptăm în termen de 15 zile, pentru a ne asigura că elevii mureşeni beneficiază de toate drepturile prevăzute. E timpul ca decidenţii să înţeleagă că pentru ca actul educaţional să fie eficient, este nevoie ca elevul să nu se simtă constrâns în niciun fel", a declarat Ştefan Manea, preşedintele structurii. Lege vs. Reputaţie 15 zile pentru elevii mureşeni! ntENCRnjR căp CFR Călători a lansat oferta tarifară denumită „trenurile zăpezii". Sunt trenuri cu reduceri de până la 56 la sută, includ 31 de trenuri spre şi dinspre staţiunile montane de pe Valea Prahovei şi Vatra Dornei. Dintre acestea, 23 de garnituri sunt între Bucureşti şi Braşov, dus -întors. Reducerile la preţul biletului sunt în funcţie de ruta şi ziua călătoriei. Cei care călătoresc la clasa a doua cu trenurile „InterRegio", între Sinaia şi Braşov, au reduceri între 31 şi 56 la sută. Pentru o călătorie cu trenurile „InfoRegio", cu punct de plecare sau destinaţie pe ruta Sinaia-Braşov sau Vatra Dornei, de luni şi până joi, beneficiază de o reducere de 25 la sută din preţul biletului. Reducerile se aplică până în data de 28 februarie a.c. Este de precizat că „trenurile zăpezii" includ rute precum Iaşi- Timişoara , Baia Mare - Bucureşti Nord şi altele VIOREL CONŢIU SEMNALĂM... Profesor dr. Bujor Dânşorean, la împlinirea a 80 de ani, fost profesor la Conservatorul Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, are în pregătire Monografia Conservatorului Gheorghe Dima din Cluj-Napoca. Cartea va fi lansată la împlinirea a 100 de ani de activitate a Conservatorului din Cluj-Napoca. Profesorul Bujor Dânşoreanu este un continuator al tradiţiei glorioase a lui Gheorghe Merişescu, fost profesor de muzică în tinereţe la Solovăstru, a lui Romeo Gheorghescu şi a doameni dr. Rodica Pop. *** Profesorul Ioan Cernea a împlinit 74 de ani. După o activitate prestigioasă la Reghin, Zau de Câmpie şi Târgu-Mureş, cu preocupări publicistice, sub conducerea doamnei Raluca Pădure Preza din Cluj- Napoca, din grupul celor 6, pregăteşte o lucrare de perspectivă. La mulţi ani cu sănătate, domnule profesor! (V.B) I CUVÂNTUL MIERCURI, 16 IANUARIE 2019 16 IANUARIE 2019 Zile trecute: 16 I Zile rămase: 349 I Soarele răsare la: 7.59 Soarele apune la: 17.03 Ortodox: Cinstirea lanţului Sf. Ap. Petru Greco-catolc: Cinstirea lanţului Sf. Ap. Petru Romano-catolc: Sf. Marcel I şi Priscilla Zodia: Capricorn (21 decembrie -19 ianuarie) FILĂ DE CALENDAR 2003 - Naveta Columbia pleacă în ultima misiune. 2000 - Eclipsă totală de soare. 1978 - Naveta spaţială Soiuz 26 se întoarce pe Pământ. 1951 - S-a născut Radu Gheorghe, actor român de teatru şi film. 1920 - Intră în vigoare Legea prohibiţiei (SUA). 1920 - La Paris, are loc prima întâlnire a Ligii Naţiunilor. 1885 - Apare ziarul „România liberă". 1868 - William Davis patentează maşina frigorifică. 1547 - Ivan cel Groaznic este încoronat ţar al Rusiei. Cugetarea zilei: „ Greşelile în politică sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se-mpiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se-mpiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." (Mihai Eminescu) 4*. Berbec. Luaţi o hotărâre prin care vă schimbaţi tot programul zilei. Este posibil să vă întâlniţi cu câţiva prieteni şi să începeţi pregătirile pentru o petrecere. Taur. Sunteţi plin de entuziasm şi pus pe schimbări. Acum este momentul să vă faceţi planuri de viitor. Este o zi prielnică pentru investiţii. Gemeni. Vă îmbunătătăţiţi considerabil situaţia financiară. Luaţi bani atât de la serviciu, cât şi dintr-o afacere. Aveţi ocazia să faceţi o investiţii rentabile. Bac.Aveţi încredere în forţele proprii şi daţi dovadă de spirit de aventură. Vă sfătuim să nu riscaţi prea mult. Este o zi favorabilă călătoriilor în interes de familie. HOROSCOP Leu. Dimineaţă primiţi un JoC cadou de la o persoană * dragă. Aveţi o capacitate de comunicare deosebită şi colaboraţi excelent cu cei din jur. ^ Fecioară. Dispuneţi de multă energie fizică şi in- telectuală, ceea ce vă încurajează să începeţi noi activităţi. Prietenii şi rudele vă ajută. Balanţă. Este momentul să porniţi o afacere plănuită mai demult. Vă avantajează capacitatea de a lua decizii corecte. Scorpion. Dimineaţă vă hotărâţi să vă schimbaţi programul stabilit pentru azi. Dacă aveţi de luat decizii importante, puteţi să vă ascultaţi intuiţia. Săgetător. Este o zi H5E7 favorabilă schimbărilor importante pe toate planurile. Sunteţi foarte diplomat comunicaţi cu uşurinţă şi aveţi ocazia să vă afirmaţi. Capricorn. Hotărâţi să plecaţi într-o călătorie importantă. S-ar putea să întâmpinaţi dificultăţi. Spre seară, vă bucuraţi de laude din partea întregii familii. Vărsător. Sunteţi bine dispus şi luaţi decizii "*** inspirate în problemele de natură financiară. Vă puteţi ocupa de afaceri delicate. x ^„ Peşti. Uşurinţa în comunicare vă favorizează relaţiile cu persoanele din anturaj. Perspectivele unei călătorii în interes personal devin tot mai clare. ” c PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE• Credinciosul, patimile şi... pocăinţa • Pilda „Fiului risipitor" este una din cele mai frumoase din Sfânta Scriptură. Scena acestei pilde este menită să ne arate că atunci când facem un pas să ne întoarcem la Dumnezeu, după ce am păcătuit, El aleargă să ne întâmpine pe noi, să ne cuprindă în „braţele părinteşti" ale iubirii Sale îndurătoare. Dacă am greşit, se cade să nu renunţăm, ci să ne sculăm şi să venim înapoi la Tatăl, întocmai ca fiul rătăcitor. Şi Dumnezeu ne va primi nu ca pe nişte criminali, ci ca pe musafirii Săi cinstiţi. Nu trebuie să ne simţim ruşinaţi când descoperim că avem în inimă această înclinare spre rău, care ne va însoţi atâta timp cât vom trăi, întrucât nimeni nu este scutit de povara aceasta. Trebuie doar să ne recunoaştem greşeala cu multă smerenie şi să ne căim pentru ea cu adânc regret. Fiul unui împărat s-a dus odată să viziteze o închisoare. El a cercetat celulă cu celulă şi a întrebat pe toţi pricina care i-a adus după gratii. Rezultatul a fost că toţi au început să se dezvinovăţească. Unul a spus că e victima unei greşeli de judecată, altul că n-a fost mai prevăzător şi aşa mai departe, fiecare voia să apară nevinovat, deci vrednic de graţiere. La urmă a găsit un tânăr într-o celulă, care întrebat cu ce a greşit a răspuns: „Am comis multe crime şi ticăloşii. De părinţi n-am ascultat, o meserie serioasă n-am deprins, m-am ţinut de tovărăşii rele, am făcut moarte de om, vedeţi, după dreptate, îmi ispăşesc crimele". Auzind aceste mărturisiri, prinţul s-a bucurat şi a zis: „Cum deţineţi aşa un ticălos între atâţea oameni de treabă? Luaţi-i cătuşele şi lăsaţi-l să iasă de aici", înţelegem de aici că toţi răii de aici au minţit. Nimeni n-a avut curajul să-şi recunoască fărădelegea, cu excepţia tânărului, care recunoscându-şi greşelile, a primit îndurarea prinţului. Tot aşa este şi cu Dumnezeu, Tatăl nostru ceresc. *** • Creştini fiind, trebuie să ne luptăm cu păcatele, cu patimile, cu gândurile rele, cu ispitele tinereţii, cu slăbiciunile bătrâneţii şi cu săgeţile ucigaşe ale diavolului. Dacă dăm dovadă de vitejie, atunci vom avea răsplată, căci, precum zice Sfântul Apostol Pavel, numai cine se luptă după lege, acela se încununează (II Timotei 2, 5). Dezertorii n-au fost niciodată încununaţi, în pace, în război, în faţa adevărului şi a tentaţiilor de multe feluri, în sărăcie sau în bogăţie, sub apăsarea nedreptăţii şi în nefericire şi în toate situaţiile vieţii pământeşti, avem nevoie de curaj statornic. Bărbăţia creştină este semnul puterii lui Dumnezeu care lucrează în noi, este tăria morală care ne ajută să biruim dificultăţile şi ne dă încredere în mijlocul frământărilor de orice fel. Descurajarea este o boală sufletească, este moartea curajului şi a credinţei în Dumnezeu. Aşadar, se cade să urmăm pilda bărbăţiei biruitoare a Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, încrezători în promisiunile lui Hristos, Care ne spune: „Cel ce va răbda până la sfârşit, acela se va mântui" (Matei 24,13). *** • Credinciosul care şi-a înfrumuseţat fiinţa cu virtuţile lui Hristos, cu iubirea şi smerenia, cu bunătatea şi blândeţea, cu răbdarea şi jertfelnicia, a dăltuit în sine chipul lui Hristos şi a întruchipat în fiinţa sa sfinţenia Lui. Virtuţile sunt o măsură a îndumnezeirii noastre. Practica acestor virtuţi este o adevărată participare la fiinţa lui Hristos, o împărtăşire din E. Dar, întrucât viaţa morală este dezbrăcare de omul cel vechi şi îmbrăcare în omul cel nou, creştinul poate trăi şi creşte în Hristos, pe calea virtuţilor, numai prin curăţirea de patimi şi prin comuniunea sacramentală cu Hristos Domnul, Care este „Calea, Adevărul şi Viaţa" (Ioan 14, 6). Din volumul „HRISTOS, SALVAREA NOASTRĂ” Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂŞANUL