Cuvântul Liber, ianuarie 2019 (Anul 31, nr. 1-19)

2019-01-26 / nr. 16

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 26 IANUARIE 2019 URTŢI ŞI PUM DE DEMOTATE Despre începuturile neamului românesc s-au spus multe, şi bune şi rele, dar nimeni nu a putut contesta că în spaţiul carpatodanubiano-pontic şi-a dus existenţa tulburată de hoarde vrăjmaşe şi hărţuită de lăcomia altor neamuri un popor care nu s-a lăsat înfrânt, care s-a adunat trunchi cu trunchi asemenea picăturilor de ploaie într-o baltă, apoi într-un lac şi mai apoi într-un ocean, pentru a-şi afirma deschis şi clar apartenenţa de neam şi a-şi apăra libertatea şi pământul. „Ţăranul e începutul şi sfârşitul- spunea Liviu Rebreanu - Numai pentru că am fost neam paşnic de ţărani am putut să ne păstrăm fiinţa şi pământul". Şi totuşi, cu toate că nu a rupt niciodată legătura cu pământul, fiind devotaţi acestuia, românii au demonstrat mereu o profundă şi elevată pregătire culturală care a apropiat-o mereu de celelalte popoare politice ale Europei. „O naţiune, oricare, este suflet şi conştiinţă. Sufletul este dat prin actul de naştere, conştiinţa dobândită de istoria ce şi-o făureşte orice popor prin afirmaţia sa în lumea neamurilor de pe pământ. Naţiunea este o celulă a civilizaţiei şi a culturii, amândouă îmbinate sinteza posibilităţilor de progres uman", afirma Vasile Goldiş. Deşi cei de-un neam au trăit perioade lungi despărţiţi peste voinţa lor şi au fost greu încercaţi cu tendinţe nimicitoare, românii nu au pierit! Şi-au găsit mereu şi mereu acel drum prin care să nu fie despărţiţi, să respire acelaşi aer şi să bată toţi ca o inimă în pieptul aceleiaşi Patrii. „Politiceşte putem fi despărţiţi, arăta Mihai Eminescu, dar unitatea noastră de rasă şi de limbă e o realitate atât de mare şi de energică încât nici ignoranţa, nici sila nu o poate tăgădui... Azi limba este una, azi datina e una, rasa e una şi etnologic e unul şi acelaşi popor, care nu mai doarme somnul pământului şi al veacurilor". Calea pe care acest încercat neam a urmat-o cu dârzenie a fost Unirea, Mică sau Mare, ea a fost înfăptuită cu acelaşi avânt furtunos şi tulburător şi la 24 Ianuarie 1859 şi la 1 Decembrie 1918. „Când un neam întreg gândeşte cu un singur gând şi inimile a milioane de oameni palpită de o singură simţire - oare, este putere omenească care să-i stea împotrivă? Chiar de ar fi o astfel de putere vrăjmăşească, înaintea voinţei suverane a milioane de suflete înfrăţite într-un cuget şi o simţire trebuie să se închine ", spunea Nicolae Iorga, iar Iuliu Maniu întărea şi el „cu atât mai mult avem dreptul să preţuim unirea, cu cât ştim sigur că aici a fost leagănul românismului". Din inimă de Transilvanie, actul Unirii este cu atât mai preţios cu cât valurile de sânge care au scăldat acest petic de pământ românesc au fost mai înalte, mai grele, au pătruns pământul până în măruntaiele cele mai ascunse, trăind şi azi în gustul pâinii. Pe o cruce din Oltenia au fost descoperite câteva cuvinte care descriu greaua suferinţă încercată sub dominaţie străină: „Cupa suferinţelor s-a umplut cu vârf! Timpul desrobiei a sosit! Lăsăm cu cuvinte de moarte, strigate de aici, din inima Ungariei, să se scoale toţi românii ca un singur om şi scuturând jugul robiei să ne răzbune pe noi"!Şi au fost scoşi toţi românii ca un singur om şi au fost răzbunaţi cu veşnicia neamului, căci, aşa cum susţinea Ion Antonescu, ce este important este să „fii om, fii drept şi recunoaşte că, pe deasupra ambiţiilor, intrigilor şi urilor este Patria, este veşnicia neamului şi că acolo trebuie să ne întâlnim totdeauna, chiar dacă nu ne înţelegem de fiecare dată". Nu poţi să uiţi momentele în care a fost înfăptuită fiecare Unire, căci prin ea a fost resuscitată de fiecare dată inima acestui neam blajin, drept şi iubitor de pace şi de cele sfinte. Alexandru loan Cuza şi Mihai Viteazul sunt numai o parte dintre icoanele ţintuite în altarele sufletului românesc, iar dacă în acest ceas sărbătorim Mica Unire, se cuvine să amintim cuvintele lui Bogdan Petriceicu Haşdeu: „Alexandru loan Cuza... demn de a fi în Panteonul Naţional a murit în goană pe pământ străin. A murit în goană pe pământ străin, dar în România trăieşte împroprietărirea săteanului. A murit în goană pe pământ străin, dar în România trăieşte autonomia statului. A murit în goană pe pământ străin, dar în România trăieşte Unirea", iar noi, urmaşii urmaşilor săi putem afirma cu tărie că şi-a respectat jurământul făcut în ceas de Unire: „Jur în numele Prea Sfintei Treimi şi în faţa Ţării mele că voi păzi cu sfinţenie drepturile şi interesele Patriei, că voi fi credincios constituţiei în textul şi în spiritul ei, că în toată domnia mea voi veghea la respectarea legilor pentru toţi şi în toate uitând toată prigonirea şi ura, iubind deopotrivă pe cel ce m-a iubit şi pe cel ce m-a urât, neavând dinaintea ochilor mei decât binele şi fericirea naţiei române ". Să ne dovedim deci vrednici de înaintaşii noştri şi să ne prindem în Hora Unirii şi în acest an uniţi şi plini de demnitate! MIHAELA RAŞCU www.cuvantul-liber.ro Berbec. Este posibil să luaţi o hotărâre importantă şi definitivă cu privire la ruperea unor relaţii. în viitor, se va dovedi că aţi procedat corect. Taur. Şefii vă apreciază seriozitatea şi ideile constructive. Nu este exclus să fiţi propus pentru o mărire de salariu. Gemeni. Dimineaţa aveţi şanse să vă afirmaţi la serviciu. Din păcate, s-ar putea să vă atrageţi invidia colegilor. Rac. Este momentul să vă ocupaţi de situaţia financiară. Partenerul de viaţă vă susţine şi este convins că veţi reuşi. HOROSCOP Leu. Sunt şanse să aranjaţi o colaborare avantajoasă, care să vă aducă venituri considerabile. Relaţiile cu partenerul de viaţă urmează un curs ascendent. Fecioară. Profunzimea ideilor şi ambiţia vă ajută în activitatea profesională şi în afaceri. Rezolvaţi cu uşurinţă toate problemele de la serviciu sau din familie. Balanţă. Aveţi posibilitatea să finalizaţi proiecte îndrăzneţe, mai ales în domeniul afacerilor. Sunt şanse mari să evoluaţi pe plan profesional şi social. Scorpion. Zi prielnică schimbărilor importante pe plan profesional. Aveţi ocazia să încheiaţi contracte avantajoase. Săgetător. Pot apărea schimbări neaşteptate în viaţa dumneavoastră. Aveţi prieteni care vă susţin ca şi familia. Capricorn. La serviciu, şefii vă apreciază ideile. Este posibil chiar să fiţi premiat. S-ar putea să aveţi mici probleme de sănătate. Vărsător. Aveţi toate şansele să rezolvaţi problemele financiare ale familiei. Sinceritatea vă ajută să vă consolidaţi relaţiile şi să vă faceţi noi prieteni. Peşti. Aveţi mai multe întâlniri de afaceri, care se vor dovedi fructuoase. Primiţi o veste bună, datorită căreia vă schimbaţi planurile pentru mâine. 0 VERNISAJ Miercuri, 30.01.2019, la parterul Bibliotecii Judeţene Mureş, începând cu ora 18.00, va avea loc vernisajul expoziţiei „Tety Collection & Cartoon Expo" a cunoscutului şi îndrăgitului caricaturist mureşean Tety Boros. Expoziţia va cuprinde, pe lângă apreciatele caricaturi, şi o colecţie de albume cu caricaturi. Invitaţi la acest eveniment sunt şi alţi doi cunoscuţi caricaturişti - Ion Sfârâiac şi Gabi Rusu, dar şi criticul de artă Nagy Miklós Kund. EMPRESOFGHIMENTL O AISZETELUBHG HS N IEi SKAPEYRNCXI ROES H NI G CNU U 0 \ % Í i NOUOAUllCCNAf $ t> O t H PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE 9 gv îngerii, societatea şi... Napoleon • într-o lucrare istorică, „Ardealul, pământ românesc", scriitorul american Milton G. Lehrer demonstrează vechimea şi continuitatea românilor din Transilvania. El spune următoarea întâmplare: cu ocazia expediţiei sale în Egipt, Napoleon aduse cu sine o seamă de savanţi iluştri, oameni de ştiinţă şi filosofi, pentru a cerceta la faţa locului relicvele unui trecut multimilenar... într-o noapte înstelată, pe când vaporul aluneca lin pe valurile liniştite ale Mediteranei, oamenii respectivi discutau asupra existenţei lui Dumnezeu. Un ateu îşi expunea grandilocvent teza inexistenţei lui Dumnezeu, făcând apologia materialismului absolut. Un altul în urmă, adăugând la argumentele predecesorului consideraţii mai subtile şi mai complicate încă, Napoleon asculta cu atenţie şi, arătând cu mâna spre cerul înstelat, zise: „Domnilor, puteţi discuta cât vreţi voi, dar pe toate acestea cine le-a făcut?". Pământul Transilvaniei cu relicvele lui vorbeşte de continuitatea şi vechimea românilor pe aceste locuri. Lumea sau Universul vorbeşte despre Dumnezeu. Cine priveşte lumea ce-l înconjoară cu atenţie îşi dă seama cum această lume îl duce pe om la Dumnezeu. *** • Societatea modernă subscrie la filosofia care spune: „Du-te atât de departe cât poţi. Nu fi satisfăcut până nu ajungi în vârf. Tu meriţi ce este mai bun". Dar Sfânta Scriptură ne spune să nu avem o părere prea înaltă despre noi înşine. Mândria şi ambiţia noastră, atracţia de a fi numărul unu ne pot determina să ne întindem prea mult. Ele ne vor duce la prăbuşire, căci, „mândria merge înaintea nimicirii, iar gândul cel rău înaintea căderii" (Pilde 16,20). Cine se aşează singur sus, acela îşi găseşte singur căderea. „Tot cel ce se înalţă pe sine va fi smerit" (Luca 18,14). Sfântul Grigorie Teologul îndeamnă: „Nu te ridica la înălţime, ca să nu cazi în adâncime". De fapt, năzuinţa spre înălţare este totdeauna năzuinţă spre înjosire. *** • îngerii sunt cei care ne aduc un orizont nou de cunoaştere şi un ajutor în dezvoltarea originalităţii noastre pe linia unei frumuseţi a curăţiei şi a unui caracter superior. Ei sunt o mângâiere şi inspiraţie pentru cei ce cred în Dumnezeu şi un stimulent pentru necredincioşi, îngerii se află într-o solidaritate ontologică cu oamenii şi cu lumea sensibilă, înălţând împreună doxologie lui Dumnezeu. Ei lucrează asupra subiectelor umane pentru a le întări şi a le susţine în acţiunea lor de spiritualizare, de nealipire la cele materiale, care se repercutează asupra trupurilor lor şi, prin ele, asupra lumii interioare. Ei le comunică oamenilor un ajutor energetic de spritualizare, ca prin aceasta să poată cunoaşte pe Dumnezeu şi să se menţină în păzirea poruncilor lui divine. Din volumul „HRISTOS, SALVAREA NOASTRĂ” Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂȘANUL