Cuvântul Liber, februarie 2019 (Anul 31, nr. 20-39)

2019-02-14 / nr. 29

CUVÂNTUL JOI, 14 FEBRUARIE 2019 „Agricultura este şansa naţiunii rămâne" Invitaţiei Asociaţia Agronomilor Mureş, în colaborare cu Direcţia pentru Agricultură Judeţeană Mureş, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură şi Unitatea Fitosanitară, organizează în data de 1 martie 2019, începând cu ora 17.00, la Restaurantul Grand din Târgu-Mureş, Reuniunea anuală a agricultorilor din judeţul Mureş, ediţia XV. La acest eveniment de suflet, pentru agricultorii mureşeni, sunt invitaţi să participe, pe lângă oficialităţile locale, medicii veterinari, precum şi colegii din AFIR, procesatori şi comercianţi, operatori economici - colaboratori ai producătorilor agricoli mureşeni. Vă invităm cu deosebită plăcere să participaţi alături de noi la acest eveniment sărbătoresc! Contact, înscrieri: tel. 0744 56.43.09, costul de participare este de 100 lei/pers. Vă aşteptăm cu drag! Preşedinte AAM, ing. VIOREL BORŞAN Siguranţa în mediul virtual în atenţia elevilor mureşeni în cursul acestei săptămâni. Centrul Regional Târgu-Mureş al Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane derulează, la unităţile de învăţământ din judeţul Mureş, acţiuni de informare cu privire la avantajele, dar şi dezavantajele accesării internetului de către copii şi adolescenţi. în cadrul acestora, recomandările despre siguranţa în mediul virtual au fost aduse în atenţia elevilor Şcolilor Gimnaziale din Sântana de Mureş, Voiniceni şi Ceuaşu de Câmpie, care s-au arătat receptivi la filmuleţele şi sfaturile privind evitarea racolării în vederea exploatării de către traficanţii de persoane. Printre subiectele abordate s-au aflat aspecte legate de navigarea în mediul virtual, site-urile accesate frecvent, lista de contacte de pe reţelele de socializare, jocurile preferate şi pericolele pe care le poate ascunde această lume fascinantă, printre care şi cel al racolării în scopul exploatării. „Prin aceste activităţi ne-am alăturat, şi în acest an, eforturilor de a reduce la minim efectele negative pe care le are accesarea necorespunzătoare a internetului, prin sfaturi concrete pentru evitarea exploatării minorilor şi adolescenţilor, contribuind astfel la întărirea capacităţii de autoprotecţie a populaţiei la infracţionalitatea care se petrece în mediul virtual. Alături de noi au fost şi specialişti ai Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate care au abordat subiectul pornografiei infantile. Mulţumim unităţilor şcolare pentru implicarea în diseminarea acestor informaţii", spunea comisar şef de poliţie Zaharia Cristina Gabriela, coordonator al Centrului Regional Târgu- Mureş al Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane. Totodată, domnia sa a dorit să reamintească şi că „orice abuz poate fi raportat autorităţilor: Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate Tg.-Mureş, Inspectoratului de Poliţie Judeţean Mureş,fie în mod direct,fie online, prin accesarea numărului unic de urgenţă 112, a liniei telefonice Helpline 0 800 800 678 sau a adresei www.safernet.ro". Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane este Coordonator Naţional al aplicării politicilor în domeniul luptei împotriva traficului de persoane, având rolul de a desfăşura activităţi de prevenire şi monitorizare a acestui fenomen infracţional. (R.L.) 14 FEBRUARIE 2019 am . Zile trecute: 45 Zile rămase: 320 Soarele răsare ia: 7.27 Soarele apune ia: 17.43 I Ortodox: Cuv. Auxentiu Greco-catolic: Cuv. Auxentiu Romano-catolic: Sf. Cirit si Metodiu Zodia: Vărsător (20 ianuarie - 18 februarie) | V.____________________| m. fi Berbec. Sunteţi dominat de sentimente ' '’ contradictorii, situaţia financiară nu vă oferă multe motive de bucurie. Taur. S-ar putea să fiţi SE* încordat din cauza co^ ** laborării dificile cu un partener de afaceri. Este indicat să amânaţi orice decizie în privinţa investiţiilor. Gemeni. Se pare că nusunteţi în cea mai bună formă fizică şi intelectuală. Vă sfătuim să nu vă asumaţi niciun risc, pentru că nu aveţi prea multe şanse de reuşită. Rac. S-ar putea să faceţi cunoştinţă cu o persoană care vă cucereşte imediat. Nu vă pripiţi şi să nu luaţi nicio decizie în privinţa relaţiilor sentimentale. HOROSCOP Leu. Nu vă ajurg banii SS pentru o excursie, spre nemulţumirea partenerului de viaţă. Se pare că nu reuşiţi să-i explicaţi situaţia suficient de convingător. Fecioară. La serviciu, s-ar putea să fiţi agitat din cauza unei decizii pripite a şefului. Temperaţi-vă nervozitatea, altfel riscaţi să vă complicaţi situaţia. Balanţă. Grijile pe care vi le faceţi nu sunt justificate. Aveţi şanse reale de reuşită, atât pe plan social, cât şi sentimental. Scorpion. Dimineaţă s-ar putea să fiţi cu capul în nori şi să neglijaţi problemele importante. Vă recomandăm să nu începeţi activităţi noi. dt)' ) c Săgetător. S-ar putea r să vă pună pe gânduri o ceartă cu un coleg. Intrebaţi-vă dacă aveţi o atitudine corectă faţă de cei din jur . Capricorn. Plecaţi într-o 4hEL călătorie unde puteţi Sre avea mari satisfacţii pe plan sentimental. O să vă simţiţi foarte bine, deşi nu v-aţi fi aşteptat. Vărsător. Sunteţi de Azamăgit de o persoană în care aţi avut mare încredere. Nu este sfârşitul lumii! Pe plan sentimental, traversaţi o perioadă favorabilă. Peşti. Sunteţi confuz şi riscaţi să aveţi problemele atât pe plan social, cât şi financiar. Relaţiile sentimentale merg bine. FILĂ DE CALENDAR 2002 - La Curtea de Argeş, rămăşiţele pământeşti ale lui. Carol al ll-lea şi ale ultimei sale soţii, Elena Lupescu, sunt reînhumate. 1970 - A decedat Grigore Vasiliu Birlic, actor român. 1941 - în România, este abrogată denumirea de „stat naţional-legionar" şi interzicerea activităţilor politice. 1939 - La Hamburg este lansat la apă, vasul Bismark, cel mai mare vas de luptă din lume. 1935 - S-a născut Grigore Vieru, poet român basarabean. 1924 - în SUA, la Endicott, este fondată corporaţia IBM (Internaţional Business Machines). 1888 - La Bucureşti este inaugurat Ateneul Român. 1851 - în Franţa, la Paris, este înfiinţată „Junimea română", societate politică şi culturală a tinerilor studenţi români din Paris. Cugetarea zilei: „Pentru a fi fericit, omul trebuie să aibă, mental, încredere în el însuşi. Greşeala constă nu în a crede sau a nu crede în ceva, ci în a crede ceea ce n-ar trebui să crezi." (Thomas Paine) 0 --------------- PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE -------------- Căsătoria, frica şi... păcatele Multe păcate săvârşesc oamenii din zilele noastre, pentru că le lipseşte încrederea în providenţă, încrederea în grija iubitoare a Părintelui ceresc. Având puţină credinţă, oamenii îşi croiesc drumul vieţii fără a ţine seama de Dumnezeu şi de Legea Sa cea sfântă. Părinţii îngrijoraţi că n-ar putea să-şi întreţină copiii care s-ar naşte, săvârşesc avorturi. Unii creştini, îngrijoraţi de cele materiale, în loc să serbeze Duminica prin rugăciuni şi odihnă, o petrec muncind, ca şi cum ar fi o zi obişnuită. Alţi creştini, preocupaţi excesiv de hrană şi îmbrăcăminte, refuză să-i ajute pe cei nevoiaşi, să-i miluiască pe bolnavi, pe infirmi şi pe bătrâni. Tocmai de aceea, oamenii sunt agitaţi, tulburaţi, stăpâniţi de frică, nelinişte şi zbucium. Crezând însă că Dumnezeu Se îngrijeşte de noi în permanenţă, atunci muncim cu stăruinţă pentru pâinea cea de toate zilele. Dar, în acelaşi timp, suntem încredinţaţi că Tatăl cel Atotiubitor va ţine socoteala tuturor lucrurilor de care avem nevoie, de creşterea copiilor, de rodirea pământului, de gospodăria noastră, de cele necesare traiului cotidian, lată de ce este necesar ca principala noastră preocupare să fie căutarea împărăţiei lui Dumnezeu, prin împlinirea statornică a poruncilor Sale (cf. Matei 6, 33). *** Frica de Dumnezeu nu este o înjosire a omului, ci o preamărire a lui Dumnezeu. Chiar cei răscumpăraţi din cer se tem de Dumnezeu. Ei cântă triumfător cântecul lui Moise, servitorul lui Dumnezeu, şi cântecul Mielului: „Mari şi minunate sunt lucrurile Tale, Doamne Dumnezeule, Atotţiitorule! Drepte şi adevărate sunt căile Tale, împărate al neamurilor! Cine nu se va teme de Tine, Doamne, că Tu singur eşti Sfânt, şi toate neamurile vor veni şi se vor închina înaintea Ta, pentru că judecăţile Tale s-au făcut cunoscute" (Apocalipsa 15, 3-4). lată că puterea, dreptatea şi sfinţenia lui Dumnezeu ar trebui să ne determine a-L adora pe Cel Preaînalt, cu frică sfântă şi cu iubire devotată, căci a te teme de Dumnezeu înseamnă a mărturisi unicitatea Lui absolută, a recunoaşte maiestatea, sfinţenia, puterea şi slava Sa. Cuvintele nu reuşesc să exprime aceasta îndeajuns; dar într-o zi, îl vom vedea faţă către faţă, şi atunci ne vom teme în sensul cel mai deplin al acestui cuvânt. Cei începători în viaţa duhovnicească au o frică de robi, frică de pedeapsa lui Dumnezeu. Cei avansaţi duhovniceşte au o frică din iubire, frică de a nu leza dragostea infinită a Celui iubitor, Care Şi-a dat viaţa pentru mântuirea noastră. Această frică autentică îl caracterizează pe Avva Arsenie. Când era pe patul de moarte l-au văzut fraţii plângând, ne relatează Patericul, şi l-au întrebat: „Şi tu te temi părinte?" La care Avva a răspuns: „într-adevăr, frica ce este cu mine în ceasul acesta, cu mine este de când m-am făcut călugăr". Aceasta este frica curată care , alături de credinţă, întăreşte mintea, iar mintea îngenuncheată sub frica lui Dumnezeu, nu se mişcă uşor de cei ce o clatină. Cel ce se teme de Dumnezeu îşi dă seama de nimicnicia lumii şi nu se va teme că va pierde fericirea fragilă pe care o oferă lumea păcatului. „Acela - spunea un sihastru bătrân - are o vistierie plină de toate bunătăţile, pentru că frica de Dumnezeu păzeşte pe om de tot păcatul". *** Cunoscutul om de stat american Benjamin Franklin era impresionat de buna dispoziţie şi de voioşia pe care le arăta, pe faţa lui, un muncitor ce lucra pe un şantier din apropierea locuinţei sale. într-o zi, îl întrebă cum de este el aşa de fericit şi care este taina bunei lui dispoziţii. Lucrătorul răspunde: „Domnule, sunt sănătos, am cea mai bună soţie din lume. Dimineaţa când mă pornesc la lucru, mă petrece până în pragul casei, mă binecuvântează şi îmi spune să mă gândesc la sănătatea mea. Când vin seara acasă, o aflu aşteptându-mă cu drag, cu copiii, şi mă întreabă cum mi-a mers peste zi. Când intru în odaie, aflu totul curat, toate la locul lor, iar pe masă o cină gustoasă, aburind. Pot eu să nu mă socotesc fericit?". Da, pentru aceasta a rânduit Dumnezeu căsnicia, ca în familie soţii să fie fericiţi şi împliniţi. Din volumul „HRISTOS, SALVAREA NOASTRĂ”, Preot ortodox român ILIE BUCUR SĂRMĂȘANUL.