Cuvântul Liber, februarie 2019 (Anul 31, nr. 20-39)

2019-02-21 / nr. 34

COTIDIAN MURESEAN DEMOCRATIC SI INDEPENDENT JOI, 21 FEBRUARIE 2019 • AXUL XXXI, MI 34 (7.495) • 12 MIM, 2 Agresivitatea rusească, emanaţie a Testamentului lui Petru cel Mare Exodul slavilor, dinnord, din zona Kaliningradului, de la izvoarele Volgai, spre centrul şi sud-estul Europei, inclusiv zona balcanică, eveniment care a avut loc între secolele V şi VII ale erei noastre s-a petrecut oarecum într-o relativă atmosferă de linişte. Istoria acelor vremuri n-a consemnat în acest proces migrator fenomene de genul năvălirii, hunilor, tătarilor şi ungurilor. Slavii, de orice sorginte ar fi fost: de vest (polonezi, cehi, sloveni şi slovaci), de nord-est (ucraineni), de est (ruşi), balcanici (bulgari, sârbi, croaţi), au produs ceva „deranj" băştinaşilor, prin faptul că preferau, ca loc de vatră, ţinuturile joase şi mănoase, împingându-i pe aceştia spre zonele muntoase, dar aspectele acestea s-au produs mai mult în surdina istoriei. Rămaşi secole de-a rândul în stare de latenţă, nici istoria n-a consemnat lucruri deosebite din viaţa lor. Primii care ar fi ieşit la rampă ar fi fost cei din nord-est, care în anul 888 au înfiinţat cel mai puternic stat al slavilor de răsărit, denumit Rusia Kieveană. Stat care, deşi vecin cu noi, românii, n-a făcut mare vâlvă în decursul existenţei sale, drept dovadă că sub presiunea dură a invaziei tătarilor, de la 1241, s-a şi desfiinţat, locul lui fiind luat de Cnezatul Moscovei (1263-1721), care treptat a devenit embrionul Imperiului Rus, mai ales prin vastele cuceriri din Siberia. Dar şi acesta a căpătat strălucire abia sub Petru cel Mare (1672- 1725) şi ulterior, iar fulminanta evoluţie până în zilele noastre se datorează consecvenţei cu care urmaşii acestuia, din generaţie în generaţie, au aplicat „ad literam" prognozările şi îndemnurile cuprinse în Testamentul elaborat, care constituie adevărata Biblie a ruşilor, ce i-a călăuzit în mersul lor peste veacuri. Un fapt care demonstrează că, într-adevăr, înainte de a fi creştini ortodocşi, ruşii sunt ruşi, lucru de altfel dovedit din plin în relaţiile cu popoarele de aceeaşi religie (carul României fiind foarte evident), dar şi al bulgarilor, sârbilor şi grecilor, în cazul grecilor, să ne reamintim de situaţia tragică de după Al Doilea Război Mondial, când aici s-a iscat un adevărat război civil, între forţele interne care voiau la sovietici şi cele care-i preferau pe occidentali. Conform planului de împărţire a influenţelor de la Ialta, din 1945, Grecia IOAN CISMAŞ (Continuare în pag. a 3-a) Spectacol folcloric de Dragobete, la Reghin Primăria municipiului Reghin, Casa Municipală de Cultură „Eugen Nicoară" organizează vineri, 22 februarie 2019, de la ora 18.00, spectacolul folcloric „De dragobete, iubeşte româneşte", în cadrul acestui eveniment, care se va desfăşura la Casa Municipală de Cultură „Eugen Nicoară" Reghin, vor evolua: Alexia Aştelian, Paul Miclea, Daiana Suceava, Cosmin Cotârlă, Daiana Ciurbea, Iuliana Ciurbea, Ioana Romanţi, Roxana Varodi, Dorina Iuliana Oprea, Natalia Moldovan, Miruna Crăciun, Darius Botorea, Bianca Pop, Dodi Andrei Mădălin, Andrada Dâmba, Ansamblul de dansuri populare „Doina Mureşului" al Casei Municipale de Cultură „Eugen Nicoară" Reghin. FLORIN BENGEAN „După faptă, şi răsplată...» Să nu fie rău nici la buget, să fie bine şi la învăţământ. în cadrul consultărilor şi dezbaterii parlamentare privind bugetul de stat pentru 2019, UDMR a cerut şi a obţinut finanţare pentru o serie de proiecte importante pentru Transilvania, se arată într-un comunicat dat publicităţii. Printre alocările bugetare propuse şi votate de legislativ, la iniţiativa parlamentarilor Uniunii, sunt enumerate, printre altele, peste 80 de milioane de lei pentru modernizarea şi dotarea corespunzătoare a mai multor spitale din Transilvania: Târgu-Mureş (22,5 milioane), Sfântu Gheorghe, Zalău şi Miercurea Ciuc. Tot în domeniul medical, în urma consultărilor cu ministerul de resort, UDMR a reuşit să majoreze cu 438 de milioane bugetul propus iniţial de Guvern, pentru medicii de familie, astfel încât, acest buget în forma adoptată, este de 2,625 de miliarde de lei, ceea ce reprezintă o creştere totală de 48,3%, în ultimii doi ani, notează reprezentanţii Uniunii. Sume importante (aproape 35 de milioane de lei) au fost obţinute şi pentru construcţia şi modernizarea aeroporturilor din Transilvania, din care 11 milioane pentru lucrări la Aeroportul Târgu-Mureș. Un alt domeniu important în cadrul consultărilor cu partidele de la guvernare și al dezbaterii parlamentare ILEANA SANDU (Continuare în pag. a 3-a) [^Liceul de Artă din Târgu-Mureș^] !frafi y5 Parcarea subterană a alun controversă politică Unul din cele mai mari proiecte ale oraşului, menite să decongestioneze traficul, să elibereze zona centrală de maşini şi să pună la dispoziţia localnicilor şi turiştilor locuri special amenajate de parcare, este contestat! Proiectul prevede o parcare ultramodernă, dezvoltată pe un singur nivel subteran, cu o capacitate totală de 415 autoturisme, pe o arie construită de 12.320 mp. „Pentru a preîntâmpina tot felul de discuţii inutile referitoare la parcajul subteran, ţin să fac următoarele precizări, acest proiect a fost adus în discuţie în urmă cu opt ani, pe baza unor studii realizate de specialişti care au analizat impactul realizării lui, pe toate segmentele şi în toate domeniile. Mai exact, a fost luat în calcul atât traficul rutier, numărul de autoturisme care deja era în creştere, cât şi utilitatea, oportunitatea realizării unui parcaj. Cei care nu vor să vadă aceste lucruri sunt, fie ignoranţi, fie îşi doresc cu orice chip să blocheze proiectele oraşului. Dezbateri pe acest subiect au mai avut loc acum şase ani, iar anul trecut s-a desfăşurat un concurs de soluţii privind amenajarea centrului oraşului, luându-se în calcul inclusiv parcajul subteran, ceea ce arată implicarea serioasă pe care Primăria a avut-o în acest proiect. Dar, din păcate, a devenit o modă la Târgu-Mureş, ca orice proiect de mare anvergură să fie blocat. Vă aduc aminte de celelalte mari proiecte privind drumurile de ocolire ale oraşului, realizarea unui parc tehnologic sau construirea unui pod peste râul Mureş, proiecte care au fost atacate în acelaşi mod. Sunt convins că cei care aruncă în spaţiul public tot felul de acuze, nu vin zilnic dinspre cartierul Unirii înspre Târgu-Mureş ca să observe necesitatea unui pod. Sigur nu înţeleg importanţa reamenajării malului râului Mureş pe tronsonul Târgu-Mureş - Gorneşti sau colmatarea râului Mureş pe cele două baraje existente pe raza municipiului Târgu-Mureş, cum sigur nu înţeleg importanţa liniei CFR din centrul oraşului, pe malul stâng al râului Mureş. Probabil că toate aceste acţiuni denigratoare se încadrează perfect în ceea ce se întâmplă acum în România, de un timp încoace. în finalul acestei expuneri, menţionez că precizările le aduc pentru oamenii inteligenţi, educaţi, cu un simţ civic corect, deoarece sunt convins că numai un cetăţean bine informat poate înţelege importanţa unor proiecte majore", a declarat dr. Dorin Florea, primarul municipiului Târgu-Mureş. SERVICIUL RELAŢII INTERNE ŞI INTERNAŢIONALE DIALECTICA RĂULUI DIN SOCIETATEA ROMÂNEASCĂ PREZENTĂ (I) (Studiu monografic preliminar) A afirma existenţa răului în societate, stimaţi cititori, este un adevăr ce nu trebuie demonstrat, deoarece fiecare dintre noi îl resimţim într-un mod sau altul, ca atare judecata emisă nu este o concluzie ştiinţifică, ci doar o constatare empirică. De aceea consider că este mult mai important să desprindem şi să vedem modul cum se manifestă acest fenomen social generalizat, în mod deosebit în prezent şi în societatea românească, şi cu atât mai mult, să-i decelăm cauzele care conduc la apariţia şi manifestarea sa, cunoscându-i cauzele - etiologia şi formele de manifestare - morfologia, să putem desprinde şi unele propuneri, în vederea estompării, pe cât posibil, a acestor cauze şi determinări. Cu atât mai mult, cu cât, după cum voi arăta şi vă puteţi da seama şi dumneavoastră, în cea mai mare parte răul este programat, nu este întâmplător, ci are un caracter logic, fiind gestionat de unele forţe oculte, uneori, şi ca atare este independent de individ, fiind asimetric cu celălalt pol al existenţei sale, binele. De aceea, spirala răului cunoaşte mai multe nivele şi forme de manifestare, fiind, după cum vom vedea, un Dr. IOAN JUDE, sociolog (Continuare în pag. a 3-a)