Cuvântul Liber, septembrie 2019 (Anul 31, nr. 166-185)

2019-09-26 / nr. 183

r JUNII TÂRNAVEI", MAGIE A DANSULUI AUTENTIC POPULAR ROMÂNESC Comoară naţională, cultivată din generaţie în generaţie, dansurile populare româneşti culese din folclorul nostru naţional, atât de bine înrădăcinat în trăirile noastre, constituie mărturie a istoriei şi a identităţii noastre naţionale. Pasiunea pentru folclor şi creaţia artistică, colectivă orală şi anonimă, dansurile populare produse de cultură spirituală populară, din vremuri străvechi, ne oglindesc cât se poate de clar concepţia românilor despre lume şi viaţă, o relaţie de interdependenţă între dansul popular, text, muzică şi dans. O necesitate de asumare a istoriei şi tradiţie a bunicilor noştri. Arta capabilă să emoţioneze pe oricine, altfel o formă de exprimare dată omului la fel ca vorbirea, filosofia sau muzica. Şi de ce nu? Un fel de pian la care se interpretează vizibil poezia şi dansul, bucuria, tristeţea, iubirea sau dorinţa. Stil de viaţă sau de petrecere, dansul este universal şi prezent mereu în viaţa noastră. încă de la începuturile omenirii, dansurile populare de pe la noi au vorbit, prin mişcare, despre naştere, moarte, anotimpuri şi renaşterea naturii, căsătorie, război, victorii sau înfrângeri. Valori de o asemenea importanţă, tradiţii şi cultură găsim aproape în toate regiunile ţării, în cazul de faţă Valea Târnavelor şi malurile Mureşului cu forme reprezentate şi interpretate de către excepţionalul Ansamblu folcloric „JUNII TARNAVEI" din municipiul Târnăveni. O legătură strânsă cu pământul zbuciumatei noastre Transilvanii, cu oamenii şi locuitorii săi. Cu identitatea noastră ca popor, trăirile, sufletul şi istoria noastră naţională, păstrând vii tradiţiile, portul specific, cântecul şi dansul popular ale unor origini ce se pierd în negura timpului şi pe care suntem datori să le lăsăm moştenire generaţiilor viitoare. Jocurile populare româneşti interpretate de „Junii Târnavei" ne aduc cu sine veselia, temperamentul şi magia ce ne caracterizează pe noi, cei care trăim în acest spaţiu mirific din centrul Transilvaniei. Ne oferă un bagaj artistic de neînchipuit, bogat şi variat, dansuri vii, energie şi îndrăzneală, având ca punct comun un pronunţat caracter social. Nu poate fi sublimată îndeajuns importanţa şi frumuseţea dansurilor populare, cu strălucire interpretate de către acest ansamblu folcloric în aceste timpuri care au ajuns să fie atât de agitate, prefabricate, încâlcite şi de neînţeles. Ansamblul „Junii Târnavei" a luat fiinţă în anul 2008, la ideea şi preocupările pentru valorificarea folclorului românesc, prin iniţiativa inegalabililor soţi Vasile şi Otilia Trâmbiţaş, cu sprijinul Primăriei, a Consiliului Local, având drept scop promovarea şi perpetuarea tradiţiilor portului şi obiceiurilor populare în rândurile tinerei generaţii, continuarea şi valorificarea acestora, într-o largă paletă de exprimare artistică, repertoriul ansamblului a reuşit, din ce în ce mai mult, să arate valoarea contemporană a tradiţiei folclorice din Transilvania, prin intermediul unui limbaj scenic autentic, cu elemente realiste şi uşor de înţeles. Ansamblul este structurat pe trei categorii de vârstă: grupa mică, grupa mijlocie şi „veteranii". Numără peste 78 de dansatori selectaţi din cel puţin 200 de elevi şi cuprinde o gamă variată de dansuri populare. Tinerii vin la repetiţii din pură pasiune, ştiu ce înseamnă un act artistic, se feresc de kitschuri, fac dans popular din plăcere, se vede pe faţa lor transfigurarea, dragostea faţă de folclor, tradiţiile şi obiceiurile populare autentice. „Junii Târnavei" constituie mândria şi satisfacţia municipiului Târnăveni, prezent peste tot: spectacole generoase de Crăciun, Anul Nou, de Paşti, de zilele municipiului Târnăveni, ziua naţională a României etc., lucru minunat pentru oraş. Este cunoscut în judeţ, în toată ţara, în plan naţional şi internaţional, prin concursuri şi turnee în: Bulgaria, Serbia, Polonia, Franţa, Monte Carlo, obţinând multiple diplome şi medalii, reprezentând cu cinste, demnitate şi onoare Târnăveniul. Ne amintim cu plăcere de Festivalul Internaţional de Folclor organizat de „Junii Târnavei" din anul 2017. Invitaţii junilor au fost ansambluri din: Australia, Polonia, Estonia, Letonia, Ungaria, Grecia, Bulgaria şi Turcia, eveniment deosebit pentru folclorul românesc şi în viaţa municipiului Târnăveni, făcut cunoscut peste graniţele ţării, context în care oraşul a fost dintotdeauna bogat spiritual şi cu respect faţă de valorile autentice ale folclorului românesc. Felicitări cuplului de instructori şi conducători ai acestui ansamblu artistic, Vasile şi Otilia Trâmbiţaş: profesionalism, talent, răbdare, hărnicie şi competenţă. Cinste lor! PETRU LECHINŢAN, Târnăveni Membru L.S.R. filiala Mureş CUVÂNTUL JOI, 26 SEPTEMBRIE 2019 Piscina »Ing. Mircea Birău” şi-a deschis, din nou, porţile! După o pauză de aproape trei luni, timp în care au fost efectuate lucrări de reparaţii şi întreţinere, târgumureşenii pot beneficia din nou de serviciile oferite: bazin de înot, jacuzzi, infrasaună, solar, 2 cabine cu abur. în această vară a fost reparat sistemul hidraulic de alimentare cu apă potabilă a bazinelor de compensare, tablourile de automatizare, sistemul de încălzire, pompele de filtrare şi saunele. De asemenea, a fost reparat şi mobilierul de la vestiare. Orarul de funcţionare rămâne acelaşi, de marţi până duminică, începând de la ora 6.00, ultima tură fiind la ora 20.00. Luni, piscina acoperită este închisă pentru igienizare. Preţurile au rămas la fel ca şi până acum. Biletul pentru pensionari costă 6 lei, cel pentru copii 8 lei, iar adulţii plătesc 10 lei. Cei care frecventează piscina regulat, pot opta pentru abonamente: 92 de lei în care sunt incluse 10 intrări sau 184 de lei pentru 30 de intrări. SERVICIUL DE RELAŢII INTERNE ŞI INTERNAŢIONALE PRIMĂRIA TÂRGU-MUREŞ 97 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 26 SEPTEMBRIE 2019 |?ILA DE CALENDARE. 2008 - A decedat Paul Newman, actor american ^ ^ 1 de film. 1973 - Are loc primul zbor transatlantic al avionului 1 Concorde. 1945 - A decedat Béla Bartók, compozitor și pianist maghiar.1 Soarele apune la: 19.14 Ortodox. 1944 - URSS ocupă Estonia. Sf. Domnitor Neagoe Basarab. 1907 - Noua Zeelandă își declară independenta fată de Marea Britanie. 1887 - Emile Berliner patentează gramofonul. 1829 - în Marea Britanie este fondat Scotland Yard. 13% - Sultanul Baiazid I decapitează 100 de cruciaţi. Cugetarea zilei: „Cei care au mai multă minte fac şi cele1 Sf. Cosma şi Damian Zodia: Balanţă mai mari nebunii. Se pare că între a avea multă minte şi (22 septembrie - 22 octombrie) a-ţi pierde minţile nu există decât o chestiune de echilibru Zile trecute: 269 Zile rămase: 96 Soarele răsare la: 7.11 Sf. loan Evanghelistul Greco-catolic: Săvârşirea din viaţă a Sf. Ap. şi Ev. loan Romano-catolic: „ psihic”. (Victor Duţă)V \__ t Berbec. Trebuie să luaţi o decizie impor- ' r tantă în privinţa relaţiilor cu persoana iubită. Puteţi obţine câştiguri financiare, dar nu din speculaţii. Taur. S-ar putea să plecaţi într-o călătorie neprevăzută în interes familial. Este o zi favorabilă comunicării şi negocierilor. Gemeni. Zi favorabilă călătoriilor în interes jfl de afaceri. Pe plan sentimental, luaţi o decizie care determină schimbări benefice pentru viitor. Bac. Primiţi un cadou de la persoana iubită, iar prietenii vă invită într-o excursie. O veste neplăcută din cursul serii vă schimbă programul pentru mâine. HOROSCOP Leu. Aveţi succes în afaceri, dar sunteţi nevoit să faceţi mai multe drumuri scurte. Sprijinul cel mai importanţii primiţi din partea unui prieten. ^ Fecioară. Un vecin vă invită la o petrecere. Cu acest prilej, sunteţi remarcat de o persoană sensibilă. Nu este exclus să legaţi o prietenie durabilă. Balanţă. Chiar dacă sunteţi preocupat de probleme TM personale presante, ar fi bine să acordaţi mai multă atenţie relaţiilor cu persoana iubită. Scorpion. Sunteţi în formă şi aveţi ocazia să rezolvaţi o problemă financiară a familiei. Este şi o zi bună pentru comunicarea cu persoanele mai în vârstă. % Săgetător. Primiţi un cadou din partea unei persoane dragi din familie, de care vă bucuraţi în mod deosebit. Vă sfătuim să fiţi cumpătat. Capricorn. Luaţi o decizie în urma căreia sunteţi nevoit să vă schimbaţi programul. Este o zi bună pentru rezolvarea problemelor financiare. Vărsător. Uşurinţa în comunicare favorizează relaţiile cu cei din jur. Se întrevede o călătorie în interesul familiei. A A Peşti. Aveţi succes BdQ într-o călătorie în interes de afaceri. Vă sfătuim să aveți răbdare şi să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu partenerii.